Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Nelamuriri despre LEDuri


Dxxx

Postări Recomandate

Gabyh revine cu o intrebare despre luminaire:

"Ma mananca si pe mine sa-mi fac un panou din asta cu 500 leduri/m2 pentru rasaduri folosind chinezariile astea"

http://www.dx.com/p/...5#.VN_WwyxCglU�

 

Raspuns:

LEDuri 500bucper 80-100 lei cu aproximatie.

Repet: merita leduri ieftine daca le furi sau le capeti - nu merita sa dai bani pe ele.

3a. racire

Capsula aiurea, te mai costa o droaie adeziv termoconductor bun.

Eu nu agreez fixarea cu adeziv intr-o zona de stress termic dilatatie/contractie - adezivul se intareste si este in orice caz casant. Fisurile, chiar daca sunt microscopice vor lasa sa intre in ele aer, care este izolator foarte bun, deci ma indoiesc de eficienta.

De aia recomand mai ieftin cu pelicula de grosime minima de silicon transparent, ieftin si care ramane elastic, dar nu as pune la genul asta de montaj.

Solutia clasica cu suruburi si vaselina siliconica este corecta - prindere rezistenta, compresie pana la contact mecanic + TIM care ramane in permanenta vascos, deci nu este casant. Nu merge la capsulele astea

3b. randament

Din DS zic de 60lm (P=1W) adica 60lm/W probabil insa si mai mic, nici nu specifica la ce temperatura. Adica 60lm/W sau zic eu mai putin.

Contraexemplu:

Cree selectat pentru randament mare + racire buna (45 grade) + putere ~20% din maxim = 200+lm/W (scuuuump!)

LITEON le-am pus recent la vanzari - la 80 grade>122lm/W la 25 grade.133lm/W

3c. viata si altele

30.000 ore este bine, dar ma indoiesc, nici nu specifica la ce temperatura. Produse bune ~ 50.000 ore, life70, cu Tj specificata.

Altele gen CRI sunt nesemnificative pentru luminaire, insa temperatura culoare este potential importanta - cunosti care e favorabila pentru ce vrei tu sa obtii de la plante?

3e raport pret/lm/KWh

Sa presupunem o exploatare de 10.000 ore.

Ai 30.000lm cu consum de 5.000KWh (pentru 10.00 ore, daca inmulteam cu 50.000 vedeam cifre si mai mari - din cate stiu eu este pest 1 leu/KWh).

Contravarianta:

Cu leduri COB Liteon (socotesc la 122lm/W) ar insemna - 245W - adica 13 COBuri, adica aprox 400 lei.

Fixarea pe radiator inseamna doar 13 corpuri, care sunt izolate deci un colier + vaselina siliconica si ai economisit cred vreo 100 lei adeziv.

Realizarea si racirea pot fi de asemenea mai ieftine greu de spus cat.

De asemenea alimentare / driver se poate mult mai ieftin pentru ca discutam de 250W in loc de 500W, as zice ca diferenta aici face ca si investitia initiala in COB Liteon sa te duca cam la acelas pret cu chinezaria!!!!!

Dar stai, cireasa de pe tort: datorita randamentului superior consuma insa doar 2500KWh, adica iti economisesc in jur de 2500 lei bani pe energie.

Concluzii - avantaje COB (nu vad nici un dezavantaj)

- investitie initiala egala

- realizare montaj mult mai usoara

- economie in exploatare MAJORA

 

4. driver

La puteri mari rezonabil nu exista decat 2 solutii: 1.alimentator in curent constant / 2. driver in comutatie

1. alimentatorul dedicat LED este un SMPS cu iesirea configurata in curent constant, limitarea se face pe primar (de aici = cel mai bun randament).

Asta se cumpara si tot ce este de facut de conectat 2 fire la 220~ si doua fire spre leduri.

Randamentul cel mai mare, gabaritul cel mai mic, caldura degajata minima, tensiuni mari fara problema (60V+).

Este cea mai buna si simplu de pus in practica solutie, dar trebuie sa fie de la o fima buna!

2. problema este ca uzual driverele in comutatie accepta pana in 40V pe intrare, dar necesarul de iesire (stringuri lungi sau COB de tensiuni mari) este mai mare...

Deci se ajunge la costuri mari pentru drivere oarecum speciale si alimentatoare pentru tensiuni peste cele uzuale.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

"Nelamuriri" ma gandeam ca se adreseaza incepatorilor, dar mai picuram si cate ceva pentru cei avansati.

 

Aveam o discutie despre dimensionare LED si in particular despre randamentele (lm/W) la care ne asteptam, dar si despre raportul pret/calitate cu referinta la randament:

 

150 lm/W?

Pai ledurile Cree de 5W pe care le vand sunt cele mai ieftine din serie si din penultima generatie (XTE).

Cree da 122lm/W la 85 grade Tj / si 140lm/W la 25 grade Tj, masurate la 350mA (deci cam 1W). Probabil ca atingi 150 lm/W pe la 0,75W cu radiator foarte bun, dar realist speranta ar fi doar pe la 0,5W.

Deci incarcarea ar fi cam 10% pentru asa randament.

 

Daca vrei de 10W alea sunt de ultima generatie (XPL) si Cree da 400lm/1050mA/85 grade. La 25 grade sunt 455lm, asta la ~3W si inseamna deja 152lm/W. Asa ca la 1W probabil ai peste 175lm/W.

Din cate vezi randamentul este clar mai mare, deci si la o incarcare de 20-30% este realizabil.

Asta este progresul intre generatii, usor de remarcat.

 

Daca nu se pune problema banilor binningul cel mai bun este de 460lm (85grade) si 523lm (25 grade) adica 175lm/W la ~3W deci spre 200lm/W la 1W.

Insa tine cont ca pretul este oarecum nerusinat la 40 lei bucata/emitter.

 

Cu 40 lei iei un COB de 24W LITEON si tine cont ca la COBuri incarcarea este pe la 80-90% nu sub 50%. Adica din el obtii 2300lm lejer sub maxim, iar din piciulica de Cree obtii cam un sfert. Eu zic sa ne uitam si la bani, totusi.

 

Cine isi permite sa nu se uite este unul care vrea sa faca iluminare pentru filmat, ca a dat 5-10 mii de euro pe camera si atunci nu-i bai.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu
  • 6 luni mai târziu...

Albasete doreste sa imbunatateasca  o "lanterna cu led" facuta cu un convertor DC/DC boost.

Eu ii spun sa reconfigureze ca driver convertorul, si replica lui este:

"O.K. Multumesc frumos. La convertorul meu nu se poate regla curentul, doar tensiunea."

 

 

Pai asa este normal - am spus sa-l reconfigurezi - asta inseamna sa folosesti bucla care regleaza tensiunea de iesire ca sa regleze (dimpotriva) curentul de iesire.

Si daca faci asa de principiu curentul de iesire este fix, tensiunea se va duce ea la cea necesara.

Practic inseamna sa elimini piesele din bucla de tensiune si sa faci conversie curent->tensiune.

 

Pana nu faci reconfigurarea nu se poate discuta de montajul pe care l-am recomandat.

Reconfigurarea practic transforma convertorul DC/DC in driver led.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Pentru că nu m-am ocupat deloc de leduri, întreb și eu aici ce nelămuriri am.

Mă bate gîndu să fac iluminat cu leduri n casă dar să nu cumpăr becuri cu led din comerț ci să le construiesc custom pentru corpurile de iluminat existente (în speță aplici cu deschideri laterale, deci neînchise). Îmi este neclar ce materiale sunt necesare dpdv termic. La ledurile de 1-3W am văzut că există acele steluțe pe post de radiatoare. Sunt ele de ajuns? Ce restricții/condiții sunt la un bloc de 10-20 astfel de leduri de 1W? Dar la ledurile SMD cum se procedează? Bănuiesc că se lipesc pe un pcb, dar ce trebuie folosit pentru răcire?

Link spre comentariu

In primul rand ai o idee foarte buna - becurile construite sunt mult mai bune (desigur, daca sunt bine gandite si executate) fata de ce se gaseste uzual.

 

Becurile industriale bune tind sa coste sute de euro...

 

Solutia optima cost/calitate este SMPS cu iesire CC si COB - chiar vreau sa fac un thread, dar tot aman.

 

 

In rest ce spui confirma lipsa de experienta:

- ledurile de putere sunt un soi de SMD, le zice emitter, si au un suport ceramic care permite transferul a zeci de W energie termica spre radiator.

Pentru a le asigura montarea se foloseste o interfata, denumita uzual "steluta" unde ai insule de lipire a firelor, dar care permite si tranzitul energiei termice

- steluta este o piesa intermediara, nu este un radiator!

- deci montezi prin reflow ledul emiter pe steluta si steluta o montezi cu TIM pe radiator. Leduri se gasesc uzual intre 1 si 10W

- este mai ieftin si comod sa utilizezi COBuri, care pot fi asimilate cu o steluta plus o combinatie serie/paralel de LEDuri cip.

 

Citeste tot acest thread, unele lucruri sunt deja explicate.

Link spre comentariu

Am citit topicul, m-am lămurit cu steluțele. Mai puțin cu SMD-urile. De exemplu niște leduri 5730, par mai ok la cost/lumen decît COB-uri, cum se face ”montura” ? Pe ce se lipesc și cum se face răcirea?

 

 

Solutia optima cost/calitate este SMPS cu iesire CC si COB - chiar vreau sa fac un thread, dar tot aman.

Poți adăuga 2 vorbe despre SMPS-ul optim? Ce configurație de SMPS se folosește, cu ce integrate etc.

În softul de proiectare de la power integrations, la configurarea unui proiect există obțiunea LED DRIVER, unde sursa merge CC/CV. E bună soluția pentru leduri? cu TNY-uri care sunt ieftine se pot face surse de pînă la 15W. Am făcut astfel de sursă dar doar CV.

Mulțumesc de informații.

Link spre comentariu

1. pentru iluminat si diy nu iti convine sa montezi 200 de leduri de mica putere, basca realizarea PCB. Cred ca raportul cel mai bun pret/calitate il ai cu COB.

2. daca vrei ceva serios trebuie racire. Si supradimensionata, deoarece randamentul creste cu scaderea temperaturii.

3.SMPS-CC, adica sa preia 220V~ si sa dea la iesire curent constant se cumpara. Cele ieftine chinezesti sunt suficient (si neasteptat) de bune.

4 solutia "de construit" este cu alimentator curent continuu (clasic sau SMPS) plus driver. Despre drivere am tot spus. Cam orice convertor in comutatie DC/DC poate fi lesne configurat sa aiba iesire in curent constant.

Link spre comentariu

Eu aveam în gînd niște leduri de 0,3-0,5W, de exemplu OF-SMD5730NW (Optoflash) care dau 60 lumeni. Cu 22 astfel de leduri s-ar echivala un tub fluorescent de calitate de 18W. Un astfel de led costă 0,4 lei și mi se pare ok. Da nu știu pe ce se lipesc aceste leduri, mici mici dar se adună ceva putere.

Cît despre smps nu-i problemă o să mă descurc, eu nu vreau să cumpăr de la chinezi decît integratul.

Editat de XAN77
Link spre comentariu

Integratul nu-l cumpara de la chinezi (neaparat) ca nu costa mult nici cele adevarate.

 

Ledurile de puteri mici din pacate nu au o insula de transfer termic, racirea se face prin insula mai mare a unui terminal. Deci ar trebui sa ai 22 de astfel de puncte izolate intre ele si cuplate tot izolat la un drenaj termic - cum s-ar spune "pain in the ass"

 

- 22x0,4 = 8,8 lei, vezi ca incarcarea in putere trebuie sa fie 1/4->> maxim 1/2 din cea maxima. Adica daca sunt de 400mW poti maximum sa te gandesti la 4,4W

- cu banii astia poti cumpara un Cree de 5W montat pe steluta, pe care il poti solicita pe la 2W

- cu aceeasi bani poti lua un COB LiteON care ar merge la 3W cu randament de 150lm/W (desi ar suporta si putere dubla)

 

Cum la 22 leduri Optoflash presupun un randament de 100lm/W maxim inseamna ca din COB obtii aceeasi cantitate de lumina la 2/3 putere, iar comoditatea montajului este incomparabila. In plus la COB este mai simplu si mai intuitiv sa-i faci racire buna.

Link spre comentariu

Ok, nu vreau să par gică contra, efectiv nu știu cum se lucrează cu ledurile astea de diferite forme și moduri de montaj. Vreau să găsesc o soluție optimă să nu plec greșit la drum.

Am identificat un COB ok ca preț model ”LTPL-M13706ZS30-T2” 420 lm 400mA 9V. E un pătrat de 13,3mm. Care ar fi soluția de montaj? Se poate folosi pe steluțe dedicate ledurilor emitter de 1-3W ? Sau cleme fixate într-un capăt cu șurub și celălalt să preseze ledul pe radiator ? Sau...

Cît despre integrate mă gîndeam la ”chinezii” din Alexandria  :rade:

Link spre comentariu

Scuze de interventie, sunt si eu interesat sa trec pe iluminat cu led, in mai multe variante de COB, adica, rotund, lung, etc.

 

Ledurile COB din link-ul acesta sunt bune de ceva? Mi se par foarte ieftine, nu stiu insa calitatea lor.....

 

Multumesc.

Editat de Untold
Link spre comentariu

Nici o scuza! subiectul asta pentru intrebari a si fost creat!

Si nu e nici o problema cine anume va raspunde, daca raspunsul este corect, doar nu detin eu secretele lumii asteia...

 

1. baza acelui COB este defapt "stelutza" adica ar trebui sa fie un sandvici de ceramica si metal. Iar insulele pot fi direct cositorite si sunt suficient de mari (ca diferenta inslele unui emitter pot fi de zeci de ori mai mici, greu de lipit)

Deci nu necesita steluta sau mai bine zis steluta este deja baza COBului.

Se pot fixa in doua maniere:

- direct cu adeziv termoconductor (eu nu recomand, insa de usor, este cel mai usor)

- fixare mecanica cu niscai cleme care sa-l preseze pe radiator si suruburi, adica clasic. Evident ca sub talpa COBului se pune TIM (Thermal Interface Material) adica vaselina siliconica sau solutii mai bune cum sunt cele pe baza de Ag coloidal, folosite la CPU, varianta indelung probata, care mi se pare mai buna pentru ca TIM ramane permanent vascos si elastic

2. chinezii din Alexandria au unele produse cu raport pret/calitate imbatabil, dar unele sunt pur si simplu proaste.

Mai bine la "chinezii" din Polonia, unde ai gasit si COBul, sau pe forum, aveam si eu la vanzare dar momentan reformulez anuntul.

3. COBul lui Untold pare ieftin ... dar...:

- nu lua surse de lumina (led, COB etc) pe criteriul ieftin , pentru ca vei lua ceva cu radiatie (adica calitatea luminii, CRI) + randament proaste.

- un produs bun merita oricum, chiar daca costa in plus. Il recunosti pentru ca are o foaie de catalog (DS) cu multime de date.

- atentie mare, trebuie si un furnizor bun. De pomana te bucuri ca iei Cree ieftine, daca furnizorul este dubitabil - probabil vei primi intr-adevar Cree, dar exemplare rebutate - asta este usor de inteles in cazul ca te uiti la un DS de la Cree si vezi zeci de categorii posibile.

Adica dispersia care permite productia a 20-30 variante  a celuias led sigur va produce si un procent semnificativ de rebuturi - pe care sigur nu vrei sa dai bani...

 

Ce trebuie sa urmaresti in DS:

- durata viata

- flux luminos / randament

- unghi radiatie

- temperatura de culoare

- CRI

- indice de incarcare recomandat (spre exemplu un Cree de 10W este recomandat sa functioneze doar la 3W)

- date complete despre racire

- posibil si altele...

Link spre comentariu

 

 

indice de incarcare recomandat (spre exemplu un Cree de 10W este recomandat sa functioneze doar la 3W)

cum se numește acest parametru în DS-uri? dacă e prezentat la LITEON...

Link spre comentariu

Daca citesti DS la LiteOn vei gasi niste grafice cu diversi curenti si la acei curenti gasesti tensiunea fluxul luminos etc.

 

Prin urmare toti acei curenti sunt recomandati.

 

Cred ca nu este specificat in tabel la fiecare curent puterea efectiva - dar este egala cu curent ori tensiune.

De asemenea trebuie sa calculezi si raportul flux pe putere, adica randamentul exprimat in Lm/W.

 

Defapt aceasta ultima valoare iti da puterea posibil de folosit, hai sa vedem:

- luam tabelul pentru un COB de 9V si 6W.

Daca vrem peste 150lm/W gasim valoarea de 120mA, adica 1W cu randament 162lm/W.

Daca insa ne uitam la COBul mai scump de 10W atunci avem la 400mA o putere de 3,48W si randament 153lm/W.

 

Asta pentru ca valoarea imediat mai mare este:

- pentru cel de 6W - 200mA/1,74W dar randamentul este marginal sub limita (146lm/W)

- la cel de 10W - evident si la el la 500mA randamentul va fi sub limita.

 

Daca acceptam randament oricat de prost, totusi sfatul ar fi sa evitam cele mai mari valori de curent mentionate in tabel. In aplicatii uzuale eu m-as limita probail la:

- 400mA/3,68W - 125lm/W la cel de 6W

- 600mA/5,4W - 140 lm/W ;la cel de 10W.

 

De aici poti vedea si ca este mult mai atractiv sa cheltuiesti banii pe cel e 10W, avand in vedere raportul de bani per lumen!!!

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări