Untold Postat Ianuarie 6, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 6, 2015 Inainte de bobina fund de cos cu sarma litata izolata cu pvc a fost una tot fund de cos din CuEm, cea cu mai multe prize, de care am mai vorbit. Nu stiu ce pierderi are una sau alta, dar cu bobina din sarma litata izolata cu pvc radioul functioneaza mai bine decat cu cea din CuEm, auditia este mai puternica si selectivitatea mai buna, plus ca prind fara antena RR Actualitati.Cu bobina CuEm RR Act se auzea f slab fara antena exterioara.De aceea, nici nu m mai facut priza pt antena la bobina actuala, cea cu pvc.O sa incerc pt etaj final pentru inceput, ceva simplu: un etaj Darlington- mai pun un BD139 legat in Darlington cu BC 548 deja existent in montaj.Revin cu rezultate. Link spre comentariu
Untold Postat Ianuarie 6, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 6, 2015 (editat) Am adaugat etajul Darlington, auditia acum este suficient de puternica pentru a se auzi ziua, la 4-5m de difuzor.A aparut insa o alta mica problema, sesizabila mai putin fara etajul suplimentar de amplificare: cand dau reactia mai mare pentru a creste volumul, apar ceva distorsiuni sesizabile. Nu cred ca este de la amplificator, el amplifica si distorsiunile deja existente inainte, dar putin audibile datorita nivelului audio scazut.E posibil sa fie curentul anodic prea mic pentru cea de-a doua lampa? Are 33Kohmi in anod, ca sarcina..sa incerc un potentiometru de 47Kohmi in loc de rezistenta de 33kohmi? Primul tub are 39Kohmi in anod, acolo nu cred ca trebuie sa umblu...Mai atasez o data schema: Editat Ianuarie 6, 2015 de Untold Link spre comentariu
Untold Postat Ianuarie 6, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 6, 2015 Am rezolvat. In loc de 39Kohmi (rezist din anodul primului tub, la al doilea tub n-a avut efect) am pus un potentiometru si am reglat pana distorsiunile au devenit aproape insesizabile (urechiometric). Am scos pot.,l-am masurat si am gasit aprox. 28Kohmi. Am pus o rezistenta fixa de 27Kohmi, acum se aude bine. Se pare ca primul tub era "anemic"...si asta hranit cu 12V.Daca aveti si alte opinii, le voi citi cu placere. Link spre comentariu
kripton Postat Ianuarie 8, 2015 Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 Si eu am reusit sa pun la punct si sa testez "jumatate" din receptorul hibrid superheterodina la care lucrez, modulele oscilator bfo+separator, demodulator cw/ssb si amplificator audio functioneaza perfect impreuna. Pentru testare am injectat semnal de frecventa intermediara "imprumutat" de la iesirea AFI a unui aparat "Gloria1" . M-am delectat ascultand banda de 40m. Punerea la punct nu a fost usoara, am construit doua variante de oscilator trei de separator si trei de demodulator pana am ajuns in faza de a receptiona clar si curat semnalele ssb, dar acum sunt multumit de ce a iesit pana in aceasta faza.In varianta finala:- oscilator bfo cu BC172C, reactie colector-emitor si circuit oscilant in colector, reglaj fin cu condensator variabil cu aer de 25pF, alimentare stabilizata cu zener la 8.2V.- separator cu BF245B (FET) si posibilitate de reglaj a tensiunii RF de iesire.- demodulator cu transformator pe tor de ferita, diode cu germaniu si potentiometru de echilibrare.- amplificator audio clasic, BC413B preamplificator, BC177B driver si etaj final complementar cu BD139/BD140, alimentat la 12V.Acum ma gandesc la pasul urmator, realizarea amplificatorului de frecventa intermediara cu tuburi care sa-mi asigure o banda de trecere de 3kHz si un reglaj RAA eficient. Studiez scheme, desenez cablaje, inca sunt nehotarat, nu stiu daca sa folosesc subminiaturi rusesti, sau miniaturi gen EF95/6J1P ori tuburi novale clasice ... orice sugestie e binevenita.Va salut ,Consider ca mai bune ar fi cele dedicate lucrului in FI utilizate frecvent in Tv. alb/negru , fie 6Ж1П, fie cele novale sovietice sau europene utlizate in aparatele mentionate;desigur , tipul ales concret depinde si de posibilitatea gasirii unor exemplare ( de preferinta) noi . In timp s-a vazut ca au o functionare stabila intr-o perioada indelungata prin faptul ca defectele cauzate de tuburi in etajele FI au fost mult mai rare comparativ cu alte etaje , desi aceste etaje contin de regula cele mai multe tuburi.@Untold,Fara discutie, numai cu studiu, perseverenta si multa rabdare se obtin rezultate din ce in ce mai bune. O recomandare ar fi urmatoarea: la definitivarea ( si chiar experimentarea ) montajelor , conexiunile in RF sa fie cat mai scurte, respectiv bobina-CV-tub. Link spre comentariu
Untold Postat Ianuarie 8, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 Am pus ieri montajul pe un breadboard din lemn, astazi il definitivez si ii dau drumul.Conexiunile bobinei cu cv-ul si primul tub le-am facut cat am putut de scurte.Revin cu poze si detalii. Link spre comentariu
mirceacra Postat Ianuarie 8, 2015 Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 Interesant , asteptam reuzltate finale Link spre comentariu
Untold Postat Ianuarie 8, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 (editat) Deocamdata cateva poze, am finalizat radioul, merge super, fara antena exterioara si fara impamantare. Netul meu vine prin teava de la calorifer, filmuletul mai tarziu, dureaza vreo ora pana se uploadeaza pe youtube.Ca sa se auda in toata camera, i-am pus un micut amplificator Darlington cu un BC548 si un BD139, placuta mica din poza.http://i.imgur.com/jDIoRWc.jpghttp://i.imgur.com/AME40us.jpghttp://i.imgur.com/H2J2Yct.jpg Editat Ianuarie 8, 2015 de Untold Link spre comentariu
+_Florin_+ Postat Ianuarie 8, 2015 Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 Din nou felicitari pentru realizare. Am insa o mica "obiectie" in cazul in care acea casca-difuzor este montata direct in colectorul ori emitorul tranzistorului BD139, prin ea trece un curent continuu deloc neglijabil - probabil zeci de mA, curentul de colector sau emitor al tranzistorului final - care-i va mentine permanent membrana trasa sau impinsa. Auditia va fi mai slaba si mai putin calitativa fata de situatia in care casca nu avem acel curent continuu. In plus poate exista si pericolul de defectare a bobinei castii, este realizata cu sarma destul de subtire. De aceea am recomandat intr-un post anterior un etaj - chiar si darlington - dar cu transformator de iesire. Sau, pe o placuta la fel de mica, se poate construi un etaj final fara transformatoare cu 3 tranzistoare. Un BC548 driver si BD139/BD140 sau AC181/AC180 in final si reactie bootstrap. @kripton, cred ca voi folosi doua 6J1P sau EF183 (am tuburi noi de toate felurile mai putin subminiaturi). As prefera un regim de functionare fix si amplificare mare pentru cele doua etaje AFI, iar circuitul RAA l-as face cu un atenuator cu diode PIN plasat la intrare, chiar daca va necesita un amplificator de cc cu tranzistoare pentru tensiunea de RAA. Dar problema cea mai spinoasa este realizarea filtrului de FI plasat intre etaje, e vorba de 4 celule LC cuplate capacitiv intre ele care ar trebui sa-mi asigure o banda de trecere de 3 ... 3.5 kHz si cu o panta de atenuare buna. Link spre comentariu
Untold Postat Ianuarie 8, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 Din nou felicitari pentru realizare. Am insa o mica "obiectie" in cazul in care acea casca-difuzor este montata direct in colectorul ori emitorul tranzistorului BD139, prin ea trece un curent continuu deloc neglijabil - probabil zeci de mA, curentul de colector sau emitor al tranzistorului final - care-i va mentine permanent membrana trasa sau impinsa. Auditia va fi mai slaba si mai putin calitativa fata de situatia in care casca nu avem acel curent continuu. In plus poate exista si pericolul de defectare a bobinei castii, este realizata cu sarma destul de subtire. De aceea am recomandat intr-un post anterior un etaj - chiar si darlington - dar cu transformator de iesire.Asa e, am observat ca pe exterior, casca se incalzeste umpic. Desi are 250 ohmi, tot se incalzeste. De aceea, cu titlul de provizoriu(ce sper sa nu ramana definitiv), am mai pus inca o casca la fel in serie cu ea. Acum, sunt 500 ohmi pe colectorul BD139.Dupa ce teava de la calorifer s-a umplut cu net, s-a urcat si filmuletul pe iutub. Pacat ca n-am un cv cu reductor, reglajul pe post e destul de dificil de facut, veti observa si-n filmulet.Multumesc pentru felicitari.https://www.youtube.com/watch?v=iJ_bFSNe1uc&feature=youtu.be Link spre comentariu
feri.visky Postat Ianuarie 8, 2015 Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 Jos palaria! Cate nu se pot face cu pasiune.... Nu ati incercat sa adaugati si o antena mai lunga? Link spre comentariu
Untold Postat Ianuarie 8, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 (editat) Nu, merge asa FARA antena exterioara, doar cu acea bobina multicolora fund de cos, n-am mai prevazut priza pe bobina pt antena exterioara. Si merge asa in apartament de bloc cam la 2 metri de geam!Oricum, ca sa ajung la sensibilitatea asta, am tot rotit cele 7 tuburi 12J1L pe care le am, pana am gasit doua cu care merge bine. Tuburile nu sunt noi, daca erau si tot cred ca trebuiau selectate.Daca bobina se face din lita de RF izolata cu bumbac si intreg radioul e bagat intr-o carcasa genul Titus Konteschweller, iese un mic radio superb din asta! Editat Ianuarie 8, 2015 de Untold Link spre comentariu
+_Florin_+ Postat Ianuarie 8, 2015 Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 Am vazut filmuletul. Acordul se face dificil atat din cauza lipsei demultiplicarii cat si selectivitatii ridicate a aparatului. Ce mi-a atras atentia este faptul ca RRA se receptioneaza cu variabilul aproape deschis - cap de banda. Ar trebui sa fie pe la (aproximativ) mijlocul cursei, pentru frecventa 855 kHz, caz in care gama de unde medii ar fi corect acoperita. Asa cum e acum, pariez ca aparatul coboara mult sub 520 kHz. Dar nu este o problema, important e ca se poate asculta in conditii bune postul national. Link spre comentariu
Untold Postat Ianuarie 8, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 8, 2015 Da, am observat. Pentru bobina nu au incaput pe acel suport decat aprox.60 spire. Ca sa prind RRA, am legat ambele sectiuni ale cv-ului in paralel, doar cu o singura sectiune nu prindeam nimic. Daca incapeau mai multe spire pe bobina, crd ca in jur de 80-90, legam doar o seciune pentru UM si ambele pt UL, poate prindeam si Antena Satelor. Daca pun o bobina pt UL pe ferita, aparatul receptioneaza fara probleme Antena Satelor de pe UL, 153Khz.O sa incerc sa mai pun ceva codensatori in paralel pe cele 2 sectiuni ale cv-ului, poate cobor si mai jos si prind Antena Satelor, ar fi grozav... Link spre comentariu
Untold Postat Ianuarie 15, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 15, 2015 (editat) Astazi i-am pus un etaj final cu LM386 si un difuzor de 8 ohmi, cu amplificatorul Darlington aveam un difuzor de 750 ohmi. Dupa mai multe zile de ascultat la el, ieri o vad pe sotie invartindu-se in jurul lui si studiindu-l aparent curioasa. Intreb plin de mandrie pioniereasca: "Iti place si tie, nu?" Raspunde: "Nu, vroiam sa vad de unde se opreste!" Editat Ianuarie 15, 2015 de Untold Link spre comentariu
Untold Postat Aprilie 21, 2015 Autor Partajează Postat Aprilie 21, 2015 Aseara, am hotarat sa incerc acest receptor si pe alta banda decat medii sau lungi. Ca atare, din sarma de Cu izolata cu pvc de 1,2 mm diametru, dupa ce i-am indepartat izolatia, am construit o bobina de 20 spire infasurate pe o baterie R6 (ca diametru). Am pastrat cv-l de 270pF, priza pentru catod am luat-o de la spira 5 iar antena am cuplat-o la spira 2 de la masa. A disparut complet acel bruiaj despre care vorbeam in alt topic, in scurte nu exista. Pentru ca sunt in scurte acum, nu stiu exact care scurte, dar am prins aseara in jurul orei 19.30 pe o antena de 4 metri spanzurata pe geam si fara impamantare, cam 5 posturi: radio china international, arabi, turci, un post in l. engleza, ceva ceh sau polonez dupa limba, apoi un alt post in l. franceza care se auzea cel mai tare din toate. Subliniez ca toate posturile receptionate erau cu fadding, nu era niciunul stabil in timp, poate nitel cel in limba engleza. Pe unde scurte, reactia se regleaza mai lin, nu asa din scurt ca pe medii, potentiometrul de reactie se comporta cam ca un potentiometru de volum, fara sa-mi produca acrosaje, fluieraturi cand depasesc pragul de reactie ca pe medii. Dupa amiaza (seara) o sa fac un filmulet cu receptia pe unde scurte! si sunt hotarat cand il bag in carcasa sa-i pun 3 bobine: UL, UM si US, comutabile cu ceva relee, banuiesc, trebuie sa comut si catodul de la o bobina la alta. (Am cateva relee mici metalice, capsulate, SIEMENS, la 12V.) Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum