bolek Postat Decembrie 18, 2014 Partajează Postat Decembrie 18, 2014 Nu numai de asta scade cuplul la turatii mici.Eu as zice ca mai e inca ceva: Modul in care e gandit sa functioneze acolo triacul e de fapt problema...Teoretic, stingerea SCR se face la trecerea prin zero a curentului, adica de 100 ori pe secunda daca vorbim de 50Hz ac.Apoi pauza pana se incarca C, se deschide diacul, etc. Insa motoarele cu perii intrerup pentru foarte putin timp curentul in timpul miscarii de rotire in functie de cate infasurari are rotorul si de aici si cate lamele are colectorul. La turatiile normale (rotorul la flex are cca 28mii rpm) , asta se intampla suficient de rapid sa nu se sesizeze. Problema e ca la turatie foarte mica, se intampla ca intreruperile astea sa devina comparabile ca frecventa cu stingerile dorite ale triacului. De aici si necesitatea sa "modifici" dimmerele de lumina ca sa mearga la aspirator, sau invers, sa constati ca un dimmer de aspirator pus la veioza nu stinge mai deloc becul. Diferente sunt e adevarat si de la tensiunea minima de functionare dar nu prea explica o diferenta asa de mare. Exemplu Concret: Cand eram micut mi-am facut o bormasina pt cablaje cu un motor de stergator de parbriz de camion, 24Vdc. Motor cu colector si magnet . Nefiind vorba de treceri prin zero ale aleimentarii (sursa era filtrata) singurele intreruperi care stingeau tiristorul erau cele cauzate de colector . Iar la turatie foarte mica, schema continua sa pastreze cuplul ridicat si puteam rupe chiar burghiul (de 2-3mm) desi mandrina se invartea vizibil la fel de incet ca la o bormasina manuala ...numai ca mergea "in shuturi" . Pentru ca valoarea de varf a curentului prin rotor era comparabila cu alimentarea la o tensiune mare , motorul se incalzea serios chiar si subturat . Schema era din Tehnium, cred ca asta : Link spre comentariu
almarghi Postat Decembrie 19, 2014 Partajează Postat Decembrie 19, 2014 (editat) ...un dimmer de aspirator pus la veioza nu stinge mai deloc becul... asta vine si de la faptul ca nimeni nu are nevoie de un aspirator care sa "traga" de la zero. asa sunt facute, ca sa aiba o cursa utila cat mai marea potentiometrului Editat Decembrie 19, 2014 de almarghi Link spre comentariu
amudsen Postat Ianuarie 8, 2015 Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 Pentru un soft start la flex, se poate folosi schema de mai jos? Link spre comentariu
validae Postat Ianuarie 8, 2015 Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 La prima vedere nu pare să aibă efectul de creștere lentă a turației, ci mai degrabă de pornire întârziată a motorului.Cred că motorul va porni cu turație ridicată după temporizare. Link spre comentariu
miron1947 Postat Ianuarie 8, 2015 Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 (editat) Corect, MOC3041 este cu comanda prin zero, deci comanda cu unda plina. Editat Ianuarie 8, 2015 de miron1947 Link spre comentariu
validae Postat Ianuarie 8, 2015 Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 Uite două scheme de softstart : Asemenea module se găsesc de cumpărat, dar schema dată nu e greu de făcut. https://www.simplemechatronics.com/softstarterstopper 1 Link spre comentariu
amudsen Postat Ianuarie 9, 2015 Partajează Postat Ianuarie 9, 2015 (editat) Cam asa arata o dispunere a pieselor, daca sunt sugestii.... daca nu, sugestile le va spune polizorul sau siguranta din tablou. Editat Ianuarie 9, 2015 de amudsen Link spre comentariu
amudsen Postat Februarie 20, 2015 Partajează Postat Februarie 20, 2015 D-le Validae, multumiri! Functioneaza foarte bine soft startul pentru polizor (pentru 115mm si pentru cel de 250, trebuie sa mai micsorez montajul). Link spre comentariu
adfl Postat Noiembrie 9, 2018 Partajează Postat Noiembrie 9, 2018 (editat) La 09.01.2015 la 11:14, amudsen a spus: Cam asa arata o dispunere a pieselor, daca sunt sugestii.... daca nu, sugestile le va spune polizorul sau siguranta din tablou. Buna ziua , d-le mai puteti posta inca o data shema aia ? Sau, puteti sa o trimiteti pe adresa mea de mail : [email protected] ? Multumesc Editat Noiembrie 9, 2018 de validae Link spre comentariu
emilmarin1 Postat Octombrie 31, 2023 Partajează Postat Octombrie 31, 2023 La 13.12.2014 la 8:47, validae a spus: Toate variatoarele au triacul în serie cu motorul.Deci, un fir vine direct la rețea (ex. Faza), altul se înseriază cu una din bobinele statorice.Cealaltă bobină statorică se leagă la rețea (Nul).Al treilea fir (de reacție) îl legați la o perie colectoare.Care sunt acele fire, din poza dvs. doar cine le-a demontat poate ști... Totuși la cele mai multe bormașini sau flexuri, se folosește variatorul simplu cu triac, asemănător cu cele pentru iluminat. Deși relativ simplă, la motoarele universale serie, schema nu dă rezultate bune cu aceleași valori ale componentelor la orice motor.Trebuie adăugat un reglaj suplimentar pentru turația minimă de pornire la care motorul să aibă cuplu suficient, nu e ca la becuri , care se pot aprinde de la tensiuni foarte mici. O variantă de schemă îmbunătățită, pe care am folosit-o cu succes ar fi următoarea: Schema postată este pentru 120V fiind doar un exemplu, se poate ușor modifica valoric pentru 240V. Buna seara va rog sa ma ajutati si pe mine daca se poate, as vrea sa elimin de la un flex montajul care cred ca se numeste soft start, adica cand se opreste curentul si revine in timpul functionarii sa nu mai porneasca flexul il anulez deoarece flexul merge cateva secunde si se opreste multumesc pt ajutor emil marin Link spre comentariu
validae Postat Noiembrie 1, 2023 Partajează Postat Noiembrie 1, 2023 Eliminați softstartul defect și de la bornele întrerupătorului mergeți cu două fire la firele libere ce vin de la cele două bobine statorice.Fiecare bobină a statorului are un capăt legat la o portperie, iar celălalt capăt la rețea. Link spre comentariu
amudsen Postat Noiembrie 1, 2023 Partajează Postat Noiembrie 1, 2023 E bine de inlocuit soft startul, are rolul lui de a reduce socul la cuplul de pornire (mai ales la flexurile mari). Link spre comentariu
validae Postat Noiembrie 1, 2023 Partajează Postat Noiembrie 1, 2023 Când îți trebuie rapid și nu ai timp de pierdut până vine altul de schimb, mere și fără el.....eventual se poate trece printr-un variator cu triac și porni lent. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum