Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Nelamuriri despre LEDuri


Dxxx

Postări Recomandate

Nu mai cumpara pocnitori... a fost pe gratis?

Puteai sa faci teste si pe un COB decent, de la Prolight te costa sub 20 lei...

 

Chiar daca ar fi sa crezi datele lor este clar ca CRI este incert, iar din ce spun ei este vorba de 70lm/W.

Prolightul de 20 lei ar fi avut CRI>80 si peste 120lm/W, diferenta este ca datele respective erau si credibile si testate.

 

Orice COB/LED poti sa-l folosesti pana la puterea maxim specificata in siguranta.

Singiura conditie este ca sa ai Tj<85 grade Celsius. Deci daca tu ai radiator infinit, sau cu racire activa sau cine stie ce racire cu lichid sau poate chiar azot lichid, nu este problema sa te duci la 100%, daca Tj nu depaseste pragul.

 

In viata reala insa pleci de la RTjct-cps sa zicem 1k/W, consideri RTmontura egala cu prima (deci ai ajuns la 2k/W), aduagi rezistenta radiatorului RTrad-ambient.

Consideri Tmax ambient 45 grade, deci ai amplitudine maxim permisa de 40 grade Celsius, pe care o imparti la RTjct-ambient (RTjct-ambient  = RTjct-cps + RTmontura + RTrad-ambient). Obtii puterea maxim suportata.

In exemplul dat, daca consideram RTrad-ambient de 2K/W  inseamna ca RTjct-ambient este 4K/W deci se pot disipa in siguranta numai 10W, desi radiatorul de 2K/W nu este chiar unul mic si neglijabil.

Cu COBuri bune si un radiator bun si mare, probabil de 1kg greutate treci cu greu de 50W posibili.

Adevarat ca tot calculul prezentat are marje ca sa fii sigur de acoperire, probabil ca RTmontura si Tmax ambient sunt prea pesimiste, deci ai putea sa accepti si ceva mai mut. Totusi pesimismul nu este dus la extrem, am considerat un montaj in care nu s-a produs nici o eroare de principiu, desi astfel de erori sunt foarte comune la cei lipsiti de experienta.

 

In cele mai multe cazuri reale nu poti merge nici la 50% indice de incarcare vorbind de un radiator de bun-simt si puteri rezonabile.

Dar daca te intereseaza si randamentul emisiei, atunci probabil ca indici de incarcare mici, de 10% sau sub, sunt cei pe care ii vei alege.

De multe ori diferenta de cost ca sa iei un COB de putere dubla mergand la 25% incarcare, este mult mai mica decat diferenta de cost pentru un radiator suficient de mare care ar merge cu COBul mai mic, dar incarcat la 50%.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

M-am cam convins ce poate pocnitoarea oricum, CRI-ul asa dupa ochi as zice ca e pe la 60, la incarcare mai mare pare un pic mai bun dar nu cred ca trece de 70, lumina tot are o tenta verde destul de evidenta (oricum nu intentionam sa il folosesc pt vre-un produs final). M-am gandit la Prolight pentru luminat acasa, (poate si pt stand daca va fi cazul desi dupa cum ziceam anterior proiectul respectiv nu mai e valabil deocamdata), ma intereseaza CRI bun, 90 daca se poate (citisem la un moment dat mai demult de ceva COB-uri de la Prolight cu CRI de 90, sper ca nu ma inseala memoria). Acum trb sa ma gandesc ce corpuri de iluminat sa adaptez sau sa fac astfel incat sa pot pune suficiente COB-uri sa fie fluxul luminos suficient si incarcarea suficient de mica, si racirea buna.

Link spre comentariu

Te poti uita desigur in topicul lui Sesebe, poti sa mai intrebi aici, dar daca problema se precizeaza si incep sa existe detalii concrete poti foarte bine sa deschizi un topic separat, in care sa dezbatem si eventual sa primesti sugestii si idei noi.

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Am luat, deocamdata doar unul, un COB de la Prolight, PACL-115FNL-ECGN, am ramas un pic surprins ca e mai mic decat chinezaria, a trebuit sa improvizez un pic sa il prind de radiator, dar nu conteaza din moment ce e doar temporar montajul actual. Ma asteptam sa fie diferente de calitate a luminii, dar nu ma asteptam sa fie asa de mari :). E cer si pamant intre cele doua, in special la CRI. L-am testat si la incarcare mica, si si la maxim (2.8A), si ce am observat fata de chinezarie e ca lumina e exact la fel ca si calitate indiferent de incarcare, variaza doar fluxul luminos, chinezaria batea in galben-verzui destul de tare cand era la curent mic, si un pic mai putin cand era la curent mare, dar ramanea tenta oricum. Acum trb sa ma gandesc la corpuri de iluminat, locatii etc, sa vad cum am timp. 

Link spre comentariu

Niciodata nu trebuie sa soliciti la 100% decat in teste cu prindetre perfecta / radiator sub 0,5k/W si timp scurt.

 

INSA daca treci de 50% in teste trebuie sa fie foarte temeinic fixat ... ce spui nu sta in picioare defel: " improvizez un pic sa il prind de radiator, dar nu conteaza din moment ce e doar temporar " Daca prinderea nu este perfecta nu ai voie sa treci de 50% decat daca nu iti pasa de component.

Daca prinderea firelor ai facut-o prin cositorire probabil era necesar sa-i faci cooking pentru a indeparta orice urama de apa de sub silicon...

Link spre comentariu
Acum 2 ore, DarthVader a spus:

Am luat, deocamdata doar unul, un COB de la Prolight, PACL-115FNL-ECGN, am ramas un pic surprins ca e mai mic decat chinezaria, a trebuit sa improvizez un pic sa il prind de radiator, dar nu conteaza din moment ce e doar temporar montajul actual. Ma asteptam sa fie diferente de calitate a luminii, dar nu ma asteptam sa fie asa de mari :). E cer si pamant intre cele doua, in special la CRI. L-am testat si la incarcare mica, si si la maxim (2.8A), si ce am observat fata de chinezarie e ca lumina e exact la fel ca si calitate indiferent de incarcare, variaza doar fluxul luminos, chinezaria batea in galben-verzui destul de tare cand era la curent mic, si un pic mai putin cand era la curent mare, dar ramanea tenta oricum. Acum trb sa ma gandesc la corpuri de iluminat, locatii etc, sa vad cum am timp. 

 

Ai vazut designul de la lustra mea?

Solutia este sa utilizezi mai multe surse de lumina de puteri mai mica si incarcare de maxim 30-50% decit sa folosesti o singura sursa de lumina de putere foarte mare a evita efectul de orbire. Tot de asta recomand iluminarea indirecta, prin reflexie de tavan/perete de exemplu.

Un LED ca cel ales de tine genereaza la incarcare nomnala 10720 lumeni echivalentul unul bec de 1000W cu incandescenta, mult prea mult pt iluminare a unei incaperi.

Link spre comentariu

Prinderea a fost buna de radiator, am improvizat sistemul de prindere da, dar contactul cu radiatorul a fost bun, si nu a stat mult la 100%. Bineinteles, nu vreau sa folosesc doar un COB, solutia finala va fi clar cu mai multe, la incarcare mica. Am vazut designul lustrei, doar sa am timp sa ma apuc de lucru, deocamdata mai am de finalizat mai multe la apartamentul in care vor fi puse luminile.

Link spre comentariu

Eu zic sa pui pozele intr-un topic separat, eventual poti sa-l faci chiar acum / sau cand te apuci de lucru si sa ne arati evolutia in episoade succesive - adica pe parcursul executiei, poate primesti si ceva sugestii care sa te ajute.

Link spre comentariu

Tentatia de a cumpara becuri cu led ieftine este mare atata timp cat gasesti oferte "de nerefuzat" prin marile magazine de bricolaj.

Am cumparat si becuri cu led scumpe si durata lor de functionare nu este cu mult mai lunga. Ma refer la becuri Ph----s pe care am dat cateva zeci de lei si s-au ars desi lustra mea are aerisire corespunzatoare. Ce am scris pana acum a pregatit terenul pentru eventuale reprosuri ca am cumparat pocnitori. :speriat

Acum vin cu o intrebare: un bec cu leduri la 220V, varianta ieftina, are 15 leduri. Unul dintre leduri este acoperit din faza de montaj cu pasta aceea alba cu care este lipit globul mat. Deci acel led nu a participat la iluminare si nici racire nu a avut cum trebuie. Ca urmare un punct negru imi indica faptul ca este ars. As putea sa inlocuiesc acel led cu unul normal de 3mm? Cred ca ar fi un chin sa il lipesc acolo dar nu costa nimic daca incerc. Dar daca as reusi ar functiona? Sau daca as strapa contactele acelui led ars, celelalte 14 ar functiona fara sa pocneasca ceva?

Multumesc. 

Editat de zvonacfirst
Link spre comentariu

Becurile scumpe nu rezista semnificativ mai mult (deși asa ar trebui) dar au o calitate a luminii mai buna, un CRI mai apropiat de valoarea ideala de 100 (1). 

Poți să-i schimbi LED-ul ala dar nu cu unul de 3mm ca se va arde imediat, dar chiar dacă îl schimbi cu ceea ce trebuie în scurt timp va pica altul pt ca toate LED-urile sint uzate după functionarea la temperatura mare mult timp. 

Link spre comentariu

Pana la urmă, cob-urile trebuie coapte? Dacă da, la ce temperatura?

Am desigilat ambalajele originale, acum indicatoarele de umiditate sunt roz.

Pe documentație nu specifica nimic.

Pe net sun informații puține si prezinta diferite temperaturi/perioade.

Link spre comentariu
Acum 14 minute, dan_mesterel a spus:

Pana la urmă, cob-urile trebuie coapte? Dacă da, la ce temperatura?

Am desigilat ambalajele originale, acum indicatoarele de umiditate sunt roz.

Pe documentație nu specifica nimic.

Pe net sun informații puține si prezinta diferite temperaturi/perioade.

Trebuie (re)coapte doar dacă intenționezi să le lipești pe PCB prin metoda "reflow”.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări