Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

M-am hotarăt să-l învăț pe Răzvan (fiul meu) electronică - în scop pur educativ. Învață să înveți!


rlodina

Postări Recomandate

De ajutat, vor toti sa fie ajutati, de meritat...

Cei care merita ajutati, nu mai au nevoie de nici un ajutor, s-au descurcat pana acum si singuri, iar cei pe care nu merita sa-i ajuti, daca le intinzi o mana de ajutor, te alegi cu mana rupta. :rade:

Link spre comentariu
  • Administratori

Terminati cu prostiile si discutati la subiect ! As sterge tot ce e pe langa dar am o lene... 

Link spre comentariu

Multe generatii s-au "virusat" construind cu mana lor un radioreceptor simplu pentru gama de unde lungi sau medii.

Sau, in cazul lui @viobio, un amplificator de aufiofrecventa.

Receptorul e un proiect realizabil intr-o ora, ofera satisfactii imediate si poate fi un bun indicator al chemarii catre electronica.

Link spre comentariu

De ajutat, vor toti sa fie ajutati, de meritat...

Cei care merita ajutati, nu mai au nevoie de nici un ajutor, s-au descurcat pana acum si singuri, iar cei pe care nu merita sa-i ajuti, daca le intinzi o mana de ajutor, te alegi cu mana rupta. :rade:

Daca (cineva) nu te ajuta sa inveti alfabetul,in cat timp crezi ca ajungeai unde esti acum? :nas:  Inteleg ca esti ,,sau ai fost un copil(supradotat),autodidact...doar 10 pe linie etc :da ,dar eu cred ca (mai mult ca sigur ai fost sprijinit pana la terminarea facultatii! :qetrwe  Si nu doar atat! Nu vreau sa fiu rautacios,nu considera ca te jignesc,departe de mine gandul...Dar "omul cat traieste,(tot)invata!!(cel putin in teorie)! :da

Link spre comentariu

:85 Nu la genul acesta de ajutor ma refeream acolo, ci la cei care cersesc ajutor, dar degeaba le-ai acorda, ca nu apreciaza, ba chiar te iau de fraier ca li-l dai. Asa e, omul cat traieste invata...

Revenind on-topic, nu-mi pare o idee prea inspirata ca un pusti de 10-14 ani sa fie introdus in electronica prin microcontrollere, acestea il indeparteaza de fapt, de electronica, in plus domeniul microcontrollerelor reprezinta o tehnologie "corporatista", contextuala si perisabila, o tehnologie proprietara, exista pericolul ca pustiul sa ajunga peste cativa ani sa stie aproape tot despre aproape nimic, sa-si ingusteze vederile, ba chiar sa ajunga sa cunoasca doar un fragment atat de ingust din electronica, incat sa aiba nevoie de...alt electronist pentru o banalitate pe care un electrician de cartier, care stie doar de  tablouri, prize si cabluri s-o rezolve.

Mult mai potrivita ar fi initierea in electronica analogica, cu ceva notiuni de fizica, toate astea explicate intr-un mod incitant si distractiv, punand accentul pe spectaculozitate si mister, nu pe formule "seci si sacre".

 Se poate utiliza ca material didactic un modul experimental de genul(sper sa nu se considere reclama, oricum nu e clar daca firma mai exista):

http://lumitronic.wordpress.com/victor-3/

http://www.okazii.ro/carti-pentru-copii/carti-educative/va-place-fizica-stelian-apostolescu-contine-ilustratii-c42g-a133674420

http://www.okazii.ro/carti-tehnice/electronica/electro-abc-a132050563

Editat de Spitfire
Link spre comentariu

Ai perfecta dreptate,nu poti sa sari direct la faza in care esti inginer electronist,cand colo tu habar nu ai cum se face diferenta intre curent si tensiune:Pun o intrebare si eu!(nu ma adresez cuiva personal),dar totusi,daca ma poate lamuri cineva,la o U=5,5V daca scad 2,5 A cu ce putere mai raman!??? :nas: :rade:  :limb:

Editat de morocanosul
Link spre comentariu
Salut.
 
Timpul discutiilor filozofice si principiale a trecut. Acum capul inainte si osul la treaba (vezi ultima parte a acestui post).
 
@Alexutz (Postat 04 iulie 2014 - 08:10): 
 Te rog sa porti discutia cu @nicul in alt thread - multumesc mult.
 
@edy_wheazel (Postat 04 iulie 2014 - 09:53): Fiul tau ii la varsta la care inca nu stie incotro sa o apuce, pana la urma isi va da seama. Poate il atrag "profilele" umane, nu "reale", poate sportul, poate..." - posibil (desi nu cred) deocamdata nu sunt semne (nici indirecte). A fost ok la examenul de capacitate si a intrat la mate-info (info intensiv alegerea lui) - oricum am sa-l incurajez mereu sa si alte lucruri. 
 
Depinde mult si de grupul de prieteni, acestia il influenteaza mai mult decat o faci tu acum.  Ai dreptate - dar asta nu-i un motiv sa renunt.
 
@viobio (Postat 07 iulie 2014 - 05:01): Copilul NU O SA ÎNVEȚE NIMIC daca nu are chemare pt așa ceva ...
 Nu inteleg de ce majoritatea percep demersul meu ca o explorare in vederea descoperirii (cultivarii) unei pasiuni pentru electronica.
 Eu pot sa o vad si altfel: cred ca este de bun simt (in special daca esti baiat) sa stii sa bati un cui, sa schimbi o priza sa stii cum functioneaza un frigider sau o masina sa o imprimanta, o sursa de alimentare ....
 
@morocanosul (Postat 07 iulie 2014 - 07:18): Scopul tocmai asta este(din ce am inteles),sa vada daca copilul ar avea inclinatii spre electronica!
NU. NU. NU. In principal 2 lucruri urmaresc:
1. Sa-l pun sa gandeasca, sa invete sa-si foloseseasca mintea 
2. Sa-l invat care sunt pasii (corecti) pe care trebuie sa-i faci (valabili in orice domeniu, actiune) pentru a atinge o relativa performanta
 
@godFather89 (Postat 09 iulie 2014 - 07:16): Eu cred ca ar trebui sa fie obisnuit cu de toate, de mic (fara sa vreau a da sfaturi).
Sunt de acord - cu mare atentie la reactii generate (feedback-ul este cel care trebuie urmarit cu f. mare atentie si-ti da urmatorii pasi) si la cat de insistent esti cu ...
 
@zal (Postat 14 iulie 2014 - 12:46): Dacă nu are nici o tragere de inimă spre domenii tehnice, aliluia, nu are nici un rost efortul. 
 Pot sa ma risc cu un pronostic: 99% (daca nu intervine ceva ce-l intoarce la 180 grade - idee care nu-mi displace) va avea o profesie legata intr-un fel sau altul de computere.
 
@nicul (Postat 14 iulie 2014 - 05:01): Te rog sa porti discutia cu @Alexutz in alt thread - multumesc mult.
 
@Spitfire (Postat 16 iulie 2014 - 09:53):  nu-mi pare o idee prea inspirata ca un pusti de 10-14 ani sa fie introdus in electronica prin microcontrollere ..
 Folosesc si microcontrollere, acum, deoarece (la bagajul meu de cunostinte actual in electronica) asa pot obtine rezultate un pic mai complexe, interesante/incitante, etc.
 
Mult mai potrivita ar fi initierea in electronica analogica, cu ceva notiuni de fizica, toate astea explicate intr-un mod incitant si distractiv, punand accentul pe spectaculozitate si mister
De acord 100%.
 
Status (sau cum sta traba in teatrul de operatiuni):
 
 S-a modificat (adaptat) un pic strategia:
   - nu avem program - este ok si: "cand avem timp amandoi"
   - intalnirile sunt mai lejere : nu folosim regulat (si riguros) un caiet - deocamdata
   - am mereu 2/3 teme de unde poate alege
   - pun accent un pic mai mult (in prima faza) pe intelegerea schemei bloc (mult spus schema) si pe principii de functionare
   
 Ce am facut pana acum (nu's trecute in ordine):
 
In 2,3 zile ne-am jucat cu diversi consumatori + surse de alimentare: sa-si reamintesca notiunile de tensiune si curent: sa faca o distinctie clara intre cele 2 proprietati si sa le poata evidentia/masura 
 
Am produs curent electric :
Posted Image
(o scurta introducere in inductie, ce-i frecventa (el s-a mai intalnit cu ea si in alt context), termeni: motor, generator, camp magnetic, etc)
 
Posted Image
Oscilograma de mai sus este cu "generatorul" modificat am decuplat 2 bobine din motor (din pacate nu am o poza cu oscilograma obtinuta cu toate cele 3 bobine conectate) m-am asteptat sa obtin si o parte negativa - probabil din dispunerea bobinei si a lamelelor colectoare nu obtin o sinusoida ?
 
Stiti cumva daca cu un dinam de bicicleta obtin o sinusoida ?
 
Aici am eu o curiozitate: cum este practic implementat in practica obtinerea unei frecvente constante la centralele eoliene (la cele hidro pot sa-mi inchipui ca prin reglajul debitului de apa ...) la eoliene - cu viteza vantului variabila -  este un regulator de turatie mecanic (putin probabil) sau se obtine tensiune cu frecventa variabila si printr-un circuit electric re stabilizeza tensiunea la 60 Hz ?
 
Lucrurile au fost mai interesante cu un traf. 220V->10V (poate si datorita adrenalinei: danger > 40V) - am pus si o dioda (cu ~5 zile in urma povestisem de ea) - in fine, nu stiu cat mai tine minte (azi) despre: raport de transformare, imaginile cu traf. gasite pe net, de ce se folosesc tole la traf., caderea de tens pe dioda, etc. dar nu-mi fac probleme sun pregatit sa i le repet de n ori in diverse contexte ...
 
Am facut un prototip pt. UVBox ( 70x70 - 30 leduri UV (China: 120 grade - teoretic)):
  - alim 12 Vcc
  - siruri de 3 leduri + rez. (a trebui calculata) dupa care verificata teoria (consum + cadere de tens pe rezistor)
Posted Image
 
Aici a aparut primul moment important (din cele pe care eu le vanez):
Posted Image
In imaginea de mai sus a trebuit sa calculam la ce distanta sa punem ledurile (intre ele) astfel incat daca placa expusa este la 3 cm de varfurile ledurilor sa nu avem (teoretic) dubla expunere (de la 2 leduri alaturate). Si: la ce distanta astfel incat sa avem dubla (exclus tripla) expunere maxima.
 
Raspunsul a venit instant: noi nu am invatat asa ceva la scoala. Pentru el orice problema, care refera matematica, si care nu incepe cu una din frazele obijnuite (Ex: fie x ce apartine multimii nr. reale .. sau ... intr-un triunghi ce are apotema egala cu ...) o catalogheaza imediat: nu stiu sa o fac  - aproape ca un blocaj mental. Evident ca dupa ce am facut desenul si am identificat acolo cateva triunghiuri a stiut sa o rezolve (a luat totusi 9.90 nota la exam. de capacitate la mate).  
 
Posted Image
In imaginea de mai sus (scuze pt. calitatea pozei) se gaseste un ex. de cablaj de test realizat de noi (FR4 Bungard, expunere 1:30 min (2 x folie retroproiector + sticla scaner), developare: Developer for Positive 20 (dioda), clorura ferica).
 
UVBox -> bun de tipar: trebuie inainte sa ne finalizam suportul de gaurit (sunt prea multe gauri de dat cu solutia noastra actuala: dremel-ul in mana), o cutie un pic mai interesanta si un timer - in urmatoarele saptamani cu siguranta o finalizam.
 
Next in the young and the restless (din episodul (episoadele) urmator): 
1. Efecte ale trecerii curentului electric  (cu exemple de aplicatii - aparate ce folosesc ...):
   - termic: sper ca amicul meu sa se tina de cuvant si sa-mi aduca azi nichelina
   - magnetic: aici vom face o bobina -  electromagnet cu care sper sa putem ridica mici bucati de metal ....
   - electrochimic: aici mai trebuie sa caut (pe net?) un mic experiment care sa-l evidentieze cu ce avem prin casa (sau e accesibil in zona)
   - restul mai incolo (hall, piezo, fotoelectric, etc)
2. Trebuie sa ne gandim un pic cum sa ne organizam mai bine spatiu de lucru: trebuie sortate cateva lucruri, finalizat spatiu de depozitare, etc - uff ... teribil de multe.
3. Un mic inventar si sa comandam ce ne lipseste (Ex: siruri pini 2.5 la 90 grade (simplu/dublu), conectori IDC si cablu, papuci, socluri banana de 2 mm: am ceva cablu f. flexibil si vreau sa facem 2 perechi de sonde cu clipsuri cu penseta.
4. Mica surpriza a intalnirii. E surpriza, nu vi-o dezvalui (inca) nici voua.
5. Trebuie mai facem ceva sa avansam si la micul proiect de alarma - a fost neglijat in ultima saptamana.
 
In etapa actuala toate aceste intaniri cu electronica (un pic prea pretentioasa formularea) nu sunt decat mici experimente pentru a lua un prim contact cu fenomenele fizice, componente, aparatura de pe masa, etc - aveti rabdare vor urma si lucruri mai interesante (~ 1 an).
   
Sunt incantat, extrem de incantat de desfasurarea proiectului (desi la prima vedere progresele sunt lente) avem timp suficient. Important acum este sa fim consecventi si sa mergem inainte.
 
La buna recitire
Radu
Link spre comentariu

Stimate coleg,aceasta analiza(foarte pertinenta,de altfel),necesita o REEVALUARE(reinprospatare) a cunostintelor TUTUROR :qetrwe ,nu doar a celor mentionati de tine! :da Totul se POATE,(daca exista VOINTA!! :nas: Trebuie sa incepi doar cu fizica....ELEMENTARA!! :jytuiyu  Daca chiar vrei sa INVETI,nici CHIMIA nu strica....eventual un pic de Eminescu (valabil doar pt. a obtine BAC-ul...restul va fi ISTORIE... :da

Link spre comentariu

Next in the young and the restless (din episodul (episoadele) urmator): 

1. Efecte ale trecerii curentului electric  (cu exemple de aplicatii - aparate ce folosesc ...):
...
    - electrochimic: aici mai trebuie sa caut (pe net?) un mic experiment care sa-l evidentieze cu ce avem prin casa (sau e accesibil in zona)
...

 

Electroliza e usor de facut cu ce e prin casa. http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis

Link spre comentariu

Sint intru totul de acord cu @morocanosul.Pentru a-l introduce pe fiul tau intr-ale electronicii,trebuie inceput cu "inceputul",adica ,cu notiunile de baza.Parerea mea ca a incepe direct cu microcontrolere este un pic cam mult(ca sa nu zic altfel). Incepind cu notiunile de baza, cred ca fiul tau va intelege mai usor, ce presupune electronica.

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

Nu e deloc cam mult, e alt domeniu, care merge destul de bine separat.

Intai faci montajul, vezi ca merge, te fascineaza si abia apoi o sa devii cu adevarat interesat sa sti cum merge, pt a putea sa-l faci sa mearga cum vrei tu.

Si cum uC sunt bazate pe programare, spre care Razvan are inclinatie, sunt chiar inceputul potrivit pt el.

 

Daca se incepe cu notiunile (prea!) de baza, o sa se plictiseasca (grav) inainte de a face ceva practic, care i-ar putea capta atentia. Deci nu.

 

Parerea mea!

Link spre comentariu

Experimentele de electricitate şi magnetism sunt foarte potrivite pentru început, sigur îi vor capta atenţia.

La fel, cred că introducerea în microcontroller-ele şi programare s-ar îmbina foarte bine cu obiectivele pe care ţi le-ai propus. Cumpără neapărat un Arduino, şi începeţi amândoi să vă jucaţi cu el. Cu Arduino e cel mai uşor de obţinut rezultate spectaculoase.

 

Părerea mea este că microcontroller-ele şi programarea trebuie începute chiar de acum, iar împreună cu experimentele de fizică, îl vor face să înveţe şi electronică. Electronica analogică e frumoasă şi ea, dar e mai puţin cerută decât cea digitală. Nu degeaba se spune că la un proiect e nevoie de un electronist (electronică analogică), 10 hardişti (hardware = electronică digitală) şi 100 de softişti (software = programare).

 

rlodina, copilul tău e norocos să aibă un aşa tată, iar tu eşti norocos să ai un aşa fiu.

 

Felicitări amândurora!

Link spre comentariu

@RoGeorge: Multumesc de raspuns - am luat Arduino - acum el este calul de bataie.

 

si 100 de softisti (software = programare). - mereu (poate si de acum 10 ani) i-mi revine constant in minte urmatoarea fraza:

  Ce diferenta majora este intre costurile de productie pe care le ai  in alte domenii, decat informatica (in special programare), pentru a castiga ceva bani.

 

In programare cu o investitie de 1000 RON - esti in pită. Cu acelasi unealta faci un Arduino sa clipeasca un led sau o aplicatie complexa pentru o multinationala (este si o mica exagerare aici - dar e mica). Nu ai nevoie de masini unelte, materie prima, produsul tau nu este de ex. ca'n industria alimentara perisabil, ai foarte usor acces la o piata globala, etc, etc.

 

Si cred ca poti sa inveti programare indiferent de varsta, dotare, cu 0 lei. Ai nevoie de 2 lucruri: logica si vointa. Indiferent ce vei face mai tarziu in viata (mai ales daca inca nu stii ce) - invata programare: aceasta i-ti va asigura o paine indiferent de vremuri (regim), tara in care vei locui, evolutia nu stiu carei piete, etc. 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări