voicu85 Postat Ianuarie 8, 2015 Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 Buna seara detin un motor trifazic 220/380 facut la IMEP si nu stiu exact cati kw are,pe placute se vad cifre stantate dar nu se vede crisul .cum as putea sa aflu? Link spre comentariu
bebelik Postat Ianuarie 8, 2015 Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 Pai pune o poza cu placuta aceea. Daca printre numerele acelea vezi un 1,8 sau 2,2 sau 4 sau 7,5 atunci aia sunt kilowatii. Grija sa nu confunzi cu altele cum ar fii 3 de la numarul fazelor, cos fi sau cu amperii. Succes! Link spre comentariu
v67 Postat Ianuarie 9, 2015 Partajează Postat Ianuarie 9, 2015 alimentati motorul dintr-o retea trifazica ce se incadreaza in parametrii nominali cu un cleste ditz masurati curentul si apreciati puterea motorulu idupa consum in gol 50/00 din I NOMINAL calculati dupa P=UXI cos fi (cos fi =0,8) VA ASTEPT CU NOUTATI Link spre comentariu
Vizitator emirul Postat Februarie 5, 2015 Partajează Postat Februarie 5, 2015 Buna seara, Am si eu aceeasi problema ca a colegului de forum, motor trifazic cu placuta zgariata/ lovita, doar ca am si o poza, poate imi poate spune cineva din experienta care este puterea motorului. Motorul functioneaza la reteaua monofazata, pornit la "sfoara", si as vrea sa aflu puterea pentru a afla capacitatea condensatorului de functionare normala si a celui de pornire.Multumesc. Link spre comentariu
v67 Postat Februarie 6, 2015 Partajează Postat Februarie 6, 2015 cred ca un bobinator daca ar vedea ofotografie clara si masurind( dumneavoastra) diametru conductorului de bobinaj v-ar indica corect puterea si turatia. Link spre comentariu
rasputin Postat Februarie 7, 2015 Partajează Postat Februarie 7, 2015 După etichetă s-ar distinge că:Motorul este trifazat, se poate lega în triunghi sau în stea, cazuri în care se va alimenta cu tensiunea de 220V (legat în triunghi) sau cu aceea de 380V (legat în stea).Turaţia motorului este de 2855 rot/min,frecvenţa tensiunii de alimentare este de 50Hz iar puterea de 11KW.Curentul absorbit de motor este de 44amperi în cazul legării în triunghi şi de 22,6 amperi la legarea în stea.Din poză, eu cam asta am desluşit. Link spre comentariu
v67 Postat Februarie 11, 2015 Partajează Postat Februarie 11, 2015 scuzati-ma in cazul alimentarii trifazice P=1,73 XU X I COS FI Link spre comentariu
gogutu Postat Februarie 11, 2015 Partajează Postat Februarie 11, 2015 pune o poza cu motorul si fa cateva masuratori la el:lungime,diametru si diametrul axului.ca sa poti sa-ti faci o idee mai buna in serie cu alimentarea motorului poti pune un ampermetru de curent alternativ,si dupa ce il pornesti(la sfoara)citesti cati amperi consuma.asa ne putem da seama.dac e asa cum a spus rasputin ar trebui sa-ti sara sigurantele,sau sa ia foc contorul.pentru a afla valoarea codensatorului la puterea motorului de 1kw se face astfel:2800x I /220= ?micro. aceasta e valabil pentru legaturi in stea. pentru legaturi in triunghi 4800x I/U=?micro. calculele de mai sus sunt valabile pentru 1kw cu toleranta de 10-15% mai mare a condensatorului.in cazul tau la amperajul care il cere la legarea in stea ti-ar trebui un condensator de 3300-3400 micro pentru pornire Link spre comentariu
rasputin Postat Februarie 11, 2015 Partajează Postat Februarie 11, 2015 (editat) Ar fi nimerită o desluşire: Postarea cu nr7, postarea mea, se adresează colegului emirul (în fapt e singurul ce a îndemnat şi la o poză cu eticheta). Eu nu am răspuns la problema colegului voicu 85. Îs departe de valenţele babei Vanga, sau a versiunii autohtone, Mama Omida. Cei ce îndeamnă la răspunsuri către colegul voicu 85, bine ar fi să nu se poticnească în spusele mele către colegul emirul. În rest, toate cele bune. PS. Ar fi de spus, legat de poza colegului emirul, ce am gîndit eu ca fiind curenţi adică acei 44, respectiv 22,6, pot trece tot la fel de bine drept gradul de protecţie IP44, iar 22,6 să fie masa motorului, în Kg. În acest caz puterea motorului, după greutatea sa, ar fi la (3)4-5 KW. Editat Februarie 11, 2015 de rasputin Link spre comentariu
rasputin Postat Februarie 12, 2015 Partajează Postat Februarie 12, 2015 Am revăzut poza pusă de colegul emirul, şi am îndemnat să citesc tot mesajul său (chestia asta era de bine dacă o făceam de la început).Din ce scrie el, motorul deja funcţionează în monofazat. Dat fiind acest aspect, referirea mea la cei 11KW e de-a dreptul neserioasă. Ce am dedus eu a fi curenţi de 44 şi 22,6 amperi, aşa cum am spus şi în postul de dinainte, îi de fapt gradul de protecţie şi masa motorului.Pe etichetă s-ar distinge un număr, 11, el ar putea fi curentul şi judecînd şi după cele 22,6Kg, ajungem la un motor de 4-5KW.Dilema s-ar rezolva văzînd pe "viu" motorul, de către cineva obişnuit cu ele, cu gabaritul lor, sau pornind motorul în gol, alimentat fiind la 380V. Curentul de mers în gol ar fi pe undeva la 60% din curentul nominal. Măsurînd acest curent restul se deduce uşor, inclusiv valorile condensatoarelor.Legat de notaţiile ce apar pe eticheta unui motor, e bine de ştiut că ele se adresează la doi oameni cu meserii diferite. Pe de o parte avem mecanicul, lui îi sînt necesare puterea şi turaţia, celălalt este electricianul şi el are nevoie de curent, tensiune, mod de legare, factor de putere.Puterea inscripţionată pe motor nu este putere electrică, este putere mecanică.Ca să se înţeleagă mai bine despre ce vorbesc exemplific printr-un caz real.Fie motorul (eticheta) din imaginea ataşatăDin cele ce sînt scrise pe etichetă avem:Puterea de 17KW, turaţia 1465 rot/min,se poate alimenta la 220Vsau la 380V, curentul nominal fiind de 57,3 respectiv 33,2 amperi. Factorul de putere al acestui motor este 0,87Avînd acestea îndemnăm la cîteva calcule.După cum s-a arătat pe aici, relaţia puterii este: P=1,73 x U x I x cos fiNumeric avem: P=1,73 x 380 x 33,2 x 0,87 = 18988W, sau P=1,73 x 220 x 57,3 x 0,87 = 18973WDin cîte se vede, între ce zice fabricantul şi ce dă relaţia puterii, ar cam fi oarece diferenţă, de vreo 2000W.Unde-i greşeala? Chestiunea e că nu avem nici o greşeală. Motorul electric, alături de pierderi de natură electrică prezintă şi pierderi de natură mecanică, adică în calcule e musai a ţine cont şi de randamentul mecanic (eficienţă mecanică).Acest randament este mai scăzut la motoarele de putere mică şi creşte odată cu creşterea puterii motorului. Pe la 17KW, randamentul ajunge la 90%Dacă la calculele de mai sus aplicăm un coeficient egal cu 0,9 vom obţine P= 18988 x 0,9 = 17089W , asta ar însemna, rotunjit, 17KWÎn cataloagele producătorilor de motoare, alături de alţi parametri, găsiţi şi randamentul. Sînt parametri ce în aplicaţiile de zi cu zi nu interesează, motiv pentru care ei nu apar pe etichetă.Pentru mecanic e suficient să ştie puterea şi turaţia, iar electricianul se descurcă cu restul. Link spre comentariu
Vizitator emirul Postat Februarie 12, 2015 Partajează Postat Februarie 12, 2015 Multumesc pentru raspund domnule rasputin. Intradevar trebuia sa dau si date dimensionale dar conform formatului etichetei acesta are protectie IP44 si intradevar motorul are in jur de 22.6 kg, nu stiu daca un motor de 17kw se poate porni la sfoara. Dupa ce am mai analizat fotografia eu as crede ca la legarea in triunghi 220V curentul consumat de motor este de 11.1A, iar in stea 380V - 6.4A, ceea ce ma face sa cred ca are 3kW sper sa fiu pe aproape. Conform formulei postate de domul gogutu la un motor de 3kW pentru a functiona "corect" la reteaua monofazata, ar trebui legat in triunghi cu un condensator de functionare in jur de 240uF iar condensatorul de pornire ar trebui sa aiba o capacitate de 2.5-3 ori mai mare( ceea ce inseamna intre 600 si 720uF). Va rog o confirmare. Multumesc inca odata. Link spre comentariu
rasputin Postat Februarie 13, 2015 Partajează Postat Februarie 13, 2015 Plecînd de la cei doi curenţi de 11,1 respectiv 6,4 amperi, îndemn la o verificare: P=1,73 x U x I x cos fi P=1,73 x 380 x 6,4 x 0,875 = 3681W P=1,73 x 220 x 11,1 x 0,875 = 3696WRandamentul motoarelor cu puteri de 3KW este cuprins între 82 şi 83%, alegem pentru calcul 82,5%.Valoric, pentru puterea la ax, vom avea: P= 3681 x 0,825 = 3036W, rotunjit, spunem 3KWPentru adaptare la monofazat puteţi utiliza două scheme de legare, ca în fig1 şi 2. În Fig1 sîntem în cazul legării clasice în triunghi. În figură am notat cu cifra 1 condensatorul de funcţionare (Cf) şi cu cifra 2 pe cel de pornire (Cp)Literatura de specialitate, pentru calculul lui Cf, dă următoarea relaţie: Cf = 4800 x In/U (microfarazi), In- curentul nominal al motorului şi U- tensiunea de alimentare. Pentru condensatorul de pornire se recomandă Cp = (2,5-3) x CfAr fi de zis că tensiunea la bornele lui Cf, la mersul în sarcină nominală, este egală cu tensiunea de alimentare a reţelei, Uc = U. La sarcini mici tensiunea pe acest condensator creşte, cam cu 15%, Uc = 1,15 x U.Chestiunile din urmă ajută la alegerea tensiunii de lucru a condensatorilor pe care îi folosim. Legarea din Fig2 ar fi un fel de stea, o pseudostea. Faţă de legarea ca în Fig1 aduce un plus la cuplul de pornire, dar are dezavantajul unor supratensiuni la bornele condensatorilor şi evident în înfăşurările aferente lor.Pentru acest mod de legare avem: Cf = 1600 x In/U (microfarazi) iar Cp = (2,5-3) x CfLa sarcină nominală avem Uc = 1,15 x U, la mers subîncărcat Uc = 1,3 x UCu relaţiile date putem îndemna şi la oarece calcule, pentru Fig1 am avea: Cf = 4800 x In/U, Cf = 4800 x 11,1/220 = 242 microfarazi, iar Cp = (605 - 726) microfarazi. Tensiunea minimă pentru aceşti condensatori va fi de 250V. Asta ar fi exact ce ştiaţi că vă trebuie.În Fig2 avem: Cf = 1600 x In/U, Cf = 1600 x 11,1/220 = 81 microfarazi, iar Cp = (202 - 243) microfarazi. Tensiunea minimă pentru aceşti condensatori va fi de 290V.Am găsit referiri asupra unor scheme mai automatizate, în sensul că pornirea şi funcţionarea este asistată de un releu de curent sau unul de tensiune. Varianta în sine aduce un plus, adică pornirea se poate face de absolut oricine, dezavantajul variantei eu îl văd legat de suprasarcini repetitive, cu timp de repetiţie mai mic decît cel necesar descărcării condensatorului Cp, asta nu face bine nici condensatorului şi nici înfăşurării la care se leagă.Legat de valorile ieşite din calcul, ele trebuiesc privite ca bază de plecare, optimul se obţine prin tatonări de valori şi măsurarea curentului. La mers în sarcină, pe nici o înfăşurare, curentul nu trebuie să depăşească curentul nominal al motorului. La mersul în gol, curentul prin înfăşurarea cu condensator depăşeşte curentul nominal. E firesc şi normal, motiv pentru care nu trebui a lăsa motorul să meargă în gol. Dat fiind acest aspect este indicat a se monta, drept protecţie, un releu termic.Toate probele şi măsurătorile indicat e a se face la modul provizorat, asta nu însemnă cu improvizaţii. Măsurile de protecţie, atît a propriei persoane cît şi a motorului, nu trebuie să lipsească.Acu' îndemn la o desluşire şi la un îndemn:- Posibil să fi fost înţeles greşit sau eu să fi înţeles greşit, exemplul cu motorul de 17KW îndemnasem a-l aduce în discuţie pentru a scoate în evidenţă faptul că puterea trecută pe eticheta motorului nu se regăseşte din relaţia puterii curentului alternativ, mai trebui a ţine cont de pierderi, deci de randament.- Deşi teoretic orice motor, de orice putere, poate fi pornit în monofazat, la modul practic eu vă îndemn să vă limitaţi la maxim 5,5KW. De regulă, peste această putere, se scoate în evidenţă preţul crescut al condensatorilor, nu zic că nu-i aşa, aşa e. Mai e şi cazul cînd şi motorul şi condensatorii ar fi în situaţia "calului de dar", atunci omul este tentat să încerce, eu zic să nu încercaţi, să gîndiţi că instalaţia casei, uzual, e gîndită pentru o putere de 5KW, atît prin avizul de racordare cît şi ca circuite şi mai ales secţiuni. Link spre comentariu
Vizitator emirul Postat Februarie 17, 2015 Partajează Postat Februarie 17, 2015 Multumesc frumos domnule rasputin! Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum