Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Variator turatie cu generator PWM


Ombladon2002

Postări Recomandate

E indicat ca partea de control sa fie separata de partea de putere. Un releu de 300A contactele? Poate un contactor, vezi sa fie de DC. Pune un driver bun la mosfeti (totem pole facut de tine cum zice UDAR sau unul cumparat) si nu ai nevoie sa-i scurtcircuitezi cu alte improvizatii.LE: trebuie verificat daca 555 ajunge la 100% factor de umplere.

Editat de thunderer
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 37
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Ombladon2002

    15

  • UDAR

    4

  • daniel_88

    4

  • Mircea

    3

Top autori în acest subiect

UDAR

De asta am intrebat,deoarece mi se parea cam ciudat sa mearga fara minus comun.

Releul ar fi comandat de un contact de la capatul cursei potentiometrului.As vrea sa fac partea cu releul,pentru a proteja circuitul de curentii mari care pot aparea...

Pai problema este ca am facut o proba cu un IRF 540 si un motor mic,si la 12,20V alimentarea,aveam 11,40V la motor,cu potentiometrul la capat...

 

 

thunderer

Am zis mai sus ca cei 300A au fost pusi ca sa fie,nu am nevoie de un curent asa de mare,iar daca factor de umplere 100% inseamna ca la o alimentare de 12V sa am 12V la iesire,atunci nu are factor de umplere 100% (am scris mai sus de ce).

Link spre comentariu

Ai dreptate, stiam ca 555 nu ajunge la 100%.Ai fi interesat sa inlocuiesti 555 cu un PIC, tot cu 8 pini si care ar face si alte functii poate (monitorizare curent de ex.)? Si vei avea 100% factor umplere, scapi de releu/contactor.Te pot ajuta cu programarea.PS: chiar cu 100% factor de umplere, la 12V tot n-o sa ai 12V pe motor ca si mosfetul are o rezistenta in conductie.

Editat de thunderer
Link spre comentariu

Îmi place de tine când ceri sfaturi pe hătărâri pe care le-ai luat deja. 

Factorul de umplere 100% nu se obține probabil. Ca să faci o comparație corectă pune drena MOSFET-ului la +10-12V printr-o rezistență și apoi măsoară căderea pe el . Dar folosește un MOSFET adevărat , nu IRF540. La 3-4 lei ai zeci de opțiuni. Și nu , alimentarea lui 555 nu are rost să o oprești va consuma oricum de zeci de ori mai puțin decât contactorul. Iar dacă te gîndești să nu se defecteze ceva , nu , nu se defectează .

Link spre comentariu

Cateva idei.

Termistorii NTC si PTC au caracteristici asemanatoare dar opuse ca sens de schimbare a valorii rezistentei. Inlocuirea potentiometrului R1 cu cei doi termistori (montati in acelasi loc la aceeasi temperatura) poate simula acel potentiometru. Trebuie sa vedeti in datasheet care este valoarea minima a rezistentei la temperatura dorita. Din ce cunosc nu veti ajunge la 100% ci doar pana pe la 98%. Se poate face un comparator simplu care, la atingerea temperaturii maxime admise, sa conecteze poarta mosfetilor finali la plus astfel suntand 555-ul si sa deconecteze pinul 4 tinand integratul in reset. Asa veti avea cei 100%.

In schema va recomand si eu un montaj push-pull asa cum s-a recomandat, cu tranzistori bipolari sau cu mosfeti complementari in genul celor folositi la portile inversoare integrate (luati ca model constructiv). Asa cu doi mosfeti, canal n si canal p veti avea capabilitate de curent de ordinul amperilor plus ca veti folosi tensiunea la iesire de la zero la plusul sursei de alimentare. Trebuie folosita inca o poarta inversoare in circuit ca sa readuca la normal unghiul de comutatie sau se poate inversa pozitia in schema a celor doi termistori cu acelasi efect.

Va recomand inlocuirea diodei D3 cu una mai "potenta" pentru ca 1N4148 va ceda fiind mult prea "slaba" la tensiuni autoinduse in motor de ordinul amperilor pe durate mari de timp ducand la incalzirea rapida a acesteia si apoi distrugerea termica a ei.

Se mai poate face un artificiu dar este mai riscant pentru functionarea integratelor. Se pot configura cu iesirile in paralel pentru toti tranzistorii mosfet sau independent cu cate un integrat pentru fiecare tranzistor mosfet si practic vor fi 10 integrate care vor functiona identic avand aceeasi comanda, de la integratul initial. Asta inseamna ca trebuie sa configurati fiecare integrat cu functia de bistabil si reglat (selectati cat mai apropiati ca parametri) sa comute identic altfel se distrug integratele in primul caz sau tranzistorii in cel de al doilea caz.

Link spre comentariu
UDAR

Hotararile le-am luat dupa ce am cerut sfaturile (daca la ce cu releul v-ati referit)  :reytre

Nu s-a schimbat nimic pe aici prin oras,tot nu am magazin de electronice,de asta folosesc un IRF540,n-am altceva acum.

 

Pe langa dioda antiparalel cu motorul,se mai poate face ceva pentru buna functionare a motorului si electronicii?

 

The Stressmaker

Va multumesc pentru sfaturi,dar partea cu termistorul era pentru alt proiect,si am folosit un rezistor de 1 sau 2K inseriat cu termistorul,si merge perfect,mai ales ca motorul nu are nevoie de 12V ca sa ajunga la turatie maxima.

Am uitat sa spun ca in circuitul pentru motorul mic (din primul proiect) am folosit o dioda de 10-12A.

Nu vreau sa ma complic cu 10 integrate,mai ales ca partea cu integratul si potentiometrul+contactul ce actioneaza releul a fost facuta deja.

Link spre comentariu

Dioda antiparalel protejează doar electronica ( în speță MOSFET-ul ) de tensiunile induse. Are dreptate colegul care a sugerat că ea trebuie să fie în concordanță cu curentul de funcționare al motorului respectiv să poată suporta în regim repetitiv curentul maxim al motorului. Asta nu înseamnă că la un motor de maxim 20A trebuie diodă tot de 20A . Probabil că una de 3-5A e suficientă, dar nu 1N4148.  În rest , nu mai prea ai ce să faci. 

Editat de UDAR
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Mai am o intrebare,sa zicem ca pun un singur IRF 540,care este curentul maxim dat de 555,adica la ce sa ma uit in datasheet-ul IRF-ului ca sa vad curentul din "drain"?Curentul maxim dat de 555,este de 200mA,nu?

Link spre comentariu

Nu curentul de drena va intereseaza ci descarcarea capacitatii de poarta de catre 555. Eu zic ca nu ar fi probleme atata timp cat intre iesirea integratului si poarta tranzistorului exista un rezistor intre 20 si 100 ohm iar tensiunea de alimentare este in jur de 10 volti.

Link spre comentariu
  • 5 luni mai târziu...

Am realizat urmatorul montaj si vreau sa stiu daca se poate inlocui R1 cu un termistor.

Posted Image

buna ziua

Am facut si eu acest variator de turatie,dar schema am luat-o din alta parte si nu avea D3 in schema si am facut fara D3

Montajul functioneaza ,am alimentat un motor de stergator de parbriz(Dacia) transformat intr-un mic polizor

Dupa aprox. 1ora buz11 si motorasul sau incalzit putin(Q1 am folosit buz11 pe radiator dr 12 cm patrati)

Eu sunt un amator in domeniu si am citeva nelamuriri de asta va rog sa ma ajutai

1.turatia motorului se modifica pina la 0,dar la turatii mici pierde putere,nu exista alta schema la care sa nu am pirderi de putere sau sa fie mult mai mici?

2,folosind montajul fara dioda D3am produs stricacini montajului chiar daca el functioneaza?

ps o sa-i montez o dioda din sursa pc daca crede-ti ca buz11 si lm555 sunt inca functionali

Link spre comentariu
  • 7 luni mai târziu...
Vizitator maryo_instal

Salut ...am tot cautat pe net o schema sau pe cineva priceput in a face un controler si am vazut ca pe aici cinevaapropia faca(sper ca a si reusit) un controler asmanator cu ce vreau eu....despre ce e vorba!!!....vreau sa realizez( cred ca mai mult voi o sa il realizati pt. ca eu nu prea am cunostinte in domeniu , dar sa fac niste lipitri cred ca ma descurc) un controler pentru un cazan pe lemne care sa imi moduleze viteza ventilatorului in functie de temperatura gazelor arse...Cerinte- -controlerul va fi pornit te la buton...avem tensiune dar motorul nu porneste deocamdata....-pornirea manuala trebuie facuta de la un buton de impus, indiferent de temperaura-temperatra de pprnire automata va fi rglabila de la 50 la 100 grade-dupa pornire va intra in regimul de modulatie....daca de exemplu apasam butonul de pornire si temperatura este de 40 de gade , iar temperatura de plecare in mod automat este reglata la 50, ventilatoril va functiona in mod manual pana la atingerea temperatri de 50 , dupa care va intra in regim modulatie-la plecare va fuctiona la capacitate100%-temperatura lacare va trebui sase opresca va trebui sa fie reglaila intre 120 grade si 250grade-pe masura ce se apropie de pragul de orire setat( sa zicem la 150 grade) sa isi micsoreze viteza proportional cu cresterea temperaturii ( proportia fiind de 1grad - 1% putere) , astfel ca la 50 grade va functiona la 100%....pe la 100 grade va functiona la 50% iar la 149 va funtiona 1% si a atingerea pragului de oprire (in cazul det 150*) ,se va opri....Dupa atingerea pragului de oprire va ramane in modul aotomat, astfel ca la scadrea temp su prag, va porni ventilatorul fara a mai fi nevoie de interventia manuala-la scderea sub prag , vom avea nevoie de o histereza reglabila intre 1 si 10 grade-la pornire va tie cont de modulatie , astfel ca daca reglam histerezis 5 , ventilatorulva porni la 145grd si va porni la 5% din putere....-daca, dupa prnire, ne se mai poate atinge pragul de oprire inr-un interval de timp (si acesta reglabil intre 20 si40 minute) setat ,ventilatorul se va opri din functionare si se va activa o alarma de tip buzzer, imprena cu un semnal optic de tip led...-durata alarmei drebuie de asemenea reglabila intre 10 si 30 minte si functie de ,,mute,,-toate setarile se vor afisa pe un ecran....Ecranul cand se afla in modul desktop(sau cum so numi) , trebuie sa afiseze temperatura gazelor, pragul de pornire, cel de oprire, puterea ventilatorului in % ....Stiu ca e cam complicat dar pt unii poate fi o provocare...prototipul se plateste....la fel si seria...ce ziceti? Ar fi realizabil...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări