Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Consideratii generale asupra automodelelor radiocomandate


Vizitator iRoata

Postări Recomandate

Vizitator iRoata

  Acest topic incearca sa vina in sprijinul celor ce nu au avut niciodata contact cu lumea fascinanta a modelelor radiocomandate, oferind informatiile necesare pentru a intelege acest hobby.

 

 Probabil ca fiecare dintre noi a avut in copilarie o masinuta cu telecomanda sau macar s-a jucat cu cea a prietenului de atunci si fara indoiala ca momentele copilariei au fost marcate de dorinta de avea o asemenea jucarie; tehnologia actuala a adus o multime de imbunatatiri acestor jucarii, acum comenzile ce pot fi executate acoperind aproape toata gama de comenzi existente pe o masina reala. Totusi, ca sa poata fi in categoria machetelor radiocomandate la nivel de hobby, aceste masinute trebuie sa indeplineasca o multitudine de conditii, sa aiba o serie de caracteristici ce le separa total de lumea jucariilor. Este relativ usor de intrat in lumea acestui hobby pentru ca mai apoi sa devina o pasiune consumatoare de resurse si aducatoare de satisfactii personale.      Astfel, pentru a intra in lumea machetelor, masinuta trebuie sa fie in primul rand executata la scara, adica dimensiunile fiecarei componente si implicit a ansamblului sa corespunda dimensiunilor si proportiilor din lumea reala prin scalare; machetele de top copiaza intocmai formele si detaliile unor modele auto reale, respectand atat dimensiunil cat si detaliile de design si functionalitate (faruri care se aprind, stopuri functionale, usi sau capote ce se deschid, interior aidoma originalului) unele mergand pana la aparate de bord functionale. Pana aici, e vorba de machete statice, create pentru a respecta intocmai originalul, cu detalii cat mai fidele cu realitatea, avnd drept unic scop expunerea lor spre a fi privite. Insa deliciul acestui hobby este reprezentat de machetele functionale radiocomandate; acestea dispun de functii similare celor ale automobilelor reale: rulare inainte/inapoi, cutie de viteze manuala sau automata, directie, tractiune pe 2 sau 4 roti, lumini si semnale identice cu cele reale, claxon, etc. Aceste functii sunt accesate parte din ele de operator prin intermediul radiocomenzii, parte din ele executate automat. Modelele radiocomandate sunt capabile de viteze similare cu automobilele normale (>100km/h) si sunt proiectate tinand cont de regulile de aerodinamic, distributii ale greutatilor sau fortelor. De asemeni, si in aceasta lume miniaturala, intalnim clasele si categoriile existente in productia automobilelor, de la clasa mini pana la camioane grele sau masini militare. Materialele si tehnologiile folosite sunt si ele asemanatoare celor folosite la scara reala: fibra de carbon, aluminiu, oteluri speciale, frane pe disc, motoare cu benzina sau kerosen, faruri/stopuri cu LED, etc. In cea mai mare parte, masinile radiocomandate (fie ca sunt copii ale celor existente, fie ca sunt creatii originale) vin sub forma de kituri ARTR (Almost Ready to Run) sau RTR (Ready to Run sau Ready-to-Race pentru cei de la Traxxas). Kiturile sunt, desigur, mai scumpe decat jucariile, insa au multe avantaje de partea lor; astfel, sunt mult mai fiabile, dispun de o piata de piese de schimb si posibilitati de tunning, au performante deosebite si un look pe masura. De obicei, au caroserii interschimbabile, insa cu toate ca se vehiculeaza ideea ca pot fi schimbate oricum, aceste caroserii se pun pe anumite clase de sasiuri; poate fi schimbata caroseria hot-hatch cu una sedan, dar in nici un caz cu una off-road (de exemplu), pentru ca si la aceste modele, ca si in realitate, functionalitatea este data de structura sasiului, suspensiei, sistemului propulsor si/sau a transmisiei. Depinde doar de disponibilitatea fiecaruia si abilitatile sale thnice in a alege un anume model de macheta sau un anume kit (pre)ansamblat, insa voi incerca in uratoarele posturi sa schitez un indrumar in achizitionarea unui model radiocomandat, cu tot ce implica fiecare categorie in parte, de la costuri de achizitie, pana la performante si posibilitati de imbunatatire.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 4
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • one

    1

Vizitator iRoata

   Cum alegem un automodel radiocomandat ?

 

Desigur, ca la orice hobbyst, e vorba mai intai de bugetul disponibil, insa mai jos sunt descrise sumar cateva categorii de automodele pentru orientarea incepatorilor.

 

- Automodel de starda sau de teren ?

In general, masinile de strada ating viteze mari si sunt relativ usor de pilotat; cele mai multe sunt identice cu modele reale avand transmisie 4x4 sau diverse sisteme ce faciliteaza operarea mai usoara. In orice caz, trebuiesc evitate gropile sau denivelarile de orice fel, aceste modele nefiind in nici un caz adecvate terenului accidentat.

Modelele OFF-Road dispun, ca si surorile mai mari, de cauciucuri mari, cramponate, suspensii lungi si sasiu rezistent. Acestea sunt capabile sa strabata terenuri cu gropi, nisip sau apa si sunt dispuse sa accepte sarituri, rasturnari sau lovituri fiind extrem de rezistente cam in orice conditii.

Mai exista si categoria Rally, care imbina caracteristice ale celorlalte doua

;avand roti si suspensii ca la OFF-Road si grupuri propulsoare de ON-Road, acestea sunt capabile de viteze extreme dar si de sarituri sau rulare pe teren usor accidentat. Sunt in schimb mai nabadaioase si necesita dexteritate in a le conduce.

 

- Nitro, electric sau benzinar ?

Modelele electrice sunt mai simplu de ansamblat si de intretinut, sunt mai "curate" (nu emit noxe) ceea ce le face potrivite pentru o cursa pe covorul din sufragerie; nu acelasi lucru se poate spune despre cele cu motor termic, care ofera in schimb mai multa viteza si autonomie. Motoarele nitro sunt denumite asa in mod generic, de fapt fiind vorba de motoare termice care functioneaza cu un combustibil special care le confera turatii sporite. Motoarele pe benzina sunt similare celor de la masinile reale, cele mai multe avand aprindere electronica sau CDI . De asemeni, motoarele termice se apropie foarte mult ca senzatii de cele reale producand fum, zgomot, necesitand intretinere aidoma surorilor mai mari, toate acestea facandu-le preferatele pasionatilor.

 

- RTR sau ARTR ?

Daca e doar placerea de a pilota si daca aceasta mai e dublata de nerabdarea specifica unui incepator, atunci cel mai bine Ready-to-Run; insa daca e pusa in discutie indemanarea, placerea de a ansambla componente sau atractia spre perfectionare, atunci orice kit pe care nu e marcat RTR. I plus, kiturile ARTR atrag pe cei mici, acestia invatand multe din principiile ansamblarii si functionarii unui autoturism.

 

Pana aici am vorbit despre hobby, in urmatorul post voi aduce in discutie automodelele de competitie; daca cineva dintre voi e pasionat de asa ceva e binevenit sa ne impartaseasca din experienta sa.

Link spre comentariu
Vizitator iRoata

Revin, dupa cum am promis, macar ca nimeni nu pare sa doreasca a se inscrie la cuvant.... N-as crede ca nu sunt si pasionati de automodele pe aici care sa stie cum se invart rotile in domeniu...

 

Mai intai, sa vedem o clasificare a modelelor auto dupa dimensiuni pentru a ne face o idee vis-a-vis de automodelele vazute foarte des sau rara avis.

 

Standarde de dimensiuni folosite de producatorii de automodele sunt urmatoarele:

  - Automodele scara 1/4 – rara, din ce in ce mai putin folosita din cauza ca automodelele sunt mult mai grele si mai putin performante decat celelalte
  - Automodele scara 1/5 –  foarte raspandita pentru radiomodelismul pe pista, automodele echipate cu motor cu benzina in doi timpi, cu capacitati intre 23cmc si 29cmc sau, mai nou, cu motoare electrice fara perii (brushless), automodele cu greutati cuprinse intre 6 si 15kg, putand ajunge pana la viteze de 80km/h. Aceasta este scara “pro”, foarte utilizata in constructia automobilelor “adevarate”, pentru a construi machete si a le studia ca machete functionale sau statice.
  - Automodele scara 1/6 – scara raspandita pentru automodelismul off-road, masini echipate cu motoare pe benzina in 2 timpi, cu capacitati intre 23cmc si 29cmc sau, mai nou, cu motoare electrice fara perii (brushless).
  - Automodele scara 1/7 – rar utilizata, in special in machete statice – exceptie face automodelul electric on-road TRAXXAS XO-1
  - Automodele scara 1/8 – foarte utilizata in sporturile cu radiocomanda, pe piste sau in off-road, modelele putand ajunge pana la 120km/h pentru modelele de competitie pe pista on-road. Motorizarea este aproape exclusiv termica (dar si electrica brushless), cilindree intre 3.5-4.6cmc in doi timpi, functioneaza cu amestec metanol/nitrometan (denumit popular si nitro)
  - Automodele scara 1/9 – rare, modele comercializate sub denumirea rally game
  - Automodele scara 1/10 – o scara foarte des intalnita in hobby, automodele ce pot rula pana la 110km/h (si peste, in cazul modelelor de competitie pe pista). Categorii reglementate de motorizare termica intre 2.11cmc si 2.62cmc sau motorizare electrica (baterii lipo si motoare fara perii)
  - Automodele scara 1/12 – categorie de pista on-road, electrice, cu tractiune spate
  - Automodele scara 1/14 si 1/16 – aici se gasesc categoriile utilitare – autocamioane, remorci, buldozere, excavatoare, etc. Unul din producatorii de renume in aceasta categorie este firma japoneza TAMIYA. In ultimii ani, in urma crizei economice mondiale, la clasa 1/16 au aparut si “fratii mai mici” ai automodelelor consacrate la scara 1/10 si 1/8 (ex. e-revo brushless 1/16)
  - Automodele scara 1/18 – Foarte utilizata pentru modele statice in metal turnat, dar si foarte prezenta in ultimii ani in sportul cu telecomanda.
  - Automodele scara 1/24 – Preponderent modele statice din plastic, dar si pentru clasele MiniZ, Iwaver, Xmod si pentru circuitele electrice (slot racing)
  - Automodele scara 1/25 – Utilizat in general pentru reproducerea la scara a autovehiculelor americane
  - Automodele scara 1/30 si 1/32 – utilizat pe circuite rutiere electrice (slot race)
  - Automodele scara 1/43 – scara standard pentru autovehicule in miniatura (machate), dar si pentru automodele radiocomandate si circuite rutiere electrice (slot race)
  - Automodele scara 1/50 – utilizat pentru derivatele vehiculelor 1/43 – camioane, furgonete etc.
  - Automodele scara 1/72 – rezervat in mare parte machetelor din plastic vandute la set, in general militare.
  - Automodele scara 1/87 – corespunde scarii feroviare HO pentru a completa retelele de modelism feroviar cu o intreaga gama de vehicule ce sunt adaugate dioramelor feroviare

 

Asa va puteti avea asteptari mai apropiate de realitate atunci cand va propuneti un buget pentru achizitia primului automode, fie el static sau RC.

Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...

  Probabil ca fiecare dintre noi a avut in copilarie o masinuta cu telecomanda sau macar s-a jucat cu cea a prietenului de atunci si fara indoiala ca momentele copilariei au fost marcate de dorinta de avea o asemenea jucarie; 

 

Raspund eu primul caci mi-a placut initiatiava, desi nu am intentia sa construiesc sau sa "rulez" un automodel prea curand.

Spun "automodel" deoarece prin asta percep exact ce ati scris dvs., un model la scara, care imita functiile unei masini reale, etc.

 

Internetul abunda de idei de construire a unor roboti care deriva mai mult sau mai putin din vehicule terestre, dar acestea nu sunt "modele", pentru ca nu imita nimic.

 

Pe vremea comunistilor, cand exista Casa Pionierilor (pe care eu o consider unul din lucrurile inteligente facute de comunisti - daca a fost ideea lor) priveam cum cei care participau la clubul de automodele se delectau cu masinute telecomandate. Am incercat sa construiesc in acele vremuri un automodel telecomandat dar am abandonat din lipsa de componente. Voiam sa fac suspensii cu magneti, etc. 

Lumea modelismului este frumoasa si este ocazia pentru a invata cate ceva interesant si este foarte important ca acum exista produse pentru toate buzunarele.

 

Am observat ca in magazine se gasesc modele foarte performante si componente la care nici nu visam acum mai multi ani: sasie, suspensii amortizate, cutii de viteze !

Probabil ca, daca as incerca sa construiesc un vehicul, as alege ceva utilitar, gen rover lunar. Este doar o preferinta personala, nu am fost niciodata in stare sa reproduc un model la scara. Acelasi lucru si pentru alte modele (aero, navo).

 

Eu as fi curios cum se desfasoara competitiile de automodelism (daca exista asa ceva).

Link spre comentariu
Vizitator iRoata

Sigur ca exista si inca pe scara foarte mare; este si unul din motivele pentru care s-a ajuns atat de departe cu producerea componentelor si subansamblelor in domeniu; competitia a adus subansamble precum suspensiile reglabile si cutii de viteze sau materiale precum fibra de carbon sau aliajele de magneziu in modelismul auto. In general o competitiile de automodele sunt impartite pe clase si grupe (la fel ca la cele reale) iar concursurile au manse de calificare si tur final. Pe de alta parte, vis-a-vis de machetele de rover sau utilitare "stranii", aici e un domeniu foarte larg ce imbina automodelismul cu robotica si electronica, toate la nivele foarte inalte de tehnologizare; e o inselatorie sa-si imagineze cineva ca acele rovere sunt doar niste jucarii ciudatele; de fapt sunt foarte utile in tot felul de activitati, de la cercetare la calatorii spatiale sau in activitatea politiei si armatei.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări