Vizitator Postat Iulie 23, 2014 Partajează Postat Iulie 23, 2014 Am sa prezint in topicul asta cum fac eu o restaurare completa la un magnetofon Revox B-77 inclusiv procedura de recalibrare a partzii mecanice si electrice.Desigur,metoda asta ,se poate adapta la orice alt model de magnetofon sau casetofon ,diferentzele fiind minore.Probabil ca unii dintre dvs. avetzi alte metode de reglaj si alt stil de abordare al restaurarii si ar fi interesant daca am face schimb de experientza si in final am invatza unii de altzii.Mentzionez ca am restaurat peste 50 de bucatzi de B-77 si chiar stiu fiecare piesa de unde provine,chiar si suruburile le cunosc.In momentul de fatza am 4 bucatzi in atelier pt restaurare normala fara tunning,asta fiind alta poveste.Am deschis topicul asta in ideea de ai ajuta pe cei care sunt la inceput de drum sau au facut un hobby pt magnetofoane si mai putzin pt cei care stiu procedura de readucere la viatza a aparatelor astea.Pe parcurs am sa descriu si variantele de reglaj fara aparatura de masura dedicata si m_as bucura daca ar fi de folos cuiva. Dupa scoaterea din carcasa (sunt 4 suruburi pe spate) si detasarea rolei presoare apoi a mastii frontale,se scot tamburii,butoanele si cei doi suportzi care fixeaza masca de aluminiu (panoul de comanda) si in final arata cam asa: dupa detasarea tablei de aluminiu din partea de jos care sustzine modulele in conectori cam asa arata din spate: Aici sunt modulele care urmeaza sa intre in restaurare: Asta inseamna inlocuirea tuturor condensatorilor electrolitici si a potentziometrelor semireglabile care datorita vechimii nu mai fac contact bine intre cursor si stratul rezistiv.Eu inlocuiesc cond electrolitici cu Panasonic FC serie si dintre cei cu tantal doar pe cei aflatzi pe barile de alimentare.De ce nu inlocuiesc tantalul de pe calea de semnal e o alta poveste si in urma multor masuratori mi_am dat seama ca nu se merita inlocuirea acestora cu aluminiu deoarece nu se schimba cu nimic calitatea semnalului.OK,daca chiar vrea cineva sa faca un tunning complet atunci ii poate inlocui cu condensatori de ''firma'' gen Cornell Dubilier care costa 20€ bucata sau din aia cu ulei de sarpe .Exista totusi si variante mai ieftine. Uneori se impune curatzirea modulelor prin spalare cu alcool izopropilic sau cine dispune de baie de curatzire cu ultrasunete le curatza acolo .Excelent e Tikopur ca agent de curatzire dar se poate folosi si apa+detergent de vase sau apa +alcool izopropilic. Aici modulul de cda echipat cu cond originali: iar aici cu Pana_FC Urmeaza apoi demontarea panoului de comanda echipat cu comutatoare si potentziometri.Se scot toate cablurile care care vin in conectorii din placa si se noteaza care unde vine pt usurintza montarii inapoi.Atentzie la demontarea parghiei comutatorului de viteze ca e din textolit iar daca se rupe e jale.Eu desfac intai cele 4 suruburi care fixeaza de sasiu cutia de tabla cu panoul de control si o detasez de magnetofon si de toate cablurile.Apoi desfac suruburile de pe fatza care fixeaza comutatoarele si potentziometrii si abia apoi parghia de la comutatorul de viteze.Asa arata placa de comanda demontata din suportul de tabla: si aici cu comutatoarele scoase: Urmeaza curatzirea temeinica a acesteia cu alcool izopropilic sau in baie de ultrasunete: Cam asa ar trebui sa arate una curatzita bine : Aici apar si comutatoarele curatzate inclusiv parghia din comutatorul liniar pt schimbarea vitezei de antrenare a benzii: iar aici unul dintre comutatoarele rotative de schimbare sursa semnal: Cele 3 comutatoare rotaive sunt identice si se pot schimba intre ele deci nu va facetzi griji cu notarea pozitziei fiecaruia.La fel si celelalte 3 basculante. Dupa curatzirea fizica a placii de comanda si control se impune protejarea contactelor motiv pt care e bine sa se foloseasca un agent de protectzie a suprafetzei de contact.Eu,personal folosesc spray_urile astea de la Caig, seria Deoxit.Tot pt curatzire e ok si WL apoi protejarea in timp o face deoxit_ul. Urmatorul pas e schimbarea cond din sursa si de pe placa de comanda a motorului de antrenare a benzii.Atentzie la condensatorul de deparazitare fixat pe intrarea de 220Vac in general crapa .Eu il schimb intotdeauna 0,1µF seria X2 preferabil Wima dar merge si Panasonic,oricum trebuie neaparat sa fie X2 si nu o pocnitoare de PP la 400Vcc.Cu ocazia asta se trece si comutatorul de tensiune alimentare pe pozitzia 240Vac. Se dau cu spray contact si cei 2 potentziometri din spate de langa mufele de iesire semnal si aux_input si se pun pe pozitzie max dreapta in sensul acelor de ceasornic(CW). Link spre comentariu
Vizitator Postat Iulie 23, 2014 Partajează Postat Iulie 23, 2014 Next.... Partea mecanica e foarte cuminte la modelul asta de Revox si usor de intretzinut.Se stie ca franele nu sunt foarte bune dar in acelasi timp nici nu faci salata de banda din cauza lor.Oricum la capitolul frane sta mult mai bine ASC sau akai,teac,otari samd. Eu desfac axul de la motorul de antrenare a benzii pt a putea fi bine curatzit de resturile de banda impregnate adanc in suprafatza care vine in contact cu banda si rola presoare. Curatzirea de resturile de praf de banda o fac cu spray WL care de fapt e alcool izopropilic .Sa nu folositzi procedee mecanice de curatzire pt ca in final o sa avetzi o lalaiala pe play de toata frumusetzea.Adio teste de wow&flutter.Cu rabdare si alcool (izopropilic !!!!!) isi revine axul de antrenare la starea initziala de fabrica. Rola presoare eu tot cu WL o curatz,altzii folosesc detergent de vase sau alte metode.Unii chiar o baga la strunjit adica o fixeaza in bormasina de banc si ii iau cateva zecimi prin polizare pe o suprafatza plana imbracata cu hartie abraziva de granulatzie medie. Revoxul asta are ,,de la mama lui'' doar un rulment in partea stanga a ghidajelor de banda,eu il schimb si ii mai trag unul in dreapta inlocuind rola fixa de aluminiu.Atentzie ca adaugand al 2_lea rulment trebuie re ajustate franele si e ...nebunie. Urmeaza capitolul frane.Aici alta poveste.La unele aparate e banda de franare lipita pe tamburii de frana terminata.Asta denota ca trebuie schimbata pt a frana totusi in 4-5 metri de banda si nu in 20m. Se dau tamburii afara si se dezlipeste banda de franare care de fapt e o tzesatura de bumbac lipita fest pe tamburul de aluminiu.Merge cam greu curatzirea lipiciului original cu care a fost fixata pe tambur.Eu folosesc spray_ul asta : Ca inlocuitor pt banda originala merge perfect Leucoplast dar nu china ci unul bun care lipeste bine,altfel .... O metoda buna de a afla cat e de bun e lipirea unei fashii de cc 20 cm pe antebratz si apoi ...vazut daca ...epileza sau nu...glumesc.. Urmeza inlocuirea curelei dintzate de la contoarul de banda si eventual a celei care lega ansamblul acesta de tamburul drept. Abia acum urmeza partea frumoasa ...reglajele electrice si masuratori pe calea de semnal....ce a fost pana acum nu mi_a placut niciodata dar,nah,o fac pt ca nu se poate sari pasul asta. Link spre comentariu
zal Postat Iulie 23, 2014 Partajează Postat Iulie 23, 2014 M-ai omorît. Magul visurilor mele de acum 30 de ani, între timp m-am lecuit. Am avut plăcuţele preurilor clonate pe calc din manual, cel puţin preul de redare nu se compara cu ce era pe piaţă atunci, chiar folosit cu un cap de înregistrare de Rostov. E destul de ergonomic proiectat, la bază e tot A77. Spor la restaurat! Link spre comentariu
valica Postat Iulie 23, 2014 Partajează Postat Iulie 23, 2014 De unde ati cumparat spray-urile Deoxit ? Eu nu am gasit decat in SUA. Link spre comentariu
Vizitator Postat Iulie 23, 2014 Partajează Postat Iulie 23, 2014 (editat) In primul rand trebuie sa spun ca am omis sa precizez ca inainte de orice operatziune e foarte indicata citirea cu atentzie a manualului service. Exista mai multe versiuni pe net si se pot gasi usor.Se monteaza inapoi toate modulele si se face o verificare de rutina adica executzia corecta a comenzilor PLAY,FFD,REW,STOP,PAUZA. Prima data se verifica tesiunea de 21Vcc livrata de sursa pt etajele de semnal mic in P13 pe placa de interconectare a placilor audio ,firul rosu din stanga jos,vazut din spate.Apoi se verifica tensiunea de +24V nestabilizat pe capatul exterior al rez R34 de 100 Ohmi de pe modulul procesor. Urmeaza apoi reglarea exacta a turatziei motorului de antrenare a benzii (capstan) prin masurarea frecventzei de 800Hz in TP1 fatza de masa.TP1 se gaseste pe placa de reglaj turatzie in partea dreapta a trafului de retzea jos. Reglajul la 800Hz se face din R14.Se comuta pe viteza redusa (9,5 cm/s ) si indicatzia ap de masura trebuie sa fie identica. Ok, acum e pregatit pt masuratori pe calea de semnal. Avem nevoie acum de un semnal sinus cat mai pur,adica cu un factor de distorsiuni cat mai mic ,preferabil sub 0,5% si nivel reglabil intre -40dB si +10dB.Eu folosesc generatorul asta dar foarte bine poate fi folosit si altul sau eventual un CD cu sinus in track_uri de frecventze diferite si un cd_player ca sursa de semnal. Urmeaza calibrarea caii de semnal,etalonarea VU_metrelor si a LED_urilor de clipp. Se introduce un semnal de 1KHz , 0dBm (0,775V) la intrarea AUX ,se trece comutatorul semnal MONITOR pe pozitzia INPUT,STEREO, cele de RECORD LEFT-RIGHT in poz AUX ,REC on .La mufele RCA,iesirea de linie se conecteaza un voltmetru de ca RMS sau un osciloscop si se regleaza din INPUT LEVEL stanga si dreapta pana se obtzin la iesire 0,775V RMS sau 2,18Vpp. In acest moment e calibrata calea de semnal pt 0dB la iesire si ar trebui sa avem 0dB VU pe acometrele magnetofonului.Daca indicatzia vu_metrelor nu e exacta se ajusteaza din cei 2 semireglabili METER CAL aflatzi in partea stanga primul modul.Merge mai usor localizarea lor privind tabla de aluminiu care sustzine modulele. Pt a vizualiza in acelasi timp ambele canale iesirea de linie o conectez la analyzorul asta audio,nu e vreo scula dar merge ok . asa arata pe osciloscop 1KHz sinus 0,775Vrms (0dBm) Aici am conectat la iesirea de linie osciloscopul,partea de voltmetru din HP-331A analizorul de distorsiuni si HP_3852A analizorul de spectru: Se observa puritatea semnalului livrat de generator dupa ce parcurge tot lantzul de amplificare al Revoxului,pe analizorul de spectru.Marker_ul e pe frecventza fundamentala de 1KHz (-2,3dBV arata pt ca modelul asta nu stie dBm, 0dBm=0,775Vrms,0dBV=1Vrms) si se observa lipsa armonicilor de ordin par sau impar ,K2,K3,Kn. Din momentul asta nu se mai umbla la butoane la Revox,se lasa asa si se trece la verificarea curbei de raspuns in frecventza. La generator nivelul de iesire semnal deasemenea ramane acelasi. Se trece generatorul de semnal pe o frecventza din partea de jos a benzii audio si se urmaresc indicatziile vu_metrelor si osciloscopul. De unde ati cumparat spray-urile Deoxit ? Eu nu am gasit decat in SUA. Tot din state il iau si eu....dar,sincer merita banii.In momentul de fatza spray_ul asta m_a salvat din multe chestii,stie toata lumea ca nu mai gasesti potentziometri originali ALPS de ex sa cumperi ca sa nu mai zic de aia care au si motoare atasate.In plus e excelent la curatzirea contactelor si crede_ma ca il folosesc de peste 10 ani si n_am avut reclamatzii.Americanii ii zic...,,elixirul lui D-zeu''. In manualul service Dl.Wili Studer precizeaza ca B-77 ar raspunde in frecventza intre 30-20,000Hz cu o tolerantza de +0dB/-1dB in capete de banda,o curba de raspuns in frecventza aproximativ liniara. Prima proba,20Hz: 32Hz: urmeaza 333Hz: 1KHz: 10KHz: 20KHz: nu ma mai lasa ...systemul sa mai pun poze...si sa pun link_uri catre ele e nashpa...dar nah...incerc alta data..sau mai tarziu... Tocmai acum ..cand era mai interesant... Editat Iulie 23, 2014 de Vizitator Link spre comentariu
Rx-Tx Postat Iulie 23, 2014 Partajează Postat Iulie 23, 2014 Frumos aparat si felicitari pentru initiativa ! Imi place in mod deosebit stilul acela de montaj, cablajele cu componente. Calitate excelenta...cred ca e de prin germania de vest RFG sau cum se numea la vremea aceea. Ce ma mai minunat cand am pus mana pe primele placi de genul acela de prin televizoare, componente de foarte buna calitate...made in germany ce sa mai.... Link spre comentariu
Vizitator Postat Iulie 24, 2014 Partajează Postat Iulie 24, 2014 (editat) Next.. 20KHz: 24,7KHz: ...si chiar daca iese din domeniul de masura al analizorului spectral am verificat si la 42KHz,cat poate maxim generatorul: Dupa cum arata masuratorile se pare ca sta bine la raspunsul in frecventza,testul fiind fara banda doar in modul monitor semnal intrare. Urmeaza testarea sistemului cu banda si calibrarea capetelor. Pentru alinierea amplificatorului de redare se foloseste o banda de test imprimata cu un nivel de 257nWb/m ,viteza 19cm/s pe care se regleaza amplificatorul de redare pt o indicatzie de 0 VU pe vu_metre. Asa arata banda: si aici in modul PLAY: Indicatzia de 0dB pe vu_metre se realizeaza din cele doua semireglabile REPR_LEVEL situate in partea dreapta. Urmeaza verificarea azimuthului capetelor in modul PLAY. Cel mai frumos se face pe osciloscop in modul X-Y,conectand semnalul de iesire L la canalul X si R la canalul Y. Asa arat un cap redare cu azimuth dereglat: iar aici cand e reglat OK: Reglajul de azimuth se face asa: Iar nu mai merge sa pun poze.... Editat Iulie 24, 2014 de Vizitator Link spre comentariu
feri.visky Postat Iulie 25, 2014 Partajează Postat Iulie 25, 2014 Felicitari pentru lucrare si mai ales pentru islutrarea cu masuratorile profi! Petru postare: Se pare ca ai depasit limita care a fost alocata. Atunci cand vrei sa pui poze, deschide-le inainte cu programul Paint si apoi salveaza-le. Cu aceasta miscare sunt eliminate tot felul de chestii (atribute de culoare) care nu sunt necesare aici. Mai poti sa revezi posturile anterioare si sa stergi unele poze si de acolo. Scuze daca le-ai stiut deja! Link spre comentariu
zal Postat Iulie 26, 2014 Partajează Postat Iulie 26, 2014 Un pont: deschizînd cu paint o poză şi punînd un singur punct cu creionul, undeva unde nu deranjează, poza poate pierde chiar zeci de kbiţi. Link spre comentariu
flomar60 Postat Iulie 26, 2014 Partajează Postat Iulie 26, 2014 In prima faza , eu lucrez cu " Lightscreen" optiunea zona - de exemplu o poza de 3 Mb decupata cu " zona" pe exact dimensiunile ei se reduce la 1,4Mb ...apoi urmeaza compresia si apoi varianta cu " paint"...ON TOPIC : Felicitari, Stef , pt. ce faci acolo, cred ca la finalul ' operatiei ' suna minunat iar munca este cu adevarat de ' doktor '...La mai multe si mai multi clienti multumiti ! Link spre comentariu
Vizitator Postat Iulie 26, 2014 Partajează Postat Iulie 26, 2014 (editat) Multzumesc mult dl.Feri,Zal,Marian,functzioneaza perfect metoda cu paint_ul. Dupa reglajul capetelor de redare urmeaza reglajele pt modul REC care se rezuma la alinierea capului de stergere si apoi reglajul capului de inregistrare.In general nu e nevoie de reglajul inaltzimii capului de stergere,dar o proba de inregistrare a unei benzi care contzine deja un program muzical si inregistrarea acesteia fara semnal pe intrare,eventual cu potentziometrii de nivel REC la minim ,urmata de o verificare in PLAY unde nu trebuie sa apara decat zgomotul de banda ,confirma pozitzia corecta a capului de stergere. Se trece apoi la reglajul de azimuth al capului de inregistrare si procedura e identica cu cea prezentata in postarea anterioara,urmarind eliminarea defazajului intre semnalele L,R si obtzinerea unei linii oblice pe osciloscop. Pt testele de REC eu folosesc vreo trei modele de material magnetic nou: -SME911, -LPR35 -Maxell UD-XL E foarte importanta calitatea materialului magnetic pe care se face calibrarea ,atentzie mare pe ce benzi se va calibra BIAS_ul. Personal sunt foarte multzumit de SM911 si Maxell UD,LPR35 fiind un pic mai slaba . Imaginea asta o gasitzi in manualul service B77 la pag.50,iar manualul service aici: ftp://ftp.studer.ch/public/Products/Revox/Revox_B77/Revox_B77_MkI-II_Serv.pdf Asa cum se precizeaza in manualul service se injecteaza un semnal de intrare de 10KHz si se regleaza bias_ul din BIAS ADJ LEFT/RIGHT la fiecare viteza de deplasare a benzii.Reglajul incepe cu semireglabilul de bias rotit complet la stanga si se invarte in sensul acelor de ceasornic urmarind indicatzia unui voltmetru de audiofrecventza conectat pe canalul in cauza .Se observa cresterea tensiunii semnalului pe iesire urmata de un punct maxim si apoi se continua rotirea pana aceasta scade cu un nivel de cca 5dB de ex pt Maxell UD-XL. In mare acelasi lucru fac si eu doar ca apoi verific si caracteristica de frecventza la inregistrare facand un sweep de frecventza intre 20Hz si 20KHz si urmarind ca nivelul de semnal pe iesire sa fie cat de cat constant. In plus verific si nivelul distorsiunilor armonice si sincer asta e cea mai grea parte dintre toate reglajele care trebuie facute unui magnetofon.Practic necesita foarte multa rabdare dar in final rezultatele sunt spectaculoase.Cand am zis ca nu se observa nici o diferentza intre mag si cd_player n_am zis in gluma. E bine sa demagnetizatzi piesele metalice aflate pe traseul benzii magnetice si capetele inainte de fiecare reglaj important.Eu folosesc un demagnetizor de genul asta,nu e de top dar merge. In legatura cu BIAS_ul...o sa pun cateva imagini: BIAS 1KHz cu armonici,se vede ca pe langa semnalul fundamental de 1KHz injectat la intrare datorita reglajului defectuos de bias mai apar si armonicile de ordinul 2 si 3 (K2 si K3).Lucrul asta se va reflecta si in nivelul de distorsiuni general THD+N. Si acum un bias reglat corect fara armonici: Aici THD+N la 1KHz in jur de 1,1% si armonici iar aici THD+N de 0,6% fara armonici Nivelul de distorsiuni plus zgomot (THD+N)de 0,6% e obtzinut cu un semnal sinus la intrare din generatorul de audiofrecventza Neutrik 3302 care el insasi are un THD+N de 0,28%. Subiectul asta cu generatorul de semnal si armonicile acestuia respectiv THD_ul...data viitoare. PS: DL.Vasile...a trecut perioada aia de o luna...vad ca avertismentele alea 4 pt atac la persoana nu ..dispar. cica:...expira pe IERI.... Editat Iulie 26, 2014 de Vizitator Link spre comentariu
Vizitator vladtm Postat Aprilie 9, 2016 Partajează Postat Aprilie 9, 2016 Excelent ghid si explicatii . Din fericire detin si eu 2 B77 mk2 , unu din ele l-am modificat HS (7,5 - 15 ips) . Nativ ambele erau NS (3,75 - 7,5). Aparatele sunt excelente, dupa o calibrare si schimbare de electrolitici. Urmatorul pas este sa pun un bloc 2 spur in loc de cel 4 spur prezent acum pe masina HS. Link spre comentariu
MLGore Postat Aprilie 20, 2016 Partajează Postat Aprilie 20, 2016 Foarte instructiv topic-ul. Eu imi procur benzi pt. reglaje de aici: http://www.gennlab.com/alignment_tools.html Link spre comentariu
Vizitator Razvan Stanescu Postat Septembrie 15, 2017 Partajează Postat Septembrie 15, 2017 Salut ! Văd ca topicul este f f vechiuț , însă as fi recunoscător dacă m-ar ajuta cineva sa iau legătura cu userul DER_DOKTOR. Am un Pioneer rt 909 care are nevoie de ajutor . Mulțumesc ! Link spre comentariu
validae Postat Septembrie 15, 2017 Partajează Postat Septembrie 15, 2017 Dacă ai de gând să-l duci în Germania la reparat, poți să-i dai un mesaj MP. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum