turcu_dan Postat Octombrie 3, 2014 Autor Partajează Postat Octombrie 3, 2014 Se pare ca se poate si fara, este al treilea proiect realizat in acest mod. Dupa cum se vede si in poza, fiecare led are in stanga/dreapta cca 1.5cm cupru pe o inaltime de aprox 1.3cm. Transferul se face direct stratului de Cu prin cositor, placuta cablaj este lipita pe radiaror cu Poxipol, care din cate am observat este un bun conducator de caldura. Nu am un termometru special sa masor, insa pot sa-ti spun ca la atingere nu se simte diferenta de temperatura intre stratul de Cu si radiatorul Al. Am pus mana chiar pe led in functionare, am ramas surprins - nu se simte mai cald decat restul radiatorului. Ce pot sa-ti confirm este ca doar placuta de cablaj nu este suficienta, dupa 10 min se simte fierbinte fara radiator. Link spre comentariu
UDAR Postat Octombrie 3, 2014 Partajează Postat Octombrie 3, 2014 Mulțumesc, vreau să comand și eu niște SMD-uri și o să fac niște teste . Link spre comentariu
Dxxx Postat Octombrie 3, 2014 Partajează Postat Octombrie 3, 2014 Multumim de observatii! Sincer eu ma asteptam ca insulele mari de cupru sa fie suficiente, ca SMDurile astea nu sunt chiar high power. Este surprinzator ca si radiatorul este necesar... dar e bine sa invatam din experienta ta. Ce pot sugera este PCB (FR4) de grosime foarte mica si dublu placat (am ceva sub 0,5mm, dar resturi) astfel caldura va trece mai usor la stratul opus si de acolo mai departe spre radiator (cu pasta termoconductoare sau direct cu adeziv siliconic) Cu MC-PCBurile din sursa respectiva mi se pare dificil de lucrat, am incercat. Dielectricul este foarte fin (cred ca ceramic). Cred ca trebuie scule mai performante decat ce am eu... Insa oricum pentru aplicatia asta asa ceva ar fi chiar overkill (inclusiv ca cost). Link spre comentariu
turcu_dan Postat Octombrie 3, 2014 Autor Partajează Postat Octombrie 3, 2014 Se pare ca este necesar radiatorul, mai ales ca vine pus si capacul aplicei care totusi, nu inchide etans. @UDAR ce fel de SMD-uri vrei sa comanzi? Ai cumva o sursa mai buna de aprovizionare? Link spre comentariu
UDAR Postat Octombrie 4, 2014 Partajează Postat Octombrie 4, 2014 (editat) Vreau doar niște teste deocamdată. În principiu niște Citizen CLL600/620 de la TME . Mi se pare un raport preț/calitate interesant. PS Am făcut ceva estimări de rezistență termică pentru 5 mm și 8 mm . Vreau să le reiau și să fac și pentru SMD. Scopul este de a determina condițiile de răcire pentru a asigura , să zicem, sub 85°C la nivelul joncțiunii. Editat Octombrie 4, 2014 de UDAR Link spre comentariu
Dxxx Postat Octombrie 5, 2014 Partajează Postat Octombrie 5, 2014 (editat) Asteptam cu interes rezultatele, sper ca ne dai detalii complete. 5 si 8 mm este latimea traseului pe PCB? Face Citizen LEDuri? o sa le caut si eu, mersi de pont. Am vazut: 2 x 0,8mm par a fi pentru backlight, foarte mici, nu cred ca vei lucra prea degajat cu ele. Atata timp cat nu se impune miniaturizare extrema eu as merge pe capsule ceva mai mari, mai usor de montat si potential cu suprafete de contact mai mari pentru racire... Se pare ca au CRI bun insa randament mediocru in jur de 100LM/W maxim 130 dupa calculul meu cat despre speranta de viata nu m-am lamurit. Nu gasesti ceva similar de la Nichia? Editat Octombrie 5, 2014 de Dxxx Link spre comentariu
UDAR Postat Octombrie 5, 2014 Partajează Postat Octombrie 5, 2014 (editat) 1. Iertare pentru exprimarea proastă . 5mm și 8mm erau LED-uri THT de diametrul respectiv! Scuze ! 2. Poate (sigur ) că se găsesc și LED-uri mai bune . S-ar putea ca fabricantul cipurilor să nu fie CITIZEN - ele așa apar în oferta magazinului. Cu Nichia am lucrat doar cu niște ”piranha” de la Zex.... , excepționale , dar peste 5 lei bucata . O să mă mai uit la oferta de SMD. Scopul este - nici aici nu am spus complet - de a folosi în condiții de răcire bună niște LED-uri ( brand name dar nu neapărat top ) care să poată fi montate ușor pe cablaj și acesta pe radiatoare comune, cu o față plată ( Am destule din recuperări ) . Asta înseamnă SMD care să se poată lipi cu letconul - nu cu reflow, etc . 3. 100lm/W , dacă e real ( și la un brand name te aștepți să fie ) îmi este suficient . EDIT Îmi propun să mă încadrez la costul LED-urilor la sub 10 bani/lumen ca să am un cost final de , să zicem , 15 bani/lumen. Editat Octombrie 5, 2014 de UDAR Link spre comentariu
Dxxx Postat Octombrie 5, 2014 Partajează Postat Octombrie 5, 2014 OK, OK, nu sunt "Mitica Contra" ce sugeram era doar un corp fizic al LEDului mai maricel ca sa fie ceva mai usor de manipulat, adica macar dimensiuni duble fata de ce am gasit acolo. Asa este, corect cu Nichia calitatea costa... dar daca de obicei sunt directionat pe Cree, cred ca la SMD ar fi tentatnt pe Nichia. Poate chiar Edison, cum spune Turcu_dan cel putin ca pret sunt tentante. Bun si pe ce lipesti LEDurile cu letconul - PCB obisnuit sau ceva metal-core? Ca sa conduca mai usor sau mai greu spre radiator? Sincer si eu am problema asta ca vreau sa-mi fac un "bec" circular pentru o lampa cu lupa, ledurile sunt deja montate de fabrica pe un cablaj dublustrat fllexibil (subansamblu recuperat dintr-un ecran) si vreau sa le si racesc, ca le voi folosi la luminozitate maxima, evident si nu cred ca disipa prin cativa cm patrati cei ~5W. Link spre comentariu
UDAR Postat Octombrie 5, 2014 Partajează Postat Octombrie 5, 2014 Păi asta e ideea că vreau să încerc și pe MCPCB și pe FR4. Am luat ceva cablaj de pe forum , eram sigur că am comandat și de 0,5mm grosime dar se pare că nu - era chiar atunci când s-a schimbat forumul și cred că s-a pierdut comanda mea inițială, am revenit probabil fără ăsta. Cred însă că am ceva bucățele pe acasă. Cred că am și ceva MCPCB - cât să-mi ajungă pentru teste. Teoretic , la densitate superficială de putere relativ mică ( adică LED-uri mici puse rar ) nu ar conta atât de mult - ăsta e unul din motivele pentru care am ales aceste LED-uri. Am și niște 1W de pe eBay - fără plăcuță , o să încerc și cu alea . Mai întâi voi improviza o mică etuvă termostatată. Am deja tehnologia să măsor Uf în impulsuri . Cu cele două aparate combinate voi putea măsura Uf la două temperaturi diferite și voi putea calcula k = variația Uf vs. Tj . Apoi , voi putea determina - măsurând Uf și Tamb , temperatura joncțiunii cu suficientă precizie. Link spre comentariu
Dxxx Postat Octombrie 5, 2014 Partajează Postat Octombrie 5, 2014 Etuva termostatata etalonata, masuratori in impuls - pai ar fi interesante si masuratori pe LEDuri THT fara radiator. Daca ai tehnologia (de unde ai furat-o? poate vor si altii...) principiul ar fi suveran ca sa ajungi la temperatura pe jonctiune. Link spre comentariu
UDAR Postat Octombrie 5, 2014 Partajează Postat Octombrie 5, 2014 (editat) Tehnologia sună poate pretențios . E un generator de curent în impulsuri reglabil până la circa 1A - cu durata de 1ms și perioada de circa 50ms . Dețin un multimetru care știe să măsoare așa ceva ( peste 0,8ms - de aceea am ales 1ms ) și gata . Ideal ar fi fost 300µs cu 30ms dar e OK și așa. Estimez că un led standard de 5mm nu se încălzete cu mai mult de 2-3°C. O poză cu cablajul și schema , mai jos - s-ar putea pe placă să nu mai fie chiar valorile din schemă , o să verific. Etuva urmează ...dar e ceva de asemenea simplu. În ceea ce privește testele cu LED-uri THT am făcut câteva . O să le reiau după ce definitivez ”dotarea” . Rezultatele cu LED-uri ”straw hat” de 8mm de pe eBay au fost chiar interesante - se răcesc preponderent prin piciorușe ( datorită construcției speciale ) și , lipindu-le ( cu piciorușele scurtate ) pe o suprafață de Cu decentă - 4-5cmp per LED - se pot ține la 80mA la o temperatură de sub 90°C a joncțiunii - apreciez , urmează să aflu mai exact . Acum îmi dau seama că am deviat de la topic . O să deschid subiect nou când va fi cazul. Scuze ! Editat Octombrie 5, 2014 de UDAR Link spre comentariu
Dxxx Postat Octombrie 5, 2014 Partajează Postat Octombrie 5, 2014 Imi cer scuze ca nu am postat imediat, dar discutia a continuat pe PM si apoi am facut acest thread: http://www.elforum.info/topic/95342-masurare-temperatura-jonctiune-led/ Link spre comentariu
turcu_dan Postat Octombrie 6, 2014 Autor Partajează Postat Octombrie 6, 2014 Led-urile care au dimensiuni mai mici de 2.8x3.5mm sunt greu de lipit pe cablaj. Cel putin cu pistolul de lipit. Link spre comentariu
Dxxx Postat Octombrie 6, 2014 Partajează Postat Octombrie 6, 2014 (editat) Cu pistolul de lipit nu e loc pentru componente mici sau SMDuri. Nu zic ca e imposibil, dar nu e nici comod nici bine. Pistolul de lipit supraincalzeste si este incomod de folosit pentru ca e greu si varfuri fine nu prea merg bine. Ce imi spun "meseriasii" ca dozeaza temperatura din deget (PWM-ul digital, adica cu degetul) e pura fantezie si folclor. Iti trebuie un letcon termostatat pentru ca nu ajunge la supraincalzire (ar fi de preferat unul cu treapta mica de putere, sau putere comutabila), este usor - deci poti face manipulari fine si daca e unul serios are gama variata de forme si marimi pentru varfuri. LEDurile sunt componente "mici"ca idee, sau mai bine zis sensibile. LEDurile sunt termosensibile si o ansa de pistol care "fuge" din cand in cand spre 700 grade le poate deteriora, in timp ce un letcon termostatat (facut de amator chiar) are cicluri de histerezis undeva pe la 10-20 grade fata de ce stabilesti ceea ce e cu totul altceva Inainte ca "politia formului" sa se sesizeze ca am eu de vanzare asa ceva, mentionez eu lucrul asta - ca sa scoatem din dezbatere tema. Aici nu recomand o marca/model anume. Asta pentru ca recomandarea mea este termostatat + letcon + gama de varfuri - orice marca e OK daca functioneaza bine. Optiunea de putere redusa este "pretioasa" pentru componentele mici desi se considera ca termostatul face singur totul. Asta deoarece la full power rezistenta in sine se duce cu sute de grade peste temperatura varfului si chiar daca este intrerupta alimentarea, energia din rezistenta se va degaja spre varf determinand "overshooting" adica un varf scurt de temperatura mare, pe care multe letconuri termostatate nici nu il pun in evidenta pe afisor desi se produce. O rezistenta alimentata la putere redusa nu se va incalzi ea insasi in aceeasi masura si overshootingul va fi mult diminuat. De asta e bun la letcon un afisor cu rata de sample sub 1 secunda. Si concluzia: daca esti serios pentru LEDuri si vrei componente macar medii este obligatoriu un letcon termostatat. Tu zici de 2,8x3,5 dar UDAR spunea de 2,0x0,8, adica incap 5 bucati pe aceeasi amprenta si mai ramane loc...!!!! Editat Octombrie 6, 2014 de Dxxx Link spre comentariu
turcu_dan Postat Octombrie 6, 2014 Autor Partajează Postat Octombrie 6, 2014 Asta voiam sa zic si eu, sunt foarte mici. La lipire procedam in felul urmator: incalzeam cablajul in zona apropiata de lipire pana cand se topea fludorul si presam cu degetul led-ul. Nu atingeam cu ansa corpul led-ului. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum