Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Motor electric barca, homemade


giongiu

Postări Recomandate

Am inteles din postare ca te referi la conditii de ape calme, fara vant. Dar, la pescuit sau la plimbarea cu barca, ca si in electronica, situatiile ideale sunt foarte rar intalnite, iar conditiile de care ai vorbit reprezinta un caz ideal. In ecuatie trebuiesc introduse toate variabilele, pentru toate situatiile, prevazute sau nu. La fel ca-n electronica, iau in calcul si un scurt pe iesire, si o suprasarcina, etc. Barcuta o sa mearga bine-merci cu cei 80W cu 2-3 km/h, ceea ce nu este rau. Dar, am mai spus si o mai spun, nu acopera toate situatiile posibile in care s-ar afla Giongiu cu ea pe lac. Si nu cred ca i-ar place sa fie pus intr-o situatie periculoasa pentru el, iar noi, cei ce-i dam sfaturi, sa contribuim la acest lucru.

 

Cat despre cavitatia elicei, nu se produce in mod frecvent la asemenea turatii. Fenomenul este destul de bine studiat incat elicele sa fie construite in asa fel incat sa nu caviteze (o alegere propice intre pasul si cupa palei). Presupun ca daca ai adus in discutie fenomenul stii si ce se intampla, care-i cauza si care-i efectul. Depinde in foarte mare masura de viteza relativa a palei fata de fileurile de apa si unghiul de inclinare al palei, adica de pasul elicei. Dar in mod curent, la motoarele mari (peste 100 de cai), se vehiculeaza diametre de 20 inch si pas de 18 - 22 inch, tot in acelasi domeniu de rotatii de care am vorbit.

Se construiesc si elice cavitante, chiar asa se si numesc, folosite de regula in concursuri, ce lucreaza la mai multe mii de rotatii. Dar palele au o forma speciala care face ca implozia cavitatilor cu vid creeate la suprafata palei sa se produca in spatele lamei palei, pala retezata drept la coada. Este o intreaga stiinta aici, cu aplicatii practice din tot felul de domenii. Efectul Coanda poate este cel mai cunoscut. Iata un link cu o astfel de elice http://www.mercuryracing.com/propellers/3bladecleaver.php

 

Experimentul propus este irelevant. Am mers cu bicicleta, am mers si cu barca. Daca incetezi sa dai la vasle, barca se opreste in maxim 2-3 metri, pe cand bicicleta nu. De vreo 25 de ani merg in delta si la inceput, vreo 7-8 ani nu aveam motor, trageam la rame kilometri buni, ore in sir. O iesire de la Maliuc pana pe Sontea inseamna vreo 14 km, facuti in trei ore de tras. Treceau lipovenii cu lotcile pe langa noi cu laguna, de ziceai ca au motor!

Intradevar, copii din delta trag mai bine la rame decat noi, turistii.

 

Cred ca am dat-o in off topic, dar sa stii ca nu vorbesc din burta. Barcile ma fascineaza, imi plac la nebunie, si am studiat mult pe tema lor, dar nu trebuie sa iei drept litera de lege ceea ce am spus.

 

 

 Ii propun colegului Giongiu, daca se apuca de proiect sa il faca in asa fel incat sa-i poata adapta diferite modele de motoare. O sa gaseasca unul care sa-i vina ca o manusa.

Editat de CIBY2
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 57
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • giongiu

    21

  • CIBY2

    13

  • iop95

    6

  • validae

    3

Top autori în acest subiect

Intrebam intr-o postare anterioara, cum as putea renunta la rulmenti, care nu functioneaza fara ungere. Din ce material ar trebui facute bucsile rotorului, sa functioneze in apa ? Asta in ideea de a scufunda motorul brushless de 48V in apa, dupa impregnarea prealabila a statorului si electronicii.

Potzi folosi rulmentzi normali si apoi simeringuri exact ca la pompa de apa de la masina.

Link spre comentariu

Eu propun o cutie etansa in care sa introduca motorul, fixat cum trebuie de capac, axul etansat cu semering si folosit la probe. Daca te intereseaza, exista cutii de inox, cu capac, de diferite diametre si le gasesti la magazinele cu vesela. Prinzi motorul etans de fundul cutiei, capacul il etansezi cu silicon, faci probe, iti convine il modifici cum vrei tu, etansat cu epoxidica, nu-ti convine, ramai cu motorul ca si inainte si cu o paguba de cativa lei de la cutie.

 

Sau, daca ai vazut Rambo nspe mii, nu mai stiu care din ele, Stalone conducea o barca cu motor Longtail, adica motorul era la suprafata, axul era prelungit printr-o teava, care la celalalt capat avea elicea. Motorul era mobil pe verticala si pe orizontala.

Daca vei aborda aceasta constructie nu mai ai nevoie se etansarea motorului, ci doar de o protectie la ploaie, stropi, etc.

 

Ceva de genul asta, adaptat motorului si barcii tale. Dar nu mai beneficiezi de racirea cu apa.

http://www.duckhuntingchat.com/forum/viewtopic.php?f=72&t=50827

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

http://www.duckhuntingchat.com/forum/viewtopic.php?f=72&t=50827

E interesanta ideea, as scapa de etansarile motorului, dar la capatul tevii unde vine elicea, trebuie un sprijin pentru ax. Ajung iar la simering, pentru a proteja rulmentul, sau ar fi suficienta o bucsa de bronz, de exemplu ? 

Presupun ca trebuie o lungime cat mai mare a axului, ca elicea sa faca cu directia de inaintare, un unghi cat mai mic.

Link spre comentariu

nu s-ar putea folosi un compresor de aer? 12-24-48V. sta in barca si in apa ies doar doua tevi. cu un robinet, ai si carma. poate ar fi o solutie mult mai ieftina decat motorul cu elice. nu stiu care ar putea fi puterea compresorului, functie de tensiunea de alimentare, cred ca ar face fata. cu stima, eugen

Link spre comentariu

nu s-ar putea folosi un compresor de aer? 12-24-48V. sta in barca si in apa ies doar doua tevi. cu un robinet, ai si carma. poate ar fi o solutie mult mai ieftina decat motorul cu elice. nu stiu care ar putea fi puterea compresorului, functie de tensiunea de alimentare, cred ca ar face fata. cu stima, eugen

Sistemele de propulsie originale sau experimentale sa le lasam pe seama celor care au si timp si bani sa le incerce. Si nu se foloseste aer, ci apa, pentru propulsie cu jet.

 

Giongiu, nu trebuie semering jos. Se foloseste o bucsa dintr-un bronz bun, preferabil grafitat, iar ungerea este cu apa. Sistemul se foloseste la barcile cu transmisie axiala, cele cu elicea iesind prin tub etambou pe sub barca. Culmea, navele mari folosesc un sistem de etansare cu lemn si chiuveta de retentie a infiltratiilor pe langa ax. Oare proiectantii n-au auzit de semeringuri?

 

Despre lungime, nu stiu ce sa spun. Depinde de inaltimea de montare a articulatiei in doua axe, implicit de grosimea balonului barcii tale. Apropos, inca de la inceput trebuia sa dai date despre barca, lungime, latime, inaltimea balonului, greutate aproximativa, are s-au nu oglinda la pupa.

 

Mai exista varianta transmisiei prin pinioane la 90 grade, cu angrenaj de flex. Unul de 1000W ar face fata cu succes la o putere a motorului asemanatoare. Chiar, pentru motor nu s-ar putea rebobina un motor cu perii pentru tensiunea disponibila? Cu toate dezavantajele periilor, scapi de alte batai de cap.

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

Am demontat motorul brushless, am facut cateva poze...Rulmentii sunt montati intr-o bucsa de aluminiu. Cred ca s-ar putea etansa cu un singur simering, in fata motorului, in spate se poate etansa cu o garnitura si capac, prins in cele trei suruburi. Ar ramane de etansat doar infasurarile si electronica. Apropo de etansare, de unde as putea cumpara o cantitate mica de rasina epoxidica ?

Barca e modelul acesta...  http://dalvia.ro/barca-pneumatica-2-persoane-seahawk-2-intex-68346?utm_source=shopmania&utm_medium=cpc&utm_campaign=direct_link

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Editat de giongiu
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Propun utilizarea ca motor, a unui alternator de Dacie (te costa putin daca il iei de la dezmembrari, functional sa fie).Ca sa fie mai economic, poti inlocui excitatia cu un magnet permanent (acum ceva timp, pe forum, descria cineva cum a facut aceasta operatie-nu stiu ce performante a obtinut).Renunti la puntea de diode. Alimentarea o faci electronic (cred ca merge sa bagi in el 24Vca-un amic a reusit performanta sa alimenteze excitatia la 12V si a obtinut peste 30v, care i-au ars toate becurile de pe masina), la 12V trifazat sau monofazat (prin comutator electronic, alimentezi fazele 1, 2, 3, 1, s.a.m.d-mai economic, dar si putere mai mica).Parerea mea

Editat de vera
Link spre comentariu

Ideea cu alternatorul e foarte buna. Problema e insa alimentarea lui. Trebuie un controler pentru motor brushless, iar schemele simple pe care le-am gasit, sunt cu senzori Hall. Integratele folosite, se gasesc cam greu si sunt smd, un mare dezavantaj pentru mine. Deocamdata testez cu motorul amintit anterior. Chiar ieri am primit rasina epoxidica si simeringurile pentru etansarea rulmentilor. Dupa ce impregnez electronica si bobinele in rasina si etansez rulmentii, pot baga motorul in apa. Am astfel racirea asigurata, asa ca voi putea suprasolicita motorul...Daca testele vor dovedi ca un singur motor e insuficient, folosesc doua. 

Link spre comentariu

SalutAi caracteristicile alternatorului de Dacie (tip 1111) la adresa:http://i61.tinypic.com/xanqc5Puterea lui max, cu ventilatie, este de 500W. Cred, ca la rece, ca motor, poate avea 150-200W-exact de ce ai nevoie.Pt. functionare nu ai nevoie de traductoare Hall, ci de un generator trifazat, cu frecventa reglabila (varianta cu alimentare in trifazat).Varianta mai economica, are nevoie de un oscilator, cu frcventa variabila, care sa alimenteze pe rand faza 1, 2, 3, 1, etc.Turatia motorului o variezi din frecventa.Eu am dat o idee. Tu faci cum crezi ca e mai bineSanatate

Editat de vera
Link spre comentariu

Multumesc de idei, dar...Alternatorul e reversibil in motor, dar va fi unul brushless. Pe acesta nu-l poti comanda cu un generator trifazat, ci cu un controler dedicat. Cu generatorul trifazat, cu frecventa variabila, se poate comanda un motor asincron. La inceputul topicului chiar am amintit solutia, era vorba de o pompa submersibila, cu motor asincron monofazat.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Dupa ce am etansat cu rasina epoxidica electronica si bobinele statorului, plus rulmentii cu un simering, am testat motorul in apa. Datorita racirii statorului, asigurat de apa, am fortat motorul, la peste 3A, la 60V. Un test cu o elice improvizata, se poate vedea aici.

Posted Image

Posted Image

Probabil la sfarsitul saptamanii testez motorul pe barca... Pana atunci, trebuie sa improvizez o elice si nu prea stiu cum as putea testa eficinta acesteia. M-am gandit sa masor cu un cantar, forta cu care impinge, dar nu stiu cat de edificator ar fi testul. Daca aveti alte idei, nu ezitati sa postati.

Editat de giongiu
Link spre comentariu

Calculul elicei pleaca de la turatia la ax, puterea motorului, tot la ax si viteza maxima de deplasare a barcii. Calculul este destul de complex, cred c a am pe acasa un manual pentru constructia de ambarcatiuni in care este tratata si proiectarea elicei, dar este mult prea complex si pentru aplicatia ta nu trebuie.

 

Ce turatie are motorul in sarcina? Este important pentru stabilirea diametrului si pasului.

Sfatul meu este sa faci rost de o bucata de tabla de dural de vreo 3 mm grosime. Din aceasta vei face o elice cu trei pale in genul celei pe care ai facut-o deja. Montezi motorul pe barca si la probele pe apa ii vei modifica pasul (inclinatia palelor) pana ce rezultatul te va multumi. Pentru reglajul pasului, egal la toate trei palele, fie folosesti un strung cu elicea prinsa in universal, regland pasul intre doua cutite pe post de repere, fie confectionezi un dispozitiv simplu cu doua plane paralele intre care montezi elicea si reglezi pasul fiecarei pale. Dispozitivul consta in doua placi de placaj, pal, etc, un surub mai lung si cateva piulite. Surubul se va fixa pe una din placi cu piulita si saiba. Dupa care, pe surub se va introduce in ordine: piulita, saiba, elicea, saiba, piulita, pentru fixarea elicei, iarasi o piulita, saiba, a doua placa, saiba si piulita pentru fixarea celei de a doua placi. Placile trebuie sa fie paralele intre ele iar distanta stabileste pasul (pasul reglat grosier la probe). Elicea se fixeaza strans cu cele doua piulite la jumatatea distantei dintre placi si se rasucesc palele pana ating placile. Daca unghiurile de taiere a palelor sunt egale, la fel si spatiul dintre ele, pasul va iesi identic la toate trei si nu exista pericolul dezechilibrarii lor. Eu asa as face.

Trebuie sa tii cont de faptul ca forta de impingere dezvoltata de elice trebuie sa fie in echilibru cu puterea motorului. Si cum forta depinde de turatie si de pasul si diametrul elicei, cu cat pasul sau diametrul vor fi mai mari, va scadea turatia motorului la aceeasi putere. Pana vei gasi o varianta optima va trebui sa incerci. Ca sa ai un ordin de comparatie, la motoarele termice, marirea pasului cu 1" (inch) la acelasi diametru, scade turatia maxima in sarcina a motorului cu aprox. 200 rot/min. Cam la fel este si cu marirea diametrului si pastrarea pasului.

Exista posibilitatea de a-ti confectiona mai multe elice, sa zicem doua, sau trei. Una de viteza, cu diametrul mai mic si pas mai mare, pentru plimbari singur si fara bagaje grele, a doua normala cu un diametru mediu si pas mediu, pentru plimbari si pescuit in doi sau cu ceva bagaje si una "high thrust" pentru incarcaturi grele si viteza mica, cu diametru mai mare si pas mic.

 

Succes in continuare si ma bucur ca esti hotarat sa duci la bun sfarsit acest proiect!

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

Turatia motorului e invers proportionala cu sarcina, desigur consumul e invers proportional cu turatia. Apropo de consum, solutia aleasa de mine, are un dezavantaj. Daca la 60V, in aer, consumul in gol e de cca 0,6A, in apa, datorita frecarii, consumul se tripleaza. Ar trebui o suprafata a rotorului cat mai mica, sau/si o turatie cat mai mica. Cum nu pot modifica rotorul, m-ar avantaja o turatie cat mai mica. Pe de alta parte, ca sa trag peste 200W, dintr-un motor proiectat pentru cca 80W, trebuie sa folosesc o elice de diametru mare si/sau pas mare. Testele facute direct pe barca, sunt dificil de facut. Nu pot masura viteza barcii, poate bate vantul si nu in ultimul rand, cand merg pe balta, nu m-as indura sa pierd timpul facand teste, prefer sa pescuiesc. Eu speram sa gasesc o solutie, sa gasesc unghiul si diametru optim, pentru un randament maxim, fara barca. Aminteam anterior o idee si anume sa masor forta de impingere a elicei cu un cantar. Astfel as putea modifica unghiul, diametrul, nr palelor, ca la un anumit consum, sa obtin o forta maxima. O sa pun un desen, cu dispozitivul la care m-am gandit...

Posted Image

PS

Am vazut ca motoarele electrice folosesc elice cu doua pale, cu o suprafata mica. Pana la urma as cumpara una, dar nu cred ca s-ar potrivi cu motorul meu.

http://www.magazinpescuit.ro/elice-minn-kota-power-props-p-1915.html

Editat de giongiu
Link spre comentariu

Sa stii ca la aceste puteri turatia mica nu te avantajeaza. Eu unul prefer turatia mai mare, daca tot nu exista un demultiplicator de turatie.

Fii sigur ca elicea o poti face si in doua pale, copiindu-le pe cele de motor electric. Cel mai bun material este aluminiul, dar poti folosi si alte materiale, fier, bronz, etc.

Ideea cu cantarul este buna, iar daca articulatia se afla la jumatatea distantei dintre carligul cantarului si axul elicei vei citi exact forta de impingere.

Dar pe tine te intereseaza un raport optim intre forta si viteza. Acest raport optim este in functie de incarcarea barcii, implicit de forta de frecare a acesteia cu apa, cu aerul, si a fortei vantului ce-ti impinge barca in balarii.

Indiferent ce elice vei face, trebuie sa o echilibrezi atat static si sa-i reglezi pasul egal tuturor palelor, asa cum ti-am explicat in ultimul meu post.

 

Si daca vei merge pe balta cu barcuta special sa reglezi elicea, nu pierzi timpul. Odata gasita combinatia care te satisface, nu mai umbli la ea, decat pentru echilibrarea de care am discutat.

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări