Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Nelamuriri despre LEDuri


Dxxx

Postări Recomandate

10 hours ago, sesebe said:

LED-urile RGB au un CRI foarte foarte prost.

Daca vrei temperatura de culoare reglabila exista COB-uri ce pot face asta.

Comparati spectrul de emisie la un LED RGB cu un LED alb:

GB-LED-spectrum.png

 LED CRI

 

grafico-CRI981.jpg

 Led alb CRI>98

Asta explică și efectul de fakir: nu dormi pe ”cuie” (RGB) ci ți le bagi în ochi, adică ți le bagă alții. După care vei avea probleme ireversibile cu vederea.

 

Link spre comentariu

Sunt deplin de acord cu CRIul pentru iluminarea de lunga durata / spatii locuite.

 

Insa exista aplicatii unde se poate sa vrei eficienta maxima si te duci spre Tculoare mare, fara sa ai prioritate de CRI ci de eficienta intrinseca a ledului.

 

In cazul microscopului trebuie sa te decizi daca vrei sa petreci ore multe cu ochii in el sau vrei sa folosesti lumina ca "scula" de investigatie.

In al doilea caz nu te intereseaza deloc CRIul ci incep sa te intereseze iluminari monocrome sau domenii in invizibil - unde evident ca vei face o translatie de lungime de unda cu culori false sau monocrom... asta inseamna nemijlocit ca "te uiti" la obiect printr-o camera.

S-ar putea sa obtii imagini mai edificatoare cu iluminari "aiurea" sau poate chiar sa evidentiezi cate ceva care nu este deloc observabil in domeniul vizibil.

Te poti duce si foarte departe de domeniul vizibil folosind o camera FLIR daca optica microscopului permite trecerea radiatiei respective.

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Apropo de LED-uri pt bucatarie.

Un prieten si un alt prieten de-al lui pe care nu-l cunosc, si-au luat niste corpuri de iluminat cu benzi LED si le-au montat in bucatarie si baie (prietenul meu doar in baie).

Toate, dar absolut toate 3 corpurile de iluminat s-au defectat. Erau si cu telecomanda pt a seta temperatura de culoare. Unul singur l-am analizat mai in detaliu (al prietenului meu) dar si celelalte se comporta identic deci aceeasi defectiune, si am gasit ca s-a defectat un integrat driver LED alimentat la 45V dintr-o sursa SMPS integrata, integrat ce rezista la maxim 50V. Fiecare corp de iluminat are 2 astfel de integrate ce comanda doua benzi LED pt temperatura de culoare rece si calda. Partea de telecomanda nu mai functioneaza nici ea dar nu asta a fost problema initiala, probabil s-a defectat dupa integrat fiind legat direct de el pt controlul intensitatii.

Concluzia mea, si i-am spus-o si lui inainte sa le cumpere, este ca sint niste porcarii ordinare. Nu au functionat nici macar jumatate de an. Primul s-a defectat in mai putin de 2 luni. Garantia nu este onorata decit daca s-a facut instalare de firma specializata cu factura.

Link spre comentariu

Chiar arata ingrijit... cele doua bobine in oale de ferita imi sugereaza drivere in comutatie, probabil comandand leduri cu Tculoare in extreme incat combinatia sa poata baleia cam tot ce este util ... dar probabil au folosit componente proaste.

 

Nu mi se pare problema daca pui la 45V ceva specificat la 50V ... vorbesc de o firma serioasa, pentru ca 50V se intelege a fi minimul garantat, deci te astepti sa reziste la mai mult in fapt.

Link spre comentariu
  • 6 luni mai târziu...

Am reușit să sparg sticla de protecție a unui reflector(flood light) V-TAC  de 50W cu șiruri de LED. Cu ce aș putea-o înlocui?
 

L.E. Am uitat să precizez că i-am înlocuit rezistoarele Rs și-am redus curentul de la 100mA la 28mA :)  


 

Editat de xubi
Link spre comentariu

Pai in mare cred ca stii si tu:

- cu sticla, daca ai si ai cu ce s-o tai / sau la un geamgiu.

- cu variante de plastic, fie plexiglass fie policarbonat pe care le debitezi cu ceva fierastrau...carbonatul chiar si cu foarfeca

- chiar si PET merge, recuperat dintr-o sticla cu peretii plani, desigur ceva mai fragil si probabil cu transparenta ceva mai redusa - costa zero si sigur il poti prelucra

Link spre comentariu

Mulțumesc pentru sfaturi Dxxx,
sticla asta părea securit, așa s-a spart.
La plastic nu m-am gândit din cauza temperaturii da-i cel mai tentant acum că spui că ar merge

Link spre comentariu

Câtă vreme ledurile nu produc o așa cantitate de radiație calorică ce ar periclita siguranța plasticului, nu e nicio problemă.Se poate folosi eventual un dispersor mat recuperat de la ceva panel lcd spart, monitor, tv...

Link spre comentariu

Pai daca ledurile alea au racirea proiectata CORECT (desi in general nu este asa) ar trebui ca sa ai Tj-max 85 grade. Tinand cont ca pana la radiator mai sunt rezistentele termice jct-caps + caps-radiator asta inseamna ca pe radiator ar fi si mai putin.

Majoritatea plasticelor rezista la astfel de temperaturi.

 

Desigur ca in cazul tau sunt sanse sa te afli aici, pentru ca ai redus deja curentul - sansa mare ca nimic ce vine in contact cu ecranul transparent sa nu treaca nici macat de 40-50 grade.

Link spre comentariu

Am găsit reflectorul aruncat deci nu știu cum a fost proiectat. Nu m-am jucat  niciodată cu LED-uri așa că am zis că-i o bună oportunitate să-i fac o disecție, să învăț una alta, niște  măsurători... Nu știam tensiunea LED,  cele 4 drivere(câte 2 în paralel) sunt nemarcate dar pe intrare are un filtru antiparazit cu condensatoare , NTC, siguranță și varistor așa că am presupus că-i o sculă silită să respecte ceva norme.   La ridicarea schemei am realizat că nu-i un simplu lanț de led-uri ci două a 27LED fiecare, apoi, nici alea nu erau alimentate-n două puncte ci-n 4- 5 puncte fiecare lanț. Googălind am găsit noțiunea de sequential LEd Driver și după bâjbâieli cale de o zi, am găsit CL88020 care se apropie de ce vedeam pe placă. Am trecut la chestii hardware și am găsit  două led-uri defecte, una pe string. Scurtcircuitând cele două LEd-uri defecte am aflat că aveam un curent de 100mA și   pe diodă aveam undeva la 8,7-9V și-am presupus că-i la limită după ce am văzut câteva DS. Am citit pe un mesaj al lui Dxxx că pot reduce Rs. De la 10R/100mA am urcat la 20R și aveam un curent de 47-50mA La 33R am 27-30mA, ok  pentru o iluminare rezonabilă a mesei  de lucru.
Sunt curios ce ar urma dacă aș reduce Rs și mai mult...

Link spre comentariu

Depinde de IC, alea mai bune/evoluate au tot felul de protectii si de multe ori nu tolereaza scaderea curentului nici la jumatate si intra in protectie.

Daca este chinezism posibil sa permita reglaj larg. Este exact la fel ca la SMPS - cele avansate nu te lasa nu numai sa cresti tensiunea de iesire, dar nici sa o scazi decat in limite de genul 10% sau chiar mai putin.

Link spre comentariu

Sub 30mA nu se justifică scăderea curentului, ledurile nu  mai emit spectrul corect.La 9V per led, inseamnă că nu-s leduri simple, ci COB-uri cu trei cipuri...

Link spre comentariu

Mulțumesc Dxxx, Vali, am mai învățat ceva. Mă gândisem că dacă cobor prea mult Rs  se schimbă bias-ul  integratelor. N-am apucat să merg mai jos cu Rs  că mi-a căzut o sursă pe sticlă și mi-a stricat ziua :)  a trebuit să fac ordine pe masă să culeg toate cioburile. Am coborât curentul pentru că deja lipsea câte un LED din string și implicit tensiunea pe LED, în plus era cam tare lumina suspendat la 70cm de masă. 
Aș fi definit LED-urile alea ca fiind COB-uri că-s 3 dar așa le-am găsit și pe TM; LED. Se pare că ei numesc COB rețele mai stufoase de LED. Parcă am văzut și LED de 18v și nu-i ziceau COB. 
Una peste alta a fost o experiență de învățare interesantă deși am rămas cu o restanță; nu am îndrăznit să pun osciloscopul pe ele, masa montajului după redresor fiind izolată de nulul de protecție. Poate când mai găsesc o zi ploioasă am să evaluez posibilitatea asta. Nu am probă diferențială dar mă gândeam să folosesc două canale cu funcția math. 

Link spre comentariu

Diferenta LED/COB este numai semantica... In practica majoritatea se ghideaza dupa capsula: este mai mare = COB, mai mica = LED... insa corect tot ce are mai mult ca 1 jonctiune este COB.

 

Nu neaparat... vorbind de curentul mic.

Ideea este ca diversi producatori dau date diferite. In mare parte daca mergi sub 10% din curentul maxim se poate zice ca parametrii nu mai sunt garantati.

Sunt insa producatori care dau date si la 1%, deci nu este interzis - in general folosesti incarcari sub 10% atunci cand cresterea randamentului este foarte importanta, sa zicem pe baterii.

Daca eficienta este primordiala, atunci in mod intentionat folosesti incarcari sub 10%. Nu este exclus nici 1% ca alegere de punct de functionare, dar evident ca ajungi la asa-ceva numai pentru puteri mici, altfel costul este prea mare fata de beneficii.

Eu am facut teste si sub 0,01% si nu s-a produs o degradare cromatica majora.

 

Oricum in cazul in spetza cu cat scazi mai mult curentul, daca alimentarea nu intra in protectie, cu atat mai bine. Nu exista vreun bias de respectat in mod normal.

 

DAR am o mare problema - NU FOLOSI asa-ceva intr-o zona de lucru sau de habitare - merge numai pentru ceva utilitar / spatiu exterior sau zona de trecere.

In zona de habitare fa bine si da cativa banuti pe ceva cu macar CRI=80, care actualmente este "normal" pentru ca chinezismele uzuale u CRI sub 50, ceea ce produce efecte fiziologice ca oboseala sau dureri de cap.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări