Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Nelamuriri despre LEDuri


Dxxx

Postări Recomandate

Acesasta este sursa chinezeasca ( http://www.mivarom.ro/catalog/product_info.php/droser-proiector-leduri-20w-p-10171 ), insa pe carcasa ei e specificat un curent de 430mA, nu 580 cat e trecut pe site. La fel si aceasta este capsata, trebuie sa fac un test sa vad daca chiar debiteaza curentul specificat pe carcasa. La dimensiunile fizice este mai mica ca una ManWeel de 16W.

Link spre comentariu

Pentru alimentari uzuale la 220V~ solutia SMPS cu iesire curent constant este cea mai buna, pentru ca intr-un singur pas face si coborarea/izolarea tensiunii de retea, dar si iesirea curent constant. Practic asigura ca principiu randamentul maxim posibil.

 

Ca pret / efort nici nu merita sa discutam construirea, este mult mai ieftin si comod sa cumperi un SMPS.

Daca iei direct unul cu iesire curent constant nu mai ai ce sa intervii.

 

Dar si un SMPS uzual/normal adica cu iesire tensiune constanta poate fi reconfigurat cu iesire curent constant. Defapt iesirea va functiona in tensiune constanta (trebuie sa existe o limitare de tensiune, altfel POC) si la atingerea curentului nominal se face automat limitarea curentului.

Deci functionarea normala in curent constant va avea tensiunea limitata la un interval de tensiune, cu o limitare la o tensiune maxima. Exista si o tensiune minima, sub care sursa intra in protectie sau are comportament "in pulsuri" - defapt aici este problema acestor reconfigurari, pentru ca este posibil ca aceasta tensiune minima sa fie foarte apropiata de cea maxima, deci intervalul "practicabil" sa fie prea mic pentru aplicatie.

Din aceasta cauza o sursa special conceputa este varianta optima.

 

MeanWell face produse care in general sunt de foarte buna calitate, si la un pret corect. Cred ca o astfel de investitie este pe termen lung si merita.

 

Chinezisme:

- ieftine, foarte mici, respecta curentul constant la iesire, nu se incalzesc exagerat. Sunt tentante.  Se mai lauda si cu soft-start. Problemele sunt: documentatie lipsa, sau numai in chineza de balta... / sigur produc interferente radio.

- nu au sigurante, nu au filtre in/out, nu au MOV sau TVS pe inrare... dar si pretul este mic

- aici pe forum, MihaiCozac a raportat comportamentul lor bun.

- cu putina chinuiala curentul poate fi "reglat" spre valori mai mici, insa experimental asta nu se poate face sub 50% din nominal (de mentionat ca daca iei ceva de 300mA defapt ai ~250mA).

 

Eu le folosesc de principiu asa, la 50% din curentul nominal si ca putere tot cam la jumatate din ce specifica chinezul. Cu rezultate bune pana in prezent, exceptand parazitii radio.

Link spre comentariu

  Am cumparat-o de curios, insa nu as mai da banii pe asa ceva. Pai cum dimensionez ansamblul de led-uri serie/paralel daca specificatiile nu sunt reale? Ma apuc de masuratori, o iau prin incercari......

Link spre comentariu

Din pacate aici ai dreptate.

 

Cumperi produsul, te lamuresti ce poate/ ce se poate "scoate" din el, chiar daca trebuie sa reduci puteri, cum am zis eu mai sus.

Dupa ce termini procesul asta dureros ai un produs corect: stii ca iti acopera domeniul de tensiune xx-xxV, sti ca poti obtine curentul 0,yyA.

De abia acum faci configurarea sarcinii serie/paralel.

In modul asta te descurci bine, cu produse foarte ieftine.

 

Daca nu,  iei surse de la producatori top sau macar de calitate buna ca meanWell. La astia te astepti ca parametrii declarati sa fie reali.

 

 

O problema: de multe ori domeniul tensiunilor de functionare este si el necomform, la chinezisme.

Surse care trebuiau sa acopere domeniul 32-50V, s-au dovedit a merge intre 39-72V. Evident ca mi-a dat planurile peste cap, ca doream sa le folosesc sub 39V... COBul destinal sa fie alimentat doream sa-l folosesc cu indice de incarcare foarte mic, pentru a obtine randament peste 150lm/W.

Treaba este ca la curentul mic respectiv aveam Vf de genul 32-33V rece, scazand si mai mult cu incalzirea jonctiunilor.

Partea buna cel putin teoretic este ca cei 72V in gol ar permite cel putin teoretic (in practica nu am incercat) alimentarea a cate 2 COBuri in serie, in cazul acestui punct de functionare.

 

"cum dimensionez ansamblul de led-uri serie/paralel"

Pai partea buna aici vine: cu surse foarte ieftine iti permiti sa nu folosesti conexiune paralel, si cel mult pui doua COBuri in serie - asta ca exceptie, normalul fiind cate o sursa pentru fiecare COB.

Desigur ca sistemul de comutare poate fi cam complicat, insa dispunerea 1sursa = 1 COB permite combinatii multiple, pe post de dimming sau de efecte de decor, in plus, in caz de defectare a unuia, toate celelalte sunt total independente.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Dorin B m-a intrebat despre niste spoturi cu LED, poate ce am raspuns este valabil si pentru altii:

 

Da, pai pot eu sa te sfatuiesc sa iei ceva prost?

 

1. In primul rand orice montaj cu led trebuie sa aiba racire - in spatiul de sub plafonul fals ai aer stagnant - deci cum racesti acolo?

Asa ca, fie si numai ca principiu, un corp rational cu led nu are ce cauta incastrat in plafonul fals.

Geometria rezonabila pentru corpul cu led este tip pendul, deci coborat sub tavan, asa este loc de convectie si aerul cald se duce undeva mai sus.

 

Toate spoturile propuse de tine vor avea probleme cu racirea pentru ca sunt incastrate.

Declaratia producatorului de 50.000 ore functionare se poate referi doar la leduri bune (este mare dubiu ca la produsele astea se foloseste asa ceva) insa intr-o montura care nu asigura racirea corecta speranta de viata este  drastic redusa.

 

2. Randamentele declarate sunt undeva pe la 80-90 lm/W si eu ma indoiesc de ele chiar si asa, pentru ca in general produsele astea nu prea inspira incredere.

 

Randamente de 150lm/W pot fi deja obtinute de aproape un an, dar iti faci sursa respectiva de lumina singur si cu componente bune.

Pentru astfel de randamente insa ai cost mare de achizitie al LED/COBurilor pentru ca trebuie indice de incarcare mic.

Spre exemplu ca sa aiba astfel de randament COBurile LiteOn trebuie sa fie folosite la puterile:

- 3W pentru cel de 10W maxim

- 7W pentrui cel de 16W maxim

- 10W pentru cel de 22W

Adica cumperi un COB mai scump, de putere mai mare, si il folosesti la numai ~1/3 din maxim - insa vei avea un randament foarte bun.

 

Daca folosesti si o racire corecta iti recuperezi rapid suma mai mare investita din speranta de viata mare si randamentul bun.

Nu mai vorbesc de beneficiile colaterale, poate si mai importante, legate de o buna calitate a luminii data de leduri bune, CRI mare...

 

3. Solutia de grupuri de emitatoare care se pot aprinde separat practic elimina necesitatea de dimming, dar problemele pot fi de cablare complicata.

Dimmingul nu se face cu variator pentru ca ledurile se alimenteaza de catre driver cu curent constant, asa ca dimming se poate face:

- pulsatoriu, adica PWM

- continuu - comandand modificarea curentului dat de driver/drivere

 

4. Spoturile propuse arata bine si cam atat. Cu 70 lei si ceva munca poti sa-ti faci ceva incomparabil mai bun decat spotul cu acelas pret.

Link spre comentariu

Continuare

 

Din pacate aproape toate produsele industriale cu led disponibile la noi sunt aiurea proiectate (as zice mai curand ca nu sunt deloc proiectate, doar realizate).

Chestiile bune exista, dar la costuri de zeci si sute de euro, pentru ceva de putere relativ mica...

 

1. daca vrei sa experimentezi poti sa faci totul, adica tavan fals, pus spoturi etc si la urma vei constata daca volumul existent acolo poate sa disipe necesarul... cu mare sansa sa fie raspuns negativ...

Romanul "normal" asa face, nici nu face vreo estimare daca este OK, dupa care se lamenteaza ca ledurile de 50.000 ore (adica 50 ani exploatare normala) se ard mai repede ca un bec normal, nu apuca sa implineasca anul...

 

2. daca vrei sa faci tavanul fals 100% dar vrei sa incerci totusi asa, atunci poti supradimensiona mult racirea, in speranta ca se va ajunge la un echilibru utilizabil. Insa radiatoare pentru asta te atentionez ca vor costa intre 100 si 150 lei bucata.

Colac peste pupaza nici nu poti garanta ca spatiul nu se va supraincinge peste utilizabil, plus ca trebuie sa astepti vara pentru a estima.

 

3. nu stiu ce poze sa-ti trimit, dar raciri bune exista:

http://www.painreliefmedica.com/hanging-ceiling-lights-pendant-contemporary/hanging-ceiling-lights-80-000-hour-rated-life-using-electronic-low-voltage-dimmer-mouth-blown-etched-triplex-glass-multiple-led-array-eliminates-socket/

http://www.ledjournal.com/main/articles/cooling-leds-with-honeycomb-heat-sinks/

http://www.ledsmagazine.com/ugc/2015/12/03/mechatronix-expands-led-high-bay-cooler-program.html

 

4. cei 70 lei iti acopera solutii bune daca te pricepi la electronica, si mai ai si cate un radiator nefolosit prin sertar, cu cost zero.

Spre exemplu spoturille  de care spuneai tu erau sub 1000lm.

Cu vreo 20 lei poti sa-ti iei un LiteOn de 16W, pe care il alimentezi la 7W, si scoate peste 1000lm. Ramane cat te mai costa racirea/alimentarea si eventual optica secundara...

Pe mine asa ceva m-a costat peste pretul COBului vreo 15 lei sursa (da, chinezeasca, insa modata la 1/2 putere) si numai atat.

Link spre comentariu

O alta varianta, tot pe la 70lei http://postimg.org/gallery/1u6f91uxm/4346d5dd/ , sursa fiind de imprimanta si luata cu 5lei din talcioc. S-a vorbit despre surse proaste incarcate cu mult sub nominal. Desi sunt specificati 940mA trag 1.1A fara probleme...e rece in interior, proiectat generos. 8 emittere inseriate, 0.56A per string. Dupa sarbatori trec exclusiv pe COB-uri. Deocamdata epuizez rezervele de emittere.

Link spre comentariu

@Dxxx si eu stau in expectativa privind becoledurile ...daca it mai aduci aminte aveam un topic cu  x-re ... bine ca nu m-am apucat de ele pentru cat  cat de curand voi modifica  tavanele punand rigips si  renunt la lustre asa ca trebuie sa gasesc o alta  abordare privind  designu-ul  corpurilor de iluminat. Chiar daca  suntem  diametral opusi ca si mod de abordare a folosirii ledurilor, ceea ce e in magazine in general fie cu cob fie cu emitere sunt construite pentru o proiectie a luminii fie doar spre tavan (aici ma refer la chinezarii sau si la unele mai de calitate ...cele cu glob mat/rotund sau in jos la ceel gen spot, prea putine au unghiul luminos la 360 grade...cele gen filament cu led. Intradevar daca ar fi sa fac  corpurile cu cob-uri ar trebui in primul rand sa realizez un corp gen piramida sau trunchi de piramida sau de hexagon fie din al  masiv ori din cupru, cu emitere sau cob-ri pe fiecare latura, in ideea de acoperi un unghi luminos cat mai mare.

Si apoi cred ca in cazul tavanelor de rigips, cea mai buna varianta de alimentare e fie o sursa de pc  de calitate fie una de pana in 120-250w, pe 12-24v in genul celor waterproof si apoi drivere boost pentru fiecare corp de iluminat in parte.(cel putin asta e parerea mea, decat sa dai pe un  meanWell o "caruta" de bani nu mai bine dai pe o sursa + boost convertere?

Cel putin in cazul meu am destule jucarii din astea made in china  de la 14-24-36v/330-660-680mA luate la pret de  reciclabile si la fel si  privind  radiatorarele am destule doar ca sunt cam  greute  .

Editat de gabyh
Link spre comentariu

Nu vad de ce am avea idei opuse.

Eu nici nu discut aplicatia, aia o stie fiecare, si desigur ca gusturile nu se discuta.

 

Ceea ce ramane cu certitudine este ca in primul rand trebuie racire foarte buna, iar in al doilea rand trebuie alimentare in curent constant (ma rog, ar exista si alte variante mai evoluate ca alternativa la curentul constant... dar prea complicate pentru a fi alese).

 

Cat despre costurile diverselor alimentatoare/drivere asta nu poate fi judecat ecat de la caz la caz, in mod concret. Totusi un MeanWell bine potrivit cu aplicatia poate fi o varianta imbatabila ca pret daca ai anumite pretentii de calitate si randament.

Link spre comentariu

Daca tot  suntem  la capitolul nelamuriri astea Posted Image sunt leduri 3528? sau 2835 , pentru ca au  cate 4pini dar nu stiu daca au 1 sau 2 cipuri..Incerc sa ii dau o intrebuintare daca tot face parte din categoria "3R"... recuperare/reconditionare/refolosire...sunt 12 string-uri de cate 19 leduri deci ar fi o tensiune de 60-62,7v dar daca nu  reusesc sa le indentific nu pot sti cat suporta maxim 20mA sau 60mA? asta insemnand un total de maxim 240/720mA?

Link spre comentariu

1. cu o sursa limitata la 3V si 10mA incerci cele 4 borne ale unui led, atat ca sens al curentului cat si ca combinatii intre pini.

Daca nu ai lumina in nici o poziitie posibila maresti tensiunea de testare la 6V.

Asa ai identificat si pinii si numarul de jonctiuni. Evident ca daca reusesti la 3V nu incerci si la 6v, poate deja sa fie prea mult in polarizare inversa...

 

2. la 19 leduri per string probabilitatea este ca sunt 1 jonctiune, deci 60V tensiune.

 

3. curentul nu il poti determina decat daca stii ce anume dadea alimentatorul original / sau daca gasesti referinte dupa codul imprimat pe unitate. Alte teste sunt destructive.

Link spre comentariu

Am folosit multimetrul pe dioda ca sa identific stringurile...e posibil ca sub led sa fie  aceeasi lamela doar deasupra sa para 4 pini dupa cum am vazut in DS unora pe net...se observa doar un punct mic circular  deci sigur e o singura jonctiune. Diferenta intre 3528 vs 2835 e doar in ce priveste luminozitatea lm/w deci e cam greu sa fac diferenta dupa forma cipului ...pe  radiator este scris "Optiled" dar  negasind nimic identic pe net ori sunt varianta china ori japonia...sunt in total 228 leduri.

Am incercat cu  una din "jucariile" acelea de curent constant pe care le am, la un 36v/ 330ma si cu  rezistente de  la 100 ohmi pana la pe la 2 ohmi, 200ma  fiind valoarea la care m-am oprit si nu e de ajuns ca si luminozitate...momentan nu am nici o jucarie care sa dea peste 60vcc

Am reusit sa gasesc jucaria.... http://www.optiled.com/en-US/Product/Detail/1/55

sau asta

http://www.optiled.com/en-US/Product/Detail/1/3

posibil cu leduri cree

Editat de gabyh
Link spre comentariu

Pai ramane sa vezi cat de bine este / cat de bine poti sa faci tu transferul termic spre un radiator.

Daca iti reuseste bine probabil ca poti sa mergi la 20W...

 

Cel mai simplu este cu o sursa in comutatie cu iesire in curent constant, unele merg pana la 70V si peste..

Eu am unele de 72V si 270mA si par suficient de buna in functionare.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări