Dxxx Postat Septembrie 15, 2014 Partajează Postat Septembrie 15, 2014 (editat) Becurile scumpe sunt scumpe ... si atat. Becurile bune sunt altceva, adica trebuie sa aibe: - sursa cu separatie galvanica - linia de 220V~ protejata de tensiuni aleatoare (MOV, TVS) - sursa generatoare de curent constant activ (adica o bucla de feed-back, care masoara permanent si corecteaza curentul fata de o referinta buna) - sistem de racire activ/pasiv supradimensionat sau control termic (reducere curent peste un anumit prag de temperatura) - leduri de calitate superioara cu parametri buni pentru: [*]speranta viata (tipic 50.000 ore, 75%) [*]randament conversie ridicat (actualmente peste 100Lm/W, este posibil si peste 150) [*]temperatura culoare corespunzatoare scopului [*]componenta cromatica (CRI peste 80...) Deci vorbesti despre becuri scumpe sau bune? Mai exista inca o conditie suplimentara - utilizatorul sa nu fie imbecil. Daca montezi un bec intr-o incinta care nu permite racirea asa cum a prevazut producatorul sa nu te mire ca s-a ars prin ambalare termica (spre exemplu abajor inchis in partea superioara, care devine o mica sera tinand captiv aerul cald si impiedica orice curent). Editat Septembrie 15, 2014 de Dxxx Link spre comentariu
Dxxx Postat Septembrie 16, 2014 Partajează Postat Septembrie 16, 2014 ERATA (ca nu mai pot edita) "impiedica orice curent" - ultimul paragraf din postul anterior poate preta la confuzii, m-am referit la faptul ca o cavitate cu deschiderea jos, atunci cand este supusa incalzirii se umple de aer progresiv mai cald, care avand densitate mai mica se tot ridica in partea superioare unde e captiv, si astfel se impiedica orice curent de aer care ar permite racirea 1 Link spre comentariu
blazeu Postat Septembrie 16, 2014 Partajează Postat Septembrie 16, 2014 Nu doresc sa polemizez cu tine Dxxx. "Problema" de fapt, cum bine ai sesizat, e ca, desi constructorii le-au facut cu dulie E27 si format de "bec" (cu incandescenta), dispozitivele cu LED (si cu electronica in general, cum sunt si CFL-urile), NU sunt la fel cu "becurile" (cu incandescenta)!!! Adica NU vor functiona la fel, prin simpla inlocuire in 75% din "lustrele" construite pentru "becuri" (cu incandescenta). Si asta deoarece aceste lampi NU au asigurata, de multe ori ventilatie, becul cu incandescenta functionand si la 150-200 de grade Celsius, lucru imposibil pentru electronice. Utilizatorului nu i se poate cere sa aibe cunostinte de electronica, parerea mea e ca cea mai mare vina o poarta producatorii dispozitivelor de iluminat (evit denumirea "bec"). Cred ca ar fi trebuit sa se produca lampi complete cu dispozitivele de iluminat incluse, cu conditiile de racire asigurate. Desigur ca ar fi fost si mai scumpe, insa asa s-a creat perceptia ca de fapt CFL-urile sau "becurile" cu LED sunt mult mai ne-fiabile, din simplul motiv ca la utilizator nu ajung si informatiile despre conditiile de functionare.... Link spre comentariu
Dxxx Postat Septembrie 16, 2014 Partajează Postat Septembrie 16, 2014 (editat) Pai nu polemizezi deloc! Exact asa este, dispozitivele cu driver electronic (CFL, LED) compatibile cu montura de "bec" nu sunt exact acelas lucru in privinta racirii. Ele se racesc prin convectie (curenti de aer formati natural deoarece aerul cald devine mai putin dens si se ridica) si trebuie sa faca asta ca sa mentina jonctiunile din semicoductorii din driver in general sub 150 grade Celsius. In plus cele cu LED mai au si necesitatea de a mentine jonctiunile din LEDuri cat mai reci, deoarece randamentul de transformare electricitate-lumina scade cu temperatura. Becurile cu incandescenta se incalzesc si rezista cu bine la sute de grade (spre mia de grade la cele halogen) si la temperatura respectiva emit radiatie infrarosie, deci se racesc mai ales radiativ, si mai putin prin convectie. O montura care nu permite convectia va functiona bine-merci cu bec cu incandescenta, dar va distruge orice cu driver. Aici se incadreaza in special incintele etanse sus si cu o deschidere mica jos. Un dispozitiv LED pus in asa ceva va depasi temperatura normala in cateva minute si se va defecta total desi intr-o incinta corecta posibil sa ajunga la 50.000 ore cu o scadere a luminozitatii sub 25%. Adica o viata de 35-100 de ori mai lunga. Editat Septembrie 16, 2014 de Dxxx Link spre comentariu
Alexutz Postat Septembrie 18, 2014 Partajează Postat Septembrie 18, 2014 "Solutiile" mele merg fara probleme, temperatura tigailor de teflon nu depaseste 52-55gr. Dar asta inseamna ca racirea (fie si cu pompa de apa) sa coste chiar mai mult decat ledul. Ar fi variante rentabile dar nu fezabile economic pentru producatori. Intr-adevar, degeaba are becoledul un radiator conic cu fante daca sta intr-un abajur. Dar si fara abajur trece de 70grade, am masurat cateva. Coolerele CPU sunt proiectate pentru racire activa, incat mai mult de 7W la 60gr nu scoatem. Insa, ca si in cazul multor....muuultor produse, ledurile vor disparea inainte sa le aiba tot omul; cand produsul a ajuns bine "democratizat", altele ii iau deja locul. Poate ar merita depanate becoledurile cu 5-7leduri cu scc de 0.35...0.7A , pentru ca la valorile astea vom gasi mereu variante cu eficienta ridicata. La coburi sunt multe tensiuni, de la 12 la 39V-cele mai frecvente si asta ar insemna sa modificam si sursele. La un bec doua mai merge, dar la cateva zeci... Link spre comentariu
Vizitator cristi_4you Postat Septembrie 18, 2014 Partajează Postat Septembrie 18, 2014 Salut, Am cumparat niste becuri cu led si am cateva care nu mai functioneaza. Cred ca li s-a ars driverul. Se poate repara sau inlocui cu driverul unui bec economic? Atasez cateva poze cu el: Multumesc. Link spre comentariu
Dxxx Postat Septembrie 18, 2014 Partajează Postat Septembrie 18, 2014 Hi... Driver LED - iesire de curent constant, joasa tensiune, curent continuu, curenti relativ mari. Driver CFL - iesire curent limitat, inalta tensiune, curent alternativ, curent mic. Din pacate intrebarea ta este daca poti inlocui motorul defect de pe Logan cu ceva motoare electrice de locomotiva. Adevarat ca au cate ceva in comun, dar sunt diferite. Cat despre becurile din poza sigur se pot repara, dar asa ceva nu prea merita, incearrca sa-ti pierzi timpul cu ceva serios. Link spre comentariu
marius_3004 Postat Septembrie 18, 2014 Partajează Postat Septembrie 18, 2014 (editat) La cum arata din poza alea sunt alimentate prin condensator,uita-te putin pe aici: http://danyk.cz/ledzar_en.html. La prima privire alimentarea nu pare parlita(ochiometric) deci daca verifici si la capetele sirului de leduri ai tensiune probabil ai vreun led dus.Asta o poti depista usor alimentand fiecare led sau cu aparatul de masura.Spor. Editat Septembrie 18, 2014 de marius_3004 Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Septembrie 18, 2014 Partajează Postat Septembrie 18, 2014 (editat) Propun ca si candidat la verificare ledul acela cu punct negru din prima poza in partea stanga jos daca punctul acela negru este in interiorul ledului si nu este pe suprafata. Ca sa gasiti ledul defect cea mai simpla varianta ar fi cu 3 baterii AA inseriate si cu o rezistenta de 100 ohm sau ceva asemanator ca valoare (sau folositi baterii de la brichetele cu led) si testati fiecare led individual. Cand ati identificat ledul defect, daca este doar unul, il puteti sunta si astfel refaceti continuitatea sirului. Ce trebuie sa stiti despre acest tip de alimentare este ca la fiecare punere in functiune sau la fiecare intrerupere a alimentarii apare un supracurent prin leduri care le solicita si care s-ar putea elimina cu adaugarea unui zenner cu cativa volti mai mare decat tensiunea sirului si la o putere daca nu dubla macar egala cu a ledului (inscrisa pe carcasa). Daca se adauga si un condensator electrolitic de 500uF la o tensiune mai mare decat a sirului de leduri in paralel pe sirul de leduri acesta preia supratensiunile care apar si elimina in acelasi timp o parte din "palpairea" acelor leduri. Efectul "artistic" este ca se simuleaza aprinderea si stingerea unui bec cu incandescenta. @Dxxx: tehnic se poate adapta un sir de leduri la un driver CFL. Principiul de functionare al celor doi driveri CFL si LED este identic cu doua diferente la inlocuire. Prima este ca, tinand cont ca ledurile sunt componente alimentate in curent continuu, ele necesita o punte redresoare pentru freventa ridicata de lucru a driverului CFL iar a doua este eliminarea condensatorului paralel de pe tubul CFL care impreuna cu bobina de balast creeaza un ridicator de tensiune prin autoinductie. Si ca proba gasiti aici informatii despre, citez "motoare de locomotiva puse pe logan" (Eng): http://www.instructables.com/id/Make-a-CLL-from-a-dead-CFL/?ALLSTEPS Fara suparare dar propuneti metode scumpe de rezolvare si mai greu de realizat de catre un incepator / amator care de abia invata electronica si nu dispune de cunostinte (inca) despre surse de comutatie cum sunt componentele din sursele propuse de dv. Si eu am adaptat, intr-o carcasa de CFL decupata, o placa cu leduri de 5mm dintr-un "spot" spart la care am mai adaugat un condensator in serie cu cel existent pentru reducerea curentului si am inlocuit un led ars cu unul de la o bricheta cu led. Da, luminozitatea este foarte mica comparativ cu unul "de firma" la aceiasi parametri dar face exact ce vreau eu sa faca: de cativa ani lumineaza in camera cat sa vad fara sa ma impiedic de ceva si fara sa ma deranjeze noaptea cand il aprind. Probabil ca se putea face un bec cu un singur dispozitiv "led" mult mai eficient dar un singur lucru nu poate sa concureze : pretul. Pe mine nu m-a costat nimic acest becoled totul fiind din recuperari. Am o intrebare pentru dv. Daca cunoasteti un produs comercial "de firma" care contine un termistor sau un alt dispozitiv care limiteaza curentul prin led daca temperatura ambianta creste si puteti scrie modelul ar fi bine. Asa avem un termen de comparatie. Daca se pot pune si poze cu interiorul acestuia ar fi si mai bine. Sa nu uitam ca mai intai au fost becurile cu incandescenta pentru care s-au proiectat aplicele si alte corpuri de iluminat. Din ce cunosc nu exista aplice la fel de estetice pentru CFL sau LED (daca exista specific pentru LED m-ar interesa macar o poza a acestei aplice). Sa fim realisti, producatorii cand au creeat inlocuitori ("becuri") CFL sau LED cu fasung E27 si-au asumat responsabilitatea de a realiza un produs la fel de adaptabil si durabil ca si becul cu incandescenta pe care il inlocuieste inclusiv regimul termic de functionare. Daca unui consumator i se vinde un produs inlocuitor care are 2 foi pe care scrie "nu fa aia sau ailalta" este vina consumatorului ca se potriveste in locul celui original care permite sa se faca ce e interzis? Nu era mai simplu sa se renunte la fasungul E27? PS: "iesire de curent constant" si "iesire curent limitat" sunt unul si acelasi lucru doar ca le-ati folosit pentru a nu avea parti comune la descrierea celor doi driveri, LED si CFL. Nu contest cunostintele dv. in domeniu dar acest lucru mi-a parut o incercare subtila de a face separatia intre cei doi driveri mai mare decat este in realitate. Este doar parerea mea si luati-o doar ca o critica constructiva. Daca am deranjat imi cer scuze anticipat. Editat Septembrie 18, 2014 de The Stressmaker 1 Link spre comentariu
Alexutz Postat Septembrie 19, 2014 Partajează Postat Septembrie 19, 2014 propuneti metode scumpe de rezolvare si mai greu de realizat de catre un incepator / amator care de abia invata electronica "Scumpe" sunt certificatele verzi pe care baietii destepti le baga pe fiecare regularizare care hopa...nu mai vine la 6 luni... 1. Marii consumatori nu tin de iluminatul locuintei; vorbim pana la urma de apartamente, case si nu de intreprinderi... 2. "Economia" e relativa; platesti mai putin cu 5-10% cata vreme esti bransat la retea. 100lei certificate verzi inseamna vreo 250kW aruncati pe apa sambetei. Sa luam un apartament de 3 camere, in fiecare fiind 2 becuri clasice de 100W, folosite 6 ore pe zi. Avem 108kW deci aproximativ 43lei. Inlocuim arhaicele becuri cu leduri de 16W, cate 2 in fiecare camera. 17.2kW deci aproximativ 6.88lei. Diferenta de 36lei intra de cel putin 3 ori in regularizare. Care mai e economia?? Apoi...depanatul unor becuri se plimba intre placere, utilitate si necesitate. Economia "negativa" e cand strangi cureaua luand lucruri ieftine, proaste si care se strica si apoi inevitabil cumperi altele sau le repari. Economia "pozitiva" apare cand iti cresti veniturile suficient de mult si nu mai tremuri ca a ramas aprins becul de 100W. Timpul alocat carpelilor de multe ori ar putea fi folosit altfel. Cand exista un soi de statica psihologica, conservatorism, rigiditate, nu facem decat sa perpetuam ce ne-au invatat parintii, bunicii... "Nu repara daca nu e stricat". "Las ca merge". Carpelile au fost aduse la rang de sport national. Sa ne amintim cate carti erau inainte de 89 de genul Reparati, refolositi, construiti. Carpeala are multe functii psihologice-creste sitma de sine prin autoverificarea aptitudinilor, creste mandria personala ca deh...n-am aruncat banii pe un lucru nou ci l-am reparat pe cel vechi; ocupa timpul si astfel orice problema, neliniste existentiala sau de-a dreptul ordinara, comuna sunt puse intre paranteze, in stand by. Un alt aspect, la fel de offtopic: asa cum a remarcat si Dxxx, 100.000 ore de functionare inseamna foarte mult; daca la fiecare 2 ani, cu aproximatie, se dubleaza eficienta, fie ramanem cu o eficacitate scazuta, fie schimbam ledurile cu altele mai performante. Iese rau in ambele cazuri. Dublarea eficientei la fiecare 2-3 ani schimba reperul dupa care se calculeaza economia facuta. Raman insa certificatele verzi&Co. Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Septembrie 19, 2014 Partajează Postat Septembrie 19, 2014 Nu ati luat in calcul "costurile ascunse" pentru ca doar simpla schimbare a becurilor clasice cu becoleduri aduce cu sine si cealata problema : ori schimbi aplicele ca sa nu schimbi becoledurile mai des ori lasi becurile originale. In oricare din situatii costurile sunt aceleasi. Daca un becoled se lauda ca rezista 100.000 de ore asta inseamna ca va rezista in conditii de laborator la temperatura constanta de 25 grade si cu o tensiune sinusoidala de exact 230V. La 60-70-80 grade cat ajunge temperatura intr-o aplica clasica durata de viata se reduce considerabil si pana la 1500 - 2000 ore. In situatia reala unde e economia?Da, daca costul consumului si al reparatiei depaseste costul unuia nou atunci se merita inlocuirea celui vechi. Si inca ceva... Depanarea becoledurilor "de firma" de obicei se face cu alt becoled. Sa nu uitam ca si la cele "de firma" componentele sunt calculate tot la "garantia si o zi" ca sa citez pe cineva iar orice zi de functionare in plus este un bonus.PS: capitolul aplice este unul dureros pentru ca nu exista acele aplice cu leduri "perfecte" pentru camera respectiva pentru ca ori nu au diversitatea celor clasice ori sunt pur si simplu "urate" sau nepotrivite spatiului. Link spre comentariu
Spitfire Postat Septembrie 19, 2014 Partajează Postat Septembrie 19, 2014 Pai, sa vedem: 50 becuri clasiceX1000 ore de functionare fiecare bec=50.000 ore deci 50X1 leu/becul=50 lei Apoi 60Wh X 50.000=3000 KWH Deci 3000KWh la 0,5 lei/Kwh=1500 lei. 50 lei costul becurilor+1500 lei energia consumata de acestea=1550 lei. Atata ne costa un bec de 60W in 50.000 ore. 1 becoled = 40 lei 12,5Wh X 50.000 =625 KWh=312,5 lei Deci becoledul ne costa in 50.000 ore de functionare 40 lei+312,5 lei=352,5 lei Am economisit cu becoled-ul 1550-352,5=1197,5 lei. In plus, am scapat de "afumarea" tavanului cauzata de praful care se "arde" la contactul cu sticla incinsa la 130 gr. C a becului cu incandescenta. Dar calculul de mai sus e valabil doar daca cumparati becoleduri de calitate, care sa tina 50.000 ore. Materialul fluorescent folosit la LED-urile chinezesti no-name imbatraneste rapid, din cauza intensitatii enorme pe unitatea de suprafata a luminii "UV"/albastre produse de cipul LED-ului. Iar becoled-urile cu LED-uri bune, gen Nichia, Cree, HP, Monsanto, etc, sunt inca destul de scumpe. Link spre comentariu
mila Postat Septembrie 19, 2014 Partajează Postat Septembrie 19, 2014 Un Cree de 13W costa cam 40$ si tine cam 10000ore. Nu arata ca sa ma uit la radiatorul lui tot timpul si nici ventilatie fortata nu am nevoie sa aud.Apoi tot producatorul se bazeaza ca dupa 10000 ore de functionare esti multumit ca tot ai uitat cand l-ai cumparat exact ....dupa 5 ani Si mai spune producatorul ca luminozitatea scade cu 3% la 1000ore....sau nu am inteles eu bine? Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Septembrie 19, 2014 Partajează Postat Septembrie 19, 2014 Vad ca se evita elegant problema pe care o prezinta o aplica unui bec cu leduri. Problema este in felul urmator. 50.000 ore inseamna putin peste 5 ani si jumatate de functionare continua. La un becoled de 40 lei (acesta, cu o probabilitate de 95%, nu contine leduri Cree sau alte leduri de calitate) durata de viata intr-o aplica inchisa conceputa pentru becuri este de maximum 6 luni daca are putere mica si uzual cam 2 luni la o putere mai mare de 20W. 4 luni de functionare continua pentru ledul de 12W inseamna cam 3.000 de ore cu mult mai putin decat cele 50.000 de ore teoretice. Asta inseamna ca trebuie cumparate 17 becuri cu led pe aceeasi durata insemnand 680 lei. Scazand din 1197,5 contravaloarea a 16 becoleduri adica 640 lei ramanem cu 557.5 lei pentru 5 ani si jumatate sau o economie de 100 lei pe an. Rezultatul acestui calcul este valoarea reala a costului inlocuirii becurilor cu filament cu becuri led din exemplul prezentat de dv. Nu am introdus in calcul preferinta pentru lumina calda care adauga un cost suplimentar acelui bec cu leduri pentru ca "nu strica ochiul" si de care vanzatorii profita urcand pretul. @mila: cele 10.000 de ore cred ca vor fi numai 1000-1500 ore intr-o aplica clasica gen "oala" sau "tigaie" de sticla destul de inchisa incat sa nu existe ventilatie. Oricat de "Cree" ar fi tot nu face fata la aceasta situatie. Pentru ca daca nu "crapa" ledul "crapa" electroliticul de filtraj care are doar 1000 ore la 105 grade usor obtenabili in aplica etansa. Link spre comentariu
Alexutz Postat Septembrie 19, 2014 Partajează Postat Septembrie 19, 2014 (editat) De asta eu folosesc tigai slefuite si cu fata in sus, fara vreun obturator. Am vazut incercari ale unora de a baga radiatoare in aplici-arata bine doar pentru poze, primele teste. In cateva ore le crapa fie ledul fie electronica. Cu electroliticul de filtraj asa e...am vazut diverse smps cu C-ul bagat strategic in radiator sa preia bine caldura...sau incleiat bine incat sa nu-i poti schimba pozitia mai "aerisit". Iar restul pieselor, similare calitativ, fac sa moara trazistorii. De ex sursele unor priectoare cu led cob de 50W. Alea in carcasa gri. Editat Septembrie 19, 2014 de Alexutz Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum