Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

proiecte realizate cu tehnologie led


turcu_dan

Postări Recomandate

N-are cum să crească în halul ăla curentul prin leduri, cu zennerul de limitare a tensiunii. Iar după modificarea cu generatorul de curent constant nici atât. Poate să fie curentul prin condensator la pornire de ordinul amperilor, prin leduri nu ajunge însă tot, se mai încarcă şi bulk-ul. Poate la montajul simplu, fără zenner şi GCC, să se întâmple asta.

Link spre comentariu

  Sustin ceea ce spune mai sus colegul @mihaicozac, nu are cum sa creasca curentul mai mult decat este reglat, max 125mA. Poate prin C1 din schema. In momentul in care se apasa pe  intrerupator, led-urile nu se aprind instant, se aprind treptat,(un fel de softstart)  de la luminozitate 0,  la max in cca aprox 1 sec, este timpul in care se incarca C3 de 1000uF. Protectia realizata din cei 2 tranzistori , nici nu intra in functiune decat atunci cand creste si tensiunea in retea, probabil peste 230Vac. La fel cred ca socurile din retea sunt deasemenea preluate de C3 in primul rand, iar pentru protectia acestuia am pe el simulat un zener de 82V 15W. Insa asteptam si alte pareri din partea colegilor cu experienta.

@mihaicozac ai dreptate, deja montajul a devenit stufos, daca stiam de la inceput cumparam o sursa in comutatie dedicata, insa era mai greu cu integrarea acesteia in corpul aplicei..... asa ca daca am apucat pe aceasta cale am zis sa merg pana la capat. Temp pe radiatorul led-urilor este de aprox 45 grade, lumina este cam ca a unui bec de 70W iar consumul undeva la 10-11W.

Editat de turcu_dan
Link spre comentariu

Sesebe confunda sau nu pricepe... curentul mare in acest caz se duce ca sa "umple" condensatorul electrolitic de filtrare, nu trece prin leduri.

Montajul driver=limitator de curent reglat la 125mA se ingrijeste sa nu se depaseasca in nici un fel curentul suportat prin LED - aici e avantajul cascadei de 2 limitatoare pe principii diferite (unul activ, altul pasiv).

 

Ce exista in orice mpntaj cat de cat "serios" si evident ca ar merge si in acest caz mai este protectia universala, facuta cu TVS sau MOV + NTC.

NTC este special pus pentru pornire si va limita acel varf de pornire, care in general nu este placut pentru nici o componenta traversata de el.

 

Orice sursa SMPS (am vazut si pe unele foarte ieftine) are macar o parte dintre componentele de mai sus, dar cele cat de cat serioase au tot tacamul: MOV + Fuzibil + NTC + filtru LC ar fi cam uzual.

 

Turcu Dan OK, acum am inteles si mai ales ai "dezvoltat" o metoda de calibrare a limitatorului activ clara, si bine explicata! +++

 

 

Ramane observatia accentuata mereu: pret / complexitate / volum / munca -> mai bine va orientati spre o sursa-driver (sursa speciala LED cu iesire curent constant) pentru ca separatia galvanica merita prin protectia oferita mult peste orice tip de economie facuta.

Link spre comentariu

"Ramane observatia accentuata mereu: pret / complexitate / volum / munca -> mai bine va orientati spre o sursa-driver (sursa speciala LED cu iesire curent constant) pentru ca separatia galvanica merita prin protectia oferita mult peste orice tip de economie facuta."

 

Asa-i daca calculez piesele achizitionate, care s-au cam adunat (doar cei 2 condensatori costa undeva la 10 Ron) si  munca depusa era mult mai convenabila varianta driver care e undeva la 20-25Ron, insa sa speram ca acum montajul va rezista mult si bine. Pe viitor e bine de stiut ce se va alege. Multumesc de indicatii.

Link spre comentariu

 

Asa-i daca calculez piesele achizitionate, care s-au cam adunat (doar cei 2 condensatori costa undeva la 10 Ron) si  munca depusa era mult mai convenabila varianta driver care e undeva la 20-25Ron, insa sa speram ca acum montajul va rezista mult si bine. Pe viitor e bine de stiut ce se va alege. Multumesc de indicatii.

 

Eu cred că montajul acesta are șanse să țină mult mai mult decât o sursă ,,dedicată,, în comutație, deși nu are izolare galvanică, aș opta totuși pentru o fiabilitate mărită. Știm cu toții cam ce durată de viață au ,,sursele dedicate,, și mai ales de ce sunt construite tocmai să nu țină prea mult. Cum se spune, dacă vrei ceva bine făcut, fă-l cu mâna ta. Binențeles, dacă poți  :rade:

Link spre comentariu

Sesebe confunda sau nu pricepe... curentul mare in acest caz se duce ca sa "umple" condensatorul electrolitic de filtrare, nu trece prin leduri.

Montajul driver=limitator de curent reglat la 125mA se ingrijeste sa nu se depaseasca in nici un fel curentul suportat prin LED - aici e avantajul cascadei de 2 limitatoare pe principii diferite (unul activ, altul pasiv).

 

Ce exista in orice mpntaj cat de cat "serios" si evident ca ar merge si in acest caz mai este protectia universala, facuta cu TVS sau MOV + NTC.

NTC este special pus pentru pornire si va limita acel varf de pornire, care in general nu este placut pentru nici o componenta traversata de el.

 

Orice sursa SMPS (am vazut si pe unele foarte ieftine) are macar o parte dintre componentele de mai sus, dar cele cat de cat serioase au tot tacamul: MOV + Fuzibil + NTC + filtru LC ar fi cam uzual.

 

Turcu Dan OK, acum am inteles si mai ales ai "dezvoltat" o metoda de calibrare a limitatorului activ clara, si bine explicata! +++

 

 

Ramane observatia accentuata mereu: pret / complexitate / volum / munca -> mai bine va orientati spre o sursa-driver (sursa speciala LED cu iesire curent constant) pentru ca separatia galvanica merita prin protectia oferita mult peste orice tip de economie facuta.

 

Nu confund nimic si mai mult chiar stiu foarte bine despre ce vorbesc.

 

Am specificat de la inceput ca este vorba de varianta simpla de alimentare prin condesator, fara orice alt sistem de protectie/limitare.

Limitarea sau preluarea curentului de incarcare a capacitorului serie de catre capacitorul paralel cu LED-urile se face cu o mica intirziere generata de ESL-ul si ESR-ul  capacitorului electrolitic si nu in totalitate si, pentru un timp foarte scurt, curentul va avea un spike foarte mare.

 

TVS-ul si MOV-ul  au o variatie foarte mare a tensiunii limitate in functie de curent. Verificati graficele din datasheet-uri. Deci nu este suficient sa pui un TVS, MOV sau Zener si ai rezolvat problema, o reduci numai.

 

Adaugarea de componente suplimentare schemei ajuta (mai mult sau mai putin) la reducerea si/sau devierea acestui curent din LED-uri.

Sint sigur ca userii cu experienta in realizarea iluminarii cu LED-uri au rezolvat problema (partial sau chiar total) fie intentionat fie accidental.

 

Nu am sa intru in polemici pe tema asta.

Ce m-a deranjat a fost faptul ca desi postau o multime de useri cu experienta in utilizare LED-urilor de putere, nimeni nu a spus nimic despre acest aspect.

Intrebarea este: chiar nu stiau sau nu vor sa faca publice aceste informatii? (banuiala mea este ca cel putin unii stiau dar nu vor sa faca publice aceste informatii, ceea ce ar fi  foarte urit din partea lor)

Link spre comentariu

În general avansaţii NU folosesc acest gen de circuite, fără separare de reţea, iar pe începători nu-i prea interesează, ei vor să aibă repede lumină, abia după 2-3 explozii şi curentări se pune problema siguranţei şi fiabilităţii.

Link spre comentariu

HiHi, exact asa este, mai ales cu curentarea care se poate produce din energia stocata in condensator mult dupa deconectarea de la retea.

 

S.S.B.  - in nici un caz TVS/MOV (nu am zis nimic de zenner) nu se pun pentru a preveni in-rushul de pornire. Ele se pun pentru a limita tensiuni tranzitorii mari.

Pentru pulsul de curent se pune NTCul care exact in milisecundele despre care zici tu va avea rezistenta de temperatura scazuta (zeci/sute de Ohmi) asa ca va prelua aproape toata tensiunea si va limita curentul. Dupa scurt timp isi scade rezistenta pana la neglijabil si nu mai conteaza in circuit prea mult.

 

Nu  s-a spus despre astfel de protectii nu din secretomanie ci pentru ca era vorba de un circuit simplu. Cu protectii exact simplitatea dispare.

Protejari de acest tip nu sunt specifice, se pun oriunde merita sa se puna si configuratia este oarecum universala.

 

Pentru montajul nostru discutam de introducerea limitarii active a curentului (Mosfetul din schema) care bine-merci protejeaza exact impotriva varfului de care esti tu speriat (bineninteles, face nu numai asta)

 

Validae durata de viata a unei suse depinde mai putin de tipul ei si mai mult de proiectare si calitatea materialeleor.

Pot sa-ti spun ca am avut pe mana (si la experienta ta nu ma indoiesc ca si tu...) surrse de laptop sau PC, evident SMPS care mergeau dupa zeci de ani de utilizare intensa.

Probail ca nu pot sa atinga sute de ani cum ar face-o un traf cu miez de fier pentru ca electroliticii au o limita in timp, dar au avantaje incontestabile.

 

Vezi pe threadul vecin durate lungi de viata demonstrate practic de montajele lui SS1958 pentru LEDuri, folosind surse SMPS extrem de ieftine, si cred ca ce spune el este peste durata de viata uzuala a capacitorului de limiare.

Link spre comentariu

Avansat sau neavansat, lampa mea de birou cu 16 leduri de 3mm functioneaza binemersi de cativa ani si este realizata cu condensator serie si cu ce am gasit prin sertar, doar ledurile si zenner-ul de 68V au fost cumparate. Sursele cu condensator serie au cazut in dizgratie din pricina tipului de condensator si a faptului ca nu se monteaza un rezistor de minim 10 ohm in serie cu el care sa preia socul de tensiune impreuna cu condensatorul de filtraj care preia si socurile de curent la cuplare/decuplare de la retea si care altfel ar fi aplicate direct ledurilor (plus ca pe net circula destule scheme care sunt copii fidele ale unor chinezisme la care lipsesc aceste protectii simple pentru leduri). Adaugarea unui simplu condensator de filtraj impune si o protectie la supratensiune pentru acesta si da, schema se complica dar  este mai usor de inteles decat o schema in comutatie care il are pe "bau-bau" adica transformatorul si care pentru un incepator este vazut ca inabordabil. Pentru o firma pentru care transformatorul acela este mai ieftin decat un condensator de filtraj cu zenner si un tranzistor atunci discutam de realizari comerciale si nu amatoricesti.

La o realizare ingrijita aceste montaje cu condensator sunt mai fiabile decat cele cu sursa in comutatie plus ca nu realizeaza interferente radio.

Asa ca o intrebare. Cine se incumeta sa foloseasca banda de leduri, taiata pe sectiuni si inseriate toate acele sectiuni, 30 la numar, care sa fie alimentate cu o punte redresoare si un condensator de filtraj si un ntc direct de la 220V? driverul va fi exact rezistenta smd existenta pe fiecare sectiune si puterea va fi undeva intre 7W si 21W (20mA-60mA) in functie de tipul benzii.

PS: lampa asta supravietuieste la 245-250V de mai bine de 4 ani pe cand am schimbat / reparat la router vre-o 3 alimentatoare in comutatie toate cu condensatorii electrolitici primari plezniti.

Link spre comentariu

<<

Asa ca o intrebare. Cine se incumeta sa foloseasca banda de leduri, taiata pe sectiuni si inseriate toate acele sectiuni, 30 la numar, care sa fie alimentate cu o punte redresoare si un condensator de filtraj si un ntc direct de la 220V? driverul va fi exact rezistenta smd existenta pe fiecare sectiune si puterea va fi undeva intre 7W si 21W (20mA-60mA) in functie de tipul benzii.

PS: lampa asta supravietuieste la 245-250V de mai bine de 4 ani pe cand am schimbat / reparat la router vre-o 3 alimentatoare in comutatie toate cu condensatorii electrolitici primari plezniti.>>

 Eu am cam asa ceva de un an in baie,legate in paralel cu ventilatorul .E drept ca e aproximativ cam un metru de banda.Ventilatorul si banda sunt comandate de un senzor de prezenta,asa ca socotiti voi la o familie de 3 persoane cate actionari pe zi are.O sursa in comutatie trebuia sa fie de calitate f buna sa reziste la atatea cicluri.Nu pune nimeni mana acolo ,e destul de sus ,asta ca sa nu ziceti ca o sa mor curentat de la ea.

Link spre comentariu

Cred că a luat în calcul asta, reglând temporizarea senzorului la maximum (cam 5 - 8 minute) și chiar dacă stai pe closet, asta nu înseamnă că înlemnești acolo 5 minute  :rade: Poziționat bine, senzorul poate detecta și mișcări relativ mici ale corpului. Există de altfel și întrerupătoare PIR special concepute pentru debarale, holuri sau magazii unde să înlocuiască clasicele întrerupătoare greu de ,,dibuit,, pe întuneric. Sunt bipolare (se leagă în serie cu becul) și se montează în doza vechiului întrerupător de lumină.

Editat de validae
Link spre comentariu

Eu mi-am luat nişte senzori din ăştia PIR la 12V, pt. diverse prin casă, şi au un jumper de unde se poate stabili cum să fie temporizarea, pe una din poziţii se tot resetează contorul timerului cât timp detectează prezenţă, practic lumina rămâne aprinsă cât timp eşti prin preajmă, timp nedefinit, abia după ce pleci intră temporizarea şi apoi oprirea.

Link spre comentariu

Nu,daca se intrerupe dai putin din fund si se aprinde)))).lumina normala se aprinde din intrerupator,asta e de  fitze.Desi noaptea nu e nevoie decat de asta,cand ai ochii mici e suficienta.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări