Liviu M Postat Noiembrie 5, 2014 Partajează Postat Noiembrie 5, 2014 Nu m-am jucat niciodata cu 555, nu stiu daca frecventa pe care o genereaza poate fi suficient de jos pentru ce-ti trebuie tie, dar in principiu poti lua partea cu 555 din schema din video si comanda cu ea driverul bazat pe a4988 de care povesteam mai sus. Legi out 555 la step a4988 si restul (motorul, configuratia microstep) ca la pololu pe site (link pe in postul de mai sus).Turatia o reglezi din potentiometrul din dreapta jos. Link spre comentariu
dorinromeo Postat Noiembrie 5, 2014 Autor Partajează Postat Noiembrie 5, 2014 m-as multumi si cu 7,5 grade / secunda, in socuri. ar fi chiar mai bine decat o miscare de rotatie gratioasa. cat despre schemele in engleza, eu nu le pot citi corect pe cele "desenate" in romaneste, ce sa mai astepti o limba straina? iar daca un coleg mi-ar oferi exact schema pe care o caut (fara succes pana acum) l-as pomeni in rugaciunile mele. in fiecare seara, 5 zile la rand. P.S.: am masurat cu cantarul de bucatarie axul spiralat, are 60 grame si 5 cm lungime, diam. tot de 5.cred ca ma pot folosi de motorul pe care il am. motor care cred ca punea in miscare o imprimanta sau ceva asemanator. deci, dragi colegi, cine vrea o pila buna la CEL DE SUS? sunt foarte defazat. scuze multe, multe. Link spre comentariu
UDAR Postat Noiembrie 5, 2014 Partajează Postat Noiembrie 5, 2014 Dragul meu concetățean, cred că asta este ultima mea intervenție în acest subiect ( în funcție de ce răspunzi ) . Ți s-au pus mai multe întrebări - despre motor în particular , ți s-au sugerat deja niște scheme . Ce vrei ? Îl plagiez din nou pe un ( mult respectat de mine ) coleg de forum : Nu avem globuri de cristal - nu știm ce motor ai , nu știm ce forțe ( mecanice, desigur ) trebuie el să învingă în jobul lui, NU deținem schema providențială ( pentru că nu există ) care să poată să rezolve problemele tale chiar înainte de a fi enunțate. Ce ești dispus ( capabil ) să faci în acest sens ? Poți să experimentezi o schemă sugerată pe care , ulterior, să o corectezi/adaptezi cu ajutorul, forumului ? O schemă măcar cu rezistențele înfășurărilor poți să postezi ? Link spre comentariu
maciupiciu Postat Noiembrie 5, 2014 Partajează Postat Noiembrie 5, 2014 uneori e mai bine sa te ai pe bune cu cei de jos, cel de sus fiind (teoretic) doar unul, prea important, ca sa aiba timp pt fiecare in parte! daca ai chef de experimentat, si iti ajunge 7,5 grade pe secunde..poti folosi ca generator de pulsuri un ceas "de masa" cu o baterie de 1.5V pulsurile le conectezi la intrarea numaratorului (johnson/in inel) decadic CD4017, din care nu folosesti decat primele 4 iesiri numerotate Q0-Q3 pinul de reset il conectezi la Q4, sau...daca vrei sa maresti cu cate o secunda timpul de asteptare - pana cand se reia alimentarea succesiva a celor 4 bobine(ale stepper motorului) conectate prin intermediul ULN2003 (arie de tranzistori) - , la Q5, Q6(2 secunde), Q7(3 secunde)...si tot asa.. Q9(5secunde). In functie de curentul absorbit de infasurarile motorului poti folosi (ULN2003 sau tranzistori..) Link spre comentariu
Liviu M Postat Noiembrie 5, 2014 Partajează Postat Noiembrie 5, 2014 La ceva in genul schemei din atasament ma refeream. Da' asa cum spune si UDAR, e nevoie de "participarea" ta. Cu alte cuvinte, nu garantez ca merge din prima (nu garantez nici macar ca merge, ca partea de control, cu 555 am copiat-o din schema din clip) si ca trebui sa o pui singur in functiune. Dupa cum va trebui sa te prinzi singur care sunt bobinele motorului. Ca idee, R1 e un semireglabil/potentiometru cu care poti regla viteza de rotatie. J1..J3 te ajuta sa setezi "microsteppingul" - cu cat mai mare (a4988 stie 2, 4, 8, 16 microstep), cu atat mai "lin" functioneaza dar cu eventuale pierderi de cuplu. J1..J3 nemontati => full step (fara microstepping). C2 & C4 ii iei din datele de catalog ale LM7805. Vcc = 15..17V (A4988 are limitare de curent, asa ca poti "supravolta" motorul, nu patreste nimic). L1 & L2 sunt bobinele motorului. Trebuie sa le gasesti la motorul tau si sa le legi cum trebuie. A4988 e activ permanent (enable e legat la masa), asa ca motorul va fi permanent alimentat. Cand nu-l folosesti sau vrei sa-l rasucesti cu mana, il "scoti din priza" (dezalimentezi montajul, nu deconectezi doar bobinele, ca arzi driverul). In rest, succes. @maciupiciu: motorul lui e bipolar. 555_a4988_sch.pdf Link spre comentariu
UDAR Postat Noiembrie 5, 2014 Partajează Postat Noiembrie 5, 2014 (editat) @maciupiciu. Scuze, n-ai fost atent ! Mai întâi , motorul e bipolar ( se pare ) . Apoi , vrea reglaj continuu și fin al vitezei. Văd că OP a citit și s-a retras .... fără o vorbă. Eu mă retrag definitiv. Editat Noiembrie 5, 2014 de UDAR Link spre comentariu
Fulgerik Postat Noiembrie 5, 2014 Partajează Postat Noiembrie 5, 2014 Motorul acela este bipolar si este un pic mai complicat de facut sa mearga. Cauta un motor monopolar cu minim 3 bobine, cele mai uzuale au 4 bobine. Referitor la constructie, doresti sa construiesti singur dupa indicatie? Cam ce suma crezi ca poti sa investesti in materiale? Ce experienta ai? Cea mai simpla schema de comanda este construita cu un oscilator cu frecventa variabila intre 0.1 -10 Hz construit pe baza unui circuit uzual LM555, un numarator/secventiator cu CD4017 dar poate fi si cu altceva si un set de 4 tranzistori care sa comande bobinele motorului. Link spre comentariu
dorinromeo Postat Noiembrie 6, 2014 Autor Partajează Postat Noiembrie 6, 2014 am facut diferite montaje simple, vreo doua variatoare de tensiune, ceva amplificator si filtre audio, chesti slabute. specializarea mea e mecanica, dar, curios din fire (si bagacios) incerc de toate. si de obicei imi iese. despre bani, nu stau tocmai bine dar mai gasesc cat e necesar prin colturile buzunarelor. idea e ca as fi vrut sa il fac singur, sa ii montez fiecare piesa cu mana mea, altfel il cumparam de la cel care vinde tot ce am nevoie cu 250 lei. poate era mai bine, cred ca am iritat cateva personae. sper sa ma ierte. si DA, sunt dispus sa investesc in piese cat e necesar, doar sa stiu ca am schema completa si verificata, nu imi permit sa dau gres. cred ca asta nu se intelege. eu sunt un bun executant, dar dupa discutiile pro si contra legate de subiectul propus, nu prea stiu ce sa aleg. si nu ma pot apuca de lucru fara sa fiu sigur. Link spre comentariu
Fulgerik Postat Noiembrie 6, 2014 Partajează Postat Noiembrie 6, 2014 Ok, cred ca este suficient. Suntem cam departe sa te ajut si cu ceva piese. O sa incerc sa-ti desenez schema si o s-o si probez. Dar la sfarsitul saptamanii, acum sunt cam ocupat. Link spre comentariu
dorinromeo Postat Noiembrie 11, 2014 Autor Partajează Postat Noiembrie 11, 2014 d-le Fulgerik, nu vreau sa va bat la cap si nu doresc sa fiu prea insistent, dar daca aveti putin timp, va rog sa-mi desenati schema care o caut. multumesc. Link spre comentariu
Ticu Postat Noiembrie 15, 2014 Partajează Postat Noiembrie 15, 2014 Recapituland, avem un motor pas cu pas cu 4 fire, cu caracteristici necunoscute (doar o data ai zis ca ar fi la 12V).Se doreste un driver construit de utilizator, fara PWM sau microcontroler.Daca vrei sa construiesti un montaj, ti-am facut si verificat practic o schema apropiata de cerintele tale: http://s1136.photobucket.com/user/ticu2/media/Driverstepper1-1.png.html?sort=3&o=1Pentru motorul cu 4 fire (2 bobine) trebuie conectare bipolara (cu schimbarea periodica a polaritatii de alimentare a fiecarei bobine).Pentru asta se foloseste o punte H, care contine 8 tranzistoare ce pot "lega" fiecare capat al fiecarei bobine la plus sau la masa. Puntea este continuta in circuitul integrat L298, impreuna cu niste porti logice care primesc comenzi 0/5V (TTL) pe 4 intrari ale circuitului. O tensiune +5V aplicata pe intrarea IN1 face ca iesirea A1 sa fie conectata la +12V; similar se intampla pentru celelalte trei intrari/iesiri. Curentul maxim la iesire este 2A/bobina.Tensiunea de 5V necesara partii logice se obtine din tensiunea de 7-12V pentru motor, printr-un stabilizator 7805. Atentie, daca tensiunea de alimentare este scazuta sub 7V, va fi afectata si tensiunea de 5V pentru logica. Daca scaderea este neaparat necesara, sursa interna poate fi deconectata printr-un strap, iar pe borna +5V trebuie aplicati 5V dintr-o alta sursa, exterioara.Un circuit CD4013 genereaza comenzile necesare pentru L298, astfel ca sa se obtina modul normal de functionare cu 2 faze (2 bobine alimentate simultan) care asigura cuplul mecanic maxim - vezi graficul: http://s1136.photobucket.com/user/ticu2/media/Driverstepper2-1.png.html?sort=3&o=04013 contine 2 circuite bistabile tip D care, prin felul cum sunt conectate, vor schimba tensiunile la cele patru iesiri conform graficului. Secventa are 4 pasi, iar trecerea de la unul la altul se face la fiecare front crescator al unui semnal de ceas. Daca se doreste inversarea sensului de rotatie al motoruluit, atunci se vor inversa intre ele firele unei bobine.Semnalul de ceas este generat de circuitul 555. Cu valorile din schema perioada este aproximativ 0,15...2,5 secunde - in functie de pozitia cursorului potentiometrului. Asta inseamna 400...24 pasi/minut. La 48 pasi/rotatie cat are motorul tau, rezulta 8,3...0,5 rotatii/minut. Pentru oprire se va monta un intrerupator general pe +12V, care economiseste energia si impiedica incalzirea bobinelor.Daca vrei sa vezi existenta si polaritatea tensiunilor pe fiecare bobina, se pot adauga niste leduri ca in figura, cate doua pe fiecare bobina. Sunt utile mai ales la punerea in functiune si la depanare daca nu ai osciloscop. Tot cu un led conectat intre pin 3 al lui 555 si masa (in serie cu 510 ohm) poti vedea impulsurile generate de ceas.Se gaseste in comert un "modul" cu L298 care contine circuitul montat pe radiator termic, cele 8 diode rapide pentru suprimarea tensiunilor de autoinductie si sursa 7805. Este ceea ce am numit in schema "Modul prefabricat" si este redat in fotografie. Recomand folosirea acestui modul, fiindca la circa 30 lei contine integratul (cam 14 lei), toate diodele si sursa de 5V si te scuteste de multe lipituri si trasee (vezi foto).Oricum ai mare grija la constructie si verifica totul de doua ori, fiindca o greseala de cablare poate fi scumpa.Cateva lucruri despre alimentarea motorului:Intr-un motor pas cu pas fiecare bobina (faza) suporta o anumita intensitate maxima a curentului, care este data in catalog sau scrisa pe eticheta (exista o gama larga, de la 0,15 pana la 8A/faza). Aceasta intensitate este in functie de diametrul sarmei folosite si de racirea bobinei; depasirea ei poate duce la arderea bobinei. Sa nu uitam ca motorul este alimentat si atunci cand sta pe loc! De aceea este important controlul curentului; cel mai bine se face prin PWM.La un motor cu 2 faze alimentate simultan, cum este cazul driverului nostru, curentul total absorbit de la sursa va fi dublul curentului pe o faza. Atentie, sursa trebuie sa fie capabila sa debiteze acest curent!!!In cazul tau cam plutim prin ceata, fiindca nu ai informatii despre motor. Nestiind curentul suportat, risti sa-l arzi. Nu ramane decat sa incerci tensiuni de alimentare crescatoare (de la 5V pe driver - cu alimentare exterioara a logicii) si sa vezi cum se comporta motorul (pornire, cuplu mecanic, incalzire). Este util sa masori si curentul de la sursa in timpul functionarii (ampermetru legat in serie cu sursa), ca sa nu depasesti cei maxim 2x2=4A suportati de L298. Link spre comentariu
dorinromeo Postat Noiembrie 16, 2014 Autor Partajează Postat Noiembrie 16, 2014 multumesc pentru schema dle Ticu, maine la prima ora cumpar piesele necesare si ma apuc de lucru. va tin la current cu progresul lucrarii. multumesc inca o data. Link spre comentariu
Ticu Postat Noiembrie 16, 2014 Partajează Postat Noiembrie 16, 2014 Pentru putin, este o compilatie intre schemele propuse de colegii de mai sus, inclusiv ideea de a folosi un modul pentru Arduino...Daca vrei sa folosesti modulul asta prefabricat, are cineva din Cluj pe un site de ocazie la 28 lei cu denumirea Driver L298N motor pas cu pas / motor DC Arduino. Link spre comentariu
dorinromeo Postat Noiembrie 17, 2014 Autor Partajează Postat Noiembrie 17, 2014 am cumparat piesele si cablajul. m-au costat 35 lei, rezonabil. am cateva intrebari in ce priveste schema (scuzati-mi te rog, nestiinta) ce inseamna 4,8 la NE555? adica leg piciorusele de la 4 la 8 impreuna la punctual de conectare a piciorusului 4? la fel 4-6-7-8-10 de la CD4013? si cand ajung acolo mai am o intrebare despre firele de la motor. deocamdata, atat, multumesc. Link spre comentariu
dorian 70 Postat Noiembrie 17, 2014 Partajează Postat Noiembrie 17, 2014 Ma bag numai pentru ca esti tizul meu: Da, pinii 4 si 8 se leaga impreuna la +5V, la fel si pinii 2 cu 6 se leaga impreuna cum este figurat pe schema. Circuitul integrat 555 este in montaj de astabil la fel ca aici: https://www.google.ro/search?q=555+astable&biw=1280&bih=639&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=BjVqVLfrIMuqPPi3gNAC&ved=0CAYQ_AUoAQ Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum