Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

schema generator romanesc


Daniel Daniel Johny

Postări Recomandate

Am un generator romanesc model GSFS- 5/160-400 facut de UMEB.Acesta e un generator sincron mixt .Pe o parte se pot alimenta consumatori de pina la 5kw iar pe de alta se poate suda in CA cu un curent de pina la 160A. Problema e ca nu reusesc sa -l pornesc.Am niste fire taiate la el atit la stator cit si cele care vin de la rotor.Rotorul are 4 colectori.La Doua vine puntea trifazata de pe rotor .Am nevoie de o schema daca are cineva asa ceva.Multumesc.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 8
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Daniel Daniel Johny

    4

  • cavit

    2

  • puriu

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

 o schema pentru asta e greu de gasit,  dar poti sa-l faci cumva sa mearga. pentru asta trebuie identificate infasurarile cele statorice, cea de 400v trifazic, e usor de identificat ea are rezistenta cea mai mare din cele statorice, cea de sudura nu stiu cum e, e o singura faza sau tot trifazic, poate avea punct comun cu cea de 400 nulu dar de obicei e izolata din motive de electrosecuritate.

 cele rotorice de excitatie, spui ca sunt 2, poate fi cu excitatie mixta, sa iasa caracteristica pentru sudura, pentr a-l porni in prima instanta o cauti pe cea cu rezistenta cea mai mare masori rezistenta si bagi eventual cu o baterie de masina caa 1-2 amperi apoi turezi motorul la turatie nominala, daca merge.

 daca ai sti cate perechi de poli are, se poate vedea din constructia rotorului, ar fi mai simplu ca ai sti turatia tinta. pentru o perche e 3000 rpm, pentr 2 perechi e1500 rpm, poate gasesti tablita cu datele tehnice, ai turatia acolo, daca stii turatia stii numarul de poli si viceversa.

 ai nevoie de aceasta turatie ca sa afli cat e curentul de excitatie.

cu el la turatia nominala si in sarcina de 3x1 kw 3 rezistente masori tensiunea, tensiunea e proportionala cu curentul de excitatie, in acest fel poti afla curentul de excitatie nominal, la acest curent scoate 400 v la turatia nominala si in sarcina nominala, eu am stabilt-o cu o margine de siguranta la 3 kw, pentru 5 kw e acum usor de calculat curentul de excitatie necesar.

 e bine sa-l pornesti prima data cu curent de excitatie sub 1 amper, pui un bec sau o rezistenta in functie de rezistenta initiala a infasurarii de excitatie, asta sa nu scoata prea mult sa conturneze infasurarile statorice.

 e bine sa stai departe de ele pana nu vezi ce tensiune scoate, pui un voltmetru pe 1000v si il lasi acolo, apoi il pornesti, eventual poti sa-l turezi trepatat, cu voltmetru si o sarcina usoara, un bec 300w sau 3 de 100 pe fiecare faza.

 el avea un sistem de reglare a curentului de excitatie pentru stabilizarea tensiunii la iesire, dar era mecanic.

 odata ce determini curentul de excitatie si implicit tensiunea de excitatie poti face o sursa in comutatie care sa o alimenteze fie direct din infasurarea de 400 sau din cea de,sudura. si care citeste  tensiunea de 400 deoarece pe aceasta dorim sa o stabilizam.

 sistemul original de control al curentului de excitatie e greu daca nu imposibil de gasit.

 relatiile sunt astfel tensiunea statorica e propotionala cu turatia si curentul de excitatie, iar frecventa e proportinala cu turatia, pentru cele sincrone un raport fix: f(hz)= turatia(rotatii/minut)xN(numarul de poli)/120.

 

 Acum varianta simpla de autoreglare a tensiunii se face prin alimentarea exitatiei in rezonanata prin montarea in paralel cu aceasta a unui condensator asfel incat frecventa proprie de rezonanata a circuitului format din inductanta excitatiei si condensator sa fie egala cu frecventa de lucru a generatorului in acest caz 50 hz, dar pentru asta miezul rotorului trebuie facut din tole si nu din fier plin, deoarece prin excitatie trece curent alternativ si nu continuu, cele cu astfel de miez rotoric se preteaza si la excitatia in curent continuu si in rezonanata, iar cele cu miez rotoric din fier plin numai in curent continuu.

 

 atentie cu instrumentele electronice pe infasurarile acestea, mai ales ohmetre, se incarca inductiv si la deconectare pot genera un varf de tensiune care uneori poate strica instrumentul,

daca e disponibil unul analogic ar fi indicat sa-l folosesti pe acesta. daca nu 2 diode in antiparalel pe intrarea ohmetrului sunt rezolvarea sigura.

Link spre comentariu

Postez si o poza cu aparatul.De la rotor vin 4 cabluri.Din stator vin tot 4 cabluri.Puntea redresoare trifazata de pe rotor vine pe doua inele.Am infasurarea de excitatie de pe rotor alimentata permanent de acesta punte trifazata.Aceasta e legata pe anozi si catozi puntii redresoare rotor.Mai Am doua bobine care vin din stator si se pun odata in paralel si in serie cu excitatia rotor prin comutatorul pentru sudura.Mai am un traf trifazat care e alimentat din stator care o data da tensiune ptr prize exterioare si o data alimenteaza o punte trifazata care inca nu m-am lqmurit unde duce.Banuiala mea este ca am un generator de constructie directa si de constructie inversa in acelasi ansamblu.Mai sapam...Nu_mi dau seama de unde se alimenteaza excitatia rotorului dupa amorsare.Ar trebui sa vina o tensiune continua pe excitatia rotorului luata de la stator printr_punte ceva.Sau cele doua bobine de la stator sa se transforme in inductor iar statorul in indus....http://imgur.com/a6F4qqQSi o schema de contructie dubla generator sincro care cel putin schema rotorului se potriveste.http://imgur.com/StbPyJ8De excitat am reusit cu o baterie pusa pe excitatia rotor .problema e ca nu reusesc fara baterie.Are un buton de exitatie cred normal deschis care anuleaza niste reziztente legate cu infasurarile statorice .Voi reveni cu o schema scoasa aprox a generatorului...Cele 4 cabluri care vin taiate din stator sunt subtiri.

Link spre comentariu

 de pe tablita e la 3000 rpm deci are 2 poli. 4 fire sunt cele 3 faze si nulul. se obisnuia sa se alimenteze excitatia cu un trafo trifazic cu prize si punte trifazata la iesire.

 sistemul de autoreglare comuta prizele din traf cu ajutorul unor relee.

 

 de obicei pornirea se face prin magnetism remanent, daca e legata prin acel trafo si punte la stator si il turezi cateva zeci de secunde incepe sa scoata.

 daca nu vrea, poti pune un magnet pe el sa o ia, pe carcasa statorului. il iei inainte de a-l porni. acest va magnetiza putin si rotorul suficient sa plece.

 

 schema care o dai  e cu masina excitatoare sincrona pe acelasi ax, excitatoarea avind excitatia in stator si iesirea in rotor, puntea trebuie montata in rotor se roteste cu rotorul, iar excitatia se controleaza din stator. nu are inel colector pentru excitatie.

Link spre comentariu

Lre si Lst sunt excitatiile rotor si stator.In rotor are doua bobine de excitatie care duc la 4inele.Dintr-un comutator se pun in serie pentru functionarea ca generator 5kw iar in paralel se pun atunci cind funcţionează ca generator sudura.Capetele de la periile acestor 4 bobine de pe rotor au fost taiate.La stator la fel am doua bobine :Una care este alimentata de la puntea trifazata de la traful alimentat de o infasurare suplimentara din stator.Traful are cam 600w.A doua bobina este pusa in paralel cu bobinele rotorului care este inseriata prin niste rezistente de putere si un reostat.Aceste rezistente sunt suntate printr-un buton ND Atunci cind apas pe buton are tensiune la iesire de 380v.Dar atunci cind nu mai tin apasat dispare.Eu suspectez trei cauze:1.Stator este demagnetizat.2.Legaturi gresite.3.Rezistente intrerupte.Am 4 fire de la rotor taiate reprezentind periile celor 2 bobine din rotor care vin la comutatorul desudura sau tensiune consumatoriAm 4 fire din stator taiate reprezentind cele doua bobine din stator una de 10 ohmi si unq de 24 ohmi.Prima bobina de 10 ohmi am zis eu sa o leg la iesirea puntii trifazate de la TRAF de 600W.Cealalalta am legat_o in paralel pe bobinele de excitatie rotor fiind inseriata cu reteaua de reziatente si Reostat.Nu am incercat sa inversez bobinele de pe stator astfel incit cea de 10 ohmi sa vina in paralel cu excitatia rotor si cea de 24 sa fie alimentata de la puntea trifazata.Nu le-am inversat capetele de la bobinele rotorice si statorice facind combinatii.E posibil ca o bobina sa trebuiasca sa fie alimentata invers....Atunci cind am pus bateria pe bobina de la stator de 10 ohmi am avut tensiune la iesire atit pe sudura cit si pe consumatori.

Link spre comentariu
  • 6 luni mai târziu...
Vizitator MARIAN BACIU

post-239682-0-57566300-1434110568_thumb.jpgam si eu un asemenea generator, absolut nou  dupa aspectul periilor si al rotorului ,nu a fost folosit niciodata.L-am cumparat acum vreo 15 ani la o licitatie de la un fost IAS.Am gasit fire taiate si aparatele de masura si control lipseau.Am reusit sa-l completez,i-am schimbat si motorul pe benzina cu unul de Volkswagen 1,5 diesel,multiplicator de turatie pe curele 1ori 2.Problema este ca  nu reusesc sa-l fac sa produca curent nici trifazic nici de sudura.Am reusit de pe doua capace de la placa de borne sa deslusesc schema,mai putin unele notatii.Din aceasta cauza nu sunt sigur ca am facut legaturile corect,la transformatorul trifazic,la rezistenta R2 inseriata cu reostatul,nu stiu valorile rezitentelor intre punctele de conexiune.Transformatorul trifazic are infasurarile notate: l1m1n1cu sirma mai subtire;L1M1N1;L2M2N2;L3M3N3(acestea 3 sint cu sirma mai groasa.Rog pe cineva care are cunostinte in domeniu sa noteze pe schema legaturile in transformator si valorile rezistive.

Editat de MARIAN BACIU
Link spre comentariu
  • 8 luni mai târziu...

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări