Vizitator Postat Ianuarie 28, 2015 Partajează Postat Ianuarie 28, 2015 (editat) Asa cum s-a discutat de n ori, in conditii de mobil, amplificatoarele tranzistorizate detin suprematia. Doar ca, in cazul amplificatoatrelor CB, vasta lor majoritate nu au nici un fel de protectie la SWR, ori pe o masina sau camion in miscare SWR-ul variaza foarte mult, putand ajunge si peste 1:3 in momentul in care antena atinge de exemplu un banner publicitar suspendat deasupra soselei cu sufa metalica. In aceasta situatie, riscul de a distruge tranzistorii (destul de scumpi in ultima vreme) este relativ ridicat. Cu siguranta, un tub pus intr-o astfel de situatie, nu ar avea nici cea mai mica problema. Pornind de la aceasta idee, am modificat un Zetagi BV-131 ca sa poata fi operat de la 12V. Desigur, randamentul global este pe la 25%, fata de tranzistori care au cam 50% randament (in clasa C poate fi si mai mare, dar nu mai merge bine in SSB), insa, per ansamblu, se obtine un amplificator EXTREM DE FIABIL PENTRU LUCRUL IN MOBIL. Invertorul l-am realizat cu un SG3525 la 50Hz, 4 tranzistori MOSFET (2/ramura) care comanda 2 infasurari de cate 12V fiecare, bobinate din CuEm 1,2mm. Rezultatele se vad aici: https://www.youtube.com/watch?v=f7Hwx19NtuY 73 de YO6PMX ! Editat Ianuarie 28, 2015 de Vizitator Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 29, 2015 Partajează Postat Ianuarie 29, 2015 Sal.Felicitari pentru realizare;chiar daca ar fi de 10%randamentul si tot este rentabil...Mie mi se pare chiar super ok ce ai facut,numai cand te gandesti ca apesi clapa fara teama ca arzi finalii!si apai tubul isi face datoria...nu se joaca Link spre comentariu
Vizitator YO9IRF Postat Ianuarie 29, 2015 Partajează Postat Ianuarie 29, 2015 (editat) Salut domnule, interesanta chestia, sigur mai da idei altora. Sa inteleg ca ai scos primarul de 220V din transformatorul original si l-a-i inlocuit cu doua infasurari de 12V, nu ? 25% mi se pare cam putin (eu as zice un 35% ar fi mai normal, dar nu stiu cum arata schema invertorului), dar daca nu se incalzeste ceva excesiv cred ca e OK. Stii ca eu's mai cu teoria in brate asa, asa ca nu pot sa ma abtin sa intreb: esti sigur ca fiabilitatea s-a imbunatatit asa de mult, cat timp ai niste tranzistori MOSFET in partea de putere ce lucreaza cu multe zeci de amperi in sarcini inductive, iar lampa din amplificator nu e facuta pentru uzul in mobil - gropile, vibratiile motorului, socurile etc pot afecta integritatea si alinierea elementelor metalice interne ? Eu as fi mers pe un amplificator tranzistorizat supradimensionat si nu impins peste limita cum sunt practic toate amplificatoarele CB; de exemplu, un KL-300 la 70-80W ma indoiesc ca poate fi rapus asa usor de SWR excesiv. Razvan. Editat Ianuarie 29, 2015 de YO9IRF Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 29, 2015 Partajează Postat Ianuarie 29, 2015 (editat) Salut Razvan, Stiam ca o sa apari cu remarcile Mai, eu zic 25% pentru ca folosesc aproape 40A ca sa scot ceva mai mult de 100W... Asta e, cu trafuri clasice pe tole e greu sa obtii randamente bune. Am incercat mai demult un amplif cu smps la 50 KHz dar receptia devenea imposibila. In plus, nu prea le am eu cu SMPS-uri la frecventele acelea mari, SG-ul nu poate ataca direct mosfet-ii (capacitate G-S mare) si trebuie driver, tarful trebuie bobinat cu litz-wire... Habar nu am cu ce diode as putea redresa 800V la 50 KHz. De zgomot nu ar fi o problema, ca as alimenta SMPS-ul numai in emisie, dar deocamdata ma cam sperie ideea de SMPS la 50 KHz. Schema e clasica, un SG3525 care ataca in grila cate 2 MOSFET / infasurare. Punctul comun al primarului e la +12V. Montajul e fiabil, MSFET-ii aceia (IRFB59N10) sunt capabili de niste curenti uriasi, convertorul lucreaza practic rece tot timpul. In ceea ce priveste tubul, iarasi nu imi fac probleme, se vede de la o posta ca e un 6P45 rusesc, garantat pana la acceleratii de cateva zeci de G. Plus ca montarea e relativ elastica, cu anodul sprijinit pe textolit... Si-apoi nici masina mea nu e chiar o cocie (caruta), mai are suspensii... Dar daca crapa cumva ampliful, va anunt... O zi buna! P.S. Revin a-propos de fiabilitate, ampliful l-am modificat din disperare, am un amic maniac de putere, sofer pe un camion. A ars pana acum 3 perechi de MRF-uri tocmai dintr-un KL-300, ultima data cand a lovit cu antena un banner cu Ponta lasat pe stalpi... si s-a cam saturat omul sa tot plateasca sute de euro la schimbat de tranzistori, mai ales ca in ultima vreme sunt tot mai greu de gasit... Editat Ianuarie 29, 2015 de Vizitator Link spre comentariu
Vizitator YO9IRF Postat Ianuarie 29, 2015 Partajează Postat Ianuarie 29, 2015 Am inteles. Eh, sunt chiar curios cum se comporta in timp, cat de bine se tine tot ansamblul. Pentru tensiuni mari la SMPS, UF4007 sunt primele diode care imi vin in minte si stiu ca se gasesc relativ usor, nu m-a pasionat prea tare subiectul dar m-am documentat la un moment dat. Exista si mai bune dar nu cu mult, oricum trebuie sa pui mai multe serie/paralel ca deja cand redreseaza peste 10-15kHz apar pierderile datorita timpului de recuperare al diodelor (in care rezistenta jonctiunii e mare dar conduce). Razvan. Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 29, 2015 Partajează Postat Ianuarie 29, 2015 (editat) Mai e o varianta care nu face deloc zgomot la receptie;un transformator trifazic cu primarul 3x11V/30A si un secundar bobinat la tensiunea necesara tubului.Unde cuplezi dracia de transformator pe masina?simplu inainte de puntea redresoare din alternator,ar fi dezavantajul ca daca opresti motorul ramai fara alimentare,dar in schimb cand merge motorul poti sa tragi la curent de acolo... daca ai ai un alternator zdravan,poti sa dai din mobil cu kilowatul...cu tuburi!A, si daca te chinui un pic, pui inca un alternator pe masina,gata bobinat pentru anodica si ai scapat si de traf. Editat Ianuarie 29, 2015 de Vizitator Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 9, 2015 Partajează Postat Februarie 9, 2015 Buna seara, Revin cu informatii si cu o varianta definitiva de BV-131 alimentat la 12V. De fapt, am avut o surpriza neplacuta cu invertorul de 50Hz, imi baga brum de 50HZ pe emisi si nu am putut sa scap nicicum, am dublat condensatorii de filtraj, etc. Fara rezultat. Asa ca am purces la realizarea unui invertor in comutatie adevarata, pana la urma am constatat ca miezul meu mergea optim la 48 KHz (e un ETD 39 cred). Miezul e recuperat dintr-o sursa de calculator ATX. Am bobinat 2X5 spire Litz Wire 10X0,2 pentru primar, iar secundarul pana la umplerea ferestrei cu sarma de CuEm 0,4 (mai groasa nu are sens, adancimea de patrundere la 50KHz e vreo 0,34 mm). Redresarea e cu dublare, cu doua diode HER308 (excelente diode de altfel) si doi condendatori electrolitici de 330 uF/400V. Comanda se face tot cu un SG3525 dar care nu ataca direct mosfet-ii, ci prin intermediul unui IR2110 (driver). Radiatorul cu mosfet-ii ramane usor caldut, convertorul lucreaza lejer. Iata un filmulet in care se vede cum aprinde la luminozitate aproape maxima 4 becuri de 220V/100W dintr-o sursa de 12V/40A (sursa e modificata, in carcasa e o sursa de 40A): https://www.youtube.com/watch?v=CXygD3OdrDw Si inca un filmulet cu amplificatorul cu convertorul incorporat: https://www.youtube.com/watch?v=Auh4HNQcCpo Montajul, desi este in apropierea tubului, este imun la RF. L-am instalat pe masina astazi si merge excelent, fara brum, fara zgomote, etc. Evident, convertorul SMPS lucreaza numai in emisie, evitand astfel eventuale zgomote pe receptie. Link spre comentariu
leon01 Postat Aprilie 6, 2015 Partajează Postat Aprilie 6, 2015 As dori sa-l construiesc si eu. O schema si eventual un cablaj , daca se poate. Link spre comentariu
Vizitator Postat Aprilie 6, 2015 Partajează Postat Aprilie 6, 2015 (editat) Aici e schema si cablajul. Valorile exacte ale fiecarui component insa nu sunt pe schema si cum voi fi plecat de sarbatori, voi putea pune valorile abia dupa 20 aprilie. De altfel, sunt convins ca s-ar putea simplifica si mai mult, SG3525 ar trebui sa fie capabil sa comande direct o pereche de mosfet-i IRF3205, fara sa mai fie nevoie de IR2110. Voi experimenta si eu aceasta varianta deoarece mai am cativa amici care vor sa puna lampa in masina. P.S. Sper ca nu e prima sursa in comutatie... ar fi bine de inceput cu o sursa coboratoare la inceput... Oricum, trebuie tinut minte ca sursa generaza curenti si tensiuni letale, la 700V/1A nu sunt sanse prea mari de supravietuire in cazul unei electrocutari... Sursa comutatie.rar Editat Aprilie 6, 2015 de Vizitator Link spre comentariu
yo6pir Postat Aprilie 24, 2015 Partajează Postat Aprilie 24, 2015 Poti pune schema si in alt format ca sa o putem deschide si noi cei care nu folosim Eagle? Eventual in format pdf. Link spre comentariu
leon01 Postat Mai 1, 2015 Partajează Postat Mai 1, 2015 Aici e schema si cablajul. Valorile exacte ale fiecarui component insa nu sunt pe schema si cum voi fi plecat de sarbatori, voi putea pune valorile abia dupa 20 aprilie. De altfel, sunt convins ca s-ar putea simplifica si mai mult, SG3525 ar trebui sa fie capabil sa comande direct o pereche de mosfet-i IRF3205, fara sa mai fie nevoie de IR2110. Voi experimenta si eu aceasta varianta deoarece mai am cativa amici care vor sa puna lampa in masina. P.S. Sper ca nu e prima sursa in comutatie... ar fi bine de inceput cu o sursa coboratoare la inceput... Oricum, trebuie tinut minte ca sursa generaza curenti si tensiuni letale, la 700V/1A nu sunt sanse prea mari de supravietuire in cazul unei electrocutari... Valori pentru componente , va rog. Sper sa nu deranjez , atasez eu un pdf cu schema din eagle. finala.pdf Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 24, 2015 Partajează Postat Mai 24, 2015 Well, in caz ca subiectul mai prezinta interes, in seara asta am pus la punct versiunea 3 de sursa in comutatie pentru Zetagi BV-131. Este capabila sa livreze 700V la 0.5A, ceea ce este mai mult decat suficient pentru un singur tub EL 509. Schema este simplificata fata de varianta precedenta, in sensul ca integratul PWM (SG3525) ataca directa o pereche de MOSFET-i IRF3205 plasati pe un radiator simplu de PC Pentium 4. Tranzistorii lucreaza reci. Transformatorul este recuperat dintr-o sursa AT nefunctionala si a fost rebobinat cu 2X4 spire LitzWire (10x0,1mm Cu Em + matase) in primar. Este absolut esential ca infasurarile primare sa se realizeze deodata (bifilar) si sarma utilizata pentru cele doua bobine primare sa aiba exact aceeasi lungime. Secundarul este bobinat cu sarma CuEm 0,45mm pana la umplerea ferestrei. Bobinajul secundarului se face spira langa spira si din 2 in 2 straturi se pune un strat izolator (ideal folie de capton). Bobina L1 este absolut necesara doar daca sursa va fi stabilizata, insa acest lucru poate fi omis la majoritatea amplificatoarelor pe tuburi. Atasez arhiva cu schema , PCB-ul in format Eagle SMPS 50Khz.rar Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 25, 2015 Partajează Postat Mai 25, 2015 Nu mai pot edita postul anterior, revin cu cate va imagini. Inainte de toate, schema si cablajul pentru cei care nu au Eagle, plus niste poze cu montajul... Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 31, 2015 Partajează Postat Mai 31, 2015 Si filmul.... Sa nu radeti de mine, era 2 noaptea cand am zis ca ampliful scoate o putere de 120 de volti... https://www.youtube.com/watch?v=Vgmtq2BuyoM Va fi montat pe Citroen-ul lui YO6OAH... Baietii au prins gustul... Ma tot bate gandul sa fac un GI-7B alimentat asa cu inverter in masina... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum