briobit Postat Ianuarie 15, 2015 Partajează Postat Ianuarie 15, 2015 Deoarece nu ma lovesc de aspectul acesta zilnic (motoare trifazice) am gasit niste motoare de 220 conectate la reteaua de 220 dar protectia termica era de 380. Modul cum este legata ma baga in ceata si daca poate sa imi explice cineva de ce este legat asa si nu pe direct (intru/ies pe 4 borne). Multumesc anticipat de ajutor. Link spre comentariu
rasputin Postat Ianuarie 15, 2015 Partajează Postat Ianuarie 15, 2015 Colegu' briobit, am să îndemn la răspuns, deşi mai nimerit e a spune că îndemn la poveste. Releul termic, ca utilitate, este folosit pentru protecţia motoarelor electrice împotriva regimului de suprasarcină şi împotriva scurtcircuitelor între spirele aparţinînd aceleeaşi bobine, aceleeaşi înfăşurări. Regimul de suprasarcină provoacă creşterea curentului de lucru simetric şi simultan pe toate cele trei înfăşurări. Regimul (defectul) de scurtcircuit între spirele aceleeaşi înfăşurări nu duce la creşterea curentului simetric pe toate cele trei faze, numai faza cu defect "vede" un curent de defect. Constructiv ştim că fiecare bimetal acţionează independent mecanismul de declanşare. Asta îi va da posibilitatea releului să lucreze la scurtcircuitul de care vorbeam, tot asta ne îndreptăţeşte a spune şi chiar a lega releul, în cazul unui motor monofazat, aşa cum aţi sugerat, adică folosind doar patru borne, darrrr..., există un dar. Acest dar este legat de modul cum se face verificarea şi reglajul acestui releu la trusa de curent. Teoria ne îndeamnă să verificăm şi reglăm releul separat pe fiecare fază, fiecare bimetal în parte. Aşa zice teoria şi nu zice rău. Necazul cel mare este că asta presupune un timp mai lung decît situaţia în care reglajul se face simultan pe cele trei faze, acestea fiind înseriate. Sînt cazuri cînd nu ai acest timp, mai erau şi cazurile cînd se trasa normă pentru releele verificate, deci se cam sărea frumos peste teorie, şi s-a sărit atît amar de vreme încît a devenit o stare de normalitate şi trece drept firesc să se facă reglajul în acest mod. Că nu-i bine, aşa e. Practic eu prin reglaj ştiu că releul a lucrat ca un tot, dar se poate foarte bine ca să fi lucrat doar unul din echipaje sau poate doar două. Asta ne spune că releul în cauză nu prea mai poate proteja motorul la scurcircuitele între spire ci doar la suprasarcină. Ţinînd cont că un motor cu scurtcircuit între spire nu se repară decît prin rebobinare totală (eu nu am întîlnit nici un motor care s-a reparat alfel), n-ar fi chiar o încălcare grosolană a teoriei, asta faţă de motor, că săracul aparat de comutaţie (contactor) are de suferit. În loc să declanşeze la un curent egal cu cel de suprasarcină el va rupe un curent de scurtcircuit, asta pentru că genul acesta de defect duce, în cele din urmă, la scurtcircuit între faze. După toată această poveste cred că se intuieşte faptul că modul în care se face reglajul releului ne impune, la motoare monofazate, să folosim (prin înseriere) toate cele trei faze (echipaje), asta să nu avem surpriza că de fapt la un releu este funcţional doar un singur bimetal şi noi tocmai pe el nu l-am folosit. Deci, la o reglare ca la carte, ar fi suficient legarea doar a celor patru borne, şi dacă am îndemna să legăm ca în figura ataşată de dvs nu e de rău, e un plus de siguranţă. 1 Link spre comentariu
briobit Postat Ianuarie 15, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 15, 2015 Mai clar de atat nu se putea, am inteles acum. Multumesc frumos de ajutor. Link spre comentariu
Florin berdila Postat Ianuarie 15, 2015 Partajează Postat Ianuarie 15, 2015 Va rog mult. Am un motor electric de 5.5 kv montat cu un reductor la o presa de brichete din paie cand pornesc motorul dimineata sta cuplat dar dupa un timp de mers daca il opresc si vreau sal pornesc nu mai ramane cuplat are si un releu care se poate seta pana la 18 A motoru e la 380v cum se regleaza releu daca stim amperi motoruliu? Link spre comentariu
rasputin Postat Ianuarie 15, 2015 Partajează Postat Ianuarie 15, 2015 Releul se reglează la curentul nominal al motorului, iar reglajul şi verificarea se fac pe (cu) o trusă de curent. Reglajul nu se face acolo unde este montat el şi nu prin simpla învîrtire la şurubelniţă pînă se ajunge în poziţia de marcaj cu inscripţia ce reprezintă curentul dorit a-l regla. Să zicem că treaba asta ar însemna un sfert din reglaj, vă mai lipsesc celelalte trei sferturi, iar astea se fac pe trusa de curent. Am vaga impresie că un astfel de reglaj s-a cam încercat pe el, şi tot ca impresie, cred că fie motorul este subdimensionat faţă de ce ar trebui cu adevărat să acţioneze utilajul, fie dvs sînteţi prea harnic şi din dorinţa de a face treabă mai multă ajungeţi a supraîncărca motorul. Link spre comentariu
Florin berdila Postat Ianuarie 15, 2015 Partajează Postat Ianuarie 15, 2015 Nu am avut probleme cu el pana acum are 2000 de ore masina de brichete de functionare BIOMASIT ESTE MASINA deci nu mai pot regla cumva sa ramana cuplat ? Daca motrul meu este de 14A trebuie reglat cand este nou la aceasta valoare? Deci nu mai am sanse sal fac sa ramana cuplat? Link spre comentariu
rasputin Postat Ianuarie 16, 2015 Partajează Postat Ianuarie 16, 2015 Colegu' Florin, iată ce gîndesc eu şi cam la ce aş îndemna în problema dvs. Pentru început ţin să precizez că tot ce voi scrie pleacă de la următoarea stare de fapt, că aşa e starea de drept a lucrurilor n-am de unde să ştiu, eu însă aşa am înţeles că ar fi: -Maşina în cauză are 2000 de ore de funcţionare, timp în care a funcţionat fără probleme. -Asupra maşinii, mai precis asupra reglajului releului de protecţie şi a schemei electrice de comandă nu a acţionat nimeni. -Deservirea maşinii se face în aceleaşi condiţii ca pînă acum. 1) După cîteva ore de funcţionare, să zicem de dimineaţă pînă la amiază, maşina este oprită voit. După vreo zece minute porniţi din nou maşina, atît timp cît staţi cu degetul pe butonul de pornire maşina funcţionează, cum luaţi degetul de pe buton maşina se opreşte. Dacă ţineţi degetul continu pe buton motorul ar continua să meargă. Din treaba asta din urmă eu trag concluzia că nu releul de protecţie este de vină. Undeva este un contact electric imperfect, ceva se încălzeşte, iar acel ceva se afla pe ramura prin care se automenţine contactorul. 2) Dacă la repornire, atunci cînd apăsaţi pe buton, motorul dă să pornească dar se opreşte şi chiar dacă ţineţi degetul pe butonul de pornire el tot oprit rămîne, dacă după cîteva minute de aşteptare apăsînd din nou butonul de pornire motorul iar dă să pornească şi iar se opreşte, atunci e de vină releul de protecţie. Ziceţi cum se petrec acolo lucrurile. E cazul de la punctul unu sau cel de la punctul doi? Ce înseamnă pentru dvs "să rămînă cuplat"? Link spre comentariu
Florin berdila Postat Ianuarie 16, 2015 Partajează Postat Ianuarie 16, 2015 Uitati cum sta treaba domnule Rasputin .dimineata apas pe buton motorul porneste iat atunci cand il opresc si incerc sa il pornesc numai ramane cuplat .daca tin apasat eu pe butonu de pornire motorul functioneaza daca iau degetu se opreste dar se opreste si singur din mers si porneste numai daca tin apasat butonu de pornire .si va mai rog ceva releu se regleaza in functie de amperi motorului sau cum? Va astept si multumescUitati cum sta treaba domnule Rasputin .dimineata apas pe buton motorul porneste iat atunci cand il opresc si incerc sa il pornesc numai ramane cuplat .daca tin apasat eu pe butonu de pornire motorul functioneaza daca iau degetu se opreste dar se opreste si singur din mers si porneste numai daca tin apasat butonu de pornire .si va mai rog ceva releu se regleaza in functie de amperi motorului sau cum? Va astept si multumesc Link spre comentariu
rasputin Postat Ianuarie 17, 2015 Partajează Postat Ianuarie 17, 2015 Colegul Florin, din cele ce aţi spus, eu trag concluzia că sînteţi în cazul punctului unu. 1) După cîteva ore de funcţionare, să zicem de dimineaţă pînă la amiază, maşina este oprită voit. După vreo zece minute porniţi din nou maşina, atît timp cît staţi cu degetul pe butonul de pornire maşina funcţionează, cum luaţi degetul de pe buton maşina se opreşte. Dacă ţineţi degetul continu pe buton motorul ar continua să meargă. Din treaba asta din urmă eu trag concluzia că nu releul de protecţie este de vină. Undeva este un contact electric imperfect, ceva se încălzeşte, iar acel ceva se afla pe ramura prin care se automenţine contactorul. Ataşez schema tipică de pornire a unui motor. În desen, cu e1,e2,e3 sînt notate siguranţele de pe circuitul de alimentare al motorului. Cu e4 este notat releul termic de protecţie şi contactul său din circuitul de comandă al contactorului. Cu e5 şi e6 sînt notate siguranţele de pe circuitul de comandă. Notaţia 1C este folosită pentru bobina contactorului, pentru contactele de forţă şi pentru contactul auxiliar de automenţinere. Cu bo este notat butonul de oprire iar cu bp cel de pornire. Pentru a nu vă pierde în notaţii am mai ataşat o schemă, e numai circuitul de comandă. În această schemă se vede că e4, care este contact normal închis al releului termic, dacă se deschide, practic "taie" (întrerupe) schema de comandă. În această situaţie chiar dacă ţineţi degetul pe butonul de pornire bp, motorul nu poate porni deloc. Dvs spuneţi că motorul totuşi porneşte şi rămîne în funcţionare doar cît timp aveţi degetul pe buton, cînd aţi luat degetul de pe buton se opreşte. Privind al doilea desen, vedem că în paralel cu butonul de pornire bp se mai află un contact notat cu 1c, acesta este contactul de automenţinere al schemei de comandă. Faptul că atunci cînd luaţi degetul după butonul bp motorul se opreşte înseamnă că acest contact 1c nu se închide. Trebui a verifica acest contact, legăturile lui şi legăturile ce duc la el. Legat de releul termic, odată dereglat aşa rămîne iar reglajul se face numai pe trusă de curent. La faţa locului, doar rotind cu şurubelniţa de butonul de reglaj, numai printr-un noroc porcesc putem să-l reglăm. O întrebare de om curios, aţi îndemnat să duceţi reglajul releului (învîrtind la şurubelniţă) şi la maxim şi motorul tot nu rămînea pornit? Aţi tot făcut referire la curentul ce este scris pe motor, la cel ce este scris pe releu dar nu aţi spus nicăeri şi ce valoare are curentul prin motor, atunci cînd motorul funcţionează, cînd se comportă normal. Îmi pare ciudat a căşuna pe releu fără să ştiu acest curent. Link spre comentariu
Florin berdila Postat Ianuarie 18, 2015 Partajează Postat Ianuarie 18, 2015 Domnule in ce consta trusa de curent pentru reglarea releului? Si va mai intreban cum sar regla unul nou daca stim curentu nominal al unui motor se inmulteste cu vreun coeficient? Link spre comentariu
rasputin Postat Ianuarie 18, 2015 Partajează Postat Ianuarie 18, 2015 Trusa de curent este un aparat (disozitiv,sculă) electric ce poate debita un anumit curent pe un consumator. Constructiv este vorba de un transformator coborîtor de tensiune a cărui primar este calculat pentru alimentare la 220V, iar secundarul este realizat din mai multe bobine. Bobinele secundare se pot lega în configuraţie serie-paralel, după o schemă dată de producător, prin intermediul unor eclise, astfel încît se obţin anumite domenii pentru curentul pe care îl poate debita sursa. Alimentarea sursei de curent la reţea se face prin intermediul unui autotransformator, asta face să putem regla curentul în interiorul fiecărei game de curent a sursei, de la zero pînă la valoarea maximă a domeniului respectiv. Cam asta este trusa şi cam asta face ea. Reglarea curentului. Un releu nou se reglează fix la curentul nominal al motorului. În cazul dvs la cît scrie pe eticheta motorului. Coeficientul de care vorbiţi apare şi el, dar la reglarea pe trusa de curent. În funcţie de caracteristicile releului (pe astea le dă fabricantul releului sub formă de grafic) se aplică un supracurent peste curentul nominal al releului (la releele româneşti, ca regulă generală, se aplica un supracurent egal cu 1,5xIn, unde In este curentul nominal. Cu suprsarcina asta aplicată releul trebuia să lucreze într-un timp nu mai mic de 30 de secunde dar nici mai mare de două minute. Nu se încadra în acest timp , se revenea iar asupra reglajului prin învîrtire la şurubelniţă, scăzînd sau crescînd reglajul. V-am întrebat dacă aţi dat reglajul releului la maxim, la cap de scală, şi cum se comporta motorul; iau samă că nu vreţi să-mi spuneţi. PS. Colegul briobit, cînd am îndemnat a vă răspunde am omis să vă spun că releul termic mai are rol şi de protecţie a motorului la rămînerea în două faze, am uitat. Această specificare nu schimbă cu nimic povestea ce v-am spus, totul rămîne în picioare. Link spre comentariu
Florin berdila Postat Ianuarie 18, 2015 Partajează Postat Ianuarie 18, 2015 Zilele acestea nu am avut timp sa pornesc motorul si sal reglez pe amaratul de releu termic la msxim dar daca nu mai declanseaza cand e reglat la maxim inseamna ca releu e decalibrat ? Si nu afecteaza motorul daca il reglez la maxim Link spre comentariu
flomar60 Postat Ianuarie 18, 2015 Partajează Postat Ianuarie 18, 2015 Daca il reglezi la maxim, vei pierde protectia la suprasarcina ( presupune ca presa se infunda si daca releul termic nu mai lucreaza se rupe ceva in alta parte - curele de transmisie , role, chiar motor ars) , releul va mai lucra doar la disparitia unei faze...tot e bine si asa... Si inca o precizare - la tara , de obicei sunt diferente de tensiune intre cele 3 faze si daca devin importante ( de genul 20-30V) pe faza cu tensiune mai mica curentul cerut de motor, va creste...un releu termic bine reglat poate opri motorul intr-un timp rezonabil protejandu-l astfel...dar , in final , e alegerea ta... Link spre comentariu
valangjed Postat Ianuarie 18, 2015 Partajează Postat Ianuarie 18, 2015 Eu as spune, cum a spus si colegul Rasputin dar se pare ca dumneavoastra vi s-a "pus pata" pe releu, sa verificati intai contactii contactorului apoi sa masurati curentul absorbit de motor si daca acestea sunt OK abia atunci dati vina pe releu. Link spre comentariu
Florin berdila Postat Ianuarie 18, 2015 Partajează Postat Ianuarie 18, 2015 Pai si am inteles ca odata dereglat releul nu mai il poti regla decat .pe o trusa de curent Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum