Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Depanare surse ATX ( scheme si documentatie )


nosferatu

Postări Recomandate

Eu am vazut 5 grasi care stau sa nasca. Categoric trebuiesc inlocuiti electroliticii. Cei 2 mari din primar se verifica. Daca au capacitati egale, se pot pastra. Restul, adica TOTI ceilalti trebuiesc schimbati, indiferent ce dau la masuratoare. Daca ar exista o sectiune de pariuri pe forum, as paria pe faptul ca ceilalti condensatori au ESR-ul undeva prin stele. In continuare se pune intrebarea de ce a explodat siguranta de pe intrare. Sunt cumva varistori in paralel cu cei 2 condensatori mari din primar ? Daca da, trebuieste verificata cu atentie puntea. Varistorii se elimina definitiv.

Link spre comentariu

Probabil colegul îi consideră ,,umflați,, doar când le iese zeama pe la căpăcele de rotunzi ce sunt  :rade:  Dacă posta poza de la început era foarte clar, oricum i-am recomandat clar de la început cum să verifice condensatorii...mai bine-i ziceam să-i schimbe pe toți din start. Adevărul că nu mulți au la îndemână un ESR-metru, destul de puțini știu ce e măcar ESR-ul.

Link spre comentariu

Asa e.

Cand reconditionez surse, de PC, de monitor sau orice in comutatie, schimb toti electroliticii. Ii mai masor pe cei de valori sub 100 uF ca sa imi fac o idee despre calitatea sursei. La sursele de PC nu inlocuiesc cei doi condensatori de filtraj din primar. In schimb, in monitoare schimb condensatorul de filtraj din primar. Am constatat ca majoritatea celor de marca Elite ( in Benq ) pierd zeama pe la un pin, acel pin se corodeaza si nu mai are filtraj in primar. De multe ori, datorita lipsei filtrarii, se prajesc IC-ul si MOS-FET-ul.

Acum, nu stiu daca mai merita sa repare sursa. Nu e vreo minunatie de sursa. Gaseste de cumparat una similara cu 40-50 lei. Noua cu garantie. Mie imi convine sa reconditionez surse deoarece toti condensatorii noi ma costa vreo 4-5 lei si 20 minute de lucru.

Link spre comentariu

Numai ca un exercițiu tehnic și tot merită să repari o sursă, chiar ieftină. Apoi, dacă faci reparația cu piese de calitate, poți s-o faci să țină mai mult decât dacă ai cumpăra alta la fel de prost făcută (mă refer la componente)  :rade:

Link spre comentariu
Vizitator YO7BPC

marian - uitându-mă în mai multe surse am văzut diferențe importante legate de folosirea de elemente discrete, CI, integrat pt -5V, tehnologie cu piese montate pe o placă de circuit imprimat pe fața pieselor dar și pe fața placată, surse cu 2 chiar trei ventilatoare, surse cu și fără circuite de reglaj a turației ventilatorului, etc.

De aceea voiam o schemă electrică să mă edific unde mă uit.

Căutând scheme pe net am găsit o sumedenie dar, binențeles, n-am găsit-o tocmai pe cea a modelului dorit.

Am urmat sfatul și am trecut la înlocuirea c. electrolitice de pe ieșire.

Al doilea c.e. schimbat prezenta scurgeri la capătul cu terminale (vezi poza).

http://imgur.com/ROmjSU3

După înlocuire am verificat funcționarea sursei și am constatat că merge în parametri normali.

Singurul lucru ciudat a fost că ventilatorul a pornit cu circa 1/2 din turația normală ... mă așteptam să nu pornească deloc dată fiind prezența circuitului de reglare a turației în funcție de temp. radiatorului. Acesta fiind rece mă așteptam ventilatorul să pornească de la zero iar pe măsură ce radiatorul se încălzea turația să crească și ea.

Dar realitatea e mereu alta față de gândul tău!  

Un alt fapt rămas fără explicație e de ce nu am găsit cauza care a dus la arderea siguranței.

Doar am schimbat-o și sursa a pornit!

pinky - dacă sursa a pornit după al doilea c.e. schimbat - nu am mai făcut alte verificări !  Si nici alte înlocuiri!

Mulțumesc pt sfaturi!

membru evoluat - nu am în dotare ESR ! Mă limitam, ce-i drept pe vremuri, la verificarea c.e. cu ohm-metrul în cât timp se încarcă și, dacă dispuneam de timp, îl încărcam de la o sursă la 3/4 din tensiunea de lucru să văd dacă nu se descarcă prea iute.  

Voiam ca după reparație să  transform sursa într-un alimentator la 13,8V și măcar 25A !

Pentru un emițător!

Știu că va trebui să mă documentez cum elimin circuitele de 3V, 5V, să înlocuiesc înfășurarea de 12V cu un conductor mai gros și să "păcălesc"  circuitul de protecție la  supratensiune și respectiv supracurent!

Oricum, repararea unei surse e o provocare pentru păstrarea îndemânării de a rezolva câte o problemă tehnică!

Mulțumesc de ajutor! 

Link spre comentariu

O problema ar putea fi configuratia limitarii care este una cu stop la majoritatea surselor, ar putea fi necesara modificarea ei, asta pe langa celelalte modificari va face ca produsul final sa nu mai fie o sursa ATX, axista topicuri cu modificari de surse ATX, cauta si documenteaza-te acolo.

Link spre comentariu

Esti sigur ca pe integrat scrie 2005B ? Exista acest integrat dar mai exista si un integrat pe care scrie 2005. Cele doua au in comun doar faptul ca se gasesc in surse de PC si sunt in capsula DIP16. In rest, nu au nimic in comun.

Daca nu ti-e greu, pune o poza cu integratul.

Editat de pinky
Link spre comentariu

Sunt foarte aglomerat zilele astea si nu prea am timp sa ma dau pe forum. Maine o sa caut la lucru dupa o schema cu 2005B. Stiam ca am pe undeva.

In alta ordine de idei, scheme nu se prea gasesc. Eu repar fara scheme. Nu sunt nici pe departe vreun profesor in surse dar ma descurc. Nu e complicat, mai ales la surse "pocnitori". 

O sursa este compusa din cateva module distincte care trebuiesc investigate separat. Modulele / etajele sunt aproximativ urmatoarele: 1- PFC activ sau pasiv, 2- etaj redresare + filtrare, 3- modul 5Vsb ( adica +5V permanent pe firul violet ), tot modulul acesta furnizeaza si alimentarea cu 12-17 V pentru modulul de comanda aflat in secundar, 4- modulul de comanda care actioneaza  tranzistorii de putere din primar, 5- modul redresare din secundar. Circuitul sau circuitele integrate din secundar analizeaza tensiunile din secundar ( cel mai frecvent sunt monitorizate +3,3V , +5V si +12V. Nu stiu daca sunt surse care monitorizeaza si alte tensiuni ) si comanda primarul in functie de ce tensiuni sunt furnizate.

Inainte de toate, asa cum s-a mai spus de cel putin 3 ori in ultimele 2 pagini, se inlocuiesc condensatorii electrolitici. Toti.

Se masoara toti semiconductorii ca sa nu aiba scurt intre pini. Scurt inseamna 0 ohmi. Pe diodele redresoare din secundar vei gasi si valori de 10-30 ohmi. E normal. In secundar ai deobicei 3 diode duble. Intre anozii aceleiasi diode duble vei avea 0 ohmi. E normal deoarece sunt legati la trafo.

Daca zici ce probleme prezinta sursa, s-ar putea sa primesti ceva indicatii despre posibilul defect.

La o sursa verifici daca a explodat ceva in ea. Daca da, treaba se complica binisor. Se poate repara dar se consuma mult timp si piese.

Trebuie sa verifici daca ai vreo 300V dupa puntea din primar, +5V pe firul violet, undeva peste +3V pe firul verde.

Atentie mare la masuratori deoarece exista pericol de electrocutare. Personal nu mai tin minte cand am masurat tensiunea in primar, asa de rar ma intereseaza ce e acolo. Daca am +5Vsb inseamna ca am si cei +300V in primar.

Atentie mare cand masori piesele de pe placa. Asigura-te ca cei ( probabil ) 2 condensatori mari din primar sunt descarcati. Daca nu sunt descarcati, poti sa-i descarci cu un bec de 220V sau o rezistenta de 300-1000 Kohmi sau cu altceva care se alimenteaza la 220V.

Spor la crosetat.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări