Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

moara porumb (cereale)


imreberes

Postări Recomandate

Buna ziua tuturor

 

Azi am primit o moara de porumb de la care lipsea condensatorul. Moara era facut in 1984, era cu un disc cu multe dinti, are trei picioare scurte din teava. Motorul este monofazat pe la 1-1,5KW. Din motor ies 2 fire albe mai groase si 2 galbene cu putin mai subtire.intrebarea mea este: ce valoare avea condensatorul de pe motor. Pe net nu am gasit nici o poza cu moara respectiva.

Poate are cineva asa ceva acasa sau vreun bobinator poate sa-mi dea vreun indiciu despre valoarea condensatorului.

 

Multumesc

Link spre comentariu

Din cate imi aduc aminte , au fost doua variante constructive - una cu doi condensatori de 20 micro in paralel si alta cu un condensator de 60 micro. Iarasi , daca nu ma insala memoria , motorul care avea cond. de 60 micro ,avea puterea de 2,2KW...

Link spre comentariu

hm, nu stiu ce sa zic... Acesta a fost cumparat din magazin (deci nu-i ceva de home made) insa am un motor monofazat de 1,8KW cu 3000 de rot/min (cumparat tot de nou din magazin)-insa ala avea de nou un cond de 20 si unu de 25 de micro. Asta fiind un motor mai mic, atat cel de 40 cat si cel de 60 mi se par cam mult.

Editat de imreberes
Link spre comentariu

Parerea mea este ca puteti pune un condensator sau mai multi in paralel orientativ intre 30 si 60 uF si nu veti avea probleme. condensatorul are rol numai la pornire, in rest nu influenteaza functionarea motorului. daca porneste greu, mai suplimentati valoarea conzilor. Bobina de forta este cea cu sarma mai groasa si rezistenta interna mai mica daca puneti ohmmetrul pe ea, si se conecteaza direct la retea iar bobina ajutatoare cu sarma mai subtire se inseriaza cu condensatorul si se pune in paralel peste infasurarea de forta. daca motorul se invarte invers suciti capetele bobinei intre ele. pentru o proba puteti incerca si fara condensator, alimentati motorul si sa fiti aproape de el sa rotiti de ax ca s.ar putea sa nu porneasca, trebuie ajutat, iar daca il tineti mult asa riscati sa ardeti sigurantele sau mai rau.

Link spre comentariu

Nu cred ca se aplica cea ce scrie in tabel. tabelul este valabil pentru motoare trifazate (au 3 bobine) si modificate sa functioneze la reteaua de curent alternativ monofazat de 220 V. Aveam acum ceva timp in urma pe la tara un motor monofazat cam de 1,2 kw orientativ si 3000 rot/min. Avea daca imi amintesc eu bine 5 condensatori in paralel de 4,75 uF si unul de aprox. 20 uF. Deci undeva pe la aproximativ 44 uF in total. cel de 20 uF era prins pe o carcasa metalica destul de mate si la un momentdat am renuntat la carcasa si condensatorul respectiv si i.am lasat doar pe cei 5 buc de 4,75 uF si motorul a pornit in continuare fara probleme. ca sa il pornesti fara condensator poti incerca urmatorul artificiu. Ia o bucata de sfoara, infasoar.o peste fulie sau ax, imprima-i o miscare de rotatie axului in sensul de rotatie tragand puternic de sfoara apoi bagi motorul imediat  in priza cat inca se mai invarte. Cel mai probabil va porni si continua sa se invarta.

Link spre comentariu

Multumesc, dar inca nici acum nu stiu puterea motorului si implicit nici valoarea condensatorului. Din tabele pot sa aflu valoarea condensatorului in functie de putere. Eticheta e corodata, se vede doar 3 numere stantate (1984,2525 si 27) , aripioare de racire are doar pe partile laterale, capetele celor doua bobine sunt scoase direct afara (4 fire) nu 3 ca la un motor de 1,8 la care sunt scoase numai 3 fire. Motorul de 1,8 are condensatorul original de 45uF deci acesta TREBUIE sa fie mai mica -fiind mai mic si motorul.

Editat de imreberes
Link spre comentariu

D-le imreberes, daca nu cunoasteti valoarea cond. de pornire si , respectiv, puterea motorului -folositi pt. inceput la probe valoarea de 20 micro, mai mic nu cred ca este cazul. Functie de rezultate si necesitati , cresteti valoarea acestuia pana la maxim dublu...Aveti mai jos , schema de montaj...

Link spre comentariu

Vedeti ca aveti o greseala in schema, condensatorul trebuie pus in serie cu bobina cu rezistenta mai mare (nu paralel cum e in desen).

Am masurat bobinele: cea de forta e 1,9-2 ohm, celalalt 4,1.

 

Intre timp am vorbit cu un bobinator care cunostea modelul. Moara e echipat cu un motor de 1,5Kw la 3000 de rot/min. De fabrica e echipat cu un condensator de 30 uF.

 

Multumesc foarte mult celor care mi-au dat sfaturi bune!!!!!

Editat de imreberes
Link spre comentariu

Dacă nu știți valoarea corectă a condensatorului, montați de test unul de 20-40uF și măsurați tensiunea la bornele înfășurării alimentate prin condensator.Tensiunea trebuie să fie egală cu cea a rețelei.Dacă depășiți valoarea necesară, motorul va fi frînat puternic, va porni dar nu va intra în turație normală. În funcție de valoarea obținută, mai montați valori suplimentare sau micșorați corespunzător valoarea capacității. Nu o să reușiți întotdeauna chiar valoarea exactă, fiindcă ar trebui să aveți mai mulți condensatori de diverse valori la dispoziție, cam greu în practică.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări