Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Pornire stea triunghi


rus_dorin

Postări Recomandate

Foarte corecta explicatia dar...nu pot nici confirma nici infirma ,ca rotorul acelui motor era construit cu dubla colivie sau cu bare inalte!...iar, in acei ani - 1982!-  aparatura cu care sa poti masura curentul de pornire , nici vorba! 

 Aprecierea acelei valori a curentului de pornire a fost intuitiva , stiind ca un motor asincron pornit in triunghi poate lua un curent de pana la 10 Inom...

Plecarea , pe JT ,din traf era facuta din bare de aluminiu cu sectiunea 150mm x 15mm cate doua in paralel pe fiecare faza , mentionez acest lucru pt. ca , in cele 3...4 secunde cat dura secventa de pornire , aceste bare vibrau puternic iar lumina becurilor de ambient din interiorul statiei se reducea vizibil...

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...
  • Răspunsuri 52
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • gica70

    8

  • Florin berdila

    5

  • flomar60

    5

  • rasputin

    4

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Vizitator damblagitu

Salut.Am si eu o pompa si as dori sa stiu daca o pot lega in triunghi, direct la o siguranta 3p+n.pompa este wilo ipl80/145-5,5/2.datele tehnice se gasesc la link-ul urmator. ( http://productfinder.wilo.com/en/COM/product/000000170001d85b0001003a/fc_product_datasheet  ) este legata trifazat la 400 V in stea.Poate cineva sa-mi explice de ce au trecut pentru legarea in triunghi 3x230V?si care este diferenta intre stea 3x400V si triunghi 3x230V?

Va multumesc!

poate cineva sa-mi explice ce inseamna aceste lucruri in specificatiile unei fise tehnice la pompa mentionata mai sus?

P2≤ 3 kW 3~400 V Y   3~230 V ∆ P2≥ 4 kW 3~690 V Y   3~400 V ∆

cum ar trebui sa fie legata pompa ,stea sau triunghi ?daca o schimb din stea in triunghi o ard sau ce intamla ceva cu pompa?si guranta este de 32A 3p+n si cablul de alimentare de mccg 5x4.

Multumesc

Link spre comentariu
Vizitator costinicu

Cauta pe net relatiile intre tensiunea de linie si tensiunea de faza si o sa intelegi.Intrun system trifazat tensiunea de linie este 380V iar tensiunea de faza este 220.Tensiunea de linie este tensiunea intre doua faze iar tensiunea de faza este tensiunea masurata intre inceputul fazei si sfarsitul fazei.

Link spre comentariu
Vizitator damblagitu

deci pot sa  leg pompa in triunghi fara sa ard ?

pot lega pompa in triunghi (400V) direct din siguranta fara sa defectez pompa?adica vreau sa mut puntile care formeaza steaua acum si sa o trec in triunghi.

Link spre comentariu

Orice motor bobinat stea/triunghi- 660/380V, absoarbe , la pornire , intre 3 si 5 I nominal . Aici ati prezentat schema electrica de forta a a acestui sistem de conectare ,pastrati amplasarea releului termic de protectie asa cum este in schema si utilizati pt. calcul factorul 0,6 in loc de 0,58. Pentru sigurante , folositi pt. 7,5 kw(aprox. 14A curent nominal) valoarea de 35A si pt. 11kw(aprox. 21A curent nominal) valoarea de 50 sau 63A. Temporizarea ,la trecerea in triunghi se regleaza functie de aplicatia unde va fi utilizat motorul dar nu va fi mai mare de 6 secunde la 7,5kw si 11secunde la 11kw. Funcie de numarul de porniri in 24 ore contactorii de forta vor avea curentul nominal de la 2 la 3 I nominal al motorului, exceptie face cel de stea care este suficient sa suporte 2 I nominal motor...

Temporizarea la trecerea stea-triunghi mai depinde si de turatia motorului,la 1500 timpul necesar trecerii e mai mic decat la 3000 :reytre

Link spre comentariu
Vizitator costinicu

deci pot sa leg pompa in triunghi fara sa ard ?pot lega pompa in triunghi (400V) direct din siguranta fara sa defectez pompa?adica vreau sa mut puntile care formeaza steaua acum si sa o trec in triunghi.

Poti dar nu direct dela sigurante iti trebuie un contactor si releu termic.
Link spre comentariu
Vizitator costinicu

de cat sa fie contactorul si de cat sa fie protectia?

Contactor de 25A protectia 10-16

dar ce se intampla daca o limentez direct se arde sau sare diguranta?

Cauta pe net sa vezi deosebirea intre sigurante si contactor cu releu termic fiecare are rolul sau.
Link spre comentariu

Ar fi interesanta totusi o poza cu tablita motorului. Asa, discutam la modul de principiu...

Releul termic este de 1.1..1.2 x In => plaja de reglaj a releului termic trebuie sa corespunda valorii rezultate.

Contactorul ar fi unul de 12A, corespunzator puterii de 5.5kW.

Disjunctor de 16-20-25A, clasa C (obligatoriu, avem un motor electric). Pentru alimentare prin cablu CYAbY 4x2,5, se poate merge pana-n 25A, pozat in aer. Pentru cablu CYAbY4x1,5 se poate merge pana-n 19A, pozat in aer, iar in acest caz disjuctorul poate fi de max 16A.

Tensiunea de alimentare: pentru puterea indicata, este 400V  in triunghi. Este permisa pornirea stea-triunghi.

Dar...

Avem aici o pompa.

Pompa, la o oprire brusca, genereaza efectul de berbec, care, in timp, distruge pompa, supapele de sens, ma rog, toate bulendrele de pe acolo (am vazut asta, m-am stricat de ras vazangu-i pe "intelepti" dand vina pe petele din Soare).

Se recomanda in acest caz folosirea unui softstarter cu temporizare la pornire/oprire. Oprirea nu se va mai face brusc ci conform cu reglajul softstarterului, fiind eliminat astfel efectul de berbec. Softstarterul trebuie sa aiba comanda pe toate cele trei faze, adica sa nu in versiunea "saracului", cu comanda doar pe doua faze (a treia fiind referinta). Asa se va putea alimenta motorul in triunghi.

Din cate vad eu, pompa asta mai are si un PTC pe ea... Se preteaza automatizarea cu un PLC (PLR) care, pe langa functia de comanda sa monitorizeze si starea pompei, printr-o intrare analogica. Astfel se cunoaste in mod permanent temperatura de functionare a pompei. Nu-i musai, dar ar fi un pas inainte.

Solutia pornirii stea/triunghi este insa un pas inapoi, dupa mintea mea.

Automatizarea ar presupune ceva de genul http://www.eaton.eu/ecm/groups/public/@pub/@europe/@electrical/documents/content/pct_1041104.pdf, pag. 6 si 14, cu mentiunea ca eu as alege varianta cu contactor principal si releu termic.

O astfel de lucrare este bine sa fie facuta de un electrician care stie meserie. 

Link spre comentariu
Vizitator costinicu

Solutii sunt dedtule (unele f. Scumpe).Cred ca cel mai bine ar fi disjunctor 16 -20A contactor 25A releu termic 10-16A .

Link spre comentariu

Salut.Am si eu o pompa si as dori sa stiu daca o pot lega in triunghi, direct la o siguranta 3p+n.pompa este wilo ipl80/145-5,5/2.datele tehnice se gasesc la link-ul urmator. ( http://productfinder.wilo.com/en/COM/product/000000170001d85b0001003a/fc_product_datasheet  ) este legata trifazat la 400 V in stea.Poate cineva sa-mi explice de ce au trecut pentru legarea in triunghi 3x230V?si care este diferenta intre stea 3x400V si triunghi 3x230V?

Va multumesc!

poate cineva sa-mi explice ce inseamna aceste lucruri in specificatiile unei fise tehnice la pompa mentionata mai sus?

P2≤ 3 kW 3~400 V Y   3~230 V ∆ P2≥ 4 kW 3~690 V Y   3~400 V ∆

cum ar trebui sa fie legata pompa ,stea sau triunghi ?daca o schimb din stea in triunghi o ard sau ce intamla ceva cu pompa?si guranta este de 32A 3p+n si cablul de alimentare de mccg 5x4.

Multumesc

 

 

 

Înainte de toate eu vă zic şi vă îndemn la asta:

Nu legaţi pompa în triunghi, lăsaţi-o legată aşa cum e acum, în stea. Dacă o legaţi în triunghi o ardeţi.

Pornirea nu se face prin legarea la bornele unei siguranţe, fie ea şi tetrapolară. Folosirea unui contactor, a unui releu de protecţie şi evident butoanelor aferente pentru comandă, este obligatorie. Că la plesneală merge şi prin legarea directă la siguranţă, e adevărat, merge, numacă sîntem în situaţia ulciorului ce nu mere de multe ori la apă. Deci îndemnaţi să folosiţi cele ce am enumerat, e un motor de 5,5kW nu un amărît de motoraş de 0,37kW ce acţionează pompa de apă (emulsie) a unui strung.

Legat de restul nedumiririlor. Chiar şi în acest subiect parte din ele se găsesc desluşite şi mai sînt explicaţii şi prin alte subiecte. Voi îndemna a le aduce pe toate în acelaşi loc, spre a fi uşor de înţeles.

Voi începe cu reţeaua de distribuţie a energiei electrice la consumator, şi care reţea se prezintă ca în Fig1.

post-177041-0-47349500-1431606388_thumb.png

În figură, URS, UST şi URT sînt tensiuni de linie.

În figură, URN, USN şi UTN sînt tensiuni de fază.

Relaţia ce leagă între ele aceste tensiuni este de forma:

Ul = √3 Uf,  unde Ul este tensiunea de linie iar Uf este tensiunea de fază.

În reţelele de la noi avem Ul = 400V şi Uf = 230V.

Trebuie a şti şi faptul că, în lumea asta mare, sînt locuri unde Ul = 230V iar Uf = 133V, dar şi alte valori apropiate de acestea.

Pentru că tot sîntem la reţele electrice şi pentru că ştim că pornirea unui motor electric cu rotorul în scurtcircuit este însoţită de un current mare pe perioada pornirii. Uzual acest current fiind de patru pînă la şase ori mai mare decît curentul nominal al motorului, dar poate atinge şi valori 8,5 chiar nouă ori curentul nominal. De asemeni mai ştim că pornirile acestor motoare atrag după sine căderi de tensiune în reţea, căderi ce ies din limita de variaţie a tensiunii admisă ca normală. Acest fapt nu prieşte unor consumatori, fiind de natură să perturbe buna lor funcţionare.

Pentru a se evita astfel de situaţii, dar şi din considerente de ordin economic (să nu se supradimensioneze din proiectare o linie, cu toate cele aferente ei) distribuitorul de energie electrică a hotărît că, la reţelele publice de distribuţie, cel mai mare motor electric cu rotor în scurtcircuit ce poate fi pornit prin legare directă (pornire în triunghi) este de 5,5kW, asta la reţelele cu tensiunea între două faze (tensiunea de linie) de 380V(400V). La reţelele la care valoarea acestei tensiuni este de 230V, valoarea maximă a puterii motorului este de 3kW.

Toată treba asta o găsiţi în păsăreasca de la adresa indicată de dvs, cu menţiunea că acolo formularea e făcută pentru motor, şi pare olecuţ’ mai încîlcit.

Nu mă leg de cazuri particulare, gen prezenţa unui post de transformare propriu şi nici nu abordez moduri specifice de pornire, complic lucrurile inutil şi nu se va înţelege nici minimul necesar.

Acum am să vorbesc de consumatori trifazaţi, de motoare trifazate, anume de cele cu rotorul în scurtcircuit, în fapt şi povestea de mai sus tot la ele se referă.

Fie situaţiile din figurile doi şi trei.

post-177041-0-19760000-1431606436_thumb.png

În figura 2, înfăşurările motorului sînt legate în stea, ele fiind alimentate cu tensiunea de linie, adică aia dintre două conductoare ale reţelei, mai vedem şi faptul că fiecăror două conductoare ale liniei îi sînt înseriate două înfăşurări, două impedanţe. Adică URS vede pe Z1sumat cu Z2, UST vede pe Z3sumat cu Z2, şi URT vede pe Z1sumat cu Z3.

post-177041-0-46565200-1431606463_thumb.png

În figura 3, înfăşurările motorului sînt legate în triunghi, ele fiind alimentate tot cu tensiunea de linie, adică aia dintre două conductoare ale reţelei, mai vedem şi faptul că fiecăror două conductoare ale liniei îi corespunde numai o înfăşurare, o singură impedanţă. Adică URS vede pe Z1, UST vede pe Z2, şi URT vede pe Z3.

Ştim că relaţia puterii curentului alternativ este:

P = √3 U Icosφ, constructorul de motoare pentru obţinerea unui motor de o anumită putere nu poate acţiona decît asupra curentului şi factorului de putere. Asupra tensiunii el nu poate acţiona, aceasta este o mărime impusă de reţelele electrice şi (aşa cum spuneam pe la început) putem avea reţele cu tensiunea de linie de 380V (400V) sau cu tensiunea de linie de 220V (230V).

Asupra factorului de putere nu insist, e o mărime ce depinde de calitatea oţelului electrotehnic folosit la construcţia motorului şi de cît de îngrijit, din punct de vedere mecanic, este realizat.

Acuîndărăt la curent.

În fig2 curentul Ī1Y este dat de relaţia: Ī1Y = ŪRS/Z1+Z2. Pentru că înfăşurările sînt simetrice iar tensiunile de linie egale între ele, ne limităm doar la Ī1Y.

În fig3 curentul Ī1 Δ este dat de relaţiaĪ1Δ= ŪRS/Z1. Pentru că înfăşurările sînt simetrice iar tensiunile de linie egale între ele, ne limităm doar la Ī1 Δ.

Nu-i greu de sesizat că valoarea lui I1 este mai mare în cazul în care înfăşurările motorului sînt legate în triunghi. Asta înseamnă că legătura în triunghi este de preferat, ea asigură un cuplu (moment) la arbore mai mare decît legarea în stea. La baza chestiuni stă taman relaţia aia simplă ştiută de la electromagnetism, adică jupîn BIL (BxIxL).

Că legarea în triunghi este de preferat nu-i lucru de îndoială şi tot fără îndoială este şi ce zice furnizorul de energie electrică: să nu se pornească un motor cu puterea mai mare de 5,5kW, respectiv 3kW, în modul direct, adică în triunghi, în cazul alimentării din reţeaua publică de distribuţie a energiei electrice.

Scriem relaţiile celor doi curenţi, pentru cele două tipuri de legare:

Ī1Y = ŪRS/Z1+Z2  şi  Ī1Δ= ŪRS/Z1, între cei doi curenţi există relaţia:

Ī1Δ=√3 Ī1Y, altfel scris: Ī1Y = Ī /√3. Nu-i greu de dibuit că, pe perioada pornirii, avem o scădere a curentului cu aproape două ori faţă de situaţia porniri directe (în triunghi). E o situaţie cît se poate de avantajoasă, asta din punctul de vedere al curentului, din punct de vedere al cuplului de pornire metoda prezintă un mare neajuns, ea nu se poate aplica decît acelor utilaje ce pornesc în gol, sau care la pornire au nevoie de un cuplu de cel mult 40-45% din cuplul nominal.

 

Undeva pe la început spuneam că în lumea asta sînt reţele la care Ul = 400V şi Uf = 230V, respectiv  Ul = 230V iar Uf = 133V. Comparînd cele două cazuri se observă egalitatea Uf = 230V= Ul = 230V. Ce implicaţii are o astfel de egalitate? Păi chestiunea asta ne arată că un motor construit pentru a funcţiona legat în triunghi, alimentat de la o reţea cu Ul = 230V şi Uf = 133V, va putea fi folosit cu legăturile în stea alimentat fiind de la o reţea cu Ul = 400V şi Uf = 230V. Chestiunea ar fi ca în desenele de mai jos:

post-177041-0-07494100-1431606496_thumb.png

 

 

post-177041-0-50059600-1431606512_thumb.png

 

Ista-i motivul pentru care, pe unele motoare, găsiţi inscripţii de genul:220/380  Δ/Y. Treaba asta spune că la 220V (reţele cu Ul = 230V şi Uf = 133V) motorul funcţionează legat în triunghi iar de pornit se porneşte în stea. La 380V (reţele cu Ul = 380V şi Uf = 220V) motorul funcţionează în stea, evident că regimul de pornire este cel de stea.

Sînt situaţii în care alimentarea la 380V (400V) şi legătură în stea nu dezvoltă cuplul necesar utilajelor, în această situaţie se folosesc altfel de motoare, pe eticheta lor este scris: 380  Δ, asta vrea să însemne că tensiunea nominală a acestor motoare este de 380V (400V), serviciul lor de lucru este cel de triunghi, iar pornirea se face în stea.

La noi în ţară puteţi să mai întîlniţi şi motoare cu inscripţia 500  Δ, sînt motoare cu tensiunea nominală de 500V, iar funcţionarea şi pornirea este identică cu a celor de 380V, de asemeni puteţi întîlni şi ceva de genul 660  Y, acestea au tensiunea nominală de 660V, regimul de lucru în stea şi evident pornesc în stea.

Cam asta ar fi.

Link spre comentariu

La http://productfinder.wilo.com/en/COM/productrange/000000220003ab1a00010023/fc_range_downloads exista documentatia pompelor astora. Intr-o arhiva de 28.9M (mi-e greu s-o descriu altfel) exista documentatia in limba romana. La pag 15 se afla un tabel care detaliaza exact legarea infasurarilor, garnisit cu ceva poze (fig.11). Mai departe, scrie-n carte.

Eu cred ca motorul este legat in stea din fabrica pentru a elimina posibilitatea ca din greseala sa fie legat la o tensiune mai mare decat cea permisa.

Alegerea contactorului... Costinicu, multumesc pentru ca ai insistat, am revazut cateva contactoare...

Pentru contactoare de 5,5kW, am gasit mai multe variante de curent de lucru. 12A era de la Freder, 14A la Schrack (aici este specificat chiar AC3)...

Treaba-i ca 25A pare sa fie pentru un contactor de 11kW, iar diferenta se traduce in bani inmormantati in obiect. In plus, trebuie de vazut ca releul termic si contactorul sa fie de aceeasi marime

Mai era o chestie: cei de la Wilo se lauda cu sistemul de reglare al vitezei. Apoi, printre randuri, recunosc ca poate fi inlocuit de un convertizor de frecventa. Folosirea unui softstarter este un minim, din considerentele de  mai sus. 

Link spre comentariu
Vizitator costinicu

Curentul nominal e undeva la 8,5A de aici poti alege releul termic ,contactorul ,disjunctorul.Eu as fi optat pt contactor de 25 A pt ca torusi la pornire ia un curent mai mare.Nu cred ca e duferenta f mare intre unul de 16 si unul de 25.

Link spre comentariu

"Eu cred ca motorul este legat in stea din fabrica pentru a elimina posibilitatea ca din greseala sa fie legat la o tensiune mai mare decat cea permisa."

E adevarat, acest fapt se intampla la unele motoare dar aici avem de-aface cu un motor cu posibilitatea de a alege alimentarea in functie de tensiunea de alimentare (care poate fi si 3x240V) si puterea retelei; daca te uiti in link-ul atasat ai sa vezi cele 6 borne cu puntile respective in cutia de borne.

 

"Pompa, la o oprire brusca, genereaza efectul de berbec, care, in timp, distruge pompa, supapele de sens, ma rog, toate bulendrele de pe acolo (am vazut asta, m-am stricat de ras vazangu-i pe "intelepti" dand vina pe petele din Soare)."

La un proiect corect se pun supape de siguranta calibrate corespunzator. Iata un exemplu: la o instalatie de stins incendiu exista o pompa care tine sub presiune o conducta din care se alimenteaza tot sistemul de stingere (sprinklere, perdele de apa, hidranti etc). Pentru ca pompa functioneaza incontinuu nu exista lovituri de berbec, dar, atunci cand este nevoie de apa pentru instalatia de stins, se inchide automat un ventil (care, defapt, lucreaza ca o supapa de siguranta) care refuleaza in permanenta in starea de veghe si se deschide calea spre instalatia de stingere. Desigur cele 2 regimuri ale pompei sunt separate tocmai prin alegerea celor 2 presiuni, de lucru si de veghe.

Toata instalatia funcioneaza automat (impreuna cu sistemele de avertizare, monitorizare gaze, foc si fum).

Editat de gica70
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări