Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Pornire stea triunghi


rus_dorin

Postări Recomandate

3X127V.

 

Nu-i bine, nu-i bine cum aţi scris. Fără acel de trei ori (3X) este bine, sînt reţele la care tensiunea de fază este de 127V.

Nu-i bine nici ce am îndemnat eu a scrie. E adevărat că sînt şi reţele a căror tensiune de fază este 110V, numai că la aceste reţele tensiunea de linie nu este de 230V.

Relaţia care leagă tensiunea de linie de aceea de fază ştim că este:  Ul =1,73 x Uf,

unde:   Ul  este tensiunea de linie,  Uf  este tensiunea de fază,  iar 1,73 eate valoarea pentru radical din trei.

Ca şi notaţie, liniile electrice apar notate cu 3xUl,  adică ceva de genul 3x380V, 3x400V, 3x220V,...

Ca simplu fapt divers, sînt şi reţele la care tensiunea de fază este 100V (în Japonia, cred), altele au 110V, altele 115V, altele120 şi altele 127V. Toate aceste valori apar ca tensiuni standardizate, nu-s abateri de la alte valori, abaterile se calculează faţă de aceste valori, ele sînt referinţe atunci cînd se face o verificare de calitate a tensiunii furnizate către consumator.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 52
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • gica70

    8

  • Florin berdila

    5

  • flomar60

    5

  • rasputin

    4

Top autori în acest subiect

Imagini postate

  • 2 luni mai târziu...

De obicei pornirea stea triunghi se foloseste pt puteri mai mari.Am vazut motoare de 15 kw pornite direct in triunghi.

Probabil cu limitarea curentului la pornire sau dimensionind corespunzator sigurantele,avind deasemenea si  instalatia de alimentare dimensionata corespunzator.Daca nu ma insel, la pornire curentul luat poate fi si de 10 ori mai mare decit curentul nominal.

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

Am vazut motoare de 15 kw pornite direct in triunghi.

Eu am pornit motoare asincrone trifazate alimentate la 380V si legate direct in triunghi (asa erau legate din fabrica!), cu puterea de 315 KW ,la care curentul nominal era de 588A! Pentru pornire se folosea un intreruptor de tip OROMAX de 600A curent nominal care avea protectii la minima tensiune, suprasarcina si scurtcircuit...

Motoarele antrenau pompe de mare putere de 5000 m3/ora in cadrul unui sistem de irigatii...stresul partii de alimentare - in speta , transformatorul- era extrem de mare...

Link spre comentariu
Vizitator costinicu

Dimensionare se face plecand de la formula calcul putere se afla Inom,se alege cablul in fc de densitate de curent pe mm .Pot face un calcul dar cand ajung acasa acum scriu de pe telefon.Cat este factor de putere scris pe eticheta motoarelor?

Link spre comentariu

prefer sa raspund puctual:

- se admite pornirea directa a unui motor daca nu depaseste 20la suta din puterea transformatorului amplasat peproprietatea consumatorului

-pe eticheta motorului este specificat daca este monofazat sau trifazat daca este trifazat este specificat 400 stea sau 230 triunghi sau triunghi 400

-in lipsa de informatii exacte se calculeaza cos-fi 0,8

-un motor alimentat din reteaua publica  si are 5,5 kw sau mai mult va fi pornit in stea-triungi sau alte variante pentru evitarea "socului de curent"

-intreruptorul magneto termic poate inlocui  sigurantele si releul termic in schema de pornire a unui motor

-luati in calculfolosirea soft-starterului

-pornirea stea triunghi este indicata pentru porniri in gol  sau sarcina redusa

Link spre comentariu

Va dati seama ca vorbesc de tehnologie construita si utilizata inainte de revolutie...aceste motoare aveau , pe eticheta , direct conexiunea triunghi iar alimentarea se facea prin 2 cabluri de aluminiu puse in paralel de 3 x 185 + 120mmp...la o statie de pompare existau 3 astfel de agregate motor/pompa , plus inca 6 agregate de puteri ceva mai mici ( 160 , 110 si 75KW) ...

 Ce era cel mai rau era secventa de pornire pentru presiune pe retea - porneau intai pompele mici , pt. umplere retea apoi pompele mari...pentru retea era bine dar pt. sistemul de alimentare era groaznic!...erau 2 trafuri puse in paralel pe bara de joasa , 1600KVA si 630KVA....dupa ce incarcai sistemul cam la 40% din capacitate porneai motoarele mari...inchipuiti-va ce insemna un soc de 4000A repetat de 3 ori pt. trafuri...si doar se stie ca , motoarele deja aflate in functiune , in momentul cand porneste un alt motor cer si ele un curent mai mare...rezultatul era defectarea celor 2 trafuri cam la 2 ani odata...rog sa-mi fie iertata aceasta divagatie de la subiect si sa fie sters acest post daca se considera necesar...m-au napadit amintirile...

Link spre comentariu

Daca au aceleasi tensiuni intrare / iesire ,aceeasi grupa de conexiuni, aceleasi tensiuni de scc. iar raportul puterilor de maxim 1/3 se pot pune in paralel fara probleme...am facut asta de multe ori...

Ce prezentati dvs. acolo e high technology!...mi-as fi dorit sa lucrez si eu cu asa ceva dar...timpul meu a trecut!

Link spre comentariu

costinicu P[kw]inscris pe eticheta motorului este putere la arbore , intradevar dimensionarea  instalatiei tine cont de I nominal  pentru pierderi minime de puterepe(tensiune) lungimea de cablu ,functionare in regim termic stabil iar socul de curent sa nu depaseasca 20 a mm2 la conductorul de  aluminiu si 35 a/mm2 cupru Chear daca un motor porneste direct in triunghi fara ca socul de curent sa afecteze restul instalatiei.  socul mecanic va atrage deranjamente  mecanice ruperea cuplelor  a arborelui  curelelor ............ 

Link spre comentariu

Va dati seama ca vorbesc de tehnologie construita si utilizata inainte de revolutie...aceste motoare aveau , pe eticheta , direct conexiunea triunghi iar alimentarea se facea prin 2 cabluri de aluminiu puse in paralel de 3 x 185 + 120mmp...la o statie de pompare existau 3 astfel de agregate motor/pompa , plus inca 6 agregate de puteri ceva mai mici ( 160 , 110 si 75KW) ...

 Ce era cel mai rau era secventa de pornire pentru presiune pe retea - porneau intai pompele mici , pt. umplere retea apoi pompele mari...pentru retea era bine dar pt. sistemul de alimentare era groaznic!...erau 2 trafuri puse in paralel pe bara de joasa , 1600KVA si 630KVA....dupa ce incarcai sistemul cam la 40% din capacitate porneai motoarele mari...inchipuiti-va ce insemna un soc de 4000A repetat de 3 ori pt. trafuri...si doar se stie ca , motoarele deja aflate in functiune , in momentul cand porneste un alt motor cer si ele un curent mai mare...rezultatul era defectarea celor 2 trafuri cam la 2 ani odata...rog sa-mi fie iertata aceasta divagatie de la subiect si sa fie sters acest post daca se considera necesar...m-au napadit amintirile...

Motoarele respective au o constructie "speciala", avand in vedere ca trebuie sa dezvolte un cuplu de pornire cat mai mare, aplicatia necesita pornire in sarcina.

Astfel, pentru a mari cuplul de pornire si reduce curentul statoric, rotorul are doua colivii sau foloseste bare inalte (raportul inaltime/latime >4); la punere sub tensiune, frecventa curentului rotoric este egala cu cea a statorica (50Hz) si din cauza efectului pelicular, reactanta rotorica apare marita; pe masura ce rotorul accelereaza, frecventa curentilor rotorici scade, efectul pelicular se diminueaza si astfel se reduce reactanta rotorica, practic devine egala cu rezistenta cand motorul ajunge la turatia nominala (frecventa rotorica sub 1.5Hz). La motorul cu 2 colivii cea exterioara are de regula si rezistenta ceva mai mare; colivia exterioara este folosita la pornire si pe masura ce rotorul accelereaza, curentul rotoric se distribuie si in colivia interioara (de lucru).

In acest mod, curentii de pornire sunt mult redusi (2-4 In), in nici un caz 4kA pt. exemplul dat.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări