Vizitator Postat Septembrie 27, 2014 Partajează Postat Septembrie 27, 2014 Pai tocmai de asta, daca ia 1 metru de litz din ala; chiar si jumatate de metru ii ajung pentru 2x3, 2x4 spire primar, si a rezolvat problema, in 5 min traful este gata bobinat... Iar acel litz, tine fara probleme mult peste 1000W. Sincer n-am reusit sa ard mosfet "fara sarcina" ( fara trafo sau cu secundarul in gol), insa am reusit sa ard tragind si peste 150% fata de Id max la 25 grade dat de catalog. IRFP064N am reusit sa ard 2 buc (o singura pereche) cind am depasit 130+ amperi trasi din acumulator, aveam peste 250mV pe shuntul Goertz. Au cedat firele de conexiune din mos-uri, nu au explodat, s-au intrerupt si s-a fisurat un pic carcasa... Face cum crede, eu doar i-am dat un sfat. Link spre comentariu
baciucalin Postat Septembrie 27, 2014 Autor Partajează Postat Septembrie 27, 2014 Nu contest experienta voastra in acest domeniu. Totusi, UDAR are dreptate la partea cu sursa modesta. Tot ce imi doresc e sa am minim 200W la iesire. Dar nu as vrea sa am un randament mai mic de 70% pe cat posibil. Vreau sa invat sa bobinez corect, pentru ca asta e secretul din cate am inteles. Totusi inca nu am inteles cum pot bobina primarul astfel incat sa fie simetric, fara diferente in lungimea conductorului. Intr-adevar am puscat pana acum 6 tranzistori, spre rusinea mea, dar nu vreau sa mai fac vreo prostie. Link spre comentariu
UDAR Postat Septembrie 27, 2014 Partajează Postat Septembrie 27, 2014 (editat) @DjLeco Ține 1000W la tine , la 12V evident că nu . Nu zic însă să nu ia , treaba lui ! @baciucalin Cîte spire ai primar/secundar , până la urmă ? Că nu mai caut în tot subiectul . Și ce sârmă vrei să folosești ? Și , apropo , vrei 36V nu 2 x 36V , e corect ? Editat Septembrie 27, 2014 de UDAR Link spre comentariu
baciucalin Postat Septembrie 27, 2014 Autor Partajează Postat Septembrie 27, 2014 (editat) In primar am 2+2 si in secundar 6 spire. Sarma cred ca de 0.75mm ... doar saptamana viitoare pe miercuri o cumpar ca am drum in Cluj. Edit 1: exact, 36V simplu. Dupa redresare imi trebuie 33-34V. Frecventa de 50kHz si ferita e ETD49. Nu e pentru amplificator audio. Edit 2:DjLeco esti foarte tare. Eu inca nu am reusit sa trag mai mult de10A fara sa se incalzeasca destul de tare transilurile de protectie. Oricum, ati vazut din oscilograme de ce se incalzeau; cuplajul prost. Editat Septembrie 27, 2014 de baciucalin Link spre comentariu
UDAR Postat Septembrie 27, 2014 Partajează Postat Septembrie 27, 2014 Eu aș zice să faci așa : Pui 12 fire de 0,75 și le faci , pe cât posibil panglică . Lipești începutul în stânga pe 2 pini. Bobinezi de la stînga spre dreapta 3 spire și lași sârma în drepta ( măsori înainte cele 12 fire să-ți ajungă pentru 6 spire ) . Pui peste 2x18 spire tot de 0,75 ( că asta ai ) cu care faci 2 spire , tot de la stânga spre dreapta , dar lipind 18 fire pe 3 pini și celelalte pe alți 3 pini. Lipești la dreapta capetele pe câte 2-3-4 pini , că aici ai destui. Revii cu cele 12 spire ale secundarului de la dreapta spre stânga (dar înfășurând , desigur, în același sens ) și bobinezi alte 3 spire . Lipești capetele pe cei 2 pini rămași . O să ai secundarul în stânga între primii doi și ultimii doi pini ( presupunând că ai lipit în ordine ) . Pentru primar o să conectezi sfârșitul unei secțiuni ( din dreapta ) cu începutul celeilate ( din stânga ) . Aceasta va fi mediana , iar începutul va fi pe pinii rămași din stînga și sfârșitul pe cei din dreapta . Conectarea o faci fie pe cablaj , fie cu fire suficient de groase . Pentru că în dreapta ai suficienți pini , poți - pentru stabilitate mecanică - să faci o priză nefolosită pe secundar după primele trei spire . Nu e ușor, cu toroidalul era mult mai simplu . PS Sper să intervină cineva care a făcut un astfel de transformator , să ne spună cum a făcut și ce rezultate a obținut. Link spre comentariu
Vizitator Postat Septembrie 27, 2014 Partajează Postat Septembrie 27, 2014 Foloseste 2x4 spire in primar, bobinate simultan, apoi fazezi corespunzator infasurarile, urmarind sa acoperi cit mai multa suprafata din materialul magnetic. Foloseste rezistenta de deadtime de 33-68 ohmi, la SG3525. Foloseste rezistente de 8,2-10 ohm in portile mosfetilor pina in iesirile SG, banuiesc ca nu ai driver-buffer specializat si pentru puterea aia oricum nu trebuiesc, sg-ul comanda usor mosuri mici. Pune pentru inceput un snubber format din 2,2nF si 10 ohm/3W direct pe lateralele trafului (drenele mosurilor). Alege ca frecventa de lucru cca 50kHz pentru Traf, cam 100kHz pe pinul Osc Out la SG3525 Alimenteaza prin o siguranta de 5A, si da-i drumul la montaj FARA SECUNDAR, doar cu primarul conectat. Curentul consumat de intregul montaj trebuie sa fie mic, si sa nu se incalzeasca nimic. Verifica formele de unda in portile Mosfet fata de masa si posteaza-le. Verifica formele de unda in Drenele mosurilor fata de masa si posteaza-le. Verifica formele de unda din mediana trafului catre lateralele infasurarilor si posteaza-le. Joaca-te cu diverse snubbere incepind cu 1nF si 22-47 ohm/3w pina pe la 4,7nF pus direct intre drenele mosfeturilor (pe latelalele primarului) pina obtii forme de unda dreptunghiulare corecte (fara spike-uri sau deformari) intre D si S la mosfeturi. Atunci putem spune ca ansamblul primar trafo> mosfeturi este OK. Abia apoi te apuci sa faci secundarul. Secundarul bobineaza-l de test pentru maxim 50Vac in gol la 12V pe baterie, cam 12-14 spire aproximez. Nu bobina mai mult (rezerva prea multa de tensiune, prostia asta am facut-o si eu), feedback-ul la SG nu este unul nemaipomenit cu opto, e de preferat direct in DC din secundar in el, asta daca nu exista probleme de izolatie galvanica intre acumularor si iesirea SMPS. Ok dupa secundar bobinat, redreseaza tensiunea cu 4 diode rapide de minim 8A/200V (nu uita de snubber si in secundarul trafo, asemanator ca la primar), filtreaza cu ceva pe la 63-80Vcc, pornesti si pui un consumator dupa redresare care sa traga ceva curent preferabil becuri auto de 24V cu filamentele inseriate ca sa vezi cit se aprinde, si eventual ceva rezistente de wattaj sa ai cam 50 w consum. Este posibil ca siguranta de 5A sa cedeze, o maresti la 8-10A, cit sa suporte sarcina de test din secundar fara probleme. Tensiunea de frecventa mare, masurata cu un aparat slab, este masurata eronat, de aia iti recomand redresarea si filtrarea tensiunii din secundar pentru masuratori in DC. Te joci cu frecventa smps de la 50kHz initial, in jos (scazind-o), vei observa variatia tensiunii secundare o data cu frecventa, in sensul cresterii tensiunii cu scaderea frecventei spre 35kHz-25kHz. Unde becul se aprinde cel mai tare, acolo ai raportul cel mai bun de transformare primar-secundar (cam gresita un pic exprimarea insa intelegi tu), aia este frecventa optima pentru trafo realizat de tine. Mai ajusteaza usor snubberele, urmarind forme de unda corecte pe mosfeti, posteaza-le! Presupunind ca ai ajuns la un rezultat in ceea ce priveste frecventa, formele de unda si tensiune secundara, vezi cite spire iti trebuiesc pentru 47-50Vdc(in gol), si apoi realizezi feedback-ul, care stabilizeaza tensiunea dorita de tine. Succes. Link spre comentariu
Marian Postat Septembrie 27, 2014 Partajează Postat Septembrie 27, 2014 Calin pentru binele tau ignora postarea lui Leco de deasupra mea, sau oricum unele "sfaturi"... Iarta-ma Leco dar trebuie sa fiu de acord cu @Giongiu, sfaturile tale sunt nepotrivite unui incepator, strici omu de la bun inceput formandu-l pe o cale gresita... Ai dovedit ca nu poti fi deturnat de la convingerile tale dar e pacat sa pui si pe altii care pur si simplu nu stiu mai bine, pe acelasi drum de "la ghici"... N-ai decat sa te superi ( oricum nu asta e scopul meu ), dar remarc si la tine niste sugestii la fel de sa zic asa greu de inteles ca si la @Cavit si tocmai de asta am zis ca autorul subiectului ao fost ghidat gresit, de asta am renuntat sa mai postez cateva pagini aici... Sursa este stabilizata deci RD este putin relevanta, oricum exista un timp mort minim impus chiar si cu RD 0 Ohm, dar sursa fiind stabilizata in mod normal proiectezi totul de asa natura incar foarte rar se ajunge la umplere maxima, tocmai pentru ca ai nevoie ca tensiunea sa fie stabilizata, deci sistemul sa aiba resurse suficiente, deci la o umplere de sa zicem 40% impusa de bucla de reactie, RD chiar nu mai are absolut nici o importanta din punctul meu de vedere. In alta ordine de idei traful se proiecteaza teoretic si realizeaza practic pentru o frecventa aleasa in prealabil si nu alegi frecventa la ghici dupa un traf deja facut, e o metoda pur si simplu amatoriceasca sa faci asa. In rest nu mai comentez, oricum n-am avut rabdarea sa citesc tot... Link spre comentariu
UDAR Postat Septembrie 27, 2014 Partajează Postat Septembrie 27, 2014 Metoda lui Leco se încadrează în marea familie a ”trial and error ” , metodă folosită și mult mai la vest decât noi. Pe de altă parte , această metodă este folosită atunci când nu exsită un fundament teoretic suficient pentru domeniul cercetat. Adică, nimeni în lumea largă, nu face un transformator cu această metodă. Ce se mai optimizează în faza de prototip sunt snubbere, filtre EMI , etc adică ce depinde de cablaj, layout , și alți factori ce nu pot fi anticipați în faza de proiectare. Eu nu reproșez metoda ca atare - deși există riscul ca ea să dea rezultate funcționale dar departe de optim - ci faptul că , în cazul nostru concret , problema cuplajului primar - secundar nu este abordată prin metoda lui Leco. Link spre comentariu
giongiu Postat Septembrie 27, 2014 Partajează Postat Septembrie 27, 2014 Eu aș zice să faci așa : Pui 12 fire de 0,75 și le faci , pe cât posibil panglică . Lipești începutul în stânga pe 2 pini. Bobinezi de la stînga spre dreapta 3 spire și lași sârma în drepta ( măsori înainte cele 12 fire să-ți ajungă pentru 6 spire ) . Pui peste 2x18 spire tot de 0,75 ( că asta ai ) cu care faci 2 spire , tot de la stânga spre dreapta , dar lipind 18 fire pe 3 pini și celelalte pe alți 3 pini. Lipești la dreapta capetele pe câte 2-3-4 pini , că aici ai destui. Revii cu cele 12 spire ale secundarului de la dreapta spre stânga (dar înfășurând , desigur, în același sens ) și bobinezi alte 3 spire . Lipești capetele pe cei 2 pini rămași . O să ai secundarul în stânga între primii doi și ultimii doi pini ( presupunând că ai lipit în ordine ) . Pentru primar o să conectezi sfârșitul unei secțiuni ( din dreapta ) cu începutul celeilate ( din stânga ) . Aceasta va fi mediana , iar începutul va fi pe pinii rămași din stînga și sfârșitul pe cei din dreapta . Conectarea o faci fie pe cablaj , fie cu fire suficient de groase . Pentru că în dreapta ai suficienți pini , poți - pentru stabilitate mecanică - să faci o priză nefolosită pe secundar după primele trei spire . Nu e ușor, cu toroidalul era mult mai simplu . PS Sper să intervină cineva care a făcut un astfel de transformator , să ne spună cum a făcut și ce rezultate a obținut. Eu cred ca solutia asta e foarte buna. Important sa aseze spirele in panglica, la o adica, le poate fixa cu scoci, sa ramana in pozitia respectiva. Cand spui 2x18 spire, te referi la 2x18 fire... Marian, hai sa lasam omul sa faca mai intai traful corect, abia dupa aceea il sfatuiesti ce si cum, altfel nu mai pricepe nimic. Link spre comentariu
UDAR Postat Septembrie 27, 2014 Partajează Postat Septembrie 27, 2014 Da @giongiu , mulțumesc de corectură ! Link spre comentariu
Vizitator Postat Septembrie 27, 2014 Partajează Postat Septembrie 27, 2014 UDAR, daca ai vedea cum sint bobinate trafurile la toate smps facute de mine, te-ai mai gindi un pic si ai lasa troria putin mai jos de rangul de suprem, crede-ma stiu ce vorbesc. Masurata inductanta de scapari la un traf de-al meu este de cam 4,7uH la 1,2mH primar. Eu zic ca e MAI MULT decit OK. Am peste 100 SMPS facute la viata mea, cam 40 de la 12Vcc un sus. Cel mai bun pentru 12Vcc este toroidul bobinat suprapus, secundar peste primar. Asa se realizeaza peste 99% din sursele smps la amplificatoare auto, in speta cele cu miez toroidal. Am bobinat si secundar separat de primar in cele 2 semicercuri, la 27kHz, nici o diferenta, NIMIC, aceleasi inductante masurate (si de scapari), si puterea obtinuta, si temperaturi (minometric masurate) ! Si asta pentru peste 1000W. Gata, ajunge aici, ii urez succes in realizare. Link spre comentariu
Marian Postat Septembrie 27, 2014 Partajează Postat Septembrie 27, 2014 Marian, hai sa lasam omul sa faca mai intai traful corect, abia dupa aceea il sfatuiesti ce si cum, altfel nu mai pricepe nimic. Ai dreptate, in principiu este foarte ok ce spui ( vorba aia, "copilul cu moase multe moare cu buricul netaiat..."), dar mi s-a parut o problema tocmai la realizarea corecta a trafului prin metoda sugerata si de asta am intervenit ca s-a vazut destul de clar ca un traf nu tocmai ideal provoaca neplaceri. Link spre comentariu
UDAR Postat Septembrie 27, 2014 Partajează Postat Septembrie 27, 2014 (editat) Leco, repet . Nu contest sub nicio formă realizările tale și , cum am spus , nici metoda ta. În altă ordine de idei bănuiesc ( sunt aproape sigur ) că ai obținut 1,2mH cu 4,7 µH la un traf coborâtor pentru o punte ( sau semi punte ) , nu la un traf pentru 12V la XXX , pe miez ETD sau EE . Apropo, am măsurat - la întâmplare , tot cu ocazia unei discuții pe forum - un traf ATX și am obținut 5,5mH cu 10µH iar pe un E42 făcut acu vreo două luni pentru un proiect am obținut 4,85mH cu 9µH . Deci, e clar că te cred. Iar , în ce privește 12V UP , sper că ai observat că am insistat pe simetria primarului , apoi pe scăpări și abia apoi pe celelalte pierderi iar superioritatea toroidalului am susținut-o și eu . Și mai contează , totuși , și schema . Un control al curentului ”pulse by pulse” sau o schemă de genul ”current fed” , mai rar folosită la 12V auto, minimizează sau elimină riscul de dezechilibrare a fluxului deci permite concentrarea atenției pe alte aspecte . Dar , cum au zis colegii , să-l lăsăm pe Călin să facă un transformator decent ( nu neapărat excepțional ) , indiferent după care metodă. Editat Septembrie 27, 2014 de UDAR Link spre comentariu
Vizitator Postat Septembrie 27, 2014 Partajează Postat Septembrie 27, 2014 Exact! Sa faca traful cum trebuie, cit se poate in regim amator, si cu ajutorul nostru sa duca la bun sfirsit acest proiect! Link spre comentariu
andreigradu Postat Septembrie 27, 2014 Partajează Postat Septembrie 27, 2014 totusi v-ati gandit sa bobinati pe miezul E cu banda de cupru primarul izolat cu prespan? Adica puneti foaia de cupru sandwich cu prespanul si bobinati. Faceti un sandwich cu cele doua primare si apoi puneti secundarul bobinat cu sarma. La miezul E merge ideea. La ETD nu prea. Mai ales ca userul zice ca are un miez E marisor. Sau im loc de litz... folositi ceva fir de 0,25, sau 0,2 multe puse in paralel. E imposibil sa nu se gaseasca pe la un atelier de bobinaj o jumate de Kg. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum