Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Motor electric barca, homemade


giongiu

Postări Recomandate

Pe motor scrie asa...48V-71W-3200RPM. Daca fac o elice, cu care motorul sa poata atinge 3200RPM, clar nu pot trage peste 70W. Nu zic ca deja consuma peste 70W, chiar si fara elice, datorita frecarii rotorului cu apa. Nu pot trage din motor peste aceasta putere, altfel decat fortandu-l sa lucreze la turatie mult mai mica. Pierderile de putere pe stator vor creste proportional cu patratul curentului, dar asta e. Am un motor, la o alimentare maxima de 60V, trebuie sa scot o viteza maxima, la o putere maxima de 240W. Curentul e limitat de electronica la cca 4A, asa ca la 60V, tensiune maxima, cam atata pot trage din motor. Ma avantajeaza oarecum racirea statorului, acesta fiind in apa, asa ca rezistenta nu va creste semnificativ datorita incalzirii.  O sa fac ceva teste cu cantarul, iar duminica, il testez direct pe barca.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 57
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • giongiu

    21

  • CIBY2

    13

  • iop95

    6

  • validae

    3

Top autori în acest subiect

3200rpm in apa? Are densitatea de aprox 1000 ori mai mare fata de aer...

Va trebui un reductor sau cu un control mai sofisticat pe BLDC se poate mentine cuplul constant pe o gama larga de viteze.

Dar mai simpla e alimentarea dintr-un invertor normal (eventual modificare in plaja mica a tensiunii/frecventei).

Puteti face o estimare folosind fisierul din link. www.woodenboats.lt/SOFT/propcalc.xls

Link spre comentariu

Da, probabil cu o elice f mica cu pas zero...

Tocmai de aceea eu am propus realizarea elicei pe cale experimentala si nu prin calcule complicate ce vor da rezultate aiurea.

Insasi motorul ales are o mare hiba, rotorul exterior. Diametrul destul de mare al acestuia, face ca frecarea cu apa sa fie destul mare, iar viteza periferica de rotatie creeaza, datorita acestei frecari, forte centrifuge importante in masa apei de la suprafata rotorului. Apar astfel turbioane in imediata apropiere a suprafetei rotorului, orientate spre elice, presupunand ca acesta "trage" apa dinspre motor spre inapoi, asa cum am vazut in filmulet. Randamentul va scadea intr-o oarecare masura, iar cei 200W pe care Giongiu i-a obtinut in sarcina, vor fi mult mai putini la elice.

Dupa cum am mai spus in posturile de mai inainte, nu trebuie subestimata frecarea cu apa.

Probabil ca in ultima instanta se impune folosirea unei carcase exterioare pentru motor, nu neaparat pentru etansare, ci pentru eliminarea acestei frecari a rotorului cu apa.

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

O sa incep cu sfarsitul...Rezultatele sunt jalnce. Azi dimineata am fost la pescuit, ocazie cu care am zis sa testez si motorul. Cum rezultatele testului cu cantarul, n-au fost prea concludente, din cauza volumului mic de apa, care in scurt timp era invartita intr-un vartej, am luat elicea cea mai mare, cu 21cm diametru, trei pale, dural de vreo 3mm. La balta, ardeam de nerabdare sa vad barca miscandu-se , propulsata de motor. Si am vazut-o...tarandu-se incet, desi motorul avea tensiune maxima. Turatia motorului era foarte mica, semn ca diametrul elicei e mare.  M-am tarat, ce m-am tarat,...pana ce m-am oprit cu elicea blocata de bradis. Asa ca urcat motorul in barca, am luat ramele, iar barca a inceput sa se miste mult mai vioi, desi sunt un vaslas incepator. Pana la urma ziua s-a sfarsit binisor, am prins trei ciortanici, toate cantarind vreo 2,5Kg, n-a plouat, m-am relaxat, am ajuns acasa cu bine.

Cateva concluzii,..a la Stan patitul...Trebuie perfect imperecheata elicea cu motorul, desi la motorul meu, nu stiu ce-as putea imperechea. O a doua problema, rotorul exterior, de diametru mare, datorita frecarii cu apa, introduce pierderi. Si nu in ultimul rand, trebuie o putere mult mai mare, peste 500W. Cu siguranta nu ma dau batut, mai schimb cate ceva, pe ici-colo, prin punctele esentiale.

N-o sa renunt la motorul brushless, cu statorul inundat. Dar o sa caut/construiesc unul cu rotorul interior, spre a reduce diametrul deci si frecarea cu apa. Pana una alta, testez cu ce am, actualul motor.

CIBY are mare dreptate...Motorul ar trebui inchis etans, pentru a nu mai exista frecarea cu apa. Dar astfel nu mai am racire...un cerc vicios...

Link spre comentariu

De ce motorul trebuie sa stea in apa? Un suport pt. montare pe barca + reductor + un ax cu elicea in capat nu e ok?

Din calcule e ok si un motor de 80W/3200rpm, dar e nevoie de un reductor 1:15 minim.

Link spre comentariu

Nu e nevoie de 250W; 100W ar fi suficient. Reductorul este necesar pentru a mari cuplul si a obtine o valoare care poate propulsa barca.

Datele din link nu prea se coreleaza, probabil cuplul mentionat nu e la 1800rpm, ci mai jos cu 30%. Elicea respectiva are pas mic.

Link spre comentariu

Nu e nevoie de 250W; 100W ar fi suficient. Reductorul este necesar pentru a mari cuplul si a obtine o valoare care poate propulsa barca.

Datele din link nu prea se coreleaza, probabil cuplul mentionat nu e la 1800rpm, ci mai jos cu 30%. Elicea respectiva are pas mic.

Nu te supara, 100W ar fi suficienti sa balacesc putin apa, nu sa propulsez barca. Arata-mi te rog un motor de barca, de 100W.  Sa inteleg ca imi recomanzi reductorul, sa cresc cuplul, ca astfel sa folosesc o elice cu pas mare ? Nu-i mai simplu sa pun direct pe axul motorului, o elice cu pas mic, proiectata pentru turatie mare ? 

Link spre comentariu

Cu motorul respectiv, incarcat la 100W, rezulta un cuplu de 0.6Nm, valoare potrivita pentru o elice f mica.

Elementul principal este cuplul. Daca valorea e prea mica nu se poate antrena mai nimic... Prin corelare cuplu - turatie se va obtine viteza maxima pt. un cuplu dat si puterea necesara.

Link spre comentariu

@matache,mai bine cumperi motorul ala de pe ebay cu 100€ decat sa dai 40€ doar pe elice. Ala avea si mers inapoi si dupa cum arata nu cred ca va aduna iarba din balta.Ma gandesc ca ulterior ii faci tu imbunatatziri sau construiesti alt ansamblu mai bun.

Link spre comentariu

Orice motor aduna bradis, dar unele il taie cu elicea si ramane adunat in partea din fata a cizmei. Sa vezi cum se formeaza o "peruca" ce incetineste barca si pe care trebuie sa o dai jos neaparat. Eu am prins spilul cu introducerea in reverse mode si o impinge in fata pe sub barca.

Giongiu, probabil ca diametrul a fost prea mare, la fel si latimea palei si pasul. Fa-ti timp intr-o zi si experimenteaza pe apa, regland pasul elicei la fata locului. La motorul tau, o latime de 4-6 cm a palei ar fi indeajuns.

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări