giongiu Postat Decembrie 3, 2014 Partajează Postat Decembrie 3, 2014 (editat) In iarna asta, intentionez sa construiesc un motor brushless, de cca 1,5-2 Kw, la cca 6000 RPM, care va functiona in apa, care sa propulseze o barca gonflabila, de 2,6 metri. Motorul insa va avea nevoie si de un regulator. Am gasit ceva modele folosite in modelism, de peste 100A, care admit insa tensiuni mici, ceva peste 12V. Asa ca m-ar interesa o schema de regulator, pe care s-o dimensionez in ce priveste curentul si tensiunea, dupa nevoile mele. Din cautarile mele pe net, am gasit o schema, cu MC3305, dar e nevoie de trei senzori Hall, montati in motor, in plus, integratul l-am gasit doar pe ebay. Ar fi perfecta o schema ce nu are nevoie de senzori, realizabila cu componente accesibile. Editat Decembrie 3, 2014 de giongiu Link spre comentariu
Dr.L Postat Decembrie 3, 2014 Partajează Postat Decembrie 3, 2014 Motor brushless = motor trifazat. Deci orice variator de frecventa pt motoare trifazate. Doar adaptezi partea de putere (si protectie). Uite un exemplu de la Emil Matei: http://emil.matei.ro/csf.php O alta varianta interesanta e sa iei unul pt 220V, (cu partea de putere prajita) si sa-i adaptezi partea de comanda la nevoile tale: drivere si tranzistori pe masura + pacalirea senzorilor (de curent). 1 Link spre comentariu
giongiu Postat Decembrie 3, 2014 Autor Partajează Postat Decembrie 3, 2014 (editat) Nu cred ca merge un invertor trifazat pentru motoare asincrone, fara modificari majore la un motor brushless. La brushless, se monitorizeaza foarte precis pozitia rotorului, cu sau fara senzori Hall, spre a comanda corect puntile H, ce alimenteaza infasurarile. Aici gasesti o schema ce foloseste trei senzori Hall. http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MC33035-D.PDF Din pacate montarea senzorilor complica putin constructia motorului, iar integratul e tocmai peste mari si tari. Editat Decembrie 3, 2014 de giongiu Link spre comentariu
yo6ial Postat Decembrie 4, 2014 Partajează Postat Decembrie 4, 2014 Vezi la Hobbyking. În lumea modelismului sunt regulatoare de tot soiul, inclusiv la tensiuni mari. Astea sunt marcate ”HV” de la High Voltage şi suportă peste 4 celule LiPo (peste 16.8V) http://hobbyking.com/hobbyking/store/__40278__Hobbyking_YEP_180A_HV_4_14S_Marine_Brushless_Speed_Controller_Opto_.html 58V, 180A (maximum, răcit cu apă), cred că ar merge. Foloseşti un circuit servo-tester pentru comandă şi te-ai scos. Bine... eu nu l-aş folosi la 8-10kw cât poate, pe hârtie, dar la 1-2kw pare fezabil. Vezi că mai sunt, pe acolo. Preţul mai mare promite o calitate mai bună. Ca DIY, poate, teoretic, ai ieşi mai ieftin cu un controler de putere mai mică la care să înlocuieşti MOS-FET-urile originale cu ceva monstruozităţi. Dar o schemă ca atare, de ESC complet, implică un pic de computerizare. Asta pentru a putea comanda, eficient, motorul. ESC-urile pentru modelism au, adesea, procesoare Atmel sau similare. Ce baterii o să foloseşti ca balast? Link spre comentariu
giongiu Postat Decembrie 4, 2014 Autor Partajează Postat Decembrie 4, 2014 (editat) Regulatoare si motoare brushless, de la HG, mi-au fost recomandate si pe alt forum, unde am cerut sfaturi pentru constructia unui motor brushless, capabil sa livreze cca 1500 W, la cca 3000 RPM. Regulatoarele de putere mare, sunt totusi scumpe, dar daca nu gasesc o schema, o sa cumpar probabil unul. Modificarea unuia de mica putere, nu e o idee rea,la modificarea partii de forta cred ca m-as descurca. Apropo de circuitul servo-tester, presupun ca acesta imi permite sa reglez turatia, eventual sensul rotatiei. Acesta e universal pentru toate regulatoarele, sau fiecare e cu servo-testerul sau ? Se poate construi, sau gasesc de cumparat ? Si inca o nelamurire, cam care ar fi preturile de transport, de la HG, pentru un regulator ? Nu in ultimul rand, multumesc pentru sfaturi ! PS Am disponibili deocamdata acumulatori cu gel, 8 bucati de 12V/8Ah, pe care i-am folosit la un scuter electric. Intentionez insa sa cumpar acumulatori Lifepo4, pentru o baterie de 24V/40Ah. Mai exact 16 bucati, modelul asta... http://www.ev-power.eu/CALB-40Ah-400Ah/SE40AHA-Lithium-Cell-LiFePO4-3-2V-40Ah.html?cur=1 Nu mai pot edita mesajul anterior...Am gresit nr de Lifepo4, nu 16 trebuiesc pentru 24 V, ci 8. Am gasit sh, la noi, pe un forum de modelism, regulatorul asta http://www.tobsd.com/ViewDetails.aspx?ProductID=901 Ce servo-tester pot folosi, si cum naiba circula apa prin radiatorul ala, trebuie o pompa ceva ? Editat Decembrie 4, 2014 de giongiu Link spre comentariu
Mircea Postat Decembrie 4, 2014 Partajează Postat Decembrie 4, 2014 Servo testerul da semnal PPM pentru regulator. 20ms perioada cu puls variind intre 1 si 2ms. Este standard pentru RC.Dupa cum programezi (daca este cu revers) poti controla sensul de rotatie. De regula la puls de 1.5ms este zona neutra. Scazand pulsul catre 1ms ai un sens de rotatie, crescand catre 2ms ai sensul celalalt.Iti trebuie un ESC de masina ca sa ai revers. Mai rar la barci, poate ma insel eu.Pt Dr.L: un motor de RC este BLDC. Link spre comentariu
giongiu Postat Decembrie 5, 2014 Autor Partajează Postat Decembrie 5, 2014 Multumesc @thunderer ! Banuiesc ca rezolv cu un astabil cu umplere reglabila, de ex cu 555 . M-am orientat spre modelul asta, desi curentul e de 80 A, la 24 V, am peste 1500 W. http://hobbyking.com/hobbyking/store/__8945__Turnigy_Marine_80A_HV_Brushless_Boat_ESC.html Nu stiu insa cum pompez apa prin radiator... Link spre comentariu
Mircea Postat Decembrie 6, 2014 Partajează Postat Decembrie 6, 2014 (editat) Poate merge cu 555. Eu pentru teste am pus un PIC care face si altele. E plin netul de testere. Pe eBay sunt la 3-4$ bucata.Am vazut ca te-ai conversat mult pe RHC. Acolo multi sunt constructori si afaceristi de RC. Merita sa-i asculti si inveti, atat cat poti. La barci cu motoare care se incalzesc se pune tubul (alimentare cu apa) in jetul elicei. Returul in lateral. Vezi poze pe Google Images. Serpentina o faci tu sau o cumperi. Ma intreb de ce nimeni nu ti-a raspuns pe RHC. Eu intru doar ca vizitator de pe telefon acolo si nu pot posta. Dar poti pune si o pompita de 12V dar va consuma.Vezi tubul din dreapta sus.Http://s274.photobucket.com/user/cope44/media/DSC00266.jpg.html Editat Decembrie 6, 2014 de thunderer Link spre comentariu
giongiu Postat Decembrie 6, 2014 Autor Partajează Postat Decembrie 6, 2014 Am cerut pareri pe RHC, tocmai in ideea ca sunt multi ce se pricep la motoare brushlees. Asa cum m-am asteptat am primit sfaturi ce m-au ajutat, acum stiu cam ce am de facut in ce priveste constructia motorului. In sensul asta , azi mi-am comandat 40 magneti neodymium, de 20-10-5 mm, cu care o sa testez diverse configuratii . Tot azi mi-am comandat si regulatorul asta http://hobbyking.com/hobbyking/store/__17983__Turnigy_dlux_80A_HV_Brushless_Speed_Controller_OPTO_.html plus unul ieftin, de 20A / 3S, pe care o sa incerc sa-l modific, pentru o putere mai mare. Ideea ar fi asta.. Sunt trei punti H, cate doi mosfeti pe punte, ce lucreaza in contratimp. Din poarta fiecarui mosfet, preiau semnalul de comanda si cu cate un driver de putere, comand ce mosfeti vreau. Ramane de vazut ce configuratie e folosita, banuiesc ca la tensiuni mici, se folosesc mosfeti N, pentru mosfetii dinspre plus, respectiv mosfeti P, spre minus. In cazul asta, va trebui prelucrat semnalul de comanda si folosite apoi drivere flotante gen IR2110. Desigur trebuie modificata si limitarea de curent, pentru curentul maxim dorit. Dar deocamdata imi dau cu presupusul, abia dupa ce primesc regulatoarele, vad ce si cum. Link spre comentariu
manolo Postat Decembrie 6, 2014 Partajează Postat Decembrie 6, 2014 Sint curios cum modifici esc-ul ala mic ,cu cit dai pe regulatoare,magneti etc, mai bine luai un motor electric de barca care il gaseai intre 500 si 1000 ron . Link spre comentariu
giongiu Postat Decembrie 6, 2014 Autor Partajează Postat Decembrie 6, 2014 Am povestit in postarea antrioara cum sper sa-l modific. Preiau comanda mosfetilor din ESC, folosesc drivere si mosfeti de curent/tensiune mai mare. Daca imi recomanzi un motor electric de barca, brushless, sa functioneze sub apa, sa ofere 1500 W/ 2500-3000 RPM, pana-n 1000 ron, te asigur ca-l cumpar. Poate fi si mai scump, numai sa indeplineasca conditiile pomenite . Link spre comentariu
manolo Postat Decembrie 6, 2014 Partajează Postat Decembrie 6, 2014 Am ceva indoieli cu modificatul ,dupa afirmatia cu mosfet de canal N si P, nu sint sigur ca stapimesti fenomenul ,cum nu stiu cum o sa tragi din niste acumulatori cu gel 30-40A. Link spre comentariu
giongiu Postat Decembrie 6, 2014 Autor Partajează Postat Decembrie 6, 2014 (editat) O sa incep cu sfarsitul...Din acumulatori cu gel, poti trage nu zeci ci sute de amperi. Depinde de capacitatea acumulatorului, si cat timp ai nevoie de acel curent. Concret, am 8 acumulatori cu gel, 12 V/ 8 Ah. Cam ce curent estimezi tu ca pot trage din ei, legati 4P2S ? Sau legati oricum doresti tu ? Pun si pdf-ul acumulatorilor de care dispun. http://bb-battery.ru/upload/iblock/468/HR1234W.pdfAi dreptate, despre mosfeti nu prea am habar, dar sunt dispus oricand sa invat. Asa ca te rog sa ma lamuresti cum sta treaba cu mosfetii din ESC-urile in discutie. Editat Decembrie 6, 2014 de giongiu Link spre comentariu
manolo Postat Decembrie 6, 2014 Partajează Postat Decembrie 6, 2014 1.despre acumulatori asa la ochi cam 20A constant ,tre sa ti cont ca va scadea odata cu timpul 2. e de studiat si de facut efectiv si iar reluat si tot asa ,eu ma ocip de regulatoare ptr. periate si tot mai am de invatat ,apar piese noi si tot asa ,am un model de esc la vare am vo 50-80 de variante 3 ce vrei sa faci cu barca asta motorizata electric? 4, niciodata nu vei scoate aceleasi performante cu un motor electric versus unul termic de 2cp 5, nu cred ca ai comandat ceva din cele amintite,barca ,escuri,motoare. Link spre comentariu
flomar60 Postat Decembrie 6, 2014 Partajează Postat Decembrie 6, 2014 D-le manolo, colegul giongiu, lucreaza cu MOS-FET-uri de cand era la gradinita...am exagerat , bineinteles, dar , credeti-ma , are o experienta de invidiat in domeniu...iar despre bateria de 8 acumulatori de 12V-8Ah , va garantez ca poate debita pentru cel putin 20 secunde mai mult de 400A , dupa anumite teste facute de mine -in timp-se depasesc 600A pe 10 secunde...suna incredibil dar asta e realitatea... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum