Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Nelamuriri despre LEDuri


Dxxx

Postări Recomandate

Sau si mai simplu - nici nu faci vreun montaj, pentru ca se pare ca ai alimentarea originala: deci pui totul in functie si masori tennsiunile pe mai multe capsule, ar trebui sa fie asemanatoare.

 

Asta pentru ca presupuneam ca sunt mai multe capsule... 

 

Daca este insa o singura capsula - atunci probabil ca este ceva specializat pentru alimentare prin reactanta capacitiva, probabil ca sunt (foarte) multe jonctiuni inseriate , probabil ca tensiunea pe o singura capsula este foarte mare.

 

Oricum, daca este cazul doi, este interesant si sper ca revii cu detalii care sa faca lumina.

Link spre comentariu

Nu e in AC ci DC caderea de tensiune la terminale e 285-287v  daca e bun multimetrul meu...poate imi pare mie dar parca  are unele variiatii ale luminii emise, si oricum e mai slaba de 4w ..ochiametric la comparatie cu niste leduri 2835. Nu am statia de aer cald la mine  dar cred ca o sa-l dau jos de pe mcpcb si sa vad cum se comporta la mici teste. Culmea e ca nu gasesc pe net nici un cip asemanator si parca nu imi surade ideea sa iau unu nou din comert ca sa vad cum lumineaza ..nici nu am vazut in mall asa ceva gen phillips.

Editat de gabyh
Link spre comentariu
  • 9 luni mai târziu...

Discutam cu colegul Damage despre legarea COBurilor in paralel.

 

Poate intereseaza si pe altcineva:

 

Singura conditie este ca - daca le pui in paralel - sa pui si rezistente de echilibrare in serie cu fiecare COB sau cu fiecare grup serie. Uzual poti incepe cu ceva intre 0,5 si 2 Ohmi, le pui in functie si masori tensiunea pe toate rezistentele.

Daca diferentele sunt sub 10% atunci asa le lasi.

Daca diferentele sunt sub 10% te bucuri ca ai imperechere foarte buna.

Daca diferentele sunt peste 10%, este semn ca merita sa cresti valoarea pentru toate rezistentele incat curentii sa ramana imperecheati cu diferenta sub 10%. De obicei poti estima usor cat de mult sa maresti rezistenta / eventual poti sa masori cat de bine merge valoarea estimata folosind numai cele 2 COBuri care initial aveau cea mai mare diferenta.

Link spre comentariu

Apropo de legarea led-urilor in paralel...... de curand am construit un foisor, ne-am hotarat sa punem pe laturile lui un "soi" de ghirlanda . Am dat o tura prin magazine si am gasit niste lampi solare glob de sticla. Am hotarat ca ne plac, si vreau sa le adaptez pentru alimentare de la un SMPS de 13.5-14V/10A, care alimenteaza deja lampile din curte. Trecem peste fixarea si "pozarea" firelor, si ma gandesc la ceva solutii de alimentare. Bineinteles ca o sa schimb si led-urile cu care sunt dotate, si o sa folosesc LITEON LTW-5630AZLH27 ( http://www.tme.eu/ro/details/ltw-5630azlh27/diode-led-smd-albe/liteon/ ), am mai multe bucati ramase din alte proiecte. Date importante :

1. Alimentarea sa fie din sursa existenta deja, SMPS-ul de 13.5-14V/10A

2. Sa am posibilitatea de a regla intensitatea luminoasa

3. Sa fiu nevoit sa folosesc cat mai putini conductori electrici, astfel incat sa nu se vada si sa nu fie inestetic.

 

Eu m-am gandit asa:

1. Toate globurile alimentate in paralel , astfel pot merge doar cu 2 fire (+/-) in jurul foisorului

2. Fiecare led va fi cositorit pe o placuta de cablaj de dimensiune aprox 1x1.5cm, cu insulite de Cu, astfel incat sa asigure racirea necesara, nu cred ca va fi nevoie de o racire mai buna, deoarece ele vor functiona max 1/2 din capacitatea lor, fiind mai mut de decor/lumina ambietala.

3. In serie cu fiecare led va exista o rezistenta , asa cum spune si @ Dxxx in postul precedent

4. La prima cautare , as folosi asa ceva ( https://www.olx.ro/oferta/modul-sursa-reglabila-dc-dc-cc-cv-xl4015-step-down-1-25-30v-ID8u423.html ) intre SMPS-ul de 13.5-14V/10A si ghirlanda, si as dori sa modific circuitul astfel incat sa-mi permita reglarea luminozitatii.

Cu incarcare pe led as merge cu 50% din capacitate, adica un curent max de 30mA, si as dori sa modific cumva circtuitul step-down astfel incat sa pot regla luminozitatea, eventual sa inlocuiesc unul din semireglabili cu un potentiometru. Ghirlanda va contine 19 globuri, deci la legarea in paralel curentul va fi undeva la 19x max 30mA= 570mA.

Maine o sa fac si o poza lampii solare.

Daca aveti solutii mai bune, sunt nerabdator sa le aud, dar ca idee nu as vrea sa ma complic prea mult pt ca timpul in care mai pot lucra ceva este foarte limitat.

Multumesc anticipat.

Editat de turcu_dan
Link spre comentariu

Dane,

Pai la tine ma asteptam sa fii un pic mai clar in detalii, doar lucrezi de mult...

 

Sper ca este corect ce am inteles - cam asa speram ca vei spune:

- sursa 13,5-14V tensiune constanta

- 19 corpuri in paralel

- curent 19x30 = 570mA

- putere pe led ~ 100mW

 

Sper ca am inteles totul bine.

 

Comentariu 1: evident ca ai ales leduri bune, probabil vei avea randament peste 180lm/W, desigur ca racirea preconizata este suficienta, chiar si in incinta inchisa.

 

Comentariu 2:

Credeam ca vrei sa faci control in tensiune, dar acum am vazut ca are si limitare in curent placa respectiva... (te banuiam, pe nedrept).

Problema cu majoritatea convertoarelor de acest tip este ca rezistenta de sesizare este aiurea, facuta din cablaj - trebuie sa o inlocuiesti cu o rezistenta decenta, as pune ceva de 0,1 Ohm la cei 600mA...

Reglajul il poti face simplu inlocuind semiregalbilul cu un potentiometru normal.

 

 

Solutia pe care as agrea-o eu ar fi insa conectarea in serie.

- desi pare altfel, conectarea in serie defapt economiseste fir si conexiuni, pentru ca, de la un corp la altul nu pleaca decat un singur fir...

- eu as folosi un convertor ridicator nu coborator, deci cu XL6009, sa imi duca 9-10 corpuri, deci as face doua stringuri in paralel.

- evident ca stringurile sa aiba acelas numar de leduri, deci ar trebui sa ramana fie 18, fie 20 corpuri...

- evident ca cele doua stringuri ar avea fiecare o rezistenta de echilibrare, care as dimensiona-o pe la 0,5-1V (15-33 Ohmi) poate as reduce-o daca dupa testare se poate asa ceva...

- convertorul ar fi reconfigurat cu iesire in curent constant de 60mA maxim si cu reglaj direct pe bucla de masurare a curentului, probabil ca va merge sa-l reduca pe la 5mA, in cel mai rau caz pe la 10mA.

- pentru ca pe intrarea de feed-back sunt in nod normal 1,25V o schema din asta cu boost nu mai necesita amplificarea semnalului respectiv, se pot citi cei 1,25V direct, pentru ca este curent mic si nu se va pierde multa energie.

 

 

Daca preferi convertorul tau si conectarea in paralel este bine sa pui rezistente de echilibrare in serie cu fiecare led, deci se mai complica.

Dar sigur fa iesirea in curent constant la cei ~600mA, cu reglare la fel pe bucla de sesizare curent.

Link spre comentariu

Legarea serie are avantaje dar şi marele dezavantaj că dacă s-a dus un led rămâi în întuneric... şi găsirea celui defect e mai greoaie.

Link spre comentariu

Este evident ca asa este.

 

Dar avantajul major este ca tensiunea ramane totusi in domeniul normal in timp ce curentul scade mult - si asta permite trasee PCB sau fire de conexiune si cu sectiune mica, si care pierd neglijabil energia.

 

Aceste avantaje devin importante daca dezavantajul spus de Mihai se micsoreaza prin:

- folosirea de leduri bune cu o speranta de viata tipic de 50.000 ore, dar care pot atinge fara defecatre totala si durate chiar de 10 ori mai mari, desigur cu randament de emisie scazut.

- folosirea de leduri emitter cu drivere active probabil boost, sau SMPS/CC combinate cu COB - in ambele cazuri "catena" uzuala nu este foarte lunga, destul de probabil sub 10 unitati, deci nu mai este problema prea mare de localizare, ca la montajele empirice, cu leduri SMD/discrete alimentate fara separatie galvanica - unde obisnuit sunt sute de jonctiuni.

 

 

In general schemele inteligent concepute prefera conectarea serie, exista numeroase exemple.

Mai mult, este si rational si economic sa monitorizezi direct un singur curent / eventual un numar mic de catene, asta pentru ca orice montaj serios foloseste drivere active, unde curentul de iesire este intr-o bucla de feed-back, deci in permanenta masurat. Schemele de tip mirroring asigura precizii foarte bune daca ledurile sunt cu dispersie mica, dar este evident ca masurarea directa ofera maxim de precizie.

Link spre comentariu

O sa merg pe varianta propusa de @Dxxx, conectare in serie, 2 catene a cate 10 bucati in paralel. Referitor la depanarea unui posibil defect, nu va fi un lucru asa greu pt ca nu vor fi pozitionate la inaltime si accesul va fi facil. ( https://www.olx.ro/oferta/sursa-in-comutatie-xl6009-modul-ridicator-de-tensiune-ID31NKj.html#abbefe65f5 )Acest convertor credeti ca va fi ok pt ceea ce am nevoie daca va fi modificat pt cc? Pt reglajul intensitatii dupa modificare se va inlocui semireglabilul cu un potentiometru si va fi ok?

Conductorii pe care o sa-i folosesc m-am gandit sa fie cablu litat de boxe de 0.33, sper sa fie suficient, as vrea sa fie cat mai subtirel sa nu fie vizibil tare. Mai jos pun si 2 poze cu lampile solare.

http://imgur.com/a/58FbG

Editat de turcu_dan
Link spre comentariu

1. da, modulul ala care este convertor DC/DC reconfigurata bucla pentru ca sa aiba iesire CC.

Daca doresti sa ai insa curent reglabil este ceva mai complicat - fie folosesti un OA pentru amplificare / fie trebuie un potentiometru de valoare foarte mica, de genul 15-20 Ohmi / fie cel mai simplu foloseti un comutator cu mai mult de 6 pozitii ca sa simulezi respectivul potentiometru. Pentru puterea ta nu are nevoie de radiator.

2. 0,33 presupun ca sunt milimetri patrati si ar merge si la 4-5A adica vei avea supradimensionare grandioasa. Poti pune chiar si AWG28 fara probleme.

Link spre comentariu
  • 3 luni mai târziu...

Am intrat de curand in posesia a doua tuburi GI30: https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_gi-30.html. Unul, din pacate, a prins nitel aer - s-a fisurat sticla in jurul unui terminal si e terminat.

M-am gandit sa fac din el lampa de veghe punand sub el un led de 10W, warm white, cumparat de la chinezi:sku_187585_1.jpg

As dori un sfat cu privire la alimentarea lui, eu avand doua variante: 1. sursa in comutatie de 12V/2A de la o camera video si 2. alimentare directa prin condensator sau driver din 220V.

Partea proasta e ca nu am loc de radiator pentru led, deci va trebui alimentat la un curent mult sub cel nominal (care este in jur de 900mA) ca sa nu se incalzeasca dar sa si ofere o intensitate luminoasa satisfacatoare pentru o lampa de veghe.

Asa ca, va rog sa-mi dati o solutie pentru asta, eventual o schema cu un raport simplitate/eficienta cat mai bun posibil.

 

Cu multumiri!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări