Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Regulator de turatie constanta la sarcina variabila


ss1958

Postări Recomandate

La sfatul mai multor colegi de pe un alt topic , deschid un nou subiect , care sper sa suscite interesul celor care , ca si mine, cauta de ceva timp o solutie la reglarea turatiei unei bormasini de banc cu motor cu perii, dar care la turatie scazuta sa pastreze totusi puterea necesara , fara ca motorul sa "moara" in span. Am incercat f. multe scheme luate de pe internet , dar fara nici un rezultat. Ultima incercare este un regulator dupa o schema WELLEMAN, care chiar nu face ce spune.La acesta mai am o problema pe care nu am reusit sa o rezolv inca. Adica, cu un motor de la  un slefuitor de 200W , reglarea decurge acceptabil, dar la turatie mica , nu elibereaza putera necesare si il poti opri cu mana.Deci functioneaza ca un simplu dimmer.In momentul alimentarii bormasinii de banc, desi el ar trebui sa alimenteze consumatori de 1000 - 1200W iar bormasina are 700W, triacul se arde instantaneu.Am inlocuit triacul din schema cu altul de 16 A si a rezultat  aceeasi situatie.

Am gasit pe net  scheme care folosesc tahogeneratoare sau optocuploare montate pe axul bormasini, dar din punct de vedere al adaptarii mecanice e f. greu de abordat o astfel de scema , stiind faptul ca nu prea e spatiu in interiorul unei bormasini.Cele doua scheme din Tehnium ies din discutie, una am realizat-o acum mult timp (almanah Tehnium 1988) , fara rezultat, iar cea din Tehnium 4/1985 au realizat-o mai multi cunoscuti care mi-au spus ca reglajul nu e liniar si motorul merge sacadat.

 Pe un alt topic, GOGUBOERU mi-a promis ca posteaza un proiect complet , dar probabil ca a uitat.

Ii rog pe colegii care au realizat un astfel de regulator de turatie, sa ne ajute cu sfaturi sau chiar cu proiectul realizat de ei.

Atasez documentatia proiectului WELLEMAN si cele doua scheme din Tehnium.

 

P.S  Pentru cine doreste documentatia completa, o pot trimite pe mail,.Aici nu pot descarca toate fisierele, fiind prea mari.

post-231372-0-37620300-1404126951_thumb.jpg

post-231372-0-95841800-1404126960_thumb.jpg

post-231372-0-26890400-1404128715_thumb.jpg

post-231372-0-25763100-1404128833_thumb.jpg

post-231372-0-49462100-1404128873_thumb.jpg

post-231372-0-60375300-1404128978_thumb.jpg

Editat de ss1958
Link spre comentariu

La schema da la WELLEMAN treaba e clara neavand nimic in serie cu motorul si triacul ,si nici un senzor nu are de unde cale de reactie deci nu poate tine turatia constanta in functie de sarcina.Odata am incercatsa scot schema dintr-un regulator de flex Bosch care avea o legare mai ciudata (si in serie cu motorul si o tensiune de referinta in functie de curent de pe o bobina statorica) dar nu am reusit pentru ca nu am putut sa indepartez rasina in care era impregnat.

Link spre comentariu

Intra pe site-ul colegului em2006,Emil Matei.Acolo sa gasesti scheme care pot sa-ti fie de folos.

Multumesc. Le stiu de mult. Din pacate nu e ceea ce ma intereseaza.

Editat de ss1958
Link spre comentariu

La schema da la WELLEMAN treaba e clara neavand nimic in serie cu motorul si triacul

Nu am aprofundat schema, trebuie urmarita foarte atent, dar la prima vedere functioneaza pe acelasi principiu cu primele regulatoare pentru motoarele din  casetofoane, adica monitorizand tensiunea la bornele motorului, urmareste ca aceasta sa ramana constanta, indiferent de sarcina.

Pentru D-l ss1958, ati reglat montajul Vellman, conform cu indicatiile din instructiuni?

Pana acum tot ce am vazut c-au proiectat si produs, functioneaza.

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Dupa cum am mai spus, cu o sarcina de 200W, reglajul se face de la 0 la 100%.Cu bormasina de 700W care e fara regulator de turatie, triacul se arde instantaneu, chiar si cel de 16A.Potentiometrele din schema sunt mai mult complementare.Normal ar fi trebuit, conform indicatiilor, ca RV2 sa regleze turatia cea mai mica fara ca motorul sa se balbaie.Schema e cea prezentata de ei iar cablajul e facut dupa o poza a cablajului original.Singura modificare e ca au fost eliminati jumperii pt 110v.Piesele au valorile exacte din schema

post-231372-0-78671900-1404149689_thumb.jpg

post-231372-0-26085800-1404149732_thumb.jpg

post-231372-0-63450000-1404150631_thumb.jpg

Dimensiune PCB.txt

Editat de ss1958
Link spre comentariu

Cu RV1 si RV2  in orice pozitie. Am incercat cu un motor de 500W de la o masina de tocat carne si am patit la fel.Cu motorul de 200W, RV1 si RV2 se comporta ca si cum ar fi un dimmer obisnuit cu 2 potentiometre inseriate din care ne jucam la reglaje. La turatie mica sau medie , motorul poate fi oprit usor cu mana, nedand nici un semn ca s-ar impotrivi, cum ar trbui.

Link spre comentariu

"If the torque is poor, swap the two wires, connected to "VAC", mutually. The connections to "MAINS" must remain un-changed!"

Aceasta ati incercat?

Editat de miron1947
Link spre comentariu

...monitorizand tensiunea la bornele motorului, urmareste ca aceasta sa ramana constanta, indiferent de sarcina....

Acesta e tot schepsisul.

Dl. Miron stie ce vorbeste.

E adevarat ca, tahogeneratorul ofera un mare avantaj (solutia e superioara celei folosirii tensiunii de pe rotor), daca-l  speculam exploatam cum trebuie, dar, urmarind tensiunea de pe rotor care sa fie materia prima pentru bucla de reactie, rezultatele nu sunt mult inferioare, ci acceptabile in majoritatea cazurilor, ba chiar pot fi de multe ori aproape insesizabile in aplicatii de amator.

 

Ca fapt divers:

Am avut un taho distrus la o traversa de sudura de 20 tone BOC MPE, care trebuia rezolvata urgent, caci invartea un rezervor ce se suda automat (din care ne scoteam salariul in conditiile de criza). In lipsa tahogeneratorului, ca solutie urgenta de compromis, am apelat la solutia invocata de dl. Miron,  neavand pe moment alta solutie rapida de rezolvare (de fapt, solutii as mai fi avut, dar bani nu erau...) . Rezultatul a fost peste asteptari.

Tensiunea de pe rotor am luat-o printr-un asa-numit "transformator de tensiune continua", caci aveam nevoie de separare galvanica, iar ca sa nu mai inventez apa calda m-am folosit de un model industrial fabricat in serie pe vremea lui ceasca (pe care l-am adaptat cf scopului) , de genul celor carora cretinii din ziua de azi care conduc ce a ramas din vechile fabrici in care am invatat meserie le dau moca la fier vechi caci "e depasite".

Multumit de rezultat, ca sa foloseasca si altora, am si publicat pe site-ul meu 2 solutii.

Asta era cam prin 2006-2007, acum realizez ca au trecut deja vreo 7 ani si rezervoarele sunt invartite de motorul ce are acelasi variator, cu TTT in loc de taho facandu-si treaba la fel de bine.  

Editat de em2006
Link spre comentariu

Bineinteles ca am incercat.Problema cea mai mare e ca imi arde triacul imediat si nu pot sa fac probe cu o putere mai mare.

Eu va recomand sa verificati atent montajul, eventual rugati si pe altcineva sa-l verifice, Velleman din ce stiu eu este o firma serioasa si montajele lor chiar functioneaza.

P.S.

Rezistenta R7 este de 47K pentru varianta de lucru la 50 Hz?

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Am mai facut montaje de la WELLEMAN si nu am avut probleme, deci am mers la sigur.  Asa cum ati spus si dvs. schema mi s-a parut viabila datorita monitorizarii tensiunii motorului.De la ei am facut niste timere, senzori crepusculari, telecomenzi cu 2 canale pt usa de garaj si multe altele. Asta a si fost motivul pentru care am abordat proiectul.Am verificat si rasverificat si cablaj si piese si tot nu ii dau de cap. Nu mai am triace, am ars vreo 10, dar maine cumpar altele si o iau de la capat cu verificarile. R7 este de 47K.

 

Multumesc d-le MIRON1947 pentru ca sunteti aici si ne putem sfatui. Astept si parerea altor colegi si poate niste proiecte realizate de ei care functioneaza.

 

D-le Emil Matei, din vasta dumneavoastra experienta, poate ne puteti ajuta cu niste sfaturi sau chiar cu o schema mai buna , asa, ca pentru amatori.

 

Pentru cine e interesat, atasez o schema de regulator cu tahogenerator, verificata in practica pe un motor de masina de spalat cu perii.

Regulator.rar

Link spre comentariu

Nu mai am triace, am ars vreo 10

Dar siguranta de 5A, nu s-a ars si s-a ars un triac de 8A?

Poate este conectat ceva gresit?

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Asa am gandit prima data , dar dupa verificari, e bine. De altfel , cu motorul de 200W functioneaza. Maine am sa fac si niste poze.

 

Din cate vad, nici dvs. nu prea aveti somn.Sa fie varsta? La dvs. 1947, la mine 1958, pe-aproape.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări