em2006 Postat Iulie 3, 2014 Partajează Postat Iulie 3, 2014 (editat) Ce parere aveti de schema asta ? Am parerea ca n-ai avut ce face (probabil, azi noapte, cand ii ziceai dlui Miron ca n-ai somn...), si ai zbarcit-o. De ce nu ai lasat-o asa cum era pe soft pedia, cum a pus-o bit61? Daca ai incercat-o asa cum ai desenat-o, nu ma mir ca nu-ti mege. Daca vrei, o postez cu corectiile ce se impun. Editat Iulie 3, 2014 de em2006 Link spre comentariu
giongiu Postat Iulie 3, 2014 Partajează Postat Iulie 3, 2014 Exista o schema de regulator, ce mentine turatia constanta. E conceputa aici pe forum si testata de mai multi colegi. Cu ceva modificari, cred ca s-ar putea folosi si la 230V. Daca exista interes, putem discuta... http://www.elforum.info/topic/13353-regulator-de-turatie-pt-motoare-de-cc/page-16 Link spre comentariu
miron1947 Postat Iulie 3, 2014 Partajează Postat Iulie 3, 2014 (editat) schema de regulator, ce mentine turatia constanta. Montajul sugerat de Dvs.este CC, ori pentru AC pentru a regla curentul trebuie utilizata comanda in faza, deci impulsuri sincronizate cu reteaua si intarziate proportional cu sarcina de moment. Editat Iulie 3, 2014 de miron1947 Link spre comentariu
giongiu Postat Iulie 3, 2014 Partajează Postat Iulie 3, 2014 (editat) Si regulatorul cu tiristor functioneaza in AC, sau DC ? Am spus anterior ca schema respectiva, se poate folosi cu ceva modificari. Adica redresarea si filtrarea retelei, apoi folosirea unui mosfet de 500V si inversarea comenzii, spre a se folosi un mosfet canal N. Editat Iulie 3, 2014 de giongiu Link spre comentariu
em2006 Postat Iulie 3, 2014 Partajează Postat Iulie 3, 2014 Dl Miron, ce propune @giongiu e o alta alternatva, cu pwm, la moda acum. Noi, batranii ne-am familiarizat cu controlul de faza. In fond, ambele metode pot rezolva aceasi problema, prin mecanisme diferite, e drept, dar rezultatul e acelasi. Ideea de a dezvolta sch lui @giongiu pt bormasina in cauza e atractiva, eu cred ca poate fi dezvoltata de cei interesati, iar la urma se poate face o comparatie, si se pot trage concluzii referitor la avantajele si dezavantajele ambelor metode. Link spre comentariu
miron1947 Postat Iulie 3, 2014 Partajează Postat Iulie 3, 2014 (editat) Dl Miron, ce propune @giongiu e o alta alternatva, cu pwm Cea mai simpla solutie ar fi incorporarea montajului in diagonala unei punti, de tensiune si curent adecvat. Si regulatorul cu tiristor functioneaza in AC, sau DC ? Aveti dreptate, la cel cu tiristor este CC. Editat Iulie 3, 2014 de miron1947 Link spre comentariu
giongiu Postat Iulie 3, 2014 Partajează Postat Iulie 3, 2014 (editat) Eu n-am nimic cu bietul tiristor. Schema din Tehnium, cu TUJ, am testat-o cu multi ani in urma si e functionala. Tot in perioada aceea, inspirandu-ma din aceeasi schema, am reglat curentul de iesire, la un traf sudura. Dar pe atunci, mosfeturi nu prea erau...Acum sunt si sunt mai ieftini ca tiristorii. PS Am un strung Einhell, ce foloseste un motor de cc, cu regulator de turatie, facut cu tiristori. O punte semicomandata, comandata de un LM324. Curentul e citit cu o rezistenta inseriata cu motorul. Schema, destul de complexa... Recent, am cumparat o bormasina de banc, Quantum, cu turatie reglabila. Acelasi motor, acelasi regulator. Ambele regulatoare functioneaza ireprosabil, doar la strung mi s-a ars odata un tiristor. Editat Iulie 3, 2014 de giongiu Link spre comentariu
miron1947 Postat Iulie 3, 2014 Partajează Postat Iulie 3, 2014 (editat) In schema sugerata de Dvs. ce curent maxim este estimat, sau ce tensiune maxima este necesara pe rezistenta serie cu motorul? Editat Iulie 3, 2014 de miron1947 Link spre comentariu
em2006 Postat Iulie 3, 2014 Partajează Postat Iulie 3, 2014 Ca sa nu raman dator, revin la discutia cu @ss1958, pentru sch corecata, caci cea postata e gresita, si e pacat ca unii sa o ia de buna. Asta e sch corectata (attach), si nu vad de ce, nu s-ar putea incerca o optimizare de catre partizanii controlului de faza, vs cei cu pwm. Daca n-am fost prea clar in postul precedent, in opinia mea ambele metode pot fi folosite: fie vechiul si traditionalul control de faza, fie mai noul (nu neaparat mai bunul) PWM. Dar, (formal) sa fim intelesi: sunt metode diferite, urmarind acelasi scop. Link spre comentariu
miron1947 Postat Iulie 3, 2014 Partajează Postat Iulie 3, 2014 (editat) partizanii controlului de faza, Nu sunt nici partizan al controlului in faza, nici inamic, dar montajul de la care a pornit discutia, era cu control in faza si am ramas calat pe solutia aceasta. Editat Iulie 3, 2014 de miron1947 Link spre comentariu
em2006 Postat Iulie 3, 2014 Partajează Postat Iulie 3, 2014 Eu sunt partizan declarat al ambelor metode, dar alese cu socoteala, in functie de aplicatie. Poate ca sunt putin subiectiv dupa mai bine de 35 de ani cu aplicatii de putere bazate pe controlul de faza sa prefer aceasta metoda, insa, cred ca vor fi si altii de acord ca peste o anumita putere, metoda e de preferat. E vorba de domeniul > zeci kw, unde, la mosfeti nu ma pot gandi decat cu mila... Link spre comentariu
giongiu Postat Iulie 3, 2014 Partajează Postat Iulie 3, 2014 (editat) Daca in interiorul motorului e dificil de adaugat un tahogenerator, oare nu se poate citi turatia din exterior, de pe mandrina de ex? Ma gandesc ca se poate monta ceva pe mandrina astfel incat sa nu incurce functionarea si sa permita citirea turatiei fara contact. De exemplu un senzor optic reflexiv iar pe mandrina montate mici reflectoare. Se poate citi turatia mai simplu. Cativa magneti de mici dimensiuni lipiti pe axul mandrinei, sau pe axul motorului, sau pe o fulie, etc. La mica distanta, un senzor Hall, sau o simpla bobina . Se obtine astfel o frecventa direct proportionala cu turatia. Apoi, folosind un convertor frecventa/tensiune, de ex LM2907, care costa vreo 5 lei, se obtine o tensiune direct proportionala cu turatia. Aceasta tensiune, comparata cu una fixa, de referinta, determina modificarea umplerii unui semnal dreptunghiular, ce comanda un mosfet ce are ca sarcina motorul. In felul asta, orice tendinta de scadere a turatiei, va duce la cresterea umplerii, deci si a curentului prin motor, pana la restabilirea echilibrului. Mi se pare solutia cea mai precisa, chiar daca putin mai complexa. Editat Iulie 3, 2014 de giongiu Link spre comentariu
miron1947 Postat Iulie 3, 2014 Partajează Postat Iulie 3, 2014 (editat) magneti de mici dimensiuni lipiti pe axul mandrinei, Sau un disc/coroana cu crestaturi cu un senzor de proximitate inductiv. Editat Iulie 3, 2014 de miron1947 Link spre comentariu
ss1958 Postat Iulie 4, 2014 Autor Partajează Postat Iulie 4, 2014 Schema nu e modificata de mine . Asa am preluat-o de undeva acum mai mult timp.Nici macar n-am fost atent sa vad daca e identica cu cea din Tehnium. Am vazut ca seamana si am zis ca aia e. Eu am facut acum vreo 20 de ani schema din Tehnium si nu a functionat corect din cate imi amintesc.Sunt un amator, nu prea ma pricep la conceperea unei scheme, nici pregatirea nu ma prea ajuta,eu terminand, acum mult timp fac. de constructii . Dar cu ajutorul d-lui MIRON1947, al d-lui Emil Matei si al celorlalti colegi priceputi, sper sa incropim o schema care sa faca ce scrie in titlul topicului Link spre comentariu
giongiu Postat Iulie 4, 2014 Partajează Postat Iulie 4, 2014 In schema sugerata de Dvs. ce curent maxim este estimat, sau ce tensiune maxima este necesara pe rezistenta serie cu motorul? Cred ca se poate folosi pentru orice curent, alegand corespunzator mosfetul. Nu stiu cam ce cadere de tensiune maxima ar fi pe rezistenta, oricum n-ar depasi la putere maxima, 1-2V. Totusi reglajul unui astfel de regulator cere ceva rabdare, in plus trebuie refacut pentru un alt motor. Varianta cu citirea turatiei, e universala, iar reglajul mult mai simplu. In plus, daca la iesirea convertorului frecventa/tensiune, conectam un voltmetru analogic sau digital, putem citi cu o precizie de sub 1% si turatia. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum