Dxxx Postat Ianuarie 23, 2015 Partajează Postat Ianuarie 23, 2015 Pai da, vedeti de ce zic ca daca pui leduri care nu sunt furate nu merita un montaj riscant... paguba este si ca se tot strica, si ca strica leduri si ca trebuie sa tot depanezi mereu. Pana la urma o schema "adevarata" nu numai ca-si merita banii dar si uiti de ea si tot merge... Daca tot ai probleme de tranzienti pe alimentare cel mai bine sa pui in paralel cu intrarea energiei un TVS bidirectional dimensionat la 220~ adica 315V varfuri. In schema ta merge foarte bine sa il pui cu un piciorus pe borna de intrare comuna cu condensatorul, dar pe celalalt pol sa conectezi piciorusul pe partea dinspre puntea redresoare a lui R1. Pune si Zennerul. Eventual si PTC/resetabil. Daca tot ai probleme treci la ceva serios! Link spre comentariu
turcu_dan Postat Ianuarie 23, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 23, 2015 (editat) Zenerul folosit era cu o tensiune de aproximativ 5V peste tensiunea de functionare a led-urilor serie, respectiv zener 82V/1.3W, iar montajul functiona undeva la 76.5V, deci o diferenta de 5.5V. Acum montajul nu mai functioneaza, dupa renuntarea la zener a mai functionat cca 5-10 aprinderi si unul din led-uri a cedat, l-am identificat, momentan am pus un bec in aplica pana gasesc o solutie mai serioasa. Am scos din aplica partea de alimentare, se pare ca condensatorul de 220uF/100V pare putin umflat si prezinta un miros ca de lana arsa, sau ceva material ars. Acum nu stiu daca acesta s-a umflat dupa ce led-urile nu au mai consumat, ( probabil ca U a crescut fara consum ) sau s-a deteriorat in timp. Insa era bine sa-l fi pus la o tensiune mai mare. In ultima vreme parca nici nu s-a mai simtit efectul de soft-start. Ce e interesant: montajul a functionat cca 3 luni fara probleme. Un astfel de montaj mai am intr-o incapere, in alta locatie comandat de un senzor PIR, estimez 30-40 de aprinderi/zi ,functionare cca 3 min la aprindere, functioneaza de 6 luni; - in paralel cu acesta ( pe acelasi senzor PIR ) mai am unul bazat pe acelasi principiu de alimentare, led-uri china de 1W, alimentate la cca 200 mA, la fel functioneaza de 6 luni. @Dxxx cum arata un asemenea TVS, se gasesc in comert? Editat Ianuarie 23, 2015 de turcu_dan Link spre comentariu
Dxxx Postat Ianuarie 23, 2015 Partajează Postat Ianuarie 23, 2015 (editat) TVSurile arata ca o dioda Schotky de 3-5A cu picioare axiale, adica are carcasa neagra paraleleipipedica. De obicei rezista la 600W putere impuls, dar si la 1200W sunt uzuale. In AC (CA) iti trebuie evident bidirectionale, limitatand ambele alternante. Daca vrei sa pui (si) dupa puntea redresoare, acolo evident e locul pentru unidirectionale. Daca ai un furnizor bun le poti obtine cu maxim 1 leu/bucata, poate mai bine. Decat sa te caznesti mai bine ai lua insa surse dedicate, cu separatie galvanica - care sunt suficient de mici, ele pleaca de la chinezisme si ieftine dar si unele care nu pot fi rele de la MeanWell (fa click pe ele). Sunt convins ca volumul este suficient de mic sa-l pui unde puneai montajul tau. Iar ca bani si condensatoarele sunt scumpe... Insa beneficiul separarii galvanice si circuitului cu referinta de tensiune si comparator care masoara in permanenta curentul de iesire (orice driver activ face asta) este in cu totul alta liga. In poza ta este Fujicon, sunt condensatoare bune... Acolo trebuia sa pui de 400V - asa este sau e de 100V? bazandu-te pe capacitorul serie de limitare? Macar Zennerul sa-l pui paralel pe condensator... Editat Ianuarie 23, 2015 de Dxxx Link spre comentariu
turcu_dan Postat Ianuarie 23, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 23, 2015 Decat sa te caznesti mai bine ai lua insa surse dedicate, cu separatie galvanica - care sunt suficient de mici, ele pleaca de la chinezisme si ieftine dar si unele care nu pot fi rele de la MeanWell (fa click pe ele). In poza ta este Fujicon, sunt condensatoare bune... Acolo trebuia sa pui de 400V - asa este sau e de 100V???? Probabil ca o sa iau o sursa dedicata, condensatorul e de 100V. Link spre comentariu
turcu_dan Postat Ianuarie 23, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 23, 2015 Acele surse chinezesti au al iesire U intre 30-60V, de unde stabilesti U la care vrei sa lucreze? Exista un semireglabil, ceva? Link spre comentariu
Dr.L Postat Ianuarie 24, 2015 Partajează Postat Ianuarie 24, 2015 Pai sunt surse de curent constant, ledul fiind alimentat cu curent constant, o sa aiba o cadere de tensiune... Schemele astea simple cu condensator nu mai sunt valabile in zilele noastre: Reteaua e poluata de o groaza de armonici si alte mizerii mai mult sau mai putin tranziente. Cum reactanta condensatorului depinde de frecventa retelei, ce se intampla cand apare o componenta de frecventa mare? Reactanta lui va fi mult mai mica -> curentul prin el mult mai mare. Daca are un zenner dupa el, ori el ori zennerul se vor strapunge in timp. Condensatorii cu folie metalizata se vor face schweizer, adica le va scadea capacitatea, fara a intra in scurt. Exact asta patesc senzorii de miscare: in timp nu mai detecteaza calumea, pt ca le-a scazut prea mult capacitatea condensatorilor serie. La curenti asa mari (dupa mine, de la zeci de mA in sus) ar trebui inseriata o SCC cu montajul existent. Astfel, in caz de mizerii pe retea, tranzistorul va prelua o tensiune mai mare si gata, 0 pagube! 2 tranzistori (de 400V), 2 rezistente si gata SCC! Eu am facut o lampa de veghe cu multe leduri de 5mm inseriate. Cond de 100nF, 6mA, 56V cadere pe leduri . Doar ca am mai inseriat si o rezistenta de 1k cu condensatorul, in loc de SCC. Disipa doar 36mW, nici o urma de incalzire. Curentul prin leduri a scazut cu 0,1mA... Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Ianuarie 24, 2015 Partajează Postat Ianuarie 24, 2015 La o lampa de birou (am mai scris despre ea pe forum) eu am mers pe partea sigura a problemei, condensatori "plastic" cu valoare mica (100nF, 6 bucati daca mai tin bine minte) de 250Vac inseriati doi cate doi iar ca zenner de putere am folosit un zenner de 68V montat in baza unui tranzistor cu Ic de 1A. Condensatorii de filtraj am ales sa-i fac de 1000uF la 50V inseriati rezultand unul de 500uF la 100V pentru 16 leduri (54V maximum 60V). La condensatorii de filtraj am o regula simpla: tensiunea de lucru este la jumatatea tensiunii nominale a condensatorului. Asa scap de variatiile calitative ale condensatorilor (chinezisme). Montajul functioneaza de suficient de mult timp, sunt deja cativa ani, incat sa apara "oboseala" ledurilor. Efectul condensatorilor este vizibil, aprinderea se face in 1-2 secunde (depinde de starea de incarcare a condensatorilor, nu am mai pus rezistente de echilibrare...) iar stingerea in 10. Zennerul acela a intrat in scurt pentru ca, daca se intrerupe un led, toata energia se disipa pe acest zenner si, dupa o perioada, cedeaza termic. Condensatorul acela a ventilat pentru ca tensiunea de lucru este aproape de maximum iar cu varfurile de comutatie sau lipsa unei limitari de tensiune se depaseste tensiunea de lucru (la alimentarea prin condensator sau rezistenta serie se realizeaza o "sursa de curent constant" iar la consum zero se ajunge la tensiunea retelei). Distrugerea acestuia s-a facut termic (practic, acesta a trebuit sa disipe constant 1-2W) de aceea montajul cu senzor a rezistat mai mult pentru ca a avut timp sa se raceasca. Link spre comentariu
validae Postat Ianuarie 24, 2015 Partajează Postat Ianuarie 24, 2015 (editat) Eu am astfel de montaje cu condensator serie care merg bine mersi de ani buni fără probleme.Am pus însă condensatori MKP cu tensiune de minim 400Vc.a. sau chiar mai mare la condensatorul serie, de multe ori nici nu am mai pus condensator de filtraj electrolitic, dar am pus mereu un Zenner de protecție. Am văzut un produs industrial (o lampă cu 6 leduri XPG în serie) care avea pe fiecare led în parte câte un Zenner de 7,5V. Nu contest performanțele sau utilitatea surselor de curent constant în comutație dedicate ledurilor, dar nu sunt nici pe departe atât de fiabile și de lipsite de emisii parazite ca această schemă simplă cu condensator (chiar cu dezavantajele ei). Am avut des la reparat becuri cu led cărora le-a crăpat sursa de curent constant, nu vorbesc acum de becuri scumpe de firmă, dar sunt de părere că e o aberație să dai 50-100 Lei pe un bec cu leduri de firmă.Dacă vrei să pui în toată casa astfel de leduri, vor trece ani buni până se amortizează prețul lor, apoi se vor defecta și iar o iei de la început.Aș prefera oricând tuburile fluorescente clasice, dar cu ,,drossel electronic,, în locul celui clasic bobinat.De fapt, acum am iluminatul propriu fluorescent în cea mai mare proporție, exceptând câteva lămpi cu leduri, despre care vorbeam la început.Aveam în proiect să fac un corp de iluminat cu leduri asemănător unui tub de 40W dar am început anul ăsta cu stângul la propriu (mi-am rupt glezna piciorului stâng în trei locuri) deci e cam dificil cu deplasarea cel puțin o lună jumătate... Editat Ianuarie 24, 2015 de validae Link spre comentariu
turcu_dan Postat Ianuarie 24, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 24, 2015 Dr.L ai putea pune o schema de SCC ca cea amintita mai sus, sa ne facem o idee. La sursa chinezeasca de mai sus , daca debiteaza 400mA, cum procedez? Mai pun o sursa de cc dupa ea pentru 130 mA, cat trebuiesc pt montajul meu?Validae , sper sa te recuperezi cat mai repede, in montajul meu am folosit un MKP X2. Deci trebuia sa reziste... nu? Link spre comentariu
mihaicozac Postat Ianuarie 24, 2015 Partajează Postat Ianuarie 24, 2015 (editat) Acele surse chinezesti au al iesire U intre 30-60V, de unde stabilesti U la care vrei sa lucreze? Exista un semireglabil, ceva? Sursa debitează curent constant în acel interval, tensiunea va fi variabilă în funcţie de numărul de leduri şi temperatura lor, nu se poate regla. Avantajul e că poţi monta câte leduri vrei, între 10 şi 20 în serie. Fabricantul indică acest interval pt. că este domeniul de lucru, în afara lui se consideră avarie, scurtcircuit sau mers în gol, caz în care sursa funcţionează doar în impulsuri. Editat Ianuarie 24, 2015 de mihaicozac Link spre comentariu
turcu_dan Postat Ianuarie 24, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 24, 2015 Ok , dar in cazul meu am 25 led-uri serie la 120mA. Cum fac ? Elimin unul si formez 2 string-uri a cate 12 buc serie la 2x120mA. O sa am un curent de 220mA, ce se intampla cu diferenta pana la 400 mA, cat debiteaza sursa? Mai fac o scc cu tranzistori sau pun rez? Sunt curios cum ar arata schema despre care vorbeste Dr.L mai sus. Link spre comentariu
Dr.L Postat Ianuarie 25, 2015 Partajează Postat Ianuarie 25, 2015 Pai daca esti curios, caut-o... In 30 de min de cautat prin topicurile din sectiune (ca nu stiam ce sa scriu pt functia de cautare), am gasit varianta cu MOS-FET: http://www.elforum.info/topic/71003-sursa-alimentare-leduri-de-3w-si-10w/?p=818831 Pui un bipolar in locul lui si gata. MJE13003 e super. Si pt trz mic, MJE13001 sau, de ce nu, tot MJE13003 daca ai... Link spre comentariu
turcu_dan Postat Ianuarie 25, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 25, 2015 Merci Dr.L , am realizat acest tip de schema dar la U mai mici si cu MOS. Credeti ca tranzistorii ar trebui montati pe radiator? Sau pot fi lasati asa, acestia fiind foarte aproape de zona de lucru a led-urilor, preluand doar cresterile accidentale din retea... Este necesar ca tensiunea acestora sa fie de minim 400V? In locul tranzistorului ar putea ramane un MOS canal N tot la 400V ? Link spre comentariu
Dr.L Postat Ianuarie 25, 2015 Partajează Postat Ianuarie 25, 2015 Fara persoana a 3-a... -tranzistorul de masurare a curentului (in paralel cu rez sunt), Q1, n-are niciun motiv sa se incalzeasca, niciodata, in nici o schema de genul. Teoretic poate fi de tensiune mica (60V, de ex). -da, poti pune fara probleme un MOS-FET de 400V in locul celui de putere, Q2. Ba chiar e mai indicat asa, ca rez din grila poate fi mult mai mare si deci pierderi inutile mai mici In cazul asta, trebuie sa mai pui si un Zenner de 12V intre G si S! Rez R1 pune-o de 470k-1M. -Q2 nu ar trebui sa se incalzeasca. Ii setezi curentul (din valoarea lui R3, R3=0,7/I) sa fie cat mai apropiat de ce ai acum prin leduri si nu ar trebui sa aiba mare lucru de lucru. Poti face stabilizarea tensiunii (protectle la supratensiune, sa nu pocneasca condul daca ledurile patesc ceva) asa: http://www.solderingpoint.com/projects/mosfetps/mosfetps.php R2 ramane de 470k, elimini C1 si mai pui trz + rezistenta de curent conform schemei anterioare. Dar, in cazul asta, trz va avea 4-10V cadere. La 120mA, va disipa 0,5-1,2W, deci ii va trebui un radiator! Link spre comentariu
turcu_dan Postat Ianuarie 26, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 26, 2015 -da, poti pune fara probleme un MOS-FET de 400V in locul celui de putere, Q2. Ba chiar e mai indicat asa, ca rez din grila poate fi mult mai mare si deci pierderi inutile mai mici In cazul asta, trebuie sa mai pui si un Zenner de 12V intre G si S! Ce rol va avea zenerul in acest caz? Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum