Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

M-am hotarăt să-l învăț pe Răzvan (fiul meu) electronică - în scop pur educativ. Învață să înveți!


rlodina

Postări Recomandate

@thunderer te inseli, si daca ai ceva timp liber as sugera sa citesti postarile lui nea nicul...preponderent legate de...pesti si nu de tranzistori sau CI. Sa gresesti sectiunea e una, forumul e cu totul altceva... Dar voi face un topic dedicat lui, cu turma de insulte gratuite-singurul lucru la care se pricepe cu adevarat.

 

Zi-mi exact unde te-am insultat gratuit si imi cer si scuze. Asa ca chestie sa stii ca limba romana este sfanta si esta cam singurul lucru ce a mai ramas, dar nici el nu se simte prea bine. Am tot respectul pentru cei care incearca sa faca un mic efort in sensul asta. A fost si un topic pe tema limbii romane pe elforum, dar erau tot din astia care gresisera forumul si a fost sugrumat cu repeziciune, topicul.

Referitor la ce numesti CI, habar nu am ce postezi in domeniu si nici nu ma intereseaza, dar m-ar fi mirat in mod placut daca observai ca am scris gresit zynq decat sa remarci o eroare de typo datorata unei tastaturi de nereusite. Asta e, n-am bani de-un Mac si trebuie sa ma multumesc cu un  Aspire ultrabook care e frumusel, dar are o tastatura de toata jena, moale, cursa foarte mica si care nu-i prea ergonomica.

 

Astept sa-mi spui unde te-am insultat . Asta doar daca nu esti o clona a celor doua personaje pe care le-am insultat (ca vad ca se cam poarta clonele).

Ca sa ai maine o zi fericita si luminoasa de cum te scoli: Te Rog Sa Ma Scuzi pentru tot ce consideri ca ti-a tulburat pacea interioara.

 

 

edit. Ti-am citit o singura postare si m-am convins. In mod foarte sigur si evident nu esti clona.

Editat de nicul
Link spre comentariu

daca viitorul mare guru in electronica nu are baza solida, adica sa priceapa legile elecromagnetismului de la cele simple cc ca etc nu v-a fi niciodata un electronist adevarat. tot timpul se v-a lovii de o gaura unde se v-a inpotmolii cu brio mereu. adica trebuie sa plece de la chestii simple leduri tranzistori PSF calculat cu  creionul legea lui ohm si kirchoff etc .apoi operationale bobine etc . abia apoi urmeaza  procesoare fpga arduino si alte chestii. altfel ajunge un mare guru in computere care nu stie sa lege doua placi intre ele printr-o comunicatie . de un motor sau trifazic nu mai vorbesc .

ca sa ajungi in virful muntelui pleci de la baza sa cunosti tot drumul .

Link spre comentariu

Daca mentorul o sa fie si un bun pedagog,iar invatacelul pasionat de electronica,atunci in mod sigur o sa iasa un bun electronist.Clar,un bun electronist nu poate fi cineva care nu are o baza teoretica solida.Electronica nu este ca si mersul pe bicicleta,presupune destul de mult studiu.A recunoaste tranzistorii,diodele,capacitorii,rezistoarele,etc si a sti sa le lipesti pentru a face un montaj,gen licurici,nu inseamna ca esti un bun electronist.Parerea mea.

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

Vocatia si chemarea pentru un anumit lucru o are fiecare individ in parte si nu poate fi impusa din exterior de nimeni. Pentru mine electronica a fost prima dragoste si ii voi ramane credincios atata timp cat traiesc. Nu mi-a fost impus de nimeni si nimic in viata pe ce drum sa merg si acest lucru ma ajuta si pe mine ca parinte sa nu fac acest lucru copiilor mei. Cum dorintele noastre ca parinti nu vor coincide niciodata cu ale copiilor, nu vad de ce as incerca sa ma lupt cu morile de vant.

 

Cu ce am fost ursiti , cu acel lucru vom trai fericiti, iar daca cineva incearca sa impuna copiilor anumite lucruri, nu vor avea de castigat decat antipatie din partea lor. Vorbesc d.p.d.v ca parinte a doi copii, inca mici, dar din proprie traire a acestor probleme. Nu va cer sa ma ascultati, ci doar am vrut sa-mi impartasesc punctul meu de vedere.

Link spre comentariu
.......
O zi excelentă
Radu Lodina

 

Colegu' Radu, nimerit este a vă spune, înainte de toate, bine aţi venit printre noi. Nu-i loc de îndoială că cele la care îndemnaţi dvs, nu numai că sînt de laudă, dar sînt şi necesare pentru a salva sufletul copiilor şi nepoţilor noştri.

Nu este important dacă este vorba de electronică sau te miri ce altceva; tot la fel de bine poate fi vorba de grădinărit, pescuit, sau şahul de care pomeneaţi dvs.

Important e să nu impuneţi nimic, ascultaţi şi observaţi cele ce sînt aproape de inima juniorului. O fi electronica, informatica, pescuitul sau grădinăritul, chiar nu contează alegerea. Intraţi în joc oricare ar fi alegerea sau afinitatea juniorului, nu trebuie a fi şi o oarece neînplinită năzuinţă a dvs. Important este ce-şi doreşte el, iar pentru dvs nu-i importantă alegerea lui, pentru dvs. important este sufletul său. Prindeţi-vă în joc chiar dacă vă lipsesc cunoştinţele specifice unui anumit domeniu, nu trebui a repurta o victorie în faţa juniorului, puteţi ieşi chiar şi "terfelit" din afacerea asta, important este sufletul său. Sufletul său este premiul dvs. Nu-i important a trece, în mintea lui, drept cel ce le ştie pe toate, important este a-l forma ca OM.

 

PS.

Nu vă cunosc, cum de altfel nici dvs. nu mă cunoaşteţi, motiv pentru care cele scrise de mine nu vreau să le percepeţi drept sfaturi, nu-s nici pe departe atît de înţelept încît să îndemn a da sfaturi. Am intuit, posibil greşit, că dvs căutaţi de fapt calea către sufletul copiilului, că dumneavoastră vreţi să-l salvaţi din ghiarele civilizaţiei moderne, că de fapt vă doriţi ca coplul dvs să devină un om , clădit pe valori umane nu pe valori umaniste.

Ideea ar fi că, pentru orice lucru l-aţi putea percepe drept insultă din partea mea, eu îmi cer scuze anticipat. Nu mi-a fost în intenţie să vă supăr.

Toate cele bune, Rasputin.

Editat de rasputin
Link spre comentariu

Vad ca,colegul nostru,@rlodina nu a dat mai dat pe aici.Sa se fi suparat pe noi,pe sfaturile noastre,parerile noastre?Nu cred ca cineva dintre noi sa-l fi suparat in vreun fel.Sincer.

Link spre comentariu

nici alexutz                                                                              

Editat de nicul
Link spre comentariu
@GEO 53 BN (Postat 24 iunie 2014 - 06:36) 
Inca nu stiu exact daca are inclinatii inspre electronica - micul nostru spatiu se numeste "Loc pentru meșterit" - si singura obligatie (rugaminte a mea) este sa-si faca timp zilnic pt. el - pana acum e ok.
 
@leo: Sunt 100% convins (cel putin acum) ca tot la calculator va ajunge - chiar i-l incurajez mereu.
   A luat o nota f. buna la capacitate - poate sa-si aleaga orice liceu si orice specialitate vrea - va merge la Mate-Info.
   In vacanta asta-l invat limbajul C - suficient cat sa realizeze exact ce inseamna programarea  + sa poata scrie o aplicatia de nivel mediu pe un microcontroler.
 
@nicul (Postat 24 iunie 2014 - 10:55):
"Ce nu e prea clar e cum ai pomenit vag partea cu autofinantarea ..."
1. Nu am nici o problema (financiara) sa finantez integral, personal, tot.
2. Totul porneste de la urmatoarea idee:
  Este o diferenta enorma intre un proiect care-l faci pentru tine si unul pe care-l faci pt. altcineva, in special daca-l faci pe bani, de aici rezulta o imensa responsabilitate privind calitatea, garantia, fiabilitatea, termenele, etc. etc. - responsabilite pe care vreau neaparat sa o simta.
  Nu am nici o problema in a gasi proiecte sau potentiali clienti - primul proiect este "pe teava" - revin cu detalii.
 
"pana la urma ai inceput cu arduino si a dat rezultate ? adica a trezit interesul scontat." - categoric i se pare mult mai interesant.
 
@edy_wheazel (Postat 25 iunie 2014 - 05:08) " Cu Arduino poti sa faci o gramada de proiecte, poti sa folosesti un breadboard...."
Am inceput sa ma familiarizez cu Arduino, insa, cred din ce in ce mai mult ca nu este ceea ce avem noi nevoie (poate acum in prima faza da). Practic marele oau .. a aparut dupa ce m-am uitat peste codul sursa de la proiectul eSol (proiectul are un thread si aici pe site - codul e f. frumos scris (si structurat) - secvente de initializare, abstractizarea in task-uri, etc - beton) si am dat de cartea: Make: AVR Programming Learning to Write Software for Hardware -  Elliot Williams. Este adevarat ca eu insumi trebuie sa ma pun un pic la punct cu aritmetica binara - sa nu mai silabisesc - dar sunt optimist.
"Cine stie, daca nu-i place electronica poate se apuca de cantat." - cu cantatul treaba-i clara: chitara care a primit-o mai demult de ziua lui - zace intr-un colt neatinsa de ...
 
@cristian1961 (Postat 26 iunie 2014 - 10:21) am inceput cu bazele deoarece aici teoria o putem cel mai simplu verifica/confirma in practica + tot acum avem ocazia sa ne familiarizam (sa cunostem) cu ce avem pe masa: sursa alimentare, aparate de masura, etc.
 
@GEO 53 BN (Postat 26 iunie 2014 - 11:45): "Daca mentorul o sa fie si un bun pedagog, iar invatacelul pasionat de electronica,atunci in mod sigur o sa iasa un bun electronist." - tactica in prima etapa nu este "a invata electronica" ci de a face (experimenta) diverse lucruri care au de a face cu electronica si a asimila (aproape fara sa-ti dai seama) un minim bagaj de cunostinte. Revin cu ideea de baza: nu vreau sa-l fac electronist - daca dupa 2 ani de mici proiecte legate de electronica daca va fi interesat va continua singur.
 
@zal (Postat 29 iunie 2014 - 08:43) - multumesc mult. "The EE library" : interesante o mica problema cu germana - noi (din pacate) nu suntem decat cu engleza.
 
@rasputin (Postat Ieri, 19:45) - in mare, mare, parte sunt de acord cu d-voastra - poate legat de "ghiarele civilizaţiei moderne" avem puncte de vedere un pic diferite (civilizatia moderna ofera si o infinitate de beneficii si oportunitati extrem de pozitive si benefice - trebuie doar sa stii sa le alegi ...)
 
@GEO 53 BN (Postat Ieri, 21:20): "Vad ca,colegul nostru,@rlodina nu a dat mai dat pe aici.Sa se fi suparat pe noi, ..."
Pur si simplu am fost foarte prins la job in ultima vreme - de saptamana viitoare (marti-miercuri) voi fi mai liber (pe mine nu ai cum sa ma superi).
Link spre comentariu

@nicul

Nicule, hai s-o luam sistematic, ce zici?

Faci pe prostul luandu-ma la misto cu "CI" desi toata lumea stie ca e vorba de circuite integrate. Odata ce te-ai propasit in Canada, poate ti-s mai comune denumirile in engleza sau franceza, dar e treaba ta.

Faci pe victima dupa ce ataci sistematic, comportament pe care nu ti-l schimbi indiferent cu ce clone intri pe forum. Stau si ma intreb cu ce ajuti tu forumul asta care chipurile e de electronica??

Nu te vad postand la leduri, "sectiunea ta de suflet", chiar ma intreb ce specializare ai? Si pe de alta parte, cati din membrii forumului frecventeaza zilnic sectiunea incepatorilor doar ca sa se ia de anumiti useri? Am spus "useri" intentionat...noi unii cu altii suntem colegi, dar tu ne consideri "useri", ai si folosit termenul in cateva randuri. Si te miri ca Vasile are ceva cu tine, de paranoic ce esti. Chiar ca e rau de tine.

Editat de Alexutz
Link spre comentariu

@edy_wheazel (Postat 25 iunie 2014 - 05:08) " Cu Arduino poti sa faci o gramada de proiecte, poti sa folosesti un breadboard...."

Am inceput sa ma familiarizez cu Arduino, insa, cred din ce in ce mai mult ca nu este ceea ce avem noi nevoie (poate acum in prima faza da). Practic marele oau .. a aparut dupa ce m-am uitat peste codul sursa de la proiectul eSol (proiectul are un thread si aici pe site - codul e f. frumos scris (si structurat) - secvente de initializare, abstractizarea in task-uri, etc - beton) si am dat de cartea: Make: AVR Programming Learning to Write Software for Hardware -  Elliot Williams. Este adevarat ca eu insumi trebuie sa ma pun un pic la punct cu aritmetica binara - sa nu mai silabisesc - dar sunt optimist.
"Cine stie, daca nu-i place electronica poate se apuca de cantat." - cu cantatul treaba-i clara: chitara care a primit-o mai demult de ziua lui - zace intr-un colt neatinsa de ...

 

 Arduino defapt e o platforma bazata pe AVR-uri ce contine un bootload-er, astfel platforma este foarte accesibila celor care nu au cunostinte in domeniul microcontrolerelor sau chiar a electronicii in general. Treaba serioasa consta in programarea uC AVR fara bootload-er.

 Fiul tau ii la varsta la care inca nu stie incotro sa o apuce, pana la urma isi va da seama. Poate il atrag "profilele" umane, nu "reale", poate sportul, poate... Depinde mult si de grupul de prieteni, acestia il influenteaza mai mult decat o faci tu acum.

Link spre comentariu
Vizitator viobio

Buna ziua.

 

Aceasta este postarea mea de bine v-am gasit. 

 

M-am hotarăt să-l învăț pe Răzvan (fiul meu) electronică - în scop pur educativ. Învață să înveți! Defapt pe acest forum nu fac decat sa caut o comunitate de pasionati in electronica pt. ca am nevoie de un pic de ajutor.

 

Ma explic:

 

Razvan, fiul meu, are 15 ani (clasa a VIII-a) - un copil ca oricare altul, invata suficient de bine, ar sta cu zilele pe jocurile de pe computer sau tableta.

 

Cred ca-i ultimul tren (proiect) sa mai facem ceva (mai consistent) impreuna - in adolescenta lui. Incepe sa aiba propriul cerc de prieteni, comenteaza la deplasarile in grup cu familia (ex. la tara la soacra-mea) - defapt i-l inteleg.

 

La finalul lunii iunie are examen de capacitate - si pana atunci i-l las in pace.

 

Ideea principala este sa-l invat sa-si puna capul la contributie - indiscutabil cel mai de pret lucru care-l ai. "Dacă nu-ți faci propriul plan, vei fi cu siguranță parte a planului altcuiva." - internet. Si pentru a-ti antrena "rotitele" poti sa faci orice (sau aproape orice).

 

Cred ca daca ai logica si bun simt restul, in timp, poti sa le inveti pe toate (dar absolut toate).

 

Am ales electronica deoarece: un montaj electronic este ceva complex departe de o lume ideala (sunt tolerante, abateri, constrangeri, necunoscute) rezultatul fiind ceva mai palpabil si cu un feedback mult mai pronuntat decat de exemplu programarea computerelor. "Nu e destul sa stii, trebuie sa si aplici, nu e destul sa vrei, trebuie sa si faci." (J.W. Goethe)

 

Obiective pe care le urmaresc prin electronica:

 

[*] trebui sa inveti sa faci lucruri - sa faci un lucru sa functioneze (sa-l finalizezi) este greu, te lovesti de 100 de probleme, ia-le pe rand, in ordine (sparge complexitatea in mici complexitati) si cauta la fiecare o rezolvare (n-ai gasit pe net, in carti: intreabă. Atentie: Calitatea unui raspuns este direct proportionala cu calitatea intrebarii - asa ca invata cum sa formulezi o intrebare).  

[*]realizeaza cat de importanta este "teoria" si asta in orice meserie - orice carte citita te face ma inalt si te face sa intelegi mai usor functionalitatea ...

[*]depaseste mediocritatea - realizeaza ca apropape nimic nu se poate face peste noapte - decat in timp, cu rabdare, tenacitate si multa multa munca (transpiratie).

[*]greseli faci mereu - important este cat de repede te ridici - analiza unui esec/geseli este, in realitate, cea care te duce inainte. “Success can make people feel good. Failure can make people better”- internet  

[*]planul A nu functioneaza niciodata asa ca: nu dispera. Evalueaza pierderile, reorganizeaza-ti trupele, gandeste, ea rapid o decizie si dute inainte - dezvolta-ti acea incapatanare (incredere in tine ?) necesara pt. a nu te pierde pe drum.

[*]savureaza un lucru iesit (mesterit) din mainile si mintea ta.

[*]invata sa improvizezi - acolo unde e cazul - priveste si din alta perspectiva lucrurile - ex: in sertarul ala plin cu nimicuri si chestii stricate (pe care nevasta-mea l-ar arunca instant) tu, cu ochii mintii, vezi in capatul ala de sarma otelos un arc pe care-l ..., si parca termostatul ala stricat este acum mult mai interesant: in carcasa lui ai putea sa pui un ... - in fine a-ti prins ideea.

[*]perfectiunea nu exista (desi tindem spre ea) : trebuie sa stii sa faci pastrezi un echilibru corect intre: calitate/cost/eficienta/fiabilitate/cerinte/scop/timp/etc/etc

 

Eu: 45 ani programator - studii (de stat) subinginer elecromecanic (IIS Baia Mare).

N-am profesat niciodata (dar nici scoala nu a fost nu stiu ce). Din 1993 lucrez ca programator (n-am avut job mai lung de 4 ani (asa a fost sa fie) - cu actualul job bat recordul: ma apropii de 4 ani) - am fost un (semi) autodidact - am intalnit persoanele potrivite la momentele potrivite.

Am lucrat in toate formele posibile de organizare - si cred ca am apucat sa uit mai multe limbaje (si concepte) de programare decat stiu (lucrez) acum.

 

Pasionat de electronica acum 30 de ani (nu cred ca m-a tinut mai mult de 2 ani) cand alternativele erau cele 10 minute de Mihaela si wow era abțibildul din rago-gumi unguresc ... azi alternativele pt. tineri sunt extrem de multe si de captivante.

 

Am un bagaj minim de cunostinte in electronica: se cam opresc la tranzistor - si ce s-a adunat din cultura generala.

Pedagogie: am tinut ~2 ani (prin 95) ceva cursuri legate de programare - au iesit ok - in mare parte pt. ca am urmat regula de aur: "Cunoaste-ti auditoriul" - in cazul de fata i-l cunosc (oare?) bine - sunt increzator. Defapt vom invata impreuna (probabil eu o sa fiu un pic mai in fata cu tematica).

 

Motto-ul proiectului este: "If you can dream it, you can do it” Walt Disney

 

A. Durata proiectului: 1.5 - 2 ani. 

 

Pe perioada vacantelor vom aloca 2-3-4 ore pe zi + sambata dimineata. In cursul semestrelor 1, 1.5h (probabil si sambata dimineata).

Evident depinde si de cat de mult i-l va captiva proiectul.

 

Acum ~2 luni am luat cateva leduri, rezistori si ceva conectica minimala si i-am aratat un mic montaj cu un push-buton (un aparat de masura aveam in casa). Stiti care a fost reactia lui ?  

   - "Si ... ? Ce mare lucru ? Ai aprins un bec - ce-i asa grozav ?""

 

Am realizat ca nu am pregatit bine momentul (am pierdut o batalie dar nu si razboiul) - prin amabilitatea unui coleg de pe forum (soringt) am luat cateva placi de Arduino (breadbard-uri si alte mici dotari)- Google mi-a imprumutat ceva carti  - si urmatoarea intalnire a sunat cam asa:

Ce ai zice tu sa facem un sistem de alarma la boxa unde sa-ti tii bicicleta:

   - cand usa se deschide - un senzor porneste un cronometru 

   - nu introduci parola de dezamorsare in 10 secunde - pe tastatura de pe perete - porneste alarma 

   - punem si un afisaj cu informatii ...

   - etc (am inflorit-o eu sa-i sune bine).

 Ei ... reactia a fost alta: mult imbunatatita. In 2 zile prototipul in mare parte era functional l-am oprit din 2 motive:

   - incepea sa-i consume prea mult timp acum (are examen de capacitate luna viitoare) 

   - m-am blocat la tratarea butoanelor - nu mi-am inchipuit ca un buton se comporta asa (debounce).

 Oricum lectia invatata (de mine):

   - trebuie sa vin (cel putin in prima etapa) cu proiecte interesante

   - ar fi bine sa cam stiu despre ce este vorba acolo - ca daca nu ne iese din prima rabdarea lui, acum, pe acest subiect, este relativ limitata      

 

Probabil va intrebati si daca nu-l va pasiona?

 

Stiu ca cel mai important lucru este sa faci ceea ce-ti place astfel incat pentru tine ziua de luni este o zi asteptata aproape cu nerabdare si nici nu realizezi ca e din nou joi ... 

 

Indiscutabil pe locul 1 sunt jocurile pe calculator - poate si datorita anturajului (colegii de la scoala) - joaca obsedant si o multime de jocuri copilaresti (gen Temp running ?) dar ca sa aiba cel mai bun scor din gasca. Daca-l ridici de la computer trece la tableta - ca si acolo's lucruri interesante. N'o, daca si de acolo'l gonesti vine si te intreaba: Ce ziceai ca vrei sa facem impreuna ?

 

Sunt convins ca daca va avea, <b>inca din primele saptamani</b>, mici satisfactii (succese) ideea i-l va prinde. Totul depinde de mine sa reusesc sa imbin cateva montaje/aplicatii interesante cu transmiterea unui minim bagaj teoretic necesar intelegerii fenomenelor de pe breadboard - fac aici o subliniere: primele 2-4 saptamani sunt extrem, extrem, de importante.

 

B. Spatiu: am o camera (fostul meu birou - cand lucram acasa) - unde voi amenaja o zona "pt. mesterit" : masa, rafturi, tabla, dulap suspendat + unul pt. depozitare - eu le fac - destinat exclusiv acestiu scop.

Termen aproximativ de finalizare: 20 iunie. 

 

C. Buget: partea de start-up o finantez eu integral dar pe viitor ideea trebuie sa sa autofinanteze in proportie de minim 50% - ma explic:

   - drumul de la prototip la produsul final (instalat/predat la client) i-l consider foarte important si nu merita ratat. 

   - aplicatia trebuie proiectata/dezvoltata sa lucreze in conditii reale (in programare este un slogan "Work on my machine" -  Mie-mi merge la tine-i ceva : reinstaleaza-ti windows-ul sau alte scuze prostesti) 

   - un produs trebuie sa fie validat de utilizatorul final - dupa 2,3-6 luni de exploatare (cand apar si exceptiile) se poate face o evaluare corecta

   - incasari: nu ma intereseaza sa fac bani din acesta activitate eventualele incasari vor proveni din:

        - mici proiecte de automatizare pe care le vom implementa pe la amicii mei (90% - estimez eu)

        - surplusuri de piese achizitionate 

        - montajele de interes general le vom face in mai multe exemplare (in timp posibil versiuni)    

   - este posibil sa avem si un mic buget pt. un profesor (ex: bi-saptamanal) - sunt convins ca gasim pe cineva in Baia Mare sau in imprejurimi, pasional (si cu cunostinte mai avansate ca noi) de electronica cu care sa stam 1-2 ore la o poveste ....

 

D. Dotare

   [ ] sursa de alimentare (pe asta nu o facem noi - urmatoarea da) - am vazut ceva reglabil si aici la noi pe forum - nu cred ca ne trebuie 5A - mai degraba plusuri la reglaj 

   [x] - aparate de masura: rezolvat 

   [ ] - generator de functii - de facut

   [ ] - analizor logic - de cumparat

   [ ] - loader - consumator variabil - de facut

   [ ] - programator AVR: achizitie/constructie 

   [x] - clesti, pensete, scule de mana - acestea le aveam

   

   Lipire:

   [.] partial rezolvat: am ceva chinezesc cu reglare de temp. (+ vreo 3 pistoale de lipit de diverse puteri - adunate'n timp) - cred ca am deja majoritatea componentelor pt. statia eSol de aici de pe forum sper sa o pot si face.

   [ ] - statie aer cald - ne trebuie ?

 

   Realizare PCB:

   [ ] - expunere UV : am comandat ledurile  

   [x] - laminate + consumabile 

 

   Componente:

    [x] in principiu le vom achizitiona tintit pt. fiecare proiect in parte. Un sertar cu chestii generale sau adunat deja (rezitori, condensatori de diverse valori (THT), ceva diode, breadboard-uri + conectica, adruino si ceva senzori, ceva microcontrolele AVR, ...

 

    Oricum in topul listei de cumparaturi (de rezolvat urgent):

      [ ] - cablaj de test gaurit: Este importanta sa-mi iau cu lac protector ? Dar cu gauri metalizate ?  

      [ ] - de comandat de pe ebay: kituri de rezistente si condensatori 0805 - banuiesc ca de aici ies cel mai ieftin. Are sens sa ne intereseze si 0603 ?  

 

    Exact asa cum trebuie sa ne facem un vocabular de termeni tehnici (si sa-i intelegem ca sa-i putem masura) folositi la descrierea functionalitatii unei componente (ex: din datasheet-uri) trebuie sa cunoastem (un pic mai detaliat) cele mai uzuale componente (habar nu am care sunt). 

 

    In sertar trebuie sa avem minim 5 bucati din fiecare:  

      [ ] - la diode (si punti redresoare) cele mai uzuale: 1N4xxx, Zenner cu cele mai utilizate tensiuni, Schottky, (ne trebuie cateva si cu germaniu) etc.

      [ ] - tranzistori: de la clasicul BC107 (pe asta mi-l mai aduc aminte) pana la ?

      [ ] - tristori, triace, diace 

      [ ] - 555 - pe asta-l vom toca marunt  

      [ ] - CI: principalele regulatoare de tensiune, alte CI logice: numaratoare, registre de deplasare ?

      [ ] - ceva amplificatoare operationale: - aici la mine-i ceata totala (intuiesc doar cu ce se mananca)

      [ ] - etc . - help

 

    Vom lua fiecare componenta din lista de mai sus - si vom face pe breadboard un circuit de test (cu datasheet-ul in fata) + masuratorile necesare intelegerii depline a comportamentului. 

 

E. Mod de desfasurare - idei principale:

  Fiecare actiune va fi modelata pe scheletul unui proiect: obiective -> observatii/comentarii -> concluzii.

  - masa are un colt rotunjit: acolo-i locul meu. Din start el va face 90% din munca.

  - avem (are) un caiet 

  - vom intretine un blog (sau poate un wiki)- minimal - cu activitatea saptamanala (?) ( in primele saptamani nu promit) pentru a invata:

       - sa comunici (coerenta in exprimarea scrisa, transparenta totala)

       - sa reusesti sa obtii feedback - inca din prima faza a oricarui proiect/idei este extrem de important

  - cam tot ceea ce vom face va fi open source (Github)

 

In primul an ne vom axa mai mult pe componete discrete (si CI de interes general) + am sa-l invat C cat sa putem pune MCU-urile la treaba si probabil mai incolo vom trece exclusiv pe sisteme cu MCU pe care se poate rula un sistem de operare - nu avem un traseu impus.

 

Foarte important: trebuie sa creionez, un pic, programa: grosso modo pe 4-5-8 luni si un pic mai detaliat pe prima luna.

   - M-am gandit sa incep cu notiuni introductive despre tensiune, curent - producere, masurare - sa le simta un pic (a facut ceva si pe la scoala - inclusiv legile lui Kirchhoff) 

   - apoi contiunui cu resitenta. Resistori: tipuri, valori, Ohm, serie - paralel, divizorul de tensiune,  am ceva nichelina pe undeva - o punem si pe ea la un test, etc.

   - condensatori: idem ca la resistori vom urmari incarcarea pe osciloscop + mai trebuie sa citesc un pic aici - ca nu mai tin minte teoria.

   - dioda : o vom supune la toate chinurile de la efectul Zenner pana la scheme de redresare: inca nu stiu daca merita sa ne bobinam noi un transformator (in ideea de a vedea ce si cum - oricum micul calcul legat de raport-ul de transformare si ceva teorie tot trebuie sa stie) - probabil vom bobina (manual) un secundar cu mai multe prize. Aici le redresare ne vom putea juca mai bine cu condensatorul.

   - nu stiu cand ar trebui sa vb. despre bobina (apoi oscilatore: RC, LC) 

   - tranzistor: proprietati, tipuri, tiputi de conexiuni (EC, BC, CC),  

   - poate ca acum din prima luna ar trebui sa vedem mai exact 555-ul - si sa ne jucam mai serios cu el ?

   - mai tarziu ne vom ocupa un pic si de protocoale de comunicatie: in prima faza ne vom inventa noi unul rudimentar,  - apoi vom studia un pic: 1Wire, i2c, etc.(sunt extrem, extrem de curios de protocolul folosit de telecomenzi (IR) - vreau sa-mi controlez unitate de aer conditionat de pe telefon).

 

Pe parcursul primelor saptamani va invata si sa utilizeze mai bine aparatura de pe masa (sursa alim + aparatele de masura) + trebuie sa gasesc cateva montaje cu care sa-i captez atentia - ceva idei ?

 

Intelegerea componentelor prin aceste mici experimente (exercitii/teorie - cu datasheet-ul in fata) - nu trebuie sa fie exhaustiva de la inceput - vom revenii asupra componentei si o vom analiza la un nivel mai superior, periodic, in timp - cand bagajul nostru de cunostinte (si timpul) ne va permite sau curiozitatea ne va starni.

 

Practic pt. fiecare experiment eu voi pregati o bibliografie (link-uri) - pe care o vom parcurge impreuna. 

 

Aveti o recomandare de carti sau manual/curs care m-ar putea ajuta (nu ne deranjeaza daca sunt in engleza, cred ca ~20 am (PDF-uri) - evident doar le-am rasfoit) 

 

In aceasta sectiune, bazat pe experienta d-voastra, ma puteti ajuta cel mai mult, in special cu creionarea unui traseu pe care ar trebui sa-l urmam pt. a dobandi acel bagaj minim necesar pentru a intelege o schema/montaj. 

 

F. Aplicatii software:

  - aici am amanat un pic cercetarea - o ideea despre aplicatiile folosite am - cateva mi-am instalat. Aici trebuie timp si rabdare. Cu siguramta vom invata sa utilizam bine 2-3 cele mai raspandite/folosite.

 

G. Final:

Nu stiu daca am fost suficient de explicit: nu vreau sa fac din el un electronist - va alege el ce vrea de la viata - poate se face doctor veterinar, informatician sau sudor - vreau doar sa-i arat care-i drumul (care cred, eu, ca este acelasi indiferent ce vrei sa faci in viata). Ma explic: 

Avea ~7 ani si de un Craciun (cred) vine de la televizor si-mi spune: 

   El: "Tati ce bine era daca stateam in Bucuresti"

   Eu: "De ce ?

   El: "Pa-i Becali a data la fiecare om care era la el la poarta cate 100 EUR-o  - asa gratis ...."

 

Ce argumente zdrobitoare sa aduc la fraza: "Pai ... de ce ? Nu se merita."

 

Mi-e greu sa-i explic (defapt sa-l conving), cum azi in avalansa asta comerciala cand 90% din tinerele care apar la TV (si's, culmea, si celebre) i-si consuma energia pe cum sa-si mareasca sanii - mai sunt persoane care aleg un alt drum - i-si micsoreaza sanii - si ajung sa joace o finala de Roland Garros - dupa ani si ani de munca si truda.

 

Unul din textele care chiar i-mi place este "Scrisoarea catre liceeni" a lui Chirila - daca nu a-ti ascultat-o (eu as pune-o ca auditie/analiza obligatorie lunar in liceu) o gasiti aici:

(va rog sa dati un mic volumul mai tare - trebuie auzita fiecare pauza de respiratie).

 

Cred (și eu) că trei lucruri ajung să ne modeleze/formeze ca om (fizic si psihic):

[*]Întâmplările pe care le trăiești

[*]Oamenii pe care-i întâlnești

[*]Cărtile pe care la citești

Acest proiect este foarte important pt. mine si pentru colegii care cred ca este, un pic, utopic - trebuie sa va spun ca sunt tenace si perseverent - foarte tenace si foarte perseverent. Va dau un ex:

Acum ~8 ani (lucram remote (de acasa)) pt. o companie din DE (eu aveam o singura scula: o surubelnita in cruce) si relativ mult timp liber. Am golit toata baia (ras, chel, nu a mai ramas nici o urma de fir, teava, scurgere - nimic) - m-am dus la magazin si am rugat-o pe d-na vanzatoare sa-mi dea incepand din partea staga a raftului, din fiecare cot, robinet, etc. cate un exemplar (s-a uitat la mine un pic ciudat) - le-am intins pe jos in hol (sotia mea era intr-o delegatie 1 sapt.) si in 2 zile am avut deja tot proiectul schitat cu lista de componente - un amic, la o cafea, mi-a explicat modul de sudare in CU - cetava principii legate de instalatiile ingropate, cumparat scule, etc ... in fine proiectul a iesit super (zero interventii de atunci la nici o instalatie) - sigura problema e ca am fost fizic terminat (lipsa de antrenament) cu rezervorul ingropat, deviere aerisire prin peretele de la debara, aerisire separata + nu am reusit respectat temenul si in cele din urma a venit meseriasul si mi-a pus gresia si faianta - ca-mi lua si asta pe putin 5 zile. 

 

Un alt exemplu (tot pe vremuri): i-mi trebuia un dulap si o masa - si nu m-am inteles cu tamplarul (ba ca-i complicat si nu se poate face asa ba ca "esti cam pretentios d-le") mi-am luat alte scule si in 1 luna le-am facut eu - au iesit beton - din inertie i-am facut si mobilierul din camera lui Razvan - si acum i-l foloseste.  

 

 

Textul de mai sus l-am scris acum ~1 luna cu intentia de a-l publica aici pe forum. Nu l-am postat (si am gresit) - aveam impresia ca nu este corect redactat - l-am vrut un pic mai structurat. Evident nu am mai avut timp de el.

 

In tot acest timp, in timpul liber - "fara sa fac santier in casa" - am finalizat spatiul de lucru - locul de mesterit - as fi vrut ca si acesta sa-l facem impreuna - ma rog, aproape finalizat - i-l vom imbunatati mereu de acum incolo - saptamana viitoare (mai la final cand ma eliberez un pic) pun un mic filmulet.

 

Binenteles ca am 1000 de intrebari - nu-i, inca vremea pt. toate (nu sunt eu capabil acum sa asimilez toate raspunsurile)- la o parte o sa-mi raspund (sper) eu - pe altele am sa le postez aici.

 

Sunt extrem de deschis la orice sugestie, idee, sfat, critica, conversatie - si evident extrem extrem de recunoscator pentru orice ajutor pe care mi-l puteti acorda in acest indraznet proiect.

 

Si ca regula generala: toate postarile mele de pe acest forum sunt sincere, deschise si manate de cele mai bune intentii - daca te simti lezat/deranjat de ceva (i-mi cer scuze) dar cu siguranta nu ai inteles mesajul.

 

O zi excelentă

Radu Lodina

Copilul NU O SA ÎNVEȚE NIMIC daca nu are chemare pt așa ceva,cea mai mare greșală este sa impunem copiilor TEME sau sa facă ceva in care nici noi nu avem talent,daca avea chemare pt electronică o făcea singur pîna acum,eu la 16 ani am facut primul amplificator stereo și înțelegeam ce se întîmplă în schema,lasă copilul să aleagă ce îi PLACE!!!!
Link spre comentariu

Scopul tocmai asta este(din ce am inteles),sa vada daca copilul ar avea inclinatii spre electronica! :da  Nu vrea sa-l oblige sa faca ceva unde nu se va putea afirma in veci,daca nu are "tragere"spre asa ceva... :95

Link spre comentariu
Vizitator viobio

Mi se pare totul forțat, am mai vazut copii puși să facă diverse activități impuse de părinți,pe băiatul meu (10 ani) nu il pun sa facă nimic din ce nu îi place, noi ca părinți trebuie să observăm abilitățile nu sa le impunem.

Link spre comentariu

@viobio: Si daca fiul nu stie ca ii place ceva? Nu e de datoria ta sa ii prezinti diverse lucruri/domenii?

Si pana la urma, in viata mai faci si ce nu iti place. Eu cred ca ar trebui sa fie obisnuit cu de toate, de mic (fara sa vreau a da sfaturi).

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări