Vasi Mihalca Postat Septembrie 24, 2014 Autor Partajează Postat Septembrie 24, 2014 Cred ca era canalul de pana de la axul principal. Am schimbat cureaua pe cealalta treapta si nu se mai auzea, apoi am mutat inapoi si nu se mai auzea atunci apoi dupa ceva vreme a inceput iarasi dar mai incet...Cand am luat curelele jos daca tin cu o mana universalul si misc de fulie are un joc fulia in canalul de pana. N-aveam inbus de 3 ca sa destrang contrapiulita ce tine fulia, deci n-am reusit sa strang fulia sa nu mai aiba joc. Cand am facut filmarea nu aveam micrometru, mi-am luat intre timp si la capatul exterior am masurat 9.61 si la capatul dinspre universal am masurat 9.56 deci 5 sutimi diferenta intre diametre. Am vazut ceva video pe net cu lathe leveling: Am incercat sa mai bag ceva bendita sub capat al batiului dinspre papusa mobila si am la urmatoarea masuratoare am scos 9.49 si 9.46 deci 3 sutimi diferenta insa ceasul comparator plimbat pe lungimea piesei indica tot o sutime diferenta. Bara a fost strunjita intre varfuri si am luat cateva sutimi la o trecere deci nu am impins piesa cu cutitul. Link spre comentariu
florianmro Postat Septembrie 24, 2014 Partajează Postat Septembrie 24, 2014 Ai asteptari prea mari de la strungul asta . Diferenta apare de la faptul ca varfurile nu sunt perfect in aceeasi axa Oricum e destul de bine ce ai obtinut ,esti peste medie Link spre comentariu
Vizitator Postat Septembrie 24, 2014 Partajează Postat Septembrie 24, 2014 Conicitatea vine din eroarea de paralelism dintre axa arborelui principal al strungului si directia de deplasare a saniei principale. Eroarea este complexa. Daca ai avea cu ce masura, ai constata si ovalitate, insa asta este prea mica pentru a fi perceputa de mijloacele de masura uzuale. Link spre comentariu
bcristian Postat Septembrie 24, 2014 Partajează Postat Septembrie 24, 2014 Exact la luat sutimi impingi piesa cu cutitul - pentru a lua corect sutimi cutitul trebuie sa fie extrem de bine ascutit. Fa testele luand cate 2-3 zecimi. Presupun ca de fapt voiai sa spui ca ai sprijinit piesa cu varful, adica ai prins un capat al barei in universal si ai sprijinit celalt capat cu varful, intr-o gaura de centrare. Intre varfuri inseamna exact ce se aude, in loc de universal ai un varf fix care intra intr-o gaura de centrare, si o piesa (lathe dog) care se prinde de bara si o invarte. Link spre comentariu
andreigradu Postat Septembrie 24, 2014 Partajează Postat Septembrie 24, 2014 Ti-a iesit foarte bine, oricum n-o sa faci ceasuri de mana ca sa ai nevoie de cine stie ce, apoi vei invata tu cum sa scoti precizie max din strungul tau. Tu glumesti, n-ai un set amarat de imbusuri sa strangi suruburile de blocare de la fulie, glumesti probabil, fugi la primul aprozar si ia un set din ala de 15 lei, daca isi face joc fulia aia de aluminiu e nasol, ca va trepida mereu. Atentie !!! La mine acea fulie sta in tensiunea rulmentilor, practic se misca pe ax fulia daca las mai moale rulmentii, NU ARE fulia stift de blocare. Practic sunt toate gramada pe ax si piulita la final. Adica rulmentii, pinionul de la avans, fulia de antrenare, diastantierele, capacele, tot si la starsit piulita aia cu blocaj. Daca iti joaca fulia e recomandat sa strangi putin din piulita. Eu ti-as recomanda sa pui un smac de adaos intre fulie/pana/ax. NU LIPICI. De exemplu poti sa umpli cu o pasta blocatoare de filet, e una albastra de la ABRO care e semipermanenta. Aia e folosita la pivoti, fuzete, bucsi auto, tot ce tine se suspensie ca sa nu se slabeasca accidental , dar sa se desfaca usor cu cheia. Poti alege orice pasta semipermanenta doar sa o lasi cateva ore sa se intareasca, cea permanenta se intareste in cateva secunde , dar e sticloasa si se faramiteaza la soc, cea semipermanenta e putin elastica. Pune mana si baga span, ca vad ca merge jucaria. Daca chiar o sa ai nevoie de mai multa precizie iti iei unul elvetian de ceasornicarie si treci la microni. Nu uita sa-l ungi. Ai grija sa nu dai span mare la avans automat ca vei buli curelele. 1 Link spre comentariu
DanuAL Postat Septembrie 24, 2014 Partajează Postat Septembrie 24, 2014 Exact cum spune si @bcristian, baga 2-3 zecimi ca sa vezi cat e conicitatea. La 2-3 sutimi nu e un test concludent. Daca nu sunt ascutite cutitele, cutitul in sine impinge piesa si nu taie, mai ales cutitele la care se schimba placutele widia Daca ai prins piesa aia subtire in universal si in varful rotativ, de ce n-ai masurat piesa fara sa scoti varful, imediat dupa ce-ai strunjit, cu ceasul comparator? E destul de lunga si subtire, si se prea poate ca acea sutime sa vina si din cauza asta - elasticitatea. Daca ar fi o deviatie intre axul universalului si batiu, atunci o poti ''vedea'' facand ce-o facut si grecu in video postat de tine, dar e indicat sa folosesti o bara cu diametrul apropiat de gaura universalului, asta ca sa n-ai probleme cu vibratiile, elasticitatea materialului, etc. Orice strung mutat dintr-un loc in altu', are nevoie de ceva timp pana se ''aseaza'' si doar atunci, cca. 2-4 saptamani, poate si mai mult, poti sa mai revii cu ceva ''reglaje''! Poti sa faci si tu testul de mai sus - sa-l pui in boloboc, dar intr-o luna de zile o sa vezi ca nu-i mai in ''cote''/boloboc, bine'nteles, daca folosesti strungul. Fa din nou testul, dar cu o bara mai groasa, minim/macar 25-30mm diametru. O scoti in afara universalului 80-90mm si prima data o cureti. Span mic, 2-3 zecimi si pe urma incepi testul. Important e sa te duci cu ficare span pana la aceasi lungime. Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Septembrie 24, 2014 Partajează Postat Septembrie 24, 2014 Toate sansele sint ca sa fie un pic dezaxata papusa mobila. Testul de aliniere sa face strunjind o bucata de material prinsa doar in universal. Grig Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Septembrie 24, 2014 Partajează Postat Septembrie 24, 2014 (editat) Rollie's_Dad's_Method.pdf Incearca repede cind ajungi si metoda asta , iti trebuie doar o bara rotunda relativ dreapta. O tija de amortizor e numai buna. Dupa ce te lamuresti faci si testul cu bara strunjita. Nu mai fixa bara in papusa mobila cind faci testul asta , poate fi un pic dezaxata papusa si te induce in eroare. Realinierea papusii mobile e urmatoarea , se face fix cum ai inceput tu . Reglajul e in genere din ceva surub/suruburi de la baza papusii. Gasesti metoda de reglaj pe net. Prima parte chiar ai facut`o, un pic incorect deoarece la testul asta chiar trebuie sa strunjesti bara intre virfuri , nu universal si virf. Strungul pare a avea un batiu mult mai sanatos decit acel Optimum din filmulet. Asta nu inseamna sa nu`l pui drept , problema e ca trebuie o nivela cu sensibilitate mare, o,o2mm/m . Mai exista o metoda cu un pendul , cauta pe net . Acum fara suparare ,strungul chiar e de calitate si singura problema e graba cu care ai inceput si lipsa de cunostinte. Al meu inca e pe transpalet tocmai din cauza ca nu am avut acea nivela. Acum o am si sper ca intr`o luna sa fie pe postament, astea nu`s lucrari sa le faci provizoriu , in general asa ramin . Apropo de postament , fa un suport calumea la strungul ala ! Oricum ai o baza de info larga pe net si cu ajutorul celor avansati ( nu ca mine) o ajungi sa fii multumit de scula aia. Grig Editat Septembrie 24, 2014 de Ion_Bumbu Link spre comentariu
Vizitator Postat Septembrie 24, 2014 Partajează Postat Septembrie 24, 2014 Dezaxarea papusii mobile da ovalitate accentuata si conicitate adiacenta (pe planul doi) deoarece piesa se roteste cu doua puncte fixe. Daca insa varful este centrat dar exista abatere de paralelism intre axa arborelui principal si ghidaje, sau daca piesa nu este sprijinita cu varful, atunci erorile se inverseaza - conicitatea este accentuata si ovalitatea este adiacenta. Link spre comentariu
Vasi Mihalca Postat Septembrie 25, 2014 Autor Partajează Postat Septembrie 25, 2014 (editat) Multumesc pentru raspunsuri si pareri..deocamdata m-am linistit cu precizia lui, poate dupa ce o sa ne cunoastem mai bine o sa stiu cum sa-l reglez si sa-l tunez. Pana atunci mi-am luat un polizor de banc Makita GB602, 250W, 2900rpm, are pietre de 150 diametru/16 grosime /12.7 diametru ax Are pe el 2 pietre una alba si una verzuie. Cu cea alba ascut ok cutite de otel rapid, merge ok. Cea verde la prima vedere am zis ca pentru vidia. Orice incercare de a ascuti vidia pe ea se lasa cu nori de praf verde si nu ascute deloc. Un strungar ce a incercat sa imi ascuta cutitele a zis ca nu e pt vidia, e doar verde. Piatra explicit pentru vidia nu am gasit la dimensiunile astea. Am gasit ceva de la carbochim de 150/20/20 Deci piatra e mai groasa cu 4mm, si la ax o sa trebuiasca sa fac ceva adaptare. Flansele cu care vine makita gb602 sunt din ceva tabla de 3mm profilate in ceva presa. Am trimis-o pe sora-mea la magazin in BM sa-l cumere dupa ce vorbisem eu la magazin, asa ca am obs ca discurile au bataie laterala destul de mare, de cativa mm si asta cauzeaza vibratii. Ma gandeam sa incerc sa fac altfe flanse din ceva material mai plin, si in cazul pietrei cu gaura de 20, ma gandeam sa fac flansa direct cu o bucsa ce sa o centreze pe axul de 12.7mm Stiu si de metoda cu turnat plumb insa nu pot sa prind piatra de 150 in universalul meu si parca n-as umbla dupa altii ce au strunguri mai mari. E ok sa prind piatra de 20mm grosime cand el a venit echipat cu 16mm grosime. La faza cu flansa cu umar pentru interiorul discului, e ceva de care ar trebui sa stiu, ceva la care sa fiu atent ? Editat Septembrie 25, 2014 de Vasi Mihalca Link spre comentariu
bcristian Postat Septembrie 25, 2014 Partajează Postat Septembrie 25, 2014 Pe polizorul ala o sa-ti creasca barba ascutind un cutit de carbora ciobit (din care trebuie sa iei mai mult). Cumpara sau fa-ti un polizor pe la 750 W. Pietrele se rectifica oricum pe polizor (nu vin perfect centrate si echilibrate) - pentru asta iti trebuie o scula diamantata. Nu te arunca la alea cu diamant de sute de ron, ca nu ai masina de rectificat acolo, cele mici ca un T cu depunere pe capat care costa cateva zeci de ron sunt suficiente. Pentru gaura centrala nu te complica cu plumb - exista riscul sa fisurezi piatra, e mai simplu si sigur sa torni PPR - topesti intr-o cutie de conserva bine spalata niste bucatele de teava de PPR de instalatii. Gaura se poate da si la mana suficient de précis - vezi punctul anterior legat de rectificarea pietrei. Ai mare grija ca praful e f abraziv - deci nu umbla cu piatra pe strung si nu tine polizorul in imediata apropiere a strungului. 1 Link spre comentariu
mihaighe Postat Septembrie 25, 2014 Partajează Postat Septembrie 25, 2014 Ma gandeam sa incerc sa fac altfe flanse din ceva material mai plin, si in cazul pietrei cu gaura de 20, ma gandeam sa fac flansa direct cu o bucsa ce sa o centreze pe axul de 12.7mm Stiu si de metoda cu turnat plumb insa nu pot sa prind piatra de 150 in universalul meu si parca n-as umbla dupa altii ce au strunguri mai mari. E ok sa prind piatra de 20mm grosime cand el a venit echipat cu 16mm grosime. La faza cu flansa cu umar pentru interiorul discului, e ceva de care ar trebui sa stiu, ceva la care sa fiu atent ? Faci o flansa mai groasa si cu umar de centrare de 5mm(atat sa intre in interiorul pietrei) si alta la fel dar cu umar pe o parte si alta si cu filet de m12 ca sa scapi de piulita si sa castigi la grosimea piertei,la un capat tai cu flexul ca sa poti fixa cheia de strans si gata.Daca axul este destul de lung faci numai 2 flanse cu umar de 5 mm si strangi cu piulita.Este de preferat totusi varianta de flansa cu filet ca poti folosi si piatre mai late de 25-30 mm. Link spre comentariu
andreigradu Postat Septembrie 25, 2014 Partajează Postat Septembrie 25, 2014 (editat) Aaaaa, ai zis ca vibreaza masa, sau ceva pe acolo... O idee, eu am pus pe podea polistiren extrudat de 20 mm, peste el placi groase de lemn si masa peste. Astfel elimini din vibratii. La fiecare picior al mesei pui cauciuc de 3-4 mm grosime. Picioarele sa fie drepte, sudezi la profilele alea cate o placuta de 2-3mm cu cote de 50x50 sau mai mari, ce gasesti. Sus la strung taie cate 2 bucati de pres din cauciuc 2 x 3 mm, ceva fara model, drept, si le pui la fiecare picior al strungului fata/spate in total vreo 4 buc de 200x200mm. Astea vor prelua din denivelari si daca strangi usor suruburile, adica pui piulite cu frana poate sa ramana structura dreapta. Adica strangi, dar nu ca sa curga zeama din suruburi. Eu am pus presuri asa cum iti scriu, ba mai mult am pus un pres pe masa, sub tava de span, practic fata de masa e un cauciuc de 3 mm. Eu nu am tinut cont de acel boloboc. Doar ca la mine masa e un profil din aluminiu de 2 x 170 x 80 mm adica 2 profile puse unul langa altul, caci la bloc e nasol sa urci cu mese sudate, astfel e modulara si se poate demonta. Problema e ca masa pe care sta strungul meu are vreo 30-40kg, deci rigiditatea e alta. Si planeitatea strungului e clara, acele profile nu se vor tensiona din cauza a 3 suruburi de M8 care tin strungul. Din punctul meu de vedere strungul poate sta si la 45 grade atata timp cat suportul e rigid. Ce sa zic de acele strunguri oscilante care se ridica si le faci freza, sunt ceva scule elvetiene, alea nu le mai pune nimeni in boloboc ca pot lucra sub orice unghi. Editat Septembrie 25, 2014 de andreigradu Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Septembrie 28, 2014 Partajează Postat Septembrie 28, 2014 Pun o foto cu nivela mecanica de precizie: De curiozitate am masurat alinierea axului papusii mobile fata de carucior. Orizontal Orizontal Vertical Vertical Astea si cu bataia arborelul principlal ( cam 0,005) sint peste asteptari da am eu o banuiala ca o sa am de furca cu alinierea papusii fixe..... Grig 2 Link spre comentariu
DanuAL Postat Septembrie 28, 2014 Partajează Postat Septembrie 28, 2014 (editat) ...pffff, cata precizie ) !!!! Sunt curios cati fac arbori cotiti, supape sau orice alta chestie ce sa necesite atata precizie !? Nu ma refer la @Ion_Bumbu, ci in general, ca observ ca devine stresant sa ai si 5 sutimi bataie ) De cateva zile am facut si eu un test ptr. determinarea bataii/abaterii, paralelismului axului principal cu batiul. Cand am luat strungul, eram preocupat sa-l pun cat mai in boloc, sa n-am bataie, sa nu fie conic, sa fie cat mai in cote... de ceva vreme doar rulmentii mi-or creeat probleme si pinola mobila la un anumit interval de timp si la anumite piese care necesita o strangere mai agresiva, se descentreaza 3-5 sutimi. In general am 2 sutimi abatere la o piesa prelucrata intre universal si varfu' rotativ pe lungime de 450-500mm. Observ ca dupa aproape 2 ani, strungul e in boloboc! Prind o piesa de 200mm lungimea totala, cu un diametru de 50mm. Iau un span de 1mm sa curat pe-o lungime de 50mm ca s-o pot prinde in universal (40mm) si sa nu dau vina ca as avea bataie din cauza piesei care-i ''ovala''. Intorc piesa. Iau din nou 1mm pe lungime de 160mm si incep sa masor cu subleru. Initial am zis ca nu mai merge subleru'. M-am mai bagat 5 zecimi. Masurat din nou. Inca 1 mm, masurat din nou! Am masurat si cu micrometru. Pe lungime de 160mm am 1 sutime bataie. N-am crezut! Se poate regla si aia din 2 surube din spatele universaluiui. Bataia universalului influenteaza precizia piesei, daca piesa e rugoasa, ovala etc., si se prelucreaza in varful rotativ, altfel slabe sanse! Dar problema cea mai mare a preciziei e data de cutitul bine ascutit si de cat span se ia la fiecare trecere (chiar daca axul universalului e paralel cu batiul)! Eu pot controla precizia la sutime pana la 4-5mm/span(ma refer la piesele de serie), depinde de material, cutit! Ziceam undeva mai sus sa se duca cu fiecare span pana la capat - la un span mai mic, gen 2-3 zecimi nu se PREA simte, dar la 1-2mm se simte, in sensul ca multi se baga pe capatul piesei 10-20mm lungime ptr. determinarea spanului, diametrul piesei. Iasa de pe piesa, masoara si se baga din nou convinsi ca ala-i diametrul! Ei bine, cutitul impinge piesa sau in piesa daca e prinsa in varful rotativ, la reintrarea in span, cutitul pe portiunea anterior strunjita va aschia mai mult fata de prima data, iar pe portiunea unde nu s-a aschiat a ramas diferenta de cota +, acolo sunt sanse ca cutitul sa fie impins, iar cota sa fie mai mare, la fel de bine cutitul poate sa impinga si cota sa fie mai mica! Editat Septembrie 28, 2014 de DanuAL Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum