ancient Postat Octombrie 18, 2014 Partajează Postat Octombrie 18, 2014 Buna dimineata, Nu am experienta in lucrul cu SMD si as dori sa incep cu bine in domeniu. Nu intentionez sa lucrez pentru a castiga bani din asa ceva (doar hobby), dar ma intereseaza sa pot lipi/dezlipi corect si in siguranta componente din montaje care sunt proiectate cu inclusiv cu DDS-uri de genul AD9835 (capsula TSSOP-16), etc. In mod evident, voi incerca sa capat experienta lipind componente defecte deja existente. Problema e ca informatiile sunt foarte multe si contradictorii. Cei mai multi vad ca recomanda in primul rand, lucrul cu o statie de lipit termostatata. OK. As dori totusi sa ii intreb pe forumistii experimentati si care sunt capabili sa ofere un raspuns cinstit, care ar fi diferenta intre un letcon termostatat (tipul conectat la o statie de lipit termostatata) si unul obisnuit, de 30 RON, la care puterea se poate reduce bine-mersi prin intermediul unui simplu variator (dimmer) cu triac? Intreb asta, intrucat din schemele de statii termostatate, eu asta inteleg ca fac: regleaza temperatura varfului letconului, prin controlul puterii dezvoltate de rezistenta electrica de incalzire. Lasand la o parte fineturile de genul functiilor standby manual sau automat si automatizarea procesului de mentinere a temperaturii (bucla de reglaj), in rest as vrea sa ma lamuriti daca exista diferente majore intre cele doua extreme mentionate de mine. Si inca un detaliu pe care nu-l pot intelege. Fie ca e termostatat (prin electronica statiei de lipit), fie ca e conectat doar prin dimmer, temperatura varfului letconului scade oricum in momentul in care intra in contact cu componentele de lipit/dezlipit. Bun, si atunci revin la aceasi intrebare, de ce sa cumpar o statie de lipit care costa cel putin 60 EUR, in loc sa ma straduiesc un pic mai mult, folosind un letcon ieftin, un dimmer si un varf de calitate mai buna ? V-as ruga foarte mult sa luati de buna intrebarea si daca aveti amabilitatea de a raspunde, sa nu va inchipuiti ca am pus-o doar de dragul de a o pune. Pur si simplu, va solicit sprijinul pentru a intelege realmente diferentele si daca merita sau nu sa investesc neaparat intr-o statie de lipit "profesionala". P.S.> Nu am adus deocamdata in discutie problema utilizarii aerului cald. Si aici, din cate am citit, exista o diversitate foarte mare de pareri, de-ti vine sa te iei cu mainile de cap. Voi reveni pe tema, daca veti avea amabilitatea si rabdarea de a o discuta (rediscuta, intrucat am vazut ca exista intrebari disparate, dar nu foarte punctuale). Cu multumiri si week-end placut, Ancient Link spre comentariu
Mircea Postat Octombrie 18, 2014 Partajează Postat Octombrie 18, 2014 E chestie de volum de munca si abilitate. Cu ambele poti lipi acel TSSOP. Dar in regim de amator poti bine mersi trai cu dimmer. Mai ales in SMT. Nu vad utilitatea stabilitatii temperaturii cand lipesti chestii minuscule.E mai mult o problema de tehnica: cum pregatesti componentele pentru lipire si calitatea aliajului folosit. Link spre comentariu
validae Postat Octombrie 18, 2014 Partajează Postat Octombrie 18, 2014 (editat) Diferența este că dimmerul poate doar limita temperatura maximă atinsă de vârful de lipit, stația termostatată menține temperatura constantă mereu. Practic, cu un letcon cu temperatura reglabilă netermostatată poți lipi fără probleme, dar se răcește vârful când lipești ceva și temperatura scade înrăutățind calitatea lipiturii. Se poate ajunge uneori la situația că suprafața de lipit preia atât de multă temperatură de la letcon, că fludorul se solidifică la contactul dintre vârf și piesă.Dar, dacă te înveți să lipești corect, vei putea compensa acest neajuns în timp.Dacă ai ambiție poți chiar să-ți faci propria stație de lipit, cea mai scumpă componentă e chiar letconul, în jur de 50 Lei unul rezonabil.Restul schemei se poate face ca la stația Wolf, un operațional ieftin, un optotriac și un triac.Binențeles și traful de rețea de minim 50W, dar ăsta se poate și recupera sau îl găsești pe la colegii de forum. Editat Octombrie 18, 2014 de validae Link spre comentariu
ancient Postat Octombrie 18, 2014 Autor Partajează Postat Octombrie 18, 2014 ptr. thunderer si validae> Salutari si multumesc frumos pentru raspunsuri ! Am inteles din explicatia lui validae, avantajul utilizarii letconului termostatat. Odata cu aceasta, ma gandesc totusi ca atat timp cat as putea lipi componente cu contacte avand suprafata mica (R-C, diode, tranzistori), varful letconului ar trebui sa nu se raceasca atat de mult incat sa produca lipituri incorecte. Chiar asa, v-as intreba daca pentru letcoanele standard, alimentate la 220V ac, nu se gasesc si varfuri dedicate lucrului cu SMD? Ma gandesc ca daca varful are masa metalica suficient de mare (cum sunt cele obisnuite), ar trebui sa aiba si inertie termica suficienta pentru producerea a 2-3 lipituri una dupa alta, dupa care il pui in stativ si pregatesti urmatoarea componenta care trebuie lipita. In acest rastimp (5-10 secunde), varful ar trebui sa ajunga la temperatura maxima prestabilita cu dimmer-ul si tot asa. Din pacate, n-am habar daca exista varfuri "obisnuite" cu profil foarte fin, dedicate lucrului cu SMD. Ajuns la varf, trebuie sa precizez ca am inteles si de la altii ca ar fi crucial in reusita unor operatiuni corecte la nivel SMD. Totusi, nu am idee ce inseamna acest lucru. Cele mai multe pareri, au pointat catre branduri de tip Weller sau Ersa (am inteles ca Ersa e considerat ca un soi de "pui" al lui Weller). Din chestia asta, nu stiu ce sa inteleg foarte clar: ar fi bine sa exclud complet multimea tuturor celorlalti producatori de varfuri existenti pe piata interna sau nu ? De asemenea, n-am vazut niciodata cum arata un varf Weller sau Ersa. Sunt acestea compatibile in letcoanele "obisnuite" (cele care se gasesc in magazinele de specialitate, la preturi de pana la 50-80 lei)? Am inteles ca acesti producatori folosesc senzori termici in interiorul letcoanelor (la baza varfurilor), pentru a transmite informatia catre electronica de control si astfel sa poata regla puterea (implicit si temperatura). OK, in cazul in care as folosi dimmer, acest lucru ar fi inutil, dar dpdv fizic, oare n-as putea introduce un varf Weller/Ersa intr-un letcon ordinar si astfel sa obtin o calitate superioara a operatiunilor desfasurate? Cam asta ar fi deocamdata... Daca credeti ca aveti timp sa raspundeti, va multumesc anticipat. Cu bine, Ancient Link spre comentariu
validae Postat Octombrie 18, 2014 Partajează Postat Octombrie 18, 2014 Indiferent de tipul vârfului folosit, acesta se uzează până la urmă. Firmele bune totuşi fac vârfuri mai solide decât vârfurile ordinare de doi lei. Există un fel de standard ce permite interschimbabilitatea între diversele letconuri în privinţa vârfurilor, dar trebuie totuşi atenţie, pot fi şi mici diferenţe. E bine să foloseşti vârfuri potrivite lipiturilor executate, de exemplu un vârf fin pentru SMD-uri şi unul gros şi lat pentru piese voluminoase (cose, cabluri, ploturi, etc) Link spre comentariu
ancient Postat Octombrie 18, 2014 Autor Partajează Postat Octombrie 18, 2014 Indiferent de tipul vârfului folosit, acesta se uzează până la urmă. Firmele bune totuşi fac vârfuri mai solide decât vârfurile ordinare de doi lei. Buna seara Validae, Sunt convins ca se uzeaza, mi se pare normal. Pentru mine, inca nu e clara diferenta de calitate intre varfurile ordinare si cele de marca. Stiu ca unele sunt cadmiate, altele au alt tip de depunere (iridium ? ) etc. Cele pe care le cumpar in mod curent sunt cadmiate, costa in jur de 8-10 RON bucata. Habar n-am in schimb cum se comporta, dpdv al aderentei cu fludorul, un varf de marca fata de unul de genul asta. Aici ar fi loc de pareri din partea voastra, a celor cu experienta. E bine să foloseşti vârfuri potrivite lipiturilor executate, de exemplu un vârf fin pentru SMD-uri şi unul gros şi lat pentru piese voluminoase (cose, cabluri, ploturi, etc) Daaa... m-am gandit de fapt, ca as putea folosi 2 letconuri, unul ptr chestii fine si celalalt ptr piese mai voluminoase, asa cum ai spus. Ce parere ai? Si ar mai fi tehnica de lipire ptr. capsulele TSSOP. Cativa mi-au sugerat sa lipesc pinii de la extremele diagonale, apoi sa lipesc pe rand ceilalti pini. Altii, mi-au recomandat sa imi construiesc un cap special de lipit din cupru masiv (ansa) care sa lipeasca direct toti pinii de pe una dintre laturi (TSSOP cu max. 8 pini pe o latura). Toti au mentionat ca trebuie utilizata substanta "flux". Tu cum procedezi? Referitor la extragerea fludorului dintre pinii scurtcircuitati accidental, mi s-a sugerat sa folosesc un soi de tresa din cupru, special pentru asa ceva, dar nimeni nu mi-a spus exact nici de unde sa cumpar, nici cum se numeste. Unul singur mi-a spus ca se gaseste fie in Austria, fie in China (mai slaba dpdv calitativ decat prima). Intuiesc despre ce e vorba, dar nu stiu concret ce sa caut. Daca ai mai multe informatii, ti-as ramane indatorat ! Cu bine, Ancient Link spre comentariu
validae Postat Octombrie 18, 2014 Partajează Postat Octombrie 18, 2014 (editat) Lipirea capsulelor cu mulți pini se poate face bine și cu un vârf lat care să acopere toți pinii, dar și lipirea independentă e la fel de bună, totul e să fie făcută repede și bine.Fluxul e o pastă decapantă mai puțin corozivă, unele tipuri de flux se pot chiar lăsa pe cablaj fără a fi curățate.Eu recomand cel mai bine colofoniul (sacâz) dizolvat în alcool. Acesta se aplică înainte de lipire peste toată placa și se lasă așa și după lipire, este hidrofug și bun izolant.Se pisează bine o bucată de sacâz și se dizolvă prin agitare în alcool tehnic 99% sau izopropilic. Trebuie să aibă consistența unui ulei subțire.Se poate adăuga și colorant dacă nu-ți place culoarea gălbuie originală Legat de tresa absorbantă, se găsește la orice magazin de profil electronic, dar era de vânzare și pe forum, la Bazar.Poți căuta mai în urmă, postări mai vechi să vezi cine o avea de vânzare.Eu prin natura serviciului pot recupera tresa de la perii colectoare de motoare electrice, o impregnez cu flux și e moka. Poți folosi și tresa de ecran de la unele cabluri de microfon sau audio în general.E bună cea necositorită și cu fire cât mai subțiri.Dacă cunoști pe cineva care lucrează cu motoare sau generatoare electrice, îl poți ruga să-ți dea perii colectoare (cărbuni, cum li se mai spune) uzate și le recuperezi tresa de cupru, mai ales dacă are fire fine împletite, e bună.O cureți cu alcool și o impregnezi cu soluție de sacâz după care poate fi folosită.E mult mai bună decât o pompă de absorbție, mai ales la integrate cu mulți pini, chiar și la SMD-uri.O tehnică bună de dezlipit SMD-uri e prin folosirea stației cu aer cald. Se încălzesc simultan toți pinii și se scutură placa prin lovire ușoară de masă, astfel că circuitul cade singur. Editat Octombrie 18, 2014 de validae Link spre comentariu
Mircea Postat Octombrie 18, 2014 Partajează Postat Octombrie 18, 2014 @ancient: uita-te pe Youtube. Sunt f multe video care explica totul. Nu incerca sa re-descoperi roata.Acelasi lucru pe Instructables. Eu lipesc de cativa ani cu varful de vine standard cu letconul. Un fel de daltita de 3mm in latime. La inceput am cumparat si varf de 0.8mm, si sta degeaba acuma. Lipesc si 0603 si TQFP cu 0.5mm centru-centru pini. Inclusiv capsule SON 3X3 cu 4 pini pe latura.De curand mi-am cumparat un varf la 45 grade pentru integrate. Metoda cu trasul peste pini e sfanta. Stress minim la incalzire. Apoi sugi orice excendent cu tresa si gata. Te-as sfatui sa te antrenezi intai pe piese care nu sunt unicate, ca se vor mai si strica.Rabdare, lumina buna, o lupa pentru inspectare dupa lipire. Tresa, flux lichid (creion sau seringa) fara sa te zgarcesti, mana sigura si aliaj cu plumb. Restul vine de la sine si cu timpul. Link spre comentariu
ancient Postat Octombrie 18, 2014 Autor Partajează Postat Octombrie 18, 2014 @Thunderer + Validae> Buna seara, Multumesc inca odata pentru informatii si sfaturi! Habar n-aveam ce contine solutia flux, dar colofoniu dizolvat in alcool izopropilic am tot fabricat. Unii mai strambau din nas referitor la colofoniu, cum ca ar lasa zgura; eu n-am observat chestia asta! Detaliile referitoare la tresa absobanta n-aveam de unde le cunoaste, merci mult. O sa caut sa-mi procur si de la magazin, dar si recuperata, sa fac comparatie. Ma bucur ca mi-ati spus amandoi despre metoda asta, ptr ca mai confirma odata informatiile "prinse" anterior. O sa-mi iau cateva motherboard-uri sa experimentez pe ele. De chestia cu scuturatul placii dupa incalzirea cu aer cald, mi-a istorisit un cunoscut, dar m-am distrat puternic cand mi-a spus ca n-are statie de aer cald, ci foloseste un soi de foehn frantzusesc, la care si-a adaptat 2 duze. Mi-a zis ca merge de mama focului si mi-e greu sa cred ca a incercat o pacaleala, intrucat ne cunoastem de f multa vreme, il stiu de om serios. Acum, ce sa zic, as cumpara si o statie de aer cald, dar din ce-am vazut pana acum in materie de pareri, raman cam dezorientat; cate bordeiuri, cam atatea obiceiuri Puristii considera utilizarea chinezariilor de tip Gordak sau Luckey, un soi de inutilitate tinzand spre blasfemie si fac trimiteri doar spre branduri scumpe; altii le recomanda fara prea multe rezerve. Adevarul e ca de lipit, lipesti componentele unui montaj, dar daca ai nevoie cumva sa schimbi cipanele de pe el (mai ales daca e vorba de DDS-uri cu mai multe terminale) atunci, chiar m-am intrebat care ar fi cea mai buna metoda... Pana in prezent, am folosit doar fludor subtire, de 0.7mm (SPOIWO LUTOWNICZE) si nu m-am preocupat de compozitia acestuia. Pentru piese standard, e foarte OK. Acum ma uit pe rola si vad ca scrie "S-Sn60Pb40"; proportia Sn/Pb e OK, sau trebuie altceva? Lupa, nu stiu ce sa zic. Nu am dispozitive optice de genul asta, dedicate. Am vazut lupe si din cele ieftine (40-80 RON, cu crocodili de prins PCB-ul si suport ptr letcon) dar si din cele scumpe, la 200 RON, cu iluminare pe LED. Pe unii i-am vazut lucrand cu ochelari de 35-50 RON, din cei cu lentile intersanjabile. In ceea ce ma priveste, am +1 la ambii ochi, nu stiu cu ce lucrati voi si ce ati recomanda (ma gandesc ca e posibil ca marfurile ieftine sa introduca si aberatii optice, dar nu-s sigur). Cand o sa aveti timp de comentat si despre astea, v-as ruga frumos. Probabil ca le vor fi si altora utile ! Un week-end fain si toate bune, Ancient Link spre comentariu
validae Postat Octombrie 19, 2014 Partajează Postat Octombrie 19, 2014 (editat) Eu folosesc o lupă cu suport de pus pe cap, cu iluminat LED. Am luat-o acum câțiva ani de la Adelaida cu 60 Lei și mă ajută foarte mult la chestiile mărunte (tot mai dese acum ). Sunt și altele mai finuțe pe net, care arată ca niște ochelari obișnuiți, a mea e mai masivă, cu ramă lată de plastic pe laterale. Fludorul cu plumb în compoziție e mai moale, deci mai bun și cu punctul de topire mai scăzut.Ce folosești din descriere, e foarte bun.La prețul stațiilor de lipit, cea mai bună e cea cu care poți să-ți faci treaba, și care să ți-o poți și permite în cazul în care nu trăiești doar din electronică (cum e cazul meu).Profesioniștii din domeniu, care lucrează zilnic cu așa ceva pot (și trebuie) să aibă ce-i mai bun (și scump) în domeniu, fiindcă le oferă fiabilitate maximă.Restul....fiecare cu ce poate. Cum face prietenul tău...și un uscător de păr e bun uneori. Editat Octombrie 19, 2014 de validae Link spre comentariu
dan cod Postat Octombrie 19, 2014 Partajează Postat Octombrie 19, 2014 Legat de statii cu aer cald îți ajunge un gordak.Am si weller WMD1 si WMD3 dar am si un Gordak si se poate lucra bine cu ea.Tine mult de îndemânare.Legat de lupe am câteva dar am cumpărat de aici de pe forum un microscop IOR la preț ok .Cu asta poți lucra miniaturi. Link spre comentariu
ancient Postat Octombrie 19, 2014 Autor Partajează Postat Octombrie 19, 2014 Salutari tuturor si multumesc pentru raspunsuri ! @validae: "Eu folosesc o lupă cu suport de pus pe cap, cu iluminat LED." OK, m-am linistit. Ceva de genul asta are un amic, luat din talciocul de la Valea Cascadelor, cu 50 RON. Evident, lentilele sunt din plastic. Le-am pus si eu la ochi, maresc, ce sa zic. N-am alt termen de comparatie, ptr ca n-am vazut alt dispozitiv asemanator. Sunt bucuros ca imi confirmi inca odata ca nu trebuie neaparat super-sofisticarii. Si asa e, nu traiesc din electronica, de fapt de loc. Dar asta nu inseamna ca nu doresc sa-mi iasa montajele corect sau unele depanari, reusite. A, si tks ptr confirmarea legata de fludor! Legat de statii cu aer cald îți ajunge un gordak.Am si weller WMD1 si WMD3 dar am si un Gordak si se poate lucra bine cu ea.Tine mult de îndemânare.Legat de lupe am câteva dar am cumpărat de aici de pe forum un microscop IOR la preț ok .Cu asta poți lucra miniaturi. Multam frumos pentru "cooling". Am vazut postarile tale prin alte topicuri si mi-am dat seama ca faci parte din cei cu experienta. Apreciez ca alaturi de alti forumisti, am primit un raspuns si din partea ta, mai ales in conditiile in care ai mentionat ca pe langa branduri, isi face treaba si Gordak-ul. Pentru azi nu as mai avea intrebari, dar cred ca voi mai reveni dupa ce ma dotez si incep sa experimentez. Desigur, voi citi si ce se poate din celelalte topicuri ! Week-end fain si numai bine, Ancient Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum