Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Identificare putere motor trifazic si pornire in monofaza


Vizitator sory1979

Postări Recomandate

Abia acum dupa mult timp de utilizare a motorului despre care vorbeam mai sus (cel de 0,75kW/940 rpm) am constatat o enorma discrepanta intre inscriptiile de pe placuta cu parametri. Studiind o norma tehnica de la ICPMUA, am constatat ca dupa aceasta norma, motorul ar fi trebuit sa aiba un curent nominal de 3,9 A si nu de 3,1 - care corespunde unei turatii la aceeasi putere de 3000 rpm.Deoarece - atunci cand cineva, sau ceva ma dezinformeaza - am obiceiul sa verific, am masurat cu un ampermetru cu domeniul 0...30 A curentul in diferitele faze ale motorului si am gasit o valoare de aproximativ 4,5 A. Am fost si mai nelamurit, deoarece un curent de 4,3 A corespunde dupa norma, unui motor cu turatia de 750 rpm. De aceea am imprumutat un tahometru mecanic de contact (dintre cele ce sunt antrenate direct de arborele motor printr-un con de antrenare care se introduce in gaura de centrare din capatul axului) si am gasit dupa cateva incercari ca turatia se afla undeva intre 690 si 710 rpm. Deci eticheta "minte". Totusi, nici in acest caz formulele consacrate pentru calculul capacitatii condensatorului de pornire nu duc la un rezultat valabil in practica. De aceea, raman convins ca valoarea acestei capacitati, trebuie sa depinda de turatie. Cu relatia propusa mai sus de mine rezulta o capacitate de aproximativ 130 µf, apropiata de cea gasita prin tatonari.Concluzia este ca atunci cand nu reusesti sa gasesti de la prima incercare capacitatea corecta, pune mana si masoara tot ceea ce poate fi masurat.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 73
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • trinitty

    9

  • mihaighe

    5

  • opreaandrei

    5

  • GEO 53 BN

    4

Top autori în acest subiect

Imagini postate

o remarca pt. fig. 2; sigur infasurarea Ax este bine conectata?

Practic condensatorul de sarcina + condensatorul de pornire sunt in paralel cu bobina.Eu cred mai degraba ca cele doua conexiuni ale condensatorilor ,legate catre ramura "A" ar trebuii legate la cealalta faza,pt. ca in acest fel nu are nici un efect.

Vă mulţumesc frumos pentru observaţie, îmi cer scuze pentru dezinformare, nu a fost cu intenţie, pur şi simplu "greşeală omenească".

Voi ataşa din nou, cu rugămintea către colegul ola_nicolas de a face vizibil permanent ataşamentul; eu la lecţia asta am lipsit la şcoală, am fost cu gîştele pe baltă.

Vă mulţumesc pentru înţelegere, Rasputin.

Link spre comentariu

...Voi ataşa din nou, cu rugămintea către colegul ola_nicolas de a face vizibil permanent ataşamentul; eu la lecţia asta am lipsit la şcoală, am fost cu gîştele pe baltă.

Vă mulţumesc pentru înţelegere, Rasputin.

Tehnica pentru afisarea explicita a unui document pdf - sau de orice alt tip, pe care forumul nu-l primeste, este foarte simpla. In cadrul fisierului pdf respectiv, se alege o pozitie avantajoasa a documentului, imaginii, etc, astfel incat el sa se inscrie in intregime in screen, expunand vederii in acelasi timp o suprafata cat mai mare. Spre exemplu documentul poate fi rotit cu uneltele existente in Foxit pdf in sens invers acelor de ceasornic. Se face apoi un "print screen", iar imaginea se descarca cu comanda "paste" in programul de procesare al imaginilor, pe care fiecare il foloseste in mod uzual. Aici, dupa ce se fac modificarile nacesare - crop to selection si/sau resize (dupa caz) - se roteste din nou imaginea obtinuta, de aceasta data in sensul acelor de ceasornic si se salveaza ca fisier intr-unul dintre formatele recunoscute de forum. Mai trebuie tinut cont ca dimensiunea maxima in pixeli sa nu fie mai mare de 1200x800. Dupa ce am facut cele de mai sus, incarcarea fisierului in postarea pentru care este destinat se face dupa schema rezultata din atasamente.

[attachment=1]Procedura postare fisier imagine 1.png[/attachment]

[attachment=0]Procedura postare fisier imagine 2.png[/attachment]

 

Acestea fiind stiute, rog pe fiecare respondent sa-si posteze singur imaginile. Am facut-o acum si inca in doua randuri pentru a incuraja doi membri timizi sa participe mai des la discutiile noastre. Nu este insa sarcina moderatorului - este bine de stiut.

Link spre comentariu
  • 6 luni mai târziu...

Cam multa teorie si cred ca mai mult l-ati inebunit.

Cu releu de frigider , nu cred c-ar face treaba, ca miezul e usor si inchide contactele la un curent mic, specific puterii de 400W, cat are motorul. Construit unul asemanator, iar la miezul magnetic sa i se puna un arc si surub din care sa regleze tensiunea-n arc, pentru a-l potrivi pe curentul necesar la pornire, al motorului de 2,2. Apoi, eu stiu ca motorul cu cat are mai multe perechi de poli, are turatie mai mica. E asa?

Pentru pornirea motorului trifazic, e de ajunc (practic) sa ai o tarna de condensatori (omul gospodar nu duce lipsa), si pui unul cate unul, sau cati crezi odata,incercand sa pornesti . Pui atatia cat sa porneasca fara prea mare greutate. Eu am pus la strung, de la televizoare (2X100) de la tuburi fluorscente, vreo doi cat stingatorul auto de 3X83. Motorul il legi in triunghi, si condensatorii de la unul din firele de alimentare si borna libera. Daca nu-ti place sensul, muti C-ul la celalalt fir de alimentare. Nu-i lasi conectati tot timpul. Pui in serie cu ei, un buton cu revenire (tip sonerie). Poti sa pui unul mai mic, sa ramana permanent conectat, si il alegi asa fel incat sa nu reduca din turatie sau sa produca un zgomot ca de rulment spart (insemnand ca-i prea mare), ca incalzeste motorul. E bine si fara, daca turatia e constanta indiferent de presiune.Adica motorul e destul de mare, sa nu fie "ingenunchiat " odata cu cresterea presiunii. Ce atatea teorii?

 

Post editat de ola_nicolas, prin stergerea butadei offtopice si cam fortata, cu savantii si ciobanul.

Link spre comentariu

Stimate coleg!Iti respect opiniile si de aceea nu am editat din postarea ta anterioara decat parabola cu savantii si ciobanul, care era mai mult vulgara decat nostima.In alta ordine de idei, indiferent cat consideri ca stii, trebuie sa respecti la randul tau si sa tolerezi si opiniile celorlalti. De altfel nu se stie cine - si cati - considera mai importanta o maniera de lucru de tip mestesugaresc (pe genunchi) si cati vor sa aprofundeze fenomenul discutat mai detaliat si din mai multe puncte de vedere.Altminteri, Toate Bune!

Link spre comentariu
  • 2 ani mai târziu...

Buna ziua,

 

Am citit si recitit acest topic extrem de interesant, iar rezultatul s-a materializat in reusita pornirii unui motor de polizor cu ajutorul unui condensator. Initial motorul era pornit, actionand cureaua de antrenare (cu mana). Ulterior, in urma numeroaselor materiale studiate, am hotarat ca e mai sanatos sa renunt la pornirea cu "mana". Prin tatonari am ajuns la o valoare pt. condensatorul de pornire de 40 uF (nu stiu specificatiile motorului-fisa tehnica este ilizibila). Condensator de lucru i-am pus de 12 uF, dar nu l-am folosit pana acum (este integrat in circuit prin intrerupator), pt. ca acest motor a functionat din totdeauna (mostenire de la tatal meu) fara nici un fel de condensator. Daca il introduc in circuit, diferente in rularea motorului nu se simt, doar o usoara modificare sonora la actionarea intrerupatorului. N-am incercat sa vad cumse comporta in sarcina.

Condensatorul de pornire, de asemenea este conectat in circuit prin intrerupator (o siguranta bipolara de 25A). Studiind acest topic, am inteles ca se poate integra un releu, care in mod automat sa decupleze condensatorul de pornire. Am gasit si pe youtube un tutorial in care se explica integrarea unui "potential relay"

As dori sa folosesc aceasta solutie, cu releu, in montajul meu.

Intrebarea mea este, pot folosi un releu de tip RI13 (pe care il posed) pt. decuplarea Cpornire sau este musai un releu (de potential ?) de pornire.

Si a 2-a intrebare ar fi, condensatorul de lucru poate fi electrolitic (nepolarizat) sau trebuie sa fie de alt tip ?

Multumesc anticipat pt. raspuns.

Link spre comentariu

Pentru pornirea motoarelor cu 2 condensatori acum ceva ani in urma faceam astfel:- foloseam 2 contactori unul care avea automentinere si unul care cupla numai cat era actionat butonul de start. In momentul cand deconectam butonul de start remane actionat contactorul ce are automentinere pana primeste comanda de oprire. Asta era varianta simpla apoi am facut o alta varianta cu releu de timp pe acelas principiu pentru a nu mai tine apasat butonul de pornire o perioada mai lung de timp.

Link spre comentariu

Montajul cu releu de timp la pornire, este o complicatie inutila. Acel releu nu va actiona decat in exclusivitate la prima pornire. Orice "opintire" in functionare cu scaderea turatiei sub o anumita limita va face ca motorul sa se opreasca si sa fie necesara o oprire urmata de repornire. Schema cu releu de tensiune, este mult mai avantajoasa.

...As dori sa folosesc aceasta solutie, cu releu, in montajul meu.Intrebarea mea este, pot folosi un releu de tip RI13 (pe care il posed) pt. decuplarea Cpornire sau este musai un releu (de potential ?) de pornire....

Nu cunosc caracteristicile acestui releu. Daca eticheta motorului, nu mai poate fi citita, atunci trebuiesc facute masuratorile parametrilor care figureaza in mod normal pe aceasta eticheta. Releul trebuie sa functioneze sigur un timp indelungat la curentul nominal al circuitului de pornire, curent la care tensiunea la bornele lui scade sub cea de anclansare ferma. Trebuie studiate mai multe tipuri de relee existente pe piata. Amanunte mult mai concludente poate da eventual colegul @gcom61, sau altcineva care a utilizat efectiv sistemul.
Link spre comentariu

Ca o paranteza, am avut un motor (nu conteaza caracteristici si producator) la care pornirea se facea pe acelasi principiu de mai sus in care condensatorul era cuplat doar la pornire, acesta insa avea un mecanizm centrifugal care cupla si decupla automat condensatorul in functie de turatie...

Link spre comentariu

Multumesc tuturor pt.raspunsuri. Nu m-am lamurit totusi daca este corect sa folosesc condensator electrolitic, pt.condensatorul de lucru sau trebuie de alt tip.

Schema cu releu de tensiune, este mult mai avantajoasa.

Puteti posta aceasta schema d-le ola_nicolas ?
Link spre comentariu

In imagine este schema si o parte din textul articolului link-at de colegul @gcom61 aici. Din dimmer (rezistenta variabila) se alege punctul de anclansare cu motorul in sarcina si la turatia nominala. Dioda este doar pentru cazul unui releu de curent continuu. Contactul releului trbuie sa comute (doar pentru perioada pornirii) cel putin un curent egal cu cel care trece prin condensatorul de pornire. Condensatoarele din schema sunt pentru motorul studiat in articol. Pentru alt motor se vor determina condensatorii adecvati. Pentru asta, ar fi bine de citit intregul articol.

post-27597-139829676912_thumb.jpg

Link spre comentariu

Nu m-am lamurit totusi daca este corect sa folosesc condensator electrolitic, pt.condensatorul de lucru sau trebuie de alt tip.

Neaparat nepolarizat,asa este corect si sigur,nu te lasa pe principiul"merge si asa".
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări