Vizitator iflorea13 Postat Decembrie 9, 2014 Partajează Postat Decembrie 9, 2014 Faci conversie adc la tensiunea de alimentare dupa care reglezi pwm la bujii si tot asa in bucla inchisa.Ma chinui si eu sa fac un sistem de incalzire a antigelului la masina cu bujie incandescenta dar daca reglez pwm-ul la 10,20,30% mi se incalzeste puternic tranzistorul de comanda care este unul la 75A,dar la PWM 80% nu se mai incalzeste.nu-mi dau seama unde este problema. Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 9, 2014 Partajează Postat Decembrie 9, 2014 (editat) Ma chinui si eu sa fac un sistem de incalzire a antigelului la masina cu bujie incandescenta dar daca reglez pwm-ul la 10,20,30% mi se incalzeste puternic tranzistorul de comanda care este unul la 75A,dar la PWM 80% nu se mai incalzeste.nu-mi dau seama unde este problema. foloseste BTS432 cu dioda de 5A si o sa fie relativ reci se incalzeste probabil din cauza tensiunii insuficiente pe grila. din ce am observat eu , cam 10Hz este cea mai optima frecventa ptr astfel de aplicatii.. Doar zic si eu, nu prea cred ca poti incalzii cu o bujie, nici cu 4..cand crapa de frig afara.. Editat Decembrie 9, 2014 de Vizitator Link spre comentariu
one Postat Decembrie 10, 2014 Partajează Postat Decembrie 10, 2014 (editat) Pentru tranzistor de comanda poti incerca BUZ11 sau, unul dintre preferatele mele, IRF1405. Incalzirea este data probabil de faptul ca nu comanzi cu PWM, ci cu o tensiune continua, asta datorita ori unui slew-rate foarte mic, ori unei capacitati parazite destul de mari, ori ai pus in poarta tranzistorului o rezistenta (???) pune una de max 100 ohm daca vrei. Asta face ca pe poarta tranzistorului sa ai o tensiune continua mai degraba decat impulsuri si normal, la factor de umplere mare caderea de tensiune pe tranzistor este mai mica si tranzistorul se incalzeste mai putin. Vezi circuitul de comanda sa dea suficient curent si sa fie rapid, eventual pune un driver. Eu folosesc uneori IR2104. Editat Decembrie 10, 2014 de one Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 10, 2014 Partajează Postat Decembrie 10, 2014 (editat) unul dintre preferatele mele, IRF1405. ce tensiune minima are nevoie pe grila IRF1405 pentru a deschide complet ? legat de incalzire cu bujii. pentru ce ai nevoie de pwm, poti folosii bujii standard la 11V, oricum de-abia pot sa se incalzeasca in apa fiind.. nu prea ai de ce sa le reduci.. Editat Decembrie 10, 2014 de Vizitator Link spre comentariu
one Postat Decembrie 11, 2014 Partajează Postat Decembrie 11, 2014 (editat) ce tensiune minima are nevoie pe grila IRF1405 pentru a deschide complet ? legat de incalzire cu bujii. pentru ce ai nevoie de pwm, poti folosii bujii standard la 11V, oricum de-abia pot sa se incalzeasca in apa fiind.. nu prea ai de ce sa le reduci.. Maxim 4V. Eu am avut o aplicatie in care igniterele aprindeau o flacara si aveam nevoie sa reduc. De fapt, asta a fost cererea "clientului" si asa am facut, fara sa analizez exact aplicatia. Tranzistoarele nu se incalzeau deloc, e drept ca pusesem cate 2 in paralel si nu depaseam 20A Cu un Rds sub 10mohm pornesti si automobilul, mai ales cu 2 in paralel. Editat Decembrie 11, 2014 de one Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 11, 2014 Partajează Postat Decembrie 11, 2014 (editat) de azi sunt si preferatele mele, daca au 4V pe grila. daca tot vorbim de preferatiuni .. caut un triac pretabil cu uC , nu am lucrat pana acum cu ele, dar m-ar interesa daca exista ceva cu optoculpor direct, pe curenti decenti. Editat Decembrie 11, 2014 de Vizitator Link spre comentariu
UDAR Postat Decembrie 11, 2014 Partajează Postat Decembrie 11, 2014 (editat) Iertați-mă că intru nepoftit în vorbă. IRF1405 nu are nici pe departe ”deschidere completă” la 4V în poartă. În DS este specificat la 10V pentru Rds_on și timpii de comutație . După Figura 1 de la Pagina 3 vedem că are abia 4A ( tipic ) la 4,5V Vgs iar din Figura 6 de la Pagina 4 vedem că platoul Miller este la aproape 6V . Abia peste această valoare putem discuta de ”deschidere completă” http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf1405pbf.pdf Editat Decembrie 11, 2014 de UDAR Link spre comentariu
giongiu Postat Decembrie 11, 2014 Partajează Postat Decembrie 11, 2014 Un mosfet care functioneaza fara probleme, chiar si sub 4V. http://pdf.datasheetcatalog.net/datasheet/irf/irf3708.pdf Link spre comentariu
Vizitator iflorea13 Postat Decembrie 14, 2014 Partajează Postat Decembrie 14, 2014 Adevarul este ca sistemul are 4 bujii incandescente,dar sursa de calculator din care le alimentez nu duce mai mult de 16 A;asta este cauza pentru care am vrut sa le alimentez prin pwm 5%->10%->15% pana pe la 30% si chiar daca este frig de crapa pietrele,tot reusesti sa o aduci la 20-30 grade Celsius ca sa-i faci o pornire decenta plus sa-i reduci consumul de combustibil.As mai fi avut o intrebare;pot sa leg un mosfet tip N cu drena la +si sursa la bujii care sunt la masa,deoarece am tot cautat ceva tranzistori mosfet canal P si nu am gasit la curentii la care aveam nevoie.Totusi am comandat 3xBTS 555 dar mi se par putin prea scumpi pentru acest proiect care nu stiu daca va functiona vreodata.Sper ca nu v-am plictisit cu povestea mea. Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 14, 2014 Partajează Postat Decembrie 14, 2014 (editat) pot sa leg un mosfet tip N cu drena la +si sursa la bujii care sunt la masa,deoarece am tot cautat ceva tranzistori mosfet canal P si nu am gasit la curentii la care aveam nevoie Da, poti. Dar se vor incalzii ceva mai mult mosfetii. Pare ciudat, dar majoritatea aplicatiilor pe auto, firme consacrate cum ar fi webasto, eberspacher, folosesc aceasta configuratie. Fara radiator, smd lipit pe cablaj. cei drept cablaj ramforsat cu un strat de aluminiu pe mijloc. Probabil mizeaza pe temperaturile scazute de functionare, sub 5 grade, unde ceva caldura nu strica pentru componente. As fi procedat la fel cu BTS555, nu te va durea capul, dar sunt convins ca ar functiona cu succes si cu mosfet N la aceasta aplicatie. Sunt convins si ca nu o sa fi multumit de alimentarea bujiilor in pwm. Temperaturile cu minus sunt greu de invins, si mai ales cand vorbim de un acumulator infrigurat. (36A nu e jucarie..) Eu cel putin asa am inteles, ca pre-incalzirea e inainte de pornire din fraza "ca sa-i faci o pornire decenta". Chiar si cu motorul pornit, e un risc pentru diodele din alternator...nu stiu daca pwm-ul poate salva situatia, cel mult, o va face inutila... sper sa ai nevoie si de parerea mea. O idee.. cu 5000W pe o suprafata de contact de ~900cm2, reusesti sa aduci apa la 82 grade in 8-10 minute, de la -7. Nu stiu cat debiteaza 4 bujii incandescente, dar nu cred ca se apropie macar..asta inseamna ca ar fi nevoie de 15 minute sau mai mult. Cum o sa arate acumulatorul dupa 15 minute oare.. ? @UDAR eu nu am verificat, inainte sa postez. ma intreb cum de nu se incalzeau totusi feturile in aplicatia lui One cu 4V. dar posibil ca aveau mai mult pe grila.. Editat Decembrie 14, 2014 de Vizitator Link spre comentariu
one Postat Decembrie 15, 2014 Partajează Postat Decembrie 15, 2014 (editat) Iertați-mă că intru nepoftit în vorbă. IRF1405 nu are nici pe departe ”deschidere completă” la 4V în poartă. În DS este specificat la 10V pentru Rds_on și timpii de comutație . Imi cer mii de scuze... Intr-adevar am mai privit o data desenul cablajului si aveam cate un IR2104 pentru fiecare 2 tranzistoare in paralel. Acesta (IR2104) era alimentat cu 12 sau 15V de la un regulator liniar. Un tranzistor pe care l-am folosit direct cu microcontroller este BSP75N dar acesta este pentru curenti pana la 1A. Edit: pentru curenti de cativa amperi am mai folosit BUZ11 direct comandat cu micro - insa nu imi amintesc daca se incalzea sau nu... Editat Decembrie 15, 2014 de one Link spre comentariu
UDAR Postat Decembrie 15, 2014 Partajează Postat Decembrie 15, 2014 @one Nu e vorba de scuze aici , scăpări avem toți. @Aw Genetix Da, poti. Dar se vor incalzii ceva mai mult mosfetii. Dacă MOSFET-ul ( cu canal N ) are sursa legată la o sarcină față de masă și aplicăm o comandă cu , să zicem +12V în poartă , în sursă vom avea o tensiune mai mică cu 3-6V sau chiar mai mult , în funcție de ce curent absoarbe sarcina și de MOSFET , desigur . Încălzirea va fi deci mult mai consistentă decât ”ceva” . Aplicațiile la care faci referire e posibil să folosească circuite de ridicare a tensiunii de comandă în poartă - ceva gen ”bootstrap” Link spre comentariu
Depanatoru Postat Decembrie 15, 2014 Partajează Postat Decembrie 15, 2014 Sunt destui tranzistori MOSFET de putere si curent mare care merg comandati cu 5V si chiar mai putin ... de exemplu seria IRL ... unde L vine de la "logic" ( 5V ) . Nici nu sunt scumpi Link spre comentariu
UDAR Postat Decembrie 15, 2014 Partajează Postat Decembrie 15, 2014 (editat) Edit: pentru curenti de cativa amperi am mai folosit BUZ11 direct comandat cu micro - insa nu imi amintesc daca se incalzea sau nu... Un BUZ11 comandat cu 4,5-5V în poartă are , tipic , ceva de genul 100mV la 2-3A deci nu se încălzește . Fac o precizare cu această ocazie - am vorbit mai sus de platoul Miller . Este relavant în principal în aplicații de comutație ”adevărate” unde pierderile trebuie minimizate . Pentru a comanda o sarcină oarecare e suficient să avem simultan Vgs > Vth și Vds < Vgs-Vth . Sigur , imediat ce prima inegalitate devine adevărată tranzistorul conduce . El poate însă intra în regiunea de saturație unde curentul nu mai crește cu creșterea Vds. Dacă și a doua condiție este îndeplinită tranzistorul se comportă ca o rezistență - Rds_on - cu atât mai mică , cu cât Vgs este mai mare ( cu niște limite , desigur ). Editat Decembrie 15, 2014 de UDAR Link spre comentariu
Depanatoru Postat Decembrie 15, 2014 Partajează Postat Decembrie 15, 2014 BUZ11 e facut pentru comanda de 10V , la 5V se incalzeste daca se vrea un curent cat de cat mare . Mosfet-ul are rezistenta de conductie , nu tensiune DS Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum