Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

redresor cu reglaj automat al amperajului de incarcare in functie de voltajul bateriei


Postări Recomandate

ATX cu tl494 modificat plus1-2 lm358 si gata. Sau lm393.

aveti si o schema ?

 

Au............

 

El zice sa modifici o sursa de calculator, dar doar un numar foarte mic de surse PC mai sunt azi cu TL494.

 

Eu mi-am luat teapa cu asta, ca montajul trebuie sa fie reproductibil. Adica depinde de cate bucati din acest montaj vrei sa faci ?

La multe bucati trebuie sa te asiguri ca poti cumpara mereu componentele de care ai nevoie.

 

Deschide si un subiect la microcontrollere. Eu la PIC intru. Chiar daca nu stii, unii au primit soft scris de alti useri.

Un controller PIC in plus ar fi 7RON in plus. Ai putea sa setezi incarcare rapida, lenta...

-------------------------

 

Mai zic o idee(poate gresec). Ar fi mult mai ok, adica si mai simplu si mai safe, sa gasim un adaptor cometrcial la 17V de exemplu.

Sursa aia direct de la 220V e greu de facut, cel putin pentru mine......

 

E mai sigur la o tensiune mica, apoi un convertor DC-DC controlat de microcontroller.

 

Am vazut ca cea mai mare tensiune utilizata este 15.5V si curent 10A (10% din 100Ah).

 

Eu as fi interesat, cred ca as putea sa fac asta, doar daca gasesc o sursa 220V->17V/10A ieftina. Desi nu prea cred.

Editat de Mondan
Link spre comentariu

poate m-am exprimat eu gresit , dar nu e neaparat nevoie de o sursa in comutatie ,se poate folosiun traf + punte si de acolo inainte sa fie circuitul e comanda al incarcarii .

Cand vine vorba de PIC-uri sunt in plop :rade: nu stiu cu ce se mananca si ca sa umblu pe bajbaite nu prea vreau . Ar fi foarte bine si cu PIC dar cred ca se poate face si cu comparatoare si cu 555 pentru ca am vazut asa un redresor adus din Italia dar placa de comanda era facuta cu cablaj dublu si nu prea se poate descalci o schema

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

am gasit ceva si l-am pus pe cablaj test dar nu stiu prea bine ce limitari are sau ce face montajul, stiu doar ca se poate regla tensiunea de incarcare si ca incarca in impulsuri, porneste doar cand  se cupleaza acumulatorul iar curentul de incarcare se regleaza automat in functie de acumulator din cate am vazut pt ca pe un acumulator de 7,4 A trage cam 0,9A iar pe unul de 180A trage aprox 10-11 A

Untitled.pdf

Link spre comentariu

Schemă interesantă , n-am analizat-o cu atenție . Pare să nu facă niciun reglaj al curentului . Pur și simplu acumulatorul își ia cât poate iar la atingerea unei tensiuni , decuplează . E posibil însă să mă înșel - oricum , nu văd nicio modalitate prin care supraveghează curentul .

 

PS Îmi mențin disponibilitatea de a dezvolta o schemă , așa cum am zis mai sus , dacă : 1. mi se dau cerințe concrete ( de la rețea , de la transformator , liniară , în comutație , maxim xA, să deconecteze la 14,4 , să treacă la regim tampon , să mențină , limita de curent la deconectare/comutare y% , etc )

și 2. Cineva se oferă să experimenteze. 

Pentru că pct. 1 poate părea încâlcit fac următoarea propunere - voi sugera eu un concept pe care îl voi posta aici . Vom modifica apoi conceptul împreună. Condiția de la pct.2 se menține însă - până spre primăvară posibilitățile mele de a lucra practic sunt limitate. De acord ?

Editat de UDAR
Link spre comentariu

OK . Vom dezvolta atunci împreună o schemă care propun să îndeplinească următoarele condiții : lucru în comutație pentru disipație redusă , curent de încărcare reglabil între - să zicem 0,5A și 10A , curent constant până la atingerea pragului de 14,4V ( reglabil acest prag ) apoi tensiune constantă până când curentul scade la - să zicem 5% din valoarea inițială. În acest moment scădem tensiunea la 13,5V ( iarăși reglabil , separat sau proporțional cu primul reglaj ) și semnalizăm terminarea încărcării - bateria poate sta în această stare oricât timp. 

O să pun după Revelion ( prin 2-3 probabil ) o schemă , apoi mai discutăm.

Link spre comentariu

... io... am două SLA-uri de 6 volţi de care nu am mare idee dacă ar mai merge reîncărcate, iar ce-a găsit google mai mult m-a dezorientat decât m-a lămurit...se poate concepe chestiunea pe două ranguri 12 volţi (acumulator auto) şi 6 volţi, pentru SLA-uri?sau modurile de încărcare sunt aşa diferite că nu merge conceput un încărcător "universal"?

Link spre comentariu

Buna ziua , UDAR in ce program ai desenat  schema .Eu nu am ceva adecvat si nu pot posta nimic in sensul asta .Deobicei pentru incarcare eu folosesc o sursa obisnuita cu limitare e curent . Setez tensiunea la 14,5V in gol si curentul la valoarea maxima pe care o vreau cu sursa in scurt . Apoi pun acc. la incarcat .Dar fi cazul sa gindim un alimentator dedicat pentru asta. Cit mai simplu, daca putem .

Link spre comentariu

Exista schema cu tiristor si incarcare in impulsuri,curent si tensiune reglabile si oprire la atingerea pragului stabilit.A fost postata mai demult pe aici,originalul se gaseste in Tehnium.Rata de succes la incarcarea acumulatorilor ,,terminati'' e mult mai mare decat cu incarcatoare clasice,probabil datorita impulsurilor.

Editat de loleksibolek
Link spre comentariu

  Buna ziua ! Am rasfoit  topicurile de pe forum in cautarea unei scheme de redresor care sa nu necesite deconectarea acumulatorului la terminarea incarcarii de catre utilizator.Din ce am  observat multi nu stiu care este curentul necesar ,voltajul necesar si timpul de incarcare al unui acumulator iar parerile celor care "stiu" sunt impartite ba ca 12v ba ca 14.4 v altul ca 13.8v etc, asa ca m-am gandit sa incercam sa dezvoltam o schema care sa rezolve lucrul acesta automat prin niste comparatoare si cateva comutatoare din care cel care are acumulatorul sa regleze treapta in care se incadreaza acumulatorul sa zicem 40-60 A sau 60 -100A si sa porneasca incarcarea sa plece la munca si cand se intoarce acumulatorul sa fie incarcat si deconectat automat fara sa existe riscul fierberii sau supraincarcarii .

  Din ce am citit pe forum si prin alte parti ar trebui sa iasa ceva de genul:

- daca acumulatorul are sub 12 v intensitatea sa fie mica pana cand aceasta depaseste pragul tensiunii

- intre 12v si 14,4v intensitatea sa fie aproximativ 10% din amperajul acumulatorului aceasta fiind setata in trepte:- 40-60A

                                                                                                                                                                                  - 60-80A

                                                                                                                                                                                  - 80-100A

- cand tensiunea depaseste pragul de 14.4v  intensitatea sa scada la 25% din valoarea de incarcare pana cand acumulatorul atinge tensiunea de 15-15,5 v

- la atingerea pragului prestabilit un tiristor sa intre in stare de conductie si sa puna sistemul de incarcare in stend-by sau deconectare pana la decuplarea acumulatorului 

....................................................................................................

Daca vrei sa construiesti un incarcator automat pentru acumulatori iti recomand schema publicata in cartea lui Ion-Mihail Iosif "Radiofonie pentru tineret".Cartea o gasesti scanata pe internet iar schema o gasesti la pagina 223.Incarcatorul l-am facut in urma cu aproape 18 ani pentru un prieten si functiona foarte bine.Nu e complicata de loc iar piese se gasesc fara nici o problema.

 

http://www.asrr.org/biblioteca3/qrestitutioq/183-radiofonie-pentru-tineret-ion-mihail-iosif

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

Mă bucur că este interes. Am să încerc să răspund pe rând.

@MifTy Da , se poate pentru 6V fără probleme - un simplu comutator și ceva rezistențe în plus.

@cristian1961 Folosesc ExpressPCB - gratis , simplu și suficient pentru nevoile mele. Evident , rezultatul a fost exportat. Sigur , cu orice sursă cu curent reglabil sau chiar doar cu tensiune reglabilă și o rezistență se poate face. Vezi și mai jos.

@loleksibolek Și eu am făcut acu vreo 20 de ani o schemă cu tiristor - mergea foarte bine . Schema de care vorbești nu o cunosc deci nu o pot comenta.

@GEO 53 BN Schema recomandată de tine e ingenioasă și relativ simplă . Algoritmul de încărcare nu mai e chiar adecvat pentru bateriile moderne , etanșe. Unele baterii lăsate să se încarce până la 15-16V s-ar putea să dea supapele afară. În plus , impune un anumit transformator pentru baterie de 12V . Pentru 6V ar trebui prize pe secundar . Altfel disipația o ia în bălării. N-am analizat foarte atent schema , s-ar putea să-mi scape ceva. Te rog să mă corectezi.

 

Și acum câteva explicații generale . În urma discuțiilor ( cu @petreablack în special ) am definit un concept la postul #21 pe care l-am implementat. Dacă modificăm conceptul , se modifică și schema . Altfel comparăm mere cu pere. Reiterez ideile principale -  nu toate rezultă din postul respectiv. 

1. Să fie automat , adică să poată fi lăsat fără supraveghere timp nelimitat.

2. Să fie în comutație pentru disipație redusă . 

3. Să implementeze algoritmul dat . Algoritmul implementat actualmente de schemă face cam așa : ( vom presupune un curent reglat la 10A valoare inițială )

- curent limitat la circa 2A până la 6V ( am pus la întâmplare , probabil că 8-9V e mai adecvat ) . Asta asigură și protecție la scurt de lungă durată.

- curent de 10A până se ating 14,4V

- se mențin14,4V și curentul scade treptat până la circa 500mA .

- scade tensiunea la circa 13,5V unde poate rămâne timp nelimitat.

4. Să se poată regla curentul limită de încărcare ( de la 0 la 10A ) precum și tensiunea limită.

Evident că renunțarea la una ( sau mai multe ) din condiții simplifică schema . În fond, cum s-a spus mai sus ajunge o sursă și o rezistență pentru a încărca un acumulator.

De aceea consider că ar fi constructive comentarii pe marginea schemei în cadrul conceptului dat sau , cum a făcut GEO 53 BN , prezentarea unui concept diferit cu o schemă diferită.

 

 

PS N-am interes personal în acest proiect , de aceea în funcție de răspunsuri voi continua sau nu .

Pentru mine am început lucrul la o soluție ”full switching” ( adică fără trafo de rețea ) controlată de microcontroler , cu afișaj , etc. Ăsta va fi un proiect pe care - mai la vară-toamnă doar , din păcate - îl voi testa practic și voi publica doar când sunt rezultate. 

Editat de UDAR
Link spre comentariu

.............................................................................................................................

@GEO 53 BN Schema recomandată de tine e ingenioasă și relativ simplă . Algoritmul de încărcare nu mai e chiar adecvat pentru bateriile moderne , etanșe. Unele baterii lăsate să se încarce până la 15-16V s-ar putea să dea supapele afară. În plus , impune un anumit transformator pentru baterie de 12V . Pentru 6V ar trebui prize pe secundar . Altfel disipația o ia în bălării. N-am analizat foarte atent schema , s-ar putea să-mi scape ceva. Te rog să mă corectezi.

....................................................................................................................................

Nu cred sa mai fie in circulatie multe masini cu instalatia electrica pe 6V.Dar sint convins ca schema ar putea fi modificata pentru a incarca si baterii de 6V.Problema disipatiei caldurii se poate rezolva montind in paralel 2-4 tranzistori de putere pe un radiator mai maricel.

Eu am un incarcator realizat inainte de '89,dupa o schema publicata in cartea "Montaje electronice de vacanta".Sint foarte multumit de el.  http://oi27.tinypic.com/i41dvm.jpg

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

Ai dreptate cu mașinile , dar acumulatorii cu plumb nu se rezumă la mașini . Chiar dacă sunt mai rare cele de 6V , ai văzut - apar cerințe. În plus schema mi se pare ciudată pe alocuri . Ai încercat-o ? Ești sigur că merge ? Unele afirmații din text nu se prea potrivesc cu schema . 

Iar cu disipația căldurii - trafo de 24V înseamnă peste 30V cc. Să zicem că avem 10V pe baterie . Rezultă 20V * 10A = 200W!!. ”Măricel” nu e chiar cuvântul potrivit iar dacă nu îl ai din ”recuperări” radiatorul ăla e mai scump decât toată electronica mea . Când dezvolți o schemă pornind de la un concept o faci cu un grad cât mai mare de generalitate . Când îți rezolvi punctual o problemă proprie , atunci da , te uiți mai întâi ce ai prin cutii și pleci de acolo. Ai observat probabil că OP a zis că are un trafo cu prize - el ar putea aborda cu succes schema sugerată de tine . Eu însă , alegând soluția în comutație am depășit această problemă. Orice transformator care dă între 18 și 35Vcc este OK.

În fine , OP va alege ce vrea să facă . Tocmai conștient de relativa complexitate și de respingerea pe care o va crea aceasta m-am oprit la acest moment . Ca să nu lucrez degeaba - nu că ar fi prima dată...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări