Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Depanare surse ATX ( scheme si documentatie )


nosferatu

Postări Recomandate

Vizitator fulger75

In primul rand multumesc tuturor ca ma ajutati si tineti cont de faptul ca sunt un novice in ceea ce fac. La testerul meu semnul de dioda este suprapus cu buzzerultyc o sa incerc sa-i inlociuesc cu niste condensatori noi sa vedem cand am sa traversez Bucurestiul sa ajung pe Maica Domnului, pe la mine prin zona nu am magazine cu asa ceva.....poate pana la urma cine stie o sa iau unii de pe o sursa functionala, ii masor si ii inlocuiesc, o sa ma decid pe parcurs.Dr.L intradevar ai dreptate testerul ATX este un consumator mult prea mic, am plecat de la ideea ca sursa mea tot nu porneste nici cu un consumator mare nici cu unul mic, asa ca incerc sa depistez piesa defecta printr-o metoda nu prea "ortodoxa" in sensul ca: nu masor niste tensiuni in punctele cheie din schema, ci incerc printr-o metoda empirica, foarte putin deductiva, sa masor rand pe rand niste piese care au tendinta sa se defecteze (piese despre care am citi aici pe forum ca au tendinta sa se defecteze).In legatura cu Diodele Schottky, testerul imi arata in conductie o valoarea mai mica decat 1 iar polarizate invers imi arata 1, iddeea este ca la toate arata la fel....intrebarea mea era daca trebuie sa masor cu un osciloscop aceste diode intrucat nu eram sigur de masuratoarea cu multimetru digital, de aici a plecat toata discutiavintage ai dreptate, poate am ales o cale mai usoara.pisica matache multumesc pentru incurajare, si eu tot in speranta asta am scris, ca o sa primesc niste raspunsuri de la cei mai experimentati decat mine ( :) adica majoritatea)referitor la diode cum ii spuneam si lui Dr.L testerul imi arata in conductie o valoarea mai mica decat 1 iar polarizate invers imi arata 1, iddeea este ca la toate arata la fel....intrebarea mea era daca trebuie sa masor cu un osciloscop aceste diode intrucat nu eram sigur de masuratoarea cu multimetru digital, de aici a plecat toata discutiavlad mihai, am retinut din experienta ta, pentru mine este un amanunt important

Link spre comentariu
Vizitator smilex

Majoritatea surselor se defecteaza in zona condurilor de filtraj. Exista insa si defecte mai subtile: un condensator ceramic strapuns, un rezistor intrerupt, un contact imperfect (lipitura rece), etc. In care caz nu poti rezolva nimic asa. Trebuie sa deduci din comportament si masuratori. Asta inseamna sa ai schema si s-o intelegi. Internetul e plin de scheme atx, probabil una corespunde sursei tale. Daca nu reusesti empiric, cauta schema si posteaza un link.Am inteles ca pt. scurt timp livreaza tensiuni, apoi se opreste. Ar insemna ca unul din sistemele de protectie intra in functie. Tensiune sau curent. Deci fie iti lipseste o tensiune (sau nu e corect citita), fie curentul nu e corect citit (e considerat prea mare). Pentru tensiune exista un sumator cu rezistoare ce actioneaza de obicei un tiristor simulat, curentul e citit prin valoarea tensiunii in primar trafo driver cu ajutorul componentelor din bazele bipolarilor de putere. Sau traf curent separat ce debiteaza pe un rezistor.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Nu toti stiu sa preia caderea de tensiune pe o dioda cu multimetrul.

Sursele in comutatie sunt greu de reparat si foarte periculoase in acelasi timp, atat pentru cel care le repara cat si pentru aparatul care este alimentat. Este total neindicat sa indrumi pe cineva care nu are nici macar cunostinte elementare in electronica sa incerce sa repare o sursa atx . Faptul ca ai schimbat nu stiu ce condensatori umflati sau inlocuit niste diode nu reprezinta o depanare. Trebuiesc facuti mai multi pasi pana cand poti sa dai verdictul ca sursa este ok.
Uite cam asa am inceput si eu: desi habar n-aveam sa fac o lipitura insa m-am "avantat" sa asamblez un radioreceptor 2v3 (adica: cu amplificare directa, 2 etaje rf, demodulare si trei etaje af). Bineinteles ca n-a functionat (lipituri reci la greu, gresisem pana si conectarea tranzistoarelor, baza o identificasem insa informatia ca marcajul e la colector era valabila pentru EFT-urile romanesti, nu pentru P401, unde e taman emitoru' iar MP-urile nici n-au marcaj...), insa cel putin tensiunea era 6 volti din baterie.Da, trebuie inceput de undeva: eu am inceput cu fizica de liceu, dupa care am trecut la functionarea semiconductorilor, dupa care m-am intors la inductanta si capacitate in alternativ, si la functionarea transformatorului in sinusoidal si mai ales in dreptunghiular/triunghiular (chestiile alea cu integrare/derivare)...Nu e obligatoriu sa cunoasteti BINE teoria, dar ajuta; si nu lucrati mecanic de genul schimba/verifica/masoara in ordine C263, Q107, R305, etc., cand ati inteles cum functioneaza puteti interpreta simptomele de defect mai repede (desigur, primul test pentru orice depanator e cel vizual, si un condensator explodat sau cel putin umflat sau scurs e sigur defect, insa nu toate defectele sunt asa de vizibile), mai ales in cazurile "subtile", gen " porneste 3,5 secunde si se opreste".Sfaturile sunt (sau ar trebui sa fie) arhicunoscute (nu lucrati obosit, turmentat, daca nu va puteti concentra, nu va atingeti de elemente conductoare posibil a fi legate la pamant (calorifer, tevi metalice), nu va grabiti, etc.), insa tot sunt neglijate, "eu sunt mare expert" si "mie nu mi se poate intampla" fiind cai sigure spre bubuituri, incendii si electrosocuri...In rest, spor si bafta!
Link spre comentariu

Sfaturile sunt (sau ar trebui sa fie) arhicunoscute (nu lucrati obosit, turmentat, daca nu va puteti concentra, nu va atingeti de elemente conductoare posibil a fi legate la pamant (calorifer, tevi metalice), nu va grabiti, etc.), insa tot sunt neglijate, "eu sunt mare expert" si "mie nu mi se poate intampla" fiind cai sigure spre bubuituri, incendii si electrosocuri...In rest, spor si bafta!

Protejarea alimentarii 220 cu o siguranta diferentiala de 30 mA ar trebui sa fie o norma obligatorie.
Link spre comentariu
Vizitator kartys

Daca ma puteti ajuta si pe mine.Am o sursa pc rasurbo sp550 care de cateva zile scotea un miros de ebonita arsa, iar astazi si-a dat obstescul sfarsit innecata intr-un fum gros. Desfacand-o am constatat ca bobina aflata langa manunchiul de fire e arsa,innegrita total.Din cate am inteles, aceasta e bobina care se ocupa de pfc.Intrebarea mea este, pot schimba aceasta bobina, meritsau nu?

Link spre comentariu
Vizitator tyc

Din cat ai relatat cauza e 'calitatea' de exceptie a materialelor folosite ,racirea deficitara si temperaturile externe.Dar asteapta si alte opini.Pana una alta ,desfa torul de pe placa si noteaza tot (adica tot) ce faci - numarul de spire ,grosimea conductorului ,sensul de bobinaj ,inceputul bobinei ;pont :poze ,poze cu detalii ,poze din profil ,... .

Link spre comentariu

Daca sursa are ventilator de 120mm,aproape nici nu raceste bobina aia.Si daca s-a ars sarma de pe ea,iti dai seama ca a avut >150 grade. In conditiile astea,nici condensatorii de langa ea (tot la fel de prost raciti) nu mai sunt 100% intregi

Link spre comentariu
Vizitator kartys

Sursa are ventilator de 12, deci cred ca ai dreptate. Asa din ochi condensatorii pareau a fi ok, dar la cat ma pricep eu...Oricum,am dus-o la cineva la service sa vad ce spune, daca se mai poate face sau nu.

Link spre comentariu

Salut, componenta respectivă este o bobină pe miez de ferită care ajută la atenuarea tensiunii de riplu. Deci are rol de filtraj.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări