Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Amplificator 6C33C-B OTL

vivian

Postări Recomandate

Salut.

Am gasit pe net urmatoarea schema a unui japonez, adaptata de catre un neamt pentru 220v .

Rugamintea mea se adreseaza celor mai experimentati in ale lampilor  si anume:

daca schema este valabila,

principiul de functionare

in ce clasa ar functiona,

cu ce putere pe iesire,

o simulare...

Orice comentariu (chiar si pe langa) nu ma deranjeaza.

Astept parerile si opiniile dumneavoastra.

Nu dati cu pietre...sunt incepator.

post-177704-0-38561800-1417715067_thumb.jpg

Link spre comentariu
Vizitator viobio

Exista foarte multe tuburi dedicate pentru audio,de ce acest masochism electronic???Te feresti cumva de transformatoarele de iesire?Japonezul a pus si o poza cu amplificatorul realizat fizic??Schema este functionala,puterea cred ca este destul de mica .Cu aceasta topologie,exista riscul de a distruge difuzoarele,in special pe cel de bas,in cazul in care un tub final intra in scurtcircuit.Nu sunt adeptul amplificatoarelor cu tuburi fara transformatoare de iesire.

Editat de viobio
Link spre comentariu

Desi teoretic ar trebui sa fie o solutie ideala, cam toti pe care i-am auzit laudand acest sistem (OTL adica) nu prea sunt de incredere...majoritatea care au facut asa ceva au spus ca suna foarte bine, dar nu mai are acel "ceva" care aminteste de lampi.

Riscuri exista totusi, si ma gandesc ca daca scurt A-C e putin probabil, dar intreruperea anodului sau dezechilibrul din cauza negativarii prost reglate pot fi un pericol.

Ma tenta si pe mine OTL cu 6N13S...insa ceea ce am citit despre asta m-a facut sa ma razgandesc...nu ma informez exclusiv de aici, dar nici tot ce e scris pe net nu e scris aiurea...ori chiar daca o treime din ce am citit e adevarat, mi se pare destul ca sa nu ma apuc de asa ceva.

Insa, daca realitatea practiva va contrazice ce spun, si daca se prevad protectii adecvate pt. boxe - in timp real nu poate salva nimic boxele de la +175V, dar poate fi un sistem care intai sa analizeze daca exista cc pe iesire si abia apoi sa cupleze boxele. Adica o protectie usor diferita de cele folosite la tranzistoare, unde o boxa nu se arde chiar intr-o fractiune de secunda daca primeste CC.

Din ce spunea un electronist cu vreo 3 decade mai vastnic, si la aparitia pe scara larga a amplificatoarelor cu tranzistoare fara condensator pe iesire au fost aceleasi temeri si discutii - si chiar la o scara mai larga; asta nu a impiedicat pana la urma raspandirea si generalizarea acestui sistem...chiar daca la ce calitate au condensatoarele acum, la puteri moderate ar fi chiar linistitoare folosirea unui condensator pe iesire...

Link spre comentariu

Disclaimer: Boxele nu conteaza, se considera consumabile... 

Buna 

Consumabile?As vrea eu sa-mi permit boxe de 2000 euroi .

Le-as pazi ca pe ochii din cap,cum naiba sa le trec la consumabile.

Asta a fost offtopic.

Acum trecand la ontopic.

Oare ce putere ar scoate ampliful din schema?

Un 7 sau 8 W ar fi suficient pentru o camera(multa lume ar spune ca si 2 sau 3 W ajung,dar e de preferat sa

ramana o rezerva de putere).

Spor

Alex

Link spre comentariu
Vizitator viobio

O mare problema a tuburilor regulatoare de tensiune 6C33C,6H13C,EC360,este dispersia mare a caracteristicilor si "bilbiirea" continua a biasului,in special la bias fix,ca in schema de mai sus.La acea schema biasul trebuie reglat perfect pentru ambele tuburi,sa ai acelasi curent prin tuburi,astfel nu apare componenta continua pe difuzor,daca biasul se tot bilbiie o sa apara componenta continua pe difuzor.Legat de scurt intre anod si catod,probabilitatea este destul de mica DAR exista.Din acea schema eu as folosi doar defazorul.Cam stiu ce incinte o sa ajunga la tine,te asigur ca acele incinte se aud genial cu un PP de 2X10W cu 6P14P(6P14P)Sunt curios de parerile lui ,Misa,Valderama,Lazaroiu,Popa Marius,Panda12.

Editat de viobio
Link spre comentariu

Ai vazut multe tuburi scurtcircuitate anod catod?Iti pare tubul asta asa supus riscului de scurtcircuit anod catod?....mai multe sanse sunt sa intre in scurt primarul cu secundarul unui traf de iesire decat anod catod la 6c33.nu mai speria lumea degeaba! Un traf de iesire bine executat e benign la majoritatea capitolelor, dar nu obligatoriu pt toata lumea.6c33 e un tub foarte bun si din fericire un traf de iesire pt el este usor de executat.ia legatura cu gedd sau panda.ambii au realizari de exceptie legate de tubul asta.pe al lui gedd l-am ascultat personal, e cu traf de iesire in se si cred ca te poate ajuta cu multe sfaturi folositoare.cu dl Panaitescu(panda) poti lua de asemenea legatura.

Am in lucru un nou amplif cu 6C33C realizat EXACT ca cel al domnului Panaitescu..trafurile de iesire sunt la fel,va fi ceva sublim si da trafurile sunt relativ usor de realizat,eu am la ale mele 15cmp,driverul este realizat cu ecc83 si ecc88 in srpp,voi pune poze imediat ce il termin

Link spre comentariu

O mare problema a tuburilor regulatoare de tensiune 6C33C,6H13C,EC360,este dispersia mare a caracteristicilor si "bilbiirea" continua a biasului,in special la bias fix,ca in schema de mai sus.La acea schema biasul trebuie reglat perfect pentru ambele tuburi,sa ai acelasi curent prin tuburi,astfel nu apare componenta continua pe difuzor,daca biasul se tot bilbiie o sa apara componenta continua pe difuzor.Legat de scurt intre anod si catod,probabilitatea este destul de mica DAR exista.Din acea schema eu as folosi doar defazorul.Cam stiu ce incinte o sa ajunga la tine,te asigur ca acele incinte se aud genial cu un PP de 2X10W cu 6P14P(6P14P)Sunt curios de parerile lui ,Misa,Valderama,Lazaroiu,Popa Marius,Panda12.

Pentru ca mi-ati cerut parerea,iata care-i: amplificatorul este perfect functional,performantele sunt cele trecute pe schema iar pentru faptul ca nu vom lucra niciodata la Pda maxim (60W per tub!) pentru tuburile finale 6C33C ci undeva in jurul valori de Pda=27W...30W tuburile vor fi foarte stabile,daca vom merge la o putere disipata maxima mai mica adica 15W...20W,atunci vom fi nevoiti sa avem o excursie de tensiune pentru atacul G1 a tuburilor finale mult mai mare aceasta necesitand ceva modificari pentru etajul defazor si de atac,deci asa cum este pe schema autorul a fost foarte inspirat.

Eu am analizat NUMAI etajul final,daca cineva va fi interesat si de restul schemei care-i ceva banal pana la urma,o sa vorbim si despre asa ceva cu toate ca sunt sceptic in ceea ce priveste realizarea practica de catre cineva a acestei scheme.

In schema a-2-a aveti si varianta cu condensator la iesire si sursa unica de alimentare schema ce va proteja foarte sigur sarcina (difuzoarele).Sursele de alimentare (sursa) pentru ambele scheme trebuie sa fie capabila sa asigure un curent de 1.8A... 2A pentru o sarcina de 8 ohmi pe iesire sau 1.5A pentru 16 ohmi sau 32 de ohmi sarcina.Distorsiunile sunt foarte mici in cazul analizei de fata si este de remarcat lipsa totala a NFB,bineinteles ca pentru schema totala THD-ul va fi sigur mai mare dar nu va depasi 2% pentru 8 ohmi sarcina si mai mic de 1.5% pentru 32 ohmi.

Daca veti analiza cele doua diagrame Bode,pentru sarcina cuplata direct si sarcina cuplata prin condensator veti observa o usoara limitare a benzi de frecventa in joase pentru etajul cuplat prin condensator, eu am ales niste condensatoare mai "domestice" insa in cazul cuplajului cu sarcina prin condensatoare cu o valoare de 1000uF in serie ca pe schema diferentele dintre cele doua raspunsuri nu vor mai exista.

Ca o parere personala in ceea ce priveste sunetul acestui amplificator,pot spune ca dupa distributia spectrala cred ca se va auzi exact ca un amplificator cu tranzistori,zic si eu!

Ca amplificatoare SE cu OT si 6C33C,am participat la realizatrea a 11 amplificatoare (poate chiar mai multe!) de acest gen,trei sunt la Constanta si 10 dintre ele au fost facute dupa schema Borbely,o schema exceptionala care tine cont de toate chestiile teoretice in ceea ce priveste atacul tubului 6C33C care nu se face chiar atat de simplu,iar traful de iesire fara o sectiune de minim 22cm^2 nici nu avem ce discuta,(nu va pacaliti ca are spire putine ca nu-i chiar asa) asta spun daca dorim pe sarcina o putere de 15W de la 20Hz...30Khz,sau miezuri de 15cm^2 dar cu un B>1.6T si GO.Afirmatiile mele pot fi intarite si de colegul nostru dl.Chirita Victor (@morpheusRO),care are cea mai proaspata realizare cu acest tub,este pacat si munca in zadar sa faceti ceva si sa nu faceti cu adevarat ceva foarte bun.

post-175212-0-42214700-1417778769_thumb.png

post-175212-0-07375500-1417778780_thumb.png

post-175212-0-05907700-1417778792_thumb.png

post-175212-0-41026700-1417778821_thumb.png

post-175212-0-70070800-1417778839_thumb.png

post-175212-0-47267500-1417778851_thumb.png

Editat de LMOlimpiu
Link spre comentariu

Eu nu prea inteleg ultimul grafic...Dvs spuneti ca suna ca un amplificator pe tranzistori...

Pai un amplificator pe tranzistori push pull de 100w , sa zicem,  de calitate medie are distorsiuni de 100 de ori mai mici...iar armonica a treia nu ar depasi valoarea teoretica maxima a celei de-a doua!!!

Armonica a doua pe graficul dvs e -68db iar armonica a treia -35db adica 1.8% armonica a treia si 0.03 % armonica a doua.

modul in care sunt reprezentate distorsiunile in decibeli e un pic toxic...ai senzatia ca distorsiunile sunt pana la cer.-33 db diferenta intre armonici inseamna distorsiuni de 45 de ori mai mici...

adica un bloc cu 45 de etaje langa o casuta fara acoperis...

armonica a treia nu suna chiar atat de rau pe cat se spune si sunt foarte multi care le prefera armonici a doua, conform clasificarii facute de unul dintre cei mai mari ingineri de sunet pe care i-a avut electrecord-ul si care nu apreciaza negativ nici una dintre armonici ca sonoritate.Intrarea in limitare a etajelor pe tranzistori suna rau, dar aia e altceva pt ca este vorba de forma fundamentalei in momentul comprimarii sau limitarii sunetului nu de distributia armonicilor prin pierderea energiei utile din fundamentala.

De fapt exista analizoare de spectru care te lasa sa asculti efectiv doar armonicile pe o iesire  de casti.Ati fi uimiti sa constatati ca de cele mai multe ori,

la un amplificator cu tranzistori NU AUZITI NIMIC!!!

Ceea ce se aude cu adevarat prost este FUNDAMENTALA in LIMITARE!

Amplificatoarele cu tuburi limiteaza rotund Fundamentala in timp ce unele amplificatoare cu tranzistori limiteaza abrupt, nici macar toate!

.Cine naiba a mai analizat forma armonicilor?

....am zis,nu am dat cu paru',poate aveti dv. dreptate,nu stiu...,discutii de acest gen le putem purta la nesfarsit fara sa ajungem la un consens,eu zic sa stam de vorba asupra schemei .

P.S sa nu uitam ca tuburile 6C33C sunt proiectate pentru regulatoare serie in surse de alimentare,deci coeficienti de perveanta sunt TOTAL diferiti fata de un tub proiectat pentru audio,deci un etaj final audio cu acest tub trebuie foarte bine gandit si "impodobit" cu diverse reactii pentru a imbunatati raspunsul armonic,in cazul unui SE sau PP cu acest tub si OT-uri,configuratia va fi "ajutatat" foarte mult de transformatoarele de iesire...esenta sunetului de tub: tub final+traf de iesire,obligatoriu!

Editat de LMOlimpiu
Link spre comentariu
.

Ceea ce se aude cu adevarat prost este FUNDAMENTALA in LIMITARE!

Amplificatoarele cu tuburi limiteaza rotund Fundamentala in timp ce unele amplificatoare cu tranzistori limiteaza abrupt, nici macar toate!

Dar nu se discuta despre limitare .

Se discuta despre asa ceva :

http://www.youtube.com/watch?v=-D9UlPcJSRM#t=43m02s

Si daca nu exista rabdare macar 5 minute pt a asculta despre ce este vorba , se poate trece direct la exemplificare ca sa intelegem rolul acestor armonice :

http://www.youtube.com/watch?v=-D9UlPcJSRM#t=48m40s

Documentatii despre studiul armonicelor se gasesc la www.aes.org

P.S. Cei care au proiectat 300B cred ca s-au gandit in primul rand la aplicatii RF sau telecomunicatii .

Link spre comentariu

:limb:

Dintre toate tuburile  enumerate de tine doar echivalentul american a lui 6H13C respectiv 6080 RCA poate sa fie o solutie pentru un amplificator cu impendanta redusa si liniaritate acceptabila (parerea mea) insa in privinta dispersiei nu ma pot pronunta fiindca am avut la dispozitie doar asemenea trei tuburi, usor diferite intre ele, celelalte sint foarte bune in aplicatia specifica pentru care au fost proiectate iar ca o parere personala tubul 6C33C este un cosmar audio...

Am mai spus in citeva de citeva ori ca transformatorul determina sunetul asociat amplificatorului cu tuburi deci un OTL este doar o solutie rezolvata, pe mine nu ma convinge dar cel mai bine este sa se probeze  acest soi de amplificator si daca acest sunet este convingator, cu atat mai bine, sa rezolvat problema OT :limb:

Link spre comentariu

Buna seara

...

Daca tot e atata discutie despre ampuri cu AUDIO ,(6s33s)  da-mi si mie  o schema care sa va satisfaca, o fac o bibilesc sa iasa super man

...

Daca nu va deranjeaza , o sa va propun eu o schema serioasa de amplificator SE cu 6S33S .

Trebuie doar sa o gasesc in calculator ...

Specific foarte clar ca este o schema clasica , cu trafo out . 

Link spre comentariu

O intrebare putin pe langa subiect, dar nu de tot:

Stie cineva de ce la constructia difuzoarelor s-au luat in calcul doar impedante pana la 16 ohmi si de la 600 in sus?

Daca ar exista difuzoare de, sa zicem 100 de ohmi, cred ca ar fi mult mai simpla constructia unui OTL. Sa fie chiar asa putin interesata industria, chiar in anii 70-80 de varianta asta?

Eu detin 4 difuzoare de 50 de ohmi fiecare, noi, nu cunosc calitatea lor sau firma, sun cam ca alea de TV. Am de gand sa fac ceva OTL cu ele candva...insa eu m-am gandit initial la 6N13S, apoi, auzind ca nu prea ar merita, m-am gandit la ceva din seria PL500 (sau 5XX...). As pune insa si un condensator generos intre difuzoare si amplif....la 100 de ohmi cred ca ar merge din alea de motoare, nepolarizate, ca sa nu se comenteze ca pun electrolitici...

Intentionez sa fac un amplificator SE cu 6S33S, dar deocamdata am in vedere schema Borbely, mi se pare bine documentata si in plus am auzit ca au facut-o mai multi useri pe aici si ar fi ok...ar mai fi una de pe site-ul lui Jogis, dar despre ea nu prea am auzit vorbindu-se.

P.S. Nu spun ca nu exista difuzoare de 100-200 ohmi, intreb de difuzoare cat de cat calitative si de puteri sa zicem peste 10W...indiferent ca sunt de banda larga sau nu...

Desi nu am masurat, se pare ca bobina grea a difuzoarelor de TV strica SPL-ul si raspunsul la inalte...

Editat de carageae
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări