Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Supraveghere Flacara


Vizitator

Postări Recomandate

@one, cele mai multe placi au un singur electrod si pentru  scanteie si pentru detectie. o sa testez cu o placa sa vad cum reactioneaza dar vroiam sa mai aflu niste opinii
@ ventzel, nu m-am exprimat suficient de clar, ideea era sa pot folosi o placa de la o centrala pe gaz pentru comanda ventilatorului unui arzator pe peleti, sa folosesc partea de termostat pentru controlul temperaturii fara a  intra in protecie din cauza lipsei de detectie a flacarii. astfel se pot utiliza unele placi care au functia HORNAR - functionare arzator pana temperatura ajunge la 85 si repornire la 77 (de ex.ECOFAST)
Orice sugestii sunt binevenite. Va multumesc
Link spre comentariu

schema si ideea propuse mie sunt foarte bune.

imi permit sa-mi dau si eu cu parerea, nu ca as fi mai bun, dar din experienta mea, pot spune ca e mai "sfant" sa pui o sonda de temperatura + AOP. Cost estimativ: 60Lei

 

Latura proasta este ca ai o intarziere in detectia flacarii, comparativ cu cea prin ionizare care este instanta. Dar in unele cazuri nu conteaza.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

 

@one, cele mai multe placi au un singur electrod si pentru  scanteie si pentru detectie...

 

Intr-adevar de cele mai multe ori sunt alimentate la foarte joasa tensiune deci arzatorul este legat la masa de aceea cu solutia propusa de tine nu eram familiarizat.

La multe centrale termice sunt 2 electrozi pentru aprindere.

Am un montaj functional de detector de flacara alimentat la 24V, cu utilizarea unui transformator de aprindere separat, construit de mine pentru o aplicatie specifica, cu un singur electrod de aprindere si masa dar masurarea ionizarii nu este foarte precisa.

 

Multe solutii comerciale au un transformator cu priza mediana in secundar, astfel sunt 2 electrozi pentru aprindere, izolati fata de masa, fac scanteia intre ei, apoi detectia se face intre priza mediana si masa care este arzatorul (sau intre una din bornele transformatorului si masa).

 

Arzatoarele mai serioase am vazut totusi ca au 2 electrozi pentru aprindere si unul pentru detectie, din cauza ca zona pentru aprindere si zona pentru masurarea ionizarii nu coincid.

Masurarea ionizarii are importanta pentru a evalua eficienta si corectitudinea arderii, lucru din ce in ce mai apreciat in ultima vreme.

Editat de one
Link spre comentariu

Merge teoretic cu orice tip de termocupla, singura problema ii cat rezista termocupla in flacara pana sa-i apara degradari fizice. Ti-ar trebui o termocupla care sa fie functionala si la peste 1000C. Daca pui o termocupla de tipu asta: http://delta-electronic.com/shop/images/type%20K.jpg nu rezista mult timp si daca pui o termocupla incapsulata o sa ai inertie mare la detectie.

Editat de ventzel
Link spre comentariu

  In schema (varianta cu termocupla) nu este decat amplificatorul, pentru stabilirea pargului de sesizare mai este nevoie de un bloc comparator cu histerezis.

  Timpul de raspuns este destul de mare (timpul necesar pentru incalzirea senzorului depinde in mare masura de valoarea temperaturii stabilita ca prag si de constructia sondei). 

In mod normal un sesizor de flacara trebuie sa sesizeze numai flacara, orice problema legata de functionare montajului electronic si a senzorului, trebuie sa duca la setarea blocului de iesire in pozitie "lipsa flacara" sau "defect" (exempul scurtcircuitarea electrozilor).

  Tija de ionizare (electrod de ionizare) sesizeaza flacara datorita ionizarii gazelor in momentul in care sunt incalzite (intre cei doi electrozi ia nastere un curent).

  Fotocelula UV este sensibila la radiatia UV emisa in timpul arderii (radiatia UV ionizeaza gazul din interiorul tubului UV).

 

 

Cu stima

Barbu Paul

Link spre comentariu

  In schema (varianta cu termocupla) nu este decat amplificatorul, pentru stabilirea pargului de sesizare mai este nevoie de un bloc comparator cu histerezis.

 

Eu nu cred ca e neaparata nevoie de comparator. Ar fi mai elegant, dar nu indispensabil

Operationalul este alimentat la 5V si are o amplificare de 300, deci pentru a se satura ii trebuiesc 5V/300, aproximativ 17mV. O termocupla K are aproximativ 47uV/°C, deci daca avem o temperatura ambianta de 20°C, rezulta, pentru 17mV, o temperatura a termocuplei cam de 17000/47+20 = 380°C. Daca temperatura flacarii este peste 380°C, tensiunea de iesire va fi 5V (mai putin, de fapt). Daca flacara se stinge, in scurt timp aceasta tensiune va tinde catre zero, sa zicem la 100°C vor fi 4.7mV*300 = 1.41V, pentru un circuit CMOS alimentat la 5V acesta ar fi nivel "zero".

Problema mai mare pe care o vad ar fi offsetul operationalului, care poate genera anumite probleme.

 

Termocuplele plasate direct in flacara nu au o viata foarte lunga, datorita variatiilor mari de temperatura si faptului ca aceasta are un caracter oxidant (sau reducator in anumite cazuri).

Editat de one
Link spre comentariu

Offsetul nu genereaza probleme, este destul de mic (tipic 0,11 mV - asta inseamna +/- 33 mV maxim pe iesire) cat despre utilizarea integratelor logice nu trebuie sa uiti faptul ca semnalele de intrare trebuiesc sa aiba paliere destul de rapide astfel incat sa functioneze corect (integratele logice nu functioneaza corect intre nivelul maxim al pragului "0" logic si nivelul minim sl pragului "1" logic, exceptie fac cele cu intrari trigger schmitt care bineinteles ca pot fi utilizate), cat despre termocuple care sa functioneze destul de mult timp la temperaturi ridicate trebuie sa te gandesti la cele utilizate in general pentru  mentinerea  flacarii de veghe, dar raman la parerea mea ca timpul de raspuns este destul de mare, interval de timp care poate cauza destul de multe probleme (cand este vorba de gaz trebuie sa te gandest la cantitatea de gaz care se scurge in intervalul de timp de la stingere accidentala a focului pana in momentul in care sistemul sesizeaza "lipsa flacara"), supravegetorul cu ionizare se utilizeaza cu precadere pentru supravegerea arderii gazului metan sau GPL.

 Ca  sa te ajutam avem nevoie de mai multe informatii cu privire la dispozitivul pe care vrei sa il realizezi.

 

Cu stima

Barbu Paul

Link spre comentariu

mai multe variante de proiecte.

o parte folosesc sonda K , acolo unde flacara nu este directa, citirea se face in compartiment evacuare gaze

si o alta parte citesc exact in flacara, si aici as avea nevoie de o schema cat mai simplificata de detectie a flacarii prin ionizare.

 

in nici o situatie nu e gaz, GPL, sau vreo centrala termica. nu fac modificari.

 

am primit schema de mai sus, problema se pune ca trebuie sa fac acel inversor cu transformator, si locul nu prea imi permite asa mult..de asta insist pentru o alta schema ceva...

 

PS: nu e nevoie de comparator. folosesc atmega sau pic

 

si apropo. nu am "pamant". merge si fara ? sunt totusi pe 12V ...auto..

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Cu multi ani in urma am realizat un montaj pentru detectia lipsei flacarii folosind metoda optica, o fotodioda parca am folosit. Nu e cu ionizare dar a functionat foarte bine la supravegherea arzatorului dintr-o soba. La alegerea elementului fotosensibil trebuie avuta un pic de grija , nu toate sunt sensibile la lumina albastra a flacarii.

Link spre comentariu
Vizitator aeon07

nu poate fi utilizat un senzor de la aragaze?

am vazut asa ceva, era un tub lung si subtire din metal, capatul care statea in flacara era inchis iar la celalat capat avea doua contacte

cred ca genera curent cand se afla in flacara, aragazul nu trebuia sa fie in priza ca sa functioneze

 

cam asa ceva

https://www.google.ro/search?q=senzor+gaz+aragaz&biw=1602&bih=774&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=dwwkVIKENITIyAOT1YHwDQ&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=ejs9ztot6EZ0nM%253A%3BOi06eFKqTcUeOM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.firmeproduse.ro%252Fpictures%252Fp1104%252F1313491717_aragaz_11.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.firmeproduse.ro%252Fcatalog%252F22188%252FSENZOR%252BTEMPERATURA%252BARAGAZ%252B-%252BSUNATI%252BLA%252B0732%252B034%252B791.html%3B300%3B130

Editat de aeon07
Link spre comentariu
Vizitator iRoata

Ala de la aragaz deteceaza caldura directa, este senzor termic; aici era in discutie detctor de UV.

Inca se mai gasesc tuburi detector de UV (detector de flacara); ca tot mentiona cineva mai sus de UV220 ca nu se mai gasesc.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări