Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Regulator de turatie constanta la sarcina variabila


ss1958

Postări Recomandate

Ce parere aveti de schema asta ? 

Posted Image

 

Am parerea ca n-ai avut ce face (probabil, azi noapte, cand ii ziceai dlui Miron ca n-ai somn...), si ai zbarcit-o.

De ce nu ai lasat-o asa cum era pe soft pedia, cum a pus-o bit61?

Daca ai incercat-o asa cum ai desenat-o, nu ma mir ca nu-ti mege.

 

Daca vrei, o postez cu corectiile ce se impun.

Editat de em2006
Link spre comentariu

schema de regulator, ce mentine turatia constanta.

Montajul sugerat de Dvs.este CC, ori pentru AC pentru a regla curentul trebuie utilizata comanda in faza, deci impulsuri sincronizate cu reteaua si intarziate proportional cu sarcina de moment.

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Si regulatorul cu tiristor functioneaza in AC, sau DC ? Am spus anterior ca schema respectiva, se poate folosi cu ceva modificari. Adica redresarea si filtrarea retelei, apoi folosirea unui mosfet de  500V si inversarea comenzii, spre a se folosi un mosfet canal N. 

Editat de giongiu
Link spre comentariu

Dl Miron, ce propune @giongiu e o alta alternatva, cu pwm, la moda acum.

Noi, batranii ne-am familiarizat cu controlul de faza.

In fond, ambele metode pot rezolva aceasi problema, prin mecanisme diferite, e drept, dar rezultatul e acelasi.

Ideea de a dezvolta sch lui @giongiu pt bormasina in cauza e atractiva, eu cred ca poate fi dezvoltata de cei interesati, iar la urma se poate face o comparatie, si se pot trage concluzii referitor la avantajele si dezavantajele ambelor metode.

Link spre comentariu

Dl Miron, ce propune @giongiu e o alta alternatva, cu pwm

 Cea mai simpla solutie ar fi incorporarea montajului in diagonala unei punti, de tensiune si curent adecvat.

 

Si regulatorul cu tiristor functioneaza in AC, sau DC ?

Aveti dreptate, la cel cu tiristor este CC.

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Eu n-am nimic cu bietul tiristor. Schema din Tehnium, cu TUJ, am testat-o cu multi ani in urma si e functionala. Tot in perioada aceea,  inspirandu-ma din aceeasi schema, am reglat curentul de iesire, la un traf sudura. Dar pe atunci, mosfeturi nu prea erau...Acum sunt si sunt mai ieftini ca tiristorii.

PS

Am un strung Einhell, ce foloseste un motor de cc, cu regulator de turatie, facut cu tiristori. O punte semicomandata, comandata de un LM324. Curentul e citit cu o rezistenta inseriata cu motorul. Schema, destul de complexa... Recent, am cumparat o bormasina de banc, Quantum, cu turatie reglabila. Acelasi motor, acelasi regulator. Ambele regulatoare functioneaza ireprosabil, doar la strung mi s-a ars odata un tiristor. 

Editat de giongiu
Link spre comentariu

In schema sugerata de Dvs. ce curent maxim este estimat, sau ce tensiune maxima este necesara pe rezistenta serie cu motorul?

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Ca sa nu raman dator, revin la discutia cu @ss1958, pentru sch corecata, caci cea postata e gresita, si e pacat ca unii sa o ia de buna.

Asta e sch corectata (attach), si nu vad de ce, nu s-ar putea incerca o optimizare de catre partizanii controlului de faza, vs cei cu pwm.

Daca n-am fost prea clar in postul precedent, in opinia mea ambele metode pot fi folosite: fie vechiul si traditionalul control de faza, fie mai noul (nu neaparat mai bunul) PWM. Dar, (formal) sa fim intelesi: sunt metode diferite, urmarind acelasi scop.

 

Posted Image

Link spre comentariu

 

partizanii controlului de faza,

Nu sunt nici partizan al controlului in faza, nici inamic, dar montajul de la care a pornit discutia, era cu control in faza  si am ramas calat pe solutia aceasta.

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Eu  sunt partizan declarat al ambelor metode, dar alese cu socoteala, in functie de aplicatie. Poate ca sunt putin subiectiv dupa mai bine de 35 de ani cu aplicatii de putere bazate pe controlul de faza sa prefer aceasta metoda, insa, cred ca vor fi si altii de acord ca peste o anumita putere, metoda e de preferat. E vorba de domeniul > zeci kw, unde, la mosfeti nu ma pot gandi decat cu mila...

Link spre comentariu

Daca in interiorul motorului e dificil de adaugat un tahogenerator, oare nu se poate citi turatia din exterior, de pe mandrina de ex?

Ma gandesc ca se poate monta ceva pe mandrina astfel incat sa nu incurce functionarea si sa permita citirea turatiei fara contact. De exemplu un senzor optic reflexiv iar pe mandrina montate mici reflectoare.

Se poate citi turatia mai simplu. Cativa magneti de mici dimensiuni lipiti pe axul mandrinei, sau pe axul motorului, sau pe o fulie, etc. La mica distanta, un senzor Hall, sau o simpla bobina  . Se obtine astfel o frecventa direct proportionala cu turatia. Apoi, folosind un convertor frecventa/tensiune, de ex LM2907, care costa vreo 5 lei,  se obtine o tensiune direct proportionala cu turatia. Aceasta tensiune, comparata cu una fixa, de referinta, determina modificarea umplerii unui semnal dreptunghiular, ce comanda un mosfet ce are ca sarcina motorul. In felul asta, orice tendinta de scadere a turatiei, va duce la cresterea umplerii, deci si a curentului prin motor, pana la restabilirea echilibrului. Mi se pare solutia cea mai precisa, chiar daca putin mai complexa.

Editat de giongiu
Link spre comentariu

magneti de mici dimensiuni lipiti pe axul mandrinei,

Sau un disc/coroana cu crestaturi cu un senzor de proximitate inductiv.

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Schema nu e modificata de mine . Asa am preluat-o de undeva acum mai mult timp.Nici macar n-am fost atent sa vad daca e identica cu cea din Tehnium. Am vazut ca seamana si am zis ca aia e. Eu am facut acum vreo 20 de ani schema din Tehnium si nu a functionat corect din cate imi amintesc.Sunt un amator,  nu prea ma pricep la conceperea unei scheme, nici pregatirea nu ma prea ajuta,eu terminand, acum mult  timp fac. de constructii .

 

Dar cu ajutorul d-lui MIRON1947, al d-lui Emil Matei si al celorlalti colegi  priceputi, sper sa incropim o schema care sa faca ce scrie in titlul topicului

Link spre comentariu

In schema sugerata de Dvs. ce curent maxim este estimat, sau ce tensiune maxima este necesara pe rezistenta serie cu motorul?

Cred ca se poate folosi pentru orice curent, alegand corespunzator mosfetul. Nu stiu cam ce cadere de tensiune maxima ar fi pe rezistenta, oricum n-ar depasi la putere maxima, 1-2V. Totusi reglajul unui astfel de regulator cere ceva rabdare, in plus trebuie refacut pentru un alt motor. Varianta cu citirea turatiei, e universala, iar reglajul mult mai simplu. In plus, daca la iesirea convertorului frecventa/tensiune, conectam un voltmetru analogic sau digital, putem citi cu o precizie de sub 1% si turatia.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări