Dxxx Postat Februarie 4, 2016 Autor Partajează Postat Februarie 4, 2016 Pai stai putin eu nu sugerez termistor ca nu are ce si cum sa protejeze decat termic. Vaistor (MOV) intr-adevar protejeaza, dar acumuleaza uzura la fiecare ciclu de intrare in functiune. Nu recomand decat TVS - care uzual vin n capsula de dioda Shotky SMD de 2A, adica ceva cam de marimea unui 4007 clasic si fara terminale, care trebuie pus in paralel pe bornele de alimentare si atat - un singur component mic. Se gasesc pe la cativa lei. Deci discut de adaugarea unui singur component mic / gasibil relativ usor / ieftin. Stiu ca Aygun considera asa ceva "moft" dar eu consider ca merita 100%, nu numai ca protejeaza componente mai scumpe ca el, dar eu imi apreciez foarte mult munca si desfacerea si umblatul printr-un bord consider ca este o manopera pe care nu vrei sa o repeti, si care ar insemna o "contravaloare" mult peste costul TVSului. 2. Inteleg ca sugerezi catene de mai multe leduri, incat pe rezistenta serie sa cada tensiune/si putere mai mica??? Este gresit! - pentru ca un dispozitiv pasiv (rezistenta serie) nu numai ca limiteaza prost curentul, dar o face cu atat mai rau cu cat cade mai putina tensiune pe el. - pentru ca, daca nu pui TVS, o rezistenta mare, care preia marea parte a tensiunii de alimentare va proteja mai bine contra varfurilor decat o rezistenta mai mica. Asta pentru ca pe LEDuri caderea este ~ constanta, deci tot varful de tensiune se duce pe rezistenta serie, si o vrei cat mai mare. Link spre comentariu
turcu_dan Postat Februarie 4, 2016 Partajează Postat Februarie 4, 2016 TVS-ul este dioda transil unidirectionala/bidirectionala? Link spre comentariu
Dxxx Postat Februarie 4, 2016 Autor Partajează Postat Februarie 4, 2016 TVS = TransientVoltageSupressor - denumit si transil. In functie de aplicatie folosesti fie bidirectional (in special daca protejezi o zona de circuit cu curent alternativ, ca sa limiteze ambele alternante) fie unidirectional. In aplicatii auto se justifica cel unidirectional, pentru ca va limita doar tensiunile pozitive fata de masa si cele negative le va sunta la masa; in plus, in aceeasi capsula va rezista probabil la curent dublu, daca este numai unidirectional, deci protectie mai buna. Link spre comentariu
gabyh Postat Februarie 4, 2016 Partajează Postat Februarie 4, 2016 Pot sa dau si eu un exemmplu care sa zicem se abate de la regula .Am la tara o catena de leduri pusa in fata casei pe fiecare grinda fiind sa spunem 12 sau 13 pcb-uri de la acele "lanterne cu 5 leduri " de 5 lei la bazar la care pe fiecare pcb sunt 5 leduri in paralel si apoi o rezistenta cu valori cuprinse intre 4,7 -7,4ohmi alimentat direct de la o sursa de 40v/1A. in asa zisa conexiune matrice/cruce are cred 2 ani si in general functioneaza cel putin 10 ore pe zi din mai si pana in decembrie fara nici o problema ... Link spre comentariu
Dxxx Postat Februarie 4, 2016 Autor Partajează Postat Februarie 4, 2016 Se abate in sensul bun... Pai de principiu un led facut normal ar trebui sa functioneze zeci de mii de ore, daca este alimentat si racit corespunzator - ceea ce inseamna peste 10 ani de functionare continua sau 50 de ani de folosire normala. Asa ca ledurile probabil ca nu se supraincalzesc si nici alimentarea nu le supune la varfuri destructive. Chiar daca CRI o fi amarat totusi lumina dau si se poate sa mai functioneze si 10, poate 20 ani in acest regim. Deci o solutie foarte ieftina care da rezultate practice, asa cum ii place lui Aygun. Nu am nimic impotriva acestei abordari, daca e facuta in cunostinta de cauza, insa personal nu vreau sa pierd timp si energie cu ceva care oicum nu va produce lumina peste mediocru. Atata timp cat nu mi se pare imposibila cheltuiala ca sa fac ceva similar insa cu componente cel putin mid-stream, care sa-mi garanteze CRI + randament + speranta de viata fiecare peste medie - eu voi prefera montaje cu rezerve mari. Adica ceva de genul "sunt prea sarac pentru produse ieftine". Link spre comentariu
Vizitator GeorgeAdr Postat Februarie 5, 2016 Partajează Postat Februarie 5, 2016 Buna seara! Vreau sa stiu si eu daca este bine, am urmatoarele caracteristici: [*] Color: White [*]Forward Voltage (VF): DC 9-12V [*]Forward current (IF): 1050MA [*]Out put Lumens: 800-900LM Ca sa-l alimentez la 230V: 250 V - 15 V = 235 V 235 V il impart la 1050MA, iar din rezultat aflu marimea rezistorului ? Link spre comentariu
Dxxx Postat Februarie 5, 2016 Autor Partajează Postat Februarie 5, 2016 ??? In nici un caz. Acolo ai un COB probabil, de 10W. In nici un caz nu faci limitare cu componente pasive si in nici un caz nu-l alimentezi direct din tensiunea retelei, ci printr-un montaj de coborare tensiune. De ce? In afara de faptul ca nu ai avea curent constant hai sa calculam puterea pe rezistenta ta: daca 10V corespund la 10W, atunci diferenta propusa de tine 235V ar corespunde la 235W adica ar fi ceva cam cat o servieta sau un laptop si ar avea in functie si 200 grade. Sa insinuezi asa ceva este absurd. Citeste topicul si afla: cum se alimenteaza un led de putere - aici intra tot ce depaseste 1W. De asemenea citeste despre dimensionarea puterii in exploatare care este uzual mult mai mica fata de cea maxima. Si pune-te la punct cu teoria despre leduri - gasesti destule pe internet. De abia apoi putem sa conversam - si asta daca ai priceput majoritatea notiunilor. Pana atunci eu nu as face decat sa monologhez si tu nu ai pricepe nimic... Topicul l-am creat pentru a dezbate chestiuni de baza, ferindu-ne de cele avansate pentru care am deja mai multe subiecte pe aici. Totusi nu are nici rost, nici nu ar aduce beneficii, sa avem discutii puerile sau sa tot repet ca ledurile se alimenteaza in curent constant si de ce - defapt cred ca pe parcursul acestui thred am atins de multe ori si aceste aspecte, dar sa mai le si repet nu am intentia. Inainte de a intreba ar fi bine sa cititi si sa intelegeti macar cele 10 pagini anterioare din acest subiect. Link spre comentariu
Vizitator GeorgeAdr Postat Februarie 5, 2016 Partajează Postat Februarie 5, 2016 (editat) Iar calculul meu de mai sus este valabil pentru ledurile care au maxim 1w sau nici pentru ala nu este bun? O sa citesc topic-ul. edit: Alimentarea la un led de putere este tot in aceste pagini? Nu gasesc alt topic Multumesc! Editat Februarie 5, 2016 de GeorgeAdr Link spre comentariu
Dxxx Postat Februarie 5, 2016 Autor Partajează Postat Februarie 5, 2016 (editat) Da, in cazul asta trebuie sa aprofundezi teoria pentru chestii de baza, sa stii componentele de baza si cum se comporta ele - asta este un volum relativ mare de cunostinte, si toate sunt necesare nu sa "sti despre ele" ci sa-ti fie absolut familiare. Nu poti sa treci la montaje - in mod responsabil - fara notiunile elementare, si trebuie sa le sti foarte bine, fara ezitare. Iar pentru leduri iarasi trebuie sa sti foarte bine teorie si comportament pentru diode - sa sti caracteristica U/I, sa sti comportamentul termic, macar. De asemenea mai trebuie sa sti racire / circuite termice / rezistente termice etc - fara asa ceva nu poti aborda LEDuri Toate astea inainte sa citesti topicul asta. Apoi citesti topicul, tot. Ce ai spus initial este pentru cineva cu cunostinte medii de-a dreptul absurd. Ce intrebi despere leduri de 1W iarasi se apropie. Asta pentru ca discutam de 1W per 1 jonctiune, deci curent de 300-400mA la un LED normal. Astfel de curenti sunt probabil cu un ordin de marime peste cel care face atractive montajele "live" cu limitare prin reactanta capacitiva. Si in final "alimentarea unui led" - nu este aici - aici se atinge binisor subiectul, dar nu se preda tema, se presupune ca ai deja idee coerenta despre asta. Poate iti pare mult... dar de la avea idee coerenta, pana la a deveni specialist in asa ceva mai este cale lunga, asa ca totusi este vorba de nivel de incepator - dar nu de habar-n-ist. Vezi ca exista pe forum cred si respectivul nivel, de explicare a bazei... Aici ne focalizam totusi pe LED si nu o luam chiar de la zero, cel putin nu pe acest topic. Editat Februarie 5, 2016 de Dxxx Link spre comentariu
aygun Postat Februarie 6, 2016 Partajează Postat Februarie 6, 2016 Pentru a alimenta acel led ai nevoie de : - una bucata alimentator in comutatie 12V la vreo 2 Amperi - una bucata sursa curent constant eventual capabil de PWM ( PWM nu e obligatoriu dar este de preferat ) Sursa de 12 Volti este necesara pentru a cobori tensiune retelei la cea care o solicita LED-ul. Totodata obtii si separarea galvanica lucru ce te protejeaza de anumite lucruri "neplacute" Sursa de curent constant o poti realiza , pentru inceput din ceva LM317 . Ulterior treci la lucruri mai complicate. Link spre comentariu
Dxxx Postat Februarie 6, 2016 Autor Partajează Postat Februarie 6, 2016 Ce spune Aygun este, evident, corect. Dar mi-e teama ca necesita totusi ceva gandire de tip "electronist" si ceva experienta ca sa merga fara probleme. Spre exemplu fereatra de tensiune - daca constructorul nu are simtul necesar se poate ca in cadrul Vf sa avem doua situatii care sa-l depaseasca ca putere de decizie si de remediere - lucruri pe care cineva cu ceva experienta le va remedia fara efort "din mers": 1. daca Vf este 11,85V si Usmps este 11,9V s-ar putea sa creada ca este foarte bine, mai ales ca disipatia va fi mica. Insa defapt o limitare de curent seriala este cu atat mai proasta cu cat tensiunea pe elementul serie este mai mica, basca ca pentru un 317 trebuie "alocat" minim 1V, ca nu este LDO si cam atat se pierde la saturatie... 2. sau invers Vf este 9V, Usmps este 12,5 - adica avem o disipatie de 3,5W, ceea ce poate sa treaca neobservat... desi trebuie un radiator si cunostintele de a-l monta incat rezistenta termica jct-amb sa fie minim posibila Mi-e teama ca cine propune sa alimenteze un led de 1A cu limitare rezistiva seriala direct de la retea nu este echipat pentru a rezolva astfel de probleme, desi ele sunt aparent minore... Link spre comentariu
XAN77 Postat Februarie 7, 2016 Partajează Postat Februarie 7, 2016 GeordeAdr are un scop precis acel led sau vrei doar așa să experimentezi? Pentru o limitare de curent liniară, adică fără convertoare în comutație, ai nevoie de o sursă de peste 12V, măcar 2-3V peste ca să poată lucra corect elementul regulator, ceea ce e mai greu de găsit, e mai atipic o sursă de 14-15V. Cred că dacă nu ai chef acum să te apuci de montaje și de învățat teorie (văd că ai 4 posturi în 2 ani), mai bine cumperi o sursă specială pentru leduri. La magazinul din Polonia găsești surse serioase, poate nu chiar ieftine. De exemplu una de 700mA de 9-18V costă 28 de lei iar una de 9-24V la 1050mA 55 de lei. Cea din urmă poate duce 2 leduri în serie din cel cum ai tu. Dar dacă te bagi la construirea unui convertor în comutație, poți folosi mai orice sursă care să aibe un 15W disponibili la o tensiune cît de cît apropiată (9V, 12V, 18V, 24V), de exemplu un alimentator de laptop. Link spre comentariu
aygun Postat Februarie 7, 2016 Partajează Postat Februarie 7, 2016 Am cautat o sursa de 15Volti vreo 2Amperi iar pretul ei era undeva de 80 RON. Pai daca as fi in locul celui ce a adus vorba despre jucarica , mi-as baga picioarele instant. Sunt unele surse de 12 Volti in comutatie cu reglaj de pina la 14-15Volti pentru compensarea pierderii pe fir. Dar si alea costa de te rup. Eu as merge pe modul cu PT4115 , ca tot sunt calare pe ele si le tot pun in TV-uri , si asa scapa de LM317. Ori , un driver cu PT4115 este 10 RON. http://www.electroschematics.com/10614/high-power-dimming-led-driver-pt4115/ In urma cu ceva pagini era si ceva legat ceva LED-uri de 30W parca. https://www.tindie.com/products/RobG/20w-rgb-led-driver-pcb/ Tot PT4115. ;) Link spre comentariu
Dxxx Postat Februarie 7, 2016 Autor Partajează Postat Februarie 7, 2016 (editat) In cazul ca este cumparat de-a gata dar si daca este "facut" prin reconfigurarea unui convertor DC/DC - un driver in comutatie este sigur mai complex si probabil ceva mai scump decat unul serial. Dar totul paleste vizavi de comoditatea pe care ti-o da - pur si simplu nu mai ai probleme de ferestre de tensiune, asa ca eu recomand driverele in comutatie atat pentru avansati in orice situatie, dar si pentru incepatori. Fiecare va fi partizanul unui anumit tip de driver in comutatie, dar toate iti creaza un confort mare in proiectare/dimensionare. Totusi variantele cu separare galvanica sunt de departe de preferat, si dintre ele mai atractive sunt cele boost - care permit catene lungi in serie, sau alimenteaza direct COBuri la tensiuni uzual peste 30V. Daca nu, se poate ajunge cam la aceeasi parametri ca solutia cu acest PT4115, folosind SMPS cu iesire CC de productie chinezeasca, care au in plus si separare galvanica, dar beneficiul asta este prezent prin compensarea lipsei unei intrari PWM. Probail ca o astfel de solutie este spre 20 lei, insa inca mult sub acei 80... Editat Februarie 7, 2016 de Dxxx Link spre comentariu
aygun Postat Februarie 7, 2016 Partajează Postat Februarie 7, 2016 Pai modulul cu PT4115 are PWM daca vrei DIM pentru LED sau iluminare cu PWM. Dar aceeasi intrare , daca o treci in +Vcc doar activeaza driverul. Nimic mai mult. Se poate utiliza si fara PWM iar curentul se calculeaza conform primului link. PWM-ul este 5000:1 , departe de alte drivere sau chestii self made. O sursa in comutatie de 12V / 2A gasesti si la 15-20 ron + 10 ron driverul cu PT4115. Ai vazut cate catene am alimentat cu un singur modul la modificarea LG-ului acela. ;) Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum