Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Nelamuriri despre LEDuri


Dxxx

Postări Recomandate

Da, trec zilnic pe la tine. Nu e problema de radiatoare, se gasesc acum pe toate drumurile. E in faza de concept solutia, mai dureaza pana la punerea in practica. Multumesc frumos.

Poate intr-o zi ne-om intalni noi, in Craiova, in Bradesti...gasim noi unde sa bem un suc. 

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Daca Miva...m denumeste interfata termica radiator ... treaba lor, asta nu o face radiator.

 

Interfetele termice sunt facute sa transfere energia termica intre capsula si radiator, plus ca sunt dedicate - deci a cumpara asa ceva inseamna sa te duci pe o capsula de mult depasita si atunci discutam de 50lm/W...

 

Chiar daca puterea este mica, ea trebuie evacuata. Daca vrei ceva "neconventional" poti sa lipesti un led pe o zona de cupru de pe un cablaj, insa cred ca discutam de multe zeci de centimetri patrati, asa va raci un led de mica putere.

Defapt exact asta este problema ledurilor cum ai pus tu Osramul ala, ca nu au un pad termic adevarat, se racesc practic prin terminale, insa vorbim de puteri mici.

Link spre comentariu

atunci il mai strang de gat putin, nu ii dau toata puterea si stau mai linistit. Oricum, inainte de treaba iau 2 leduri in plus ca sa le ard sa vad cum se comporta. O sa le dau progresiv sa manance pana se ard si stiu o treaba, la x mA fara radiator se distruge, am o limita pe care o suporta ca reper.

O sa vad si cata lumina face in raport cu puterea avsorbita, poate ies in scara seara cu unul si vad ce il taie capul. Cu de-astea nu m-am jucat pana acum, tht-uri am ars destule.

Sa nu uitam ca poate nici nu ajung la echilibru termic, vor functiona in reprize de cate 2-3 minute in functie de trafic, mai mult dimineata si seara.

Scara e locuita in proportie de 50%...

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Deocamdata eram la nivelul de concept.

Nu sari si tu la concluzii ca nu e bine.

 

Deci ce se poate face lejer, cred ca spatiul nu este o problema: o placuta de PCB minim 5x5cm. Optimal ar fi sa fie de 0,25mm grosime si cu dublu strat, incat sa se raceasca pe amble parti. Insa merge orice cablaj pana la urma, si poti sa-l maresti spre 8x8cm.

Cuprul il intrerupi exact la jumatate (corodare/sau zgariere) cu un spatiu ingust, sub 1mm.

Ai practic doua insule de cupru mari si pe ele lipesti terminalele de la un led SMD, in asa fel incat cele doua insule sa functioneze ca radiator.

Nu garantez, dar probabil ca macar 0,5W vei putea lejer raci astfel, poate si mai mult, adica 1W cum considerai tu.

 

Testul propus de tine este gresit.

Durata medie de viata o poti afla doar pe un lot mare si nu prea are rost. Calea corecta este sa iei un component care are aceasta specificatie in DS, ca producatorul a avut mai multa motivatie sa faca corect testul, probabil a sacrificat multe leduri si a avut cu ce sa masoare fluxul luminos. Un test distructiv este inutil - la cat dimensionezi 1/2... 1/3.... 1/10 de unde sti cat va fi corect???

 

Testul il faci cu PCBul de mai sus, cu curentul normal de functionare si lasi sa mearga sa zicem o ora, dupa care sigur este la echilibru termic - moment cand apreciezi temperatura pe radiator si calculezi temperatura pe jonctiune - care trebuie sa stea sub 85 grade in cel mai rau caz.

Link spre comentariu

A folosit cineva radiatorul de 18 lei de la miva, cel de 10 / 20 / 2,5cm, pentru leduri ? Sunt curios cîtă putere se poate instala pe ele. Eu aș vrea să pun 18W de led smd dar îmi e teamă că vor fi mai calde decît îmi doresc eu. Deși acel radiator nu se compară, în sensul că este mult mai generos, față de ce au împreună 2 becoleduri de 10W din comerț.

Link spre comentariu

Probabil ca va face fata ... insa tine cont ca dimensiunea de 20cm trebuie sa fie dispusa vertical, pentru ca sa existe convectie in lungul aripilor

 

Cred ca modul de utilizare normal ar fi insa cu "placa" pusa in plan orizontal, deci practic ai invalida convectia si macar grosier capacitatea de racire ar fi 0,3-0,5 din cea a dispunerii corecte.

 

Desi la pret mai mare, solutia corecta este cu radiatoare in format "stea" "soare" etc

 

http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1W_gtHVXXXXbcXXXXq6xXFXXXj/LED-heatsink-Diameter-120mm-H-35mm-aluminum-heatsink-LED-cooler-LED-radiator.jpg

http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1loMPHVXXXXbqXFXXq6xXFXXXL/10pcs-lot-50W-LED-aluminum-electronic-radiator-Pure-aluminium-material-With-good-cooling-system.jpg_640x640.jpg

http://img.chinaqualitycrafts.com/nimg/b7/c5/f7433ab61f73131dfa11a3c50461-0x0-0/solid_aluminum_extrusion_profiles_led_lightling_extruded_heat_sink.jpg

Link spre comentariu

Radiatorul pomenit de @XAN77 are , după calculatorul lui Rod Elliott , cam 0.8 °C/W deci la 25°C diferență ar duce circa 30 W .  Dacă Rthj-c a LED-ului e tot pe acolo , e OK. 

Părerea mea personală e că e chiar mai bun . Dispunerea surselor de căldură ( LED-urile în cazul nostru ) distribuită pe toată suprafața radiatorului ajută .

NB Rth a radiatorului e calculată cu radiatorul așezat orizontal, cu aripioarele verticale, fără curenți de aer dar și fără obstrucții în calea convecției naturale . 

Editat de UDAR
Link spre comentariu

Ce stiu sigur este ca pe 2 radiatoare de AMD pot pune respectiva putere (asa am in una din camere). Desi 2 radiatoare de cpu au cred mai mult aluminiu decat cel de la miva, sunt facute pentru racire activa, distante mici intre aripi etc, cel de la miva este mai mare, aripi mai putine dar cu spatiu mai mare intre ele. Cred ca voi face pcb cu ledurile si voi testa.

Link spre comentariu

Si mie mi se pare estimativ ca te incadrezi, chiar cu dispunere orizontala, insa merita sa faci mai intai un experiment, sa masori dupa un timp lung, peste o ora, ca sa fii sigur la echilibru termic.

In final va trebui sa faci calcul pentru situatia cea mai defavorabila, vara la temperatura maxima.

 

Daca ce spune UDAR cu 0,8K/W este corect (totusi e doar o estimare, iar producatorul chinez cine stie ce aliaj foloseste) atunci sigur merge.

 

Totusi, vezi daca nu gasesti la un pret comparabil profile ca cele de care spuneam, care sigur vor fi superioare pentru ca au principiul cel mai potrivit.

 

 

In general radiatoarele CPU cam disipa suficient pana pe la 10W pe led, convectie simpla (din experienta proprie) - ceea ce confirma rationamentul tau

 

Uitasem - evident ca solutia cu mai multe cipuri dispersate pe suprafata radiatorului va ajuta semnificativ. Iti dai seama ca injectarea punctiforma de energie va folosi cu randament maxim zonele de radiator apropiate, si periferia mai putin.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Deocamdata eram la nivelul de concept.

Nu sari si tu la concluzii ca nu e bine.

 

Deci ce se poate face lejer, cred ca spatiul nu este o problema: o placuta de PCB minim 5x5cm. Optimal ar fi sa fie de 0,25mm grosime si cu dublu strat, incat sa se raceasca pe amble parti. Insa merge orice cablaj pana la urma, si poti sa-l maresti spre 8x8cm.

Cuprul il intrerupi exact la jumatate (corodare/sau zgariere) cu un spatiu ingust, sub 1mm.

Ai practic doua insule de cupru mari si pe ele lipesti terminalele de la un led SMD, in asa fel incat cele doua insule sa functioneze ca radiator.

Nu garantez, dar probabil ca macar 0,5W vei putea lejer raci astfel, poate si mai mult, adica 1W cum considerai tu.

 

Testul propus de tine este gresit.

Durata medie de viata o poti afla doar pe un lot mare si nu prea are rost. Calea corecta este sa iei un component care are aceasta specificatie in DS, ca producatorul a avut mai multa motivatie sa faca corect testul, probabil a sacrificat multe leduri si a avut cu ce sa masoare fluxul luminos. Un test distructiv este inutil - la cat dimensionezi 1/2... 1/3.... 1/10 de unde sti cat va fi corect???

 

Testul il faci cu PCBul de mai sus, cu curentul normal de functionare si lasi sa mearga sa zicem o ora, dupa care sigur este la echilibru termic - moment cand apreciezi temperatura pe radiator si calculezi temperatura pe jonctiune - care trebuie sa stea sub 85 grade in cel mai rau caz.

testul nu era pentru durata de viata, imi propun sa il ard foarte repede. Ma intereseaza granita dintre viata si moarte fara radiator. din test interpretez rezultatul. Eu nu mi-am propus sa le testez osramului produsele si sa dau un verdict, doar ma informez. vad si eu cam cata lumina face in functie de puterea consumata si imi impun un punct de functionare iar daca il racesc prin cablaj cum ai propus, ma gandisem si la varianta asta si eu merg mai sus cu el, cel de-al doilea bineinteles.

Link spre comentariu

Eu te intreb cum interpretezi.

 

Bun s-a ars la 1W sa zicem - si atunci care este puterea recomandata/buna: 0,5W sau 0,1W??? Asta nu o poate face decat producatorul sau cineva care are si timp la dispozitie si isi permite sa arda multe exemplare, incat sa obtina date statistice - adica graficele pe care le vedem la producatori. Intr-un grafic de ala sunt rezultate de la multe serii de masuratori, pe multe exemplare.

 

Deci nu folosesti componente dintr-o sursa incerta, iei numai componente cu date complete, exact datele acelea iti furnizeaza premisele pentru calculul de proiectare.

Este insa evident ca datele cele mai detaliate le gasesti la produse premium, si alea costa mult.

 

Din cauza asta raportul cel mai bun pret /calitate il gasesti la producatorii mid-stream, unde datele sunt suficiente si pretul mai mic.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

din asta trag concluzia ca daca ma apropii mai mult de 1 w am sanse mai mari sa il ard si imi fixez ca targhet 0.75w maximum spre exemplu, iar daca lumina este suficienta la 0.5w, il las acolo. asa mi-am propus sa procedez. si ca bonus ii fac si racire si stau linistit. mai degraba le ard de la comutatii care sunt frecvente decat de la incalzire.

Link spre comentariu

mai degraba le ard de la comutatii care sunt frecvente decat de la incalzire.

LED-urile nu se ard de la comutări ( desigur , cu excepția unor scheme proaste care permit vârfuri de curent ) de aceea se și pot comanda PWM . 

Vezi afișajele care lucrează multiplexat de pildă .

Editat de UDAR
Link spre comentariu

Gresesti foarte mult in apreciere, se vede lipsa de experienta.

 

- despre comutare ti-a zis foarte bine UDAR

- daca in experimentul tau ledul s-a ars (repede) la 1W - targetul tau de 0,75W este absurd...

Pentru ca un led traieste 50.000 ore in regim normal si peste. deci un regim in care rezista 10.000 ore este anormal, suprasolicitant.

Si atunci situatia sta cam asa:

  • [*]la 1W se distruge intr-o ora [*]la 0,5W probabil rezista 500 ore, mult prea putin [*]la 0,25W probabil rezista la 10.000 ore, inca suprasolicitat [*]la  0,2W probabil rezista la 50.000 ore = normal - asta ar fi curentul pe care il da producatorul [*]tu vrei incarcare 50% deci alimentezi la 0,1W

Deci targetul tau este cel mult 1/10 din ce ti-a ars rapid ledul, asta in lipsa unor date care sa arate specific statistic alta tendinta.

 

Mai mult, daca vrei randament peste 150lm/W, probabil ca puterea maxima este 50mW.

Si daca speri la 200 lm/W atunci te duci la numai 25mW

 

Cam asa ar arata date normale pentru un led distrus la 1W, cum spuneam speranta ta de 0,75W nu este deloc realista.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări