Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

SE cuplaj galvanic


Vizitator

Postări Recomandate

In acest caz ampliful de bas comun , eu cel putin , l-as construi cu tranzistori bipolari s-au MOS ptr. ca la frecvente joase sub 80 Hz nu prea mai are relevanta sunetul de tub.

Daca diful. subwoofer este montat intr-o incinta tip BASS-HORN cu spl=100 db nici nu mai e nevoie de putere dubla de atac si daca boxele de medii-inalte au spl=94-96db.

Link spre comentariu

Din cate modele de boxe active mi_au vizitat cabinetul,cam toate au fost cu filtre active inainte de amplificatorul de putere si in general cele de classa sunt pe minimum 4 cai si cele mai tari cu 5 cai.Cam toate folosesc senzori pe difuzoare in cel mai rau caz doar pe bass.Cu lampi am vazut doar modelul ala cu PP  si ESL pe inalte de la T&A.Pe bass insa majoritatea sunt cu mosfet laterali sau class D in variantele mai noi.Oricum e totusi o diferentza sesizabila intre boxele active si cele pasive cu filtre pe iesire.La astea din urma s_ar mai putea usor modifica curba de raspuns prin masurari acustice si reproiectarea filtrelor dar in general asa mor cum le_a facut fabricantul.Probabil si de asta unele pocnitori no_name ''klingt wie eimer'' (suna ca o galeata).Foarte putzine modele am vazut sa sune perfect,majoritatea au ba lipsa bass,ba medii sau inalte.Si nu ma refer aici la boxe sub 1.000€ .Naja.

Ideea cu PP pe joase si SE pe inalte nu e rea deloc,tzinand seama de greutatea acoperirii spectrului audio si mai ales in capete de banda.

Link spre comentariu

Chestia cu distorsiunile e foarte interesanta,egal ca sunt pare sau impare tot distorsiuni sunt.Chiar am lucrat zilele astea la ceva interesant legat de distorsiuni si ...bias.Poate reusesc asta seara sa postez cu toate ca sunt cam multe poze si va fi o postare lunga.Nu tzine de lampi sau amplificatoare,e legat de restaurarea unui Revox B-77,dar ce e interesant e analiza spectrala,mai precis reglajul bias_ului (curentul de premagnetizare la inregistrare) in asa fel incat la iesire sa nu mai apara nici K2,K3...Kn...ci doar semnalul de pe banda si normal ...zgomotul de fond datorat benzii.

In principiu e acelasi lucru pe care l_a facut @Marius numai ca pe alt aparat.Daca aici s_a incercat obtzinerea unui nivel de distorsiuni cat mai mic cu mentzinerea curbei de raspuns in frecventza  prin cuplajul galvanic si alegerea unor bias_uri corespunzatoare ,eu am facut acelasi lucru pastrand schema originala Revox si urmarind sa scot untul din mag_ul asta.Deocamdata pot sa zic ca sunetul la o auditzie oarba nu stii daca e inainte de banda sau dupa.Diferentza de calitate CD- mag e foarte greu de apreciat fiind minora.Doar pe analizorul de spectru vezi exact daca comutatorul de semnal e pe poz sursa sau tape.

Ideea asta a pornit odata cu ..topicul asta si cred ca se poate aplica oricarui amplificator deoarece in final conteaza doar obtzinerea unui sunet clar si fara armonici.

Link spre comentariu

pai sa ai distorsiuni impare pe joase si pare pe inalte...n-ar fi mai bine sa fie de acelasi tip distorsiunile?S-ar putea sa sune ciudat rau de tot...mai vorbisem odata chestia asta cu shambala si dumnealui considera la fel ca etajele ar trebui sa fie de acelasi tip Exista la sectiunea boxe un user @aheyges despre care am inteles ca a facut astfel de  combinatii active centralizate pe crossovere si placi de sunet(cu tranzistori si integrate  nu cu tuburi) si poate dumnealui sa aiba o parere mai clara, dar sunt deja doua domenii diferite cu nivele de  distorsiuni distantate la cel putin un ordin de marime.mie mi se pare un domeniu in sine boxa activa  si care pe mine unul ma depaseste la toate capitolele.

 Un coleg de pe forum a realizat practic schema de mai jos (fara modificarile cu cel de al-2-lea traf pentru inalte) de care este multumit,eu am facut ceva modificari "in zona" adaptari cu sarcina utilizand inca un traf de iesire acordat pe banda 6Khz....20Khz,acest traf cred ca poate fi construit si pe miez de ferita...,ce parere aveti,poate functiona asa ceva???

  @neculeacorneliu a remarcat foarte pertinent chestia cu THD-ul si cred ca acest lucru utilizand doua amplificatoare de topologii diferite chiar ca ar duce la un sunet foarte ciudat.

Astept pareri pro sau contra,se poate dezvolta astfel de topologie ,avantaje,dezavantaje...???

post-175212-0-77903600-1406117960_thumb.png

Editat de LMOlimpiu
Link spre comentariu

am astfel de scheme in carti romanesti de acum 50 de ani cand se faceau tot felul de experimente in radiouri ca sa sune mai bine .ma gandesc si eu de vreo doi ani la chestiile astea, dar timpul pt experimente...in principiu orice solutie poate fi buna si perfectibila.nu exista doar un singur drum din a in b, dar ca orice solutie sa fie profesionala necesita fine tunning si acest tunning cuprinde  foarte multa teorie cat si practica pe masura.

Cata vreme un David Berning vinde cu peste 8000 de dolari  amplificatoare de 30w cu tuburi  fara ot-uri cu cuplaj pe amplificator magnetic cu transformator de ferita excitat cu semnal patratic de 250khz si alimentat din surse in comutatie autorezonante si mai ia si premii de audiofilie intr-un mediu unde toti se inchina la clasa A pe traf-uri tango cred ca se poate orice cu multa munca si devotiune.

 

  Foarte interesante si avansate exemplele dv. si mare dreptate aveti,atata timp cat noi ne petrecem cea mai mare parte a timpului pentru a ne castga existenta materiala...,niciodata nu o sa avem timp pentru aceste cercetari.

  Stiam brevetul lui David Berning de mult timp,dar oare credeti dv. ca pe acest forum se poate discuta asa ceva vreodata atata timp cat,daca ati remarcat,se fac numai atacuri la persoana,rautati si se aduc injurii fara acoperire si fara bun simt oricui ???

Ati vazut cat de elegant se discuta pe DIY sau pe AK,sau pe alte forumuri ????...

Eu v-am citit si studiat toate posturile,odata am mai si comunicat,nu stiu de ce am intrerupt comunicarile personal imi faceau placere..,dar fiecare este liber sa aleaga in viata!

Faine exemplele dv.,cine vrea sa invete si sa vada ce si cum,are de unde.

Sincer va marturisesc ca-i invidiez pe coelgi nostri de pe forum care au reusit sa se realizeze in alte tari,sigur au trecut prin multe dar acum sunt in lumea buna,am spus "ii invidiez" la modul pozitiv.

Link spre comentariu

@Lazaroiu

Nu pot decat sa-mi cer scuze pt ca in trecut m-am luat de dvs relativ indirect, fara sens  si cam tare, dar cred ca a fost mai mult o chestie de proasta  comunicare si neincredere reciproca.Poate s-or mai repara lucrurile pe viitor...

@popa marius

Faceati referire la un aparat cu inductie cu pl504.nu stiu cum a fost respectivul aparat construit, dar de obicei astea lucreaza ori  in comutatie ori in clasa c si au un circuit special de  scoatere din rezonanta a circuitului in momentul topirii metalului .Practic aparatele cu inductie lucreaza in majoritatea timpului la rezonanta cu pierderi foarte mici si randamente  specifice clasei c de radiofrecventa sau d in comutatie.prin urmare nu m-ar mira ca lampile respective sa fi lucrat reci.Nu am adus in discutie intamplator realizarile lui berning pentru ca tuburile de putere in aceste amplificatoare depasesc 9000 de ore de functionare datorita regimului de lucru.

  Colaboram ori de cate ori veti avea nevoie de ajutorul meu,bineinteles bazandu-ne pe incredere,nu-i asa?

Link spre comentariu

  Foarte interesante si avansate exemplele dv. si mare dreptate aveti,atata timp cat noi ne petrecem cea mai mare parte a timpului pentru a ne castga existenta materiala...,niciodata nu o sa avem timp pentru aceste cercetari.

  Stiam brevetul lui David Berning de mult timp,dar oare credeti dv. ca pe acest forum se poate discuta asa ceva vreodata atata timp cat,daca ati remarcat,se fac numai atacuri la persoana,rautati si se aduc injurii fara acoperire si fara bun simt oricui ???

Ati vazut cat de elegant se discuta pe DIY sau pe AK,sau pe alte forumuri ????...

Eu v-am citit si studiat toate posturile,odata am mai si comunicat,nu stiu de ce am intrerupt comunicarile personal imi faceau placere..,dar fiecare este liber sa aleaga in viata!

Faine exemplele dv.,cine vrea sa invete si sa vada ce si cum,are de unde.

Sincer va marturisesc ca-i invidiez pe coelgi nostri de pe forum care au reusit sa se realizeze in alte tari,sigur au trecut prin multe dar acum sunt in lumea buna,am spus "ii invidiez" la modul pozitiv.

Da D.nul Lazaroiu ,aveti perfecta dreptate....de aia in tara asta nu merge nimic ,totul se rezuma la care`i mai destept ! Chestie de educatie !!

Link spre comentariu

Vorbeam deunazi cu un prieten care e chitarist de vreo 20 de ani, pasionat de jazz si rock de toate mamele, are studiou de inregistrari de vreo 10 ani si boxe active de toate felurile din gama pro si mi-a spus ca el nu poate asculta jazz pe boxe active si asta chiar a ascultat de toate, de la banda la pick-up si boxe de doi lei la ultra-pro, poate nu in gamele peste 5000 de euro , dar a ascultat multe chestii la viata lui.Si eu sunt rapit uneori de ideea de boxe active, dar cam toti cei cu care am discutat vad o mare problema in distorsiunile introduse de filtrele active inaintea unui etaj de putere.Cumva, filtrele pasive, de putere din boxe sau ansamblul de difuzor, filtru electric si filtru acustic dintr-o boxa pasiva au ceva in plus si nu-mi dau seama exact ce.Pentru ca totusi cea mai mare problema a filtrelor active mi se pare a fi de obicei faptul ca se lasa conducerea unor sarcini capacitive puternice mai mult pe seama reactiei negative decat pe forta bruta , ma gandeam totusi la doua solutii si anume  introducerea unor drivere de putere inaintea unor filtre pasive inaintea etajului de putere sau introducerea unei retele complexe de impedanta mica in calea de reactie negativa a unui preamplificator cu impedanta de iesire cat mai mica.Nu prea am vazut crossovere cu filtre rlc si poate ca asta ar fi o solutie mai apropiata de filtrele pasive, sau varianta de filtru activ rc cu operational sau diferential discret tip gyrator despre care se spune ca are aceleasi performante ca un filtru pasiv rlc.Pentru ca am fost multumit de rezultatele obtinute din hibrizi tub- tranzistori atunci cand vine vorba de impedante mici de iesire, cred ca s-ar putea incerca, posibil cu rezultate mai bune.Poate exista deja rezultate in acest sens al firmelor mari de odinioara gen luxman, audio reasearch, dar n-am avut timp sa ma informez.

Daca cele doua amplificatoare sint specializate nu cred ca au nevoie de filtre de separatie sofisticate cel putin pe partea de OT delimitarea se poate face prin dimensionarea corecta a acestora de acea amplificatorul SE incercat de mine poate lucra cu THD<0,5%/6w in spectrul 200Hz-20Khz iar un PP de genul superbass  sub 200-300Hz. Marele cistig sint transformatoarele ce pot fi in acest caz proiectate cu precizie si adaptate optim pe o sarcina mult mai constanta cu alte consecinte (distorsiuni si mai scazute, defazaje reduse) sa vedem...

Link spre comentariu
Vizitator viobio

Sistemele bi amp sunt cel mai greu de pus la punct,o poti da in bara ori cu amplificatoarele ori cu difuzoarele,poate nu stiti cit de greu se face sunetul pt concerte,pentru o incinta activa se cheltuie multi bani si foarte mult timp,ca acea incinta sa redea un sunet bun.

Link spre comentariu

......

Astept pareri pro sau contra,se poate dezvolta astfel de topologie ,avantaje,dezavantaje...???

 

Dupa parerea mea (de neavizat si incepator in lucrul cu lampile) schema are potential. In principal sufera la capitolul reactie negativa de unde necesitatea unor lampi cu liniaritate foarte buna (de obicei mai scumpe).  Personal as muta defazorul la intrare si l-as urma cu doua etaje identice cu amplificare medie (8x - 12x). Apoi as prelua avantajul intrarii inversoare cu impedanta foarte mare din diferential (acum aflat chiar la intrare) pentru a insuma semnalele de reactie negativa culese de pe cele doua transformatoare de iesire.

Link spre comentariu

 

Cata vreme un David Berning vinde cu peste 8000 de dolari  amplificatoare de 30w cu tuburi  fara ot-uri cu cuplaj pe amplificator magnetic cu transformator de ferita excitat cu semnal patratic de 250khz si alimentat din surse in comutatie autorezonante si mai ia si premii de audiofilie intr-un mediu unde toti se inchina la clasa A pe traf-uri tango cred ca se poate orice cu multa munca si devotiune.

 

 

Vezi aspectele tehnice prin prisma unui audiofil. Faptul ca un amp de 30W e vindut cu 8000$ nu inseamna nimic. Se vind sigurantele audiofile, made in China, ca piinea calda.

http://www.ebay.com/itm/Xindak-2A-Silver-Fuse-20mm-x-5mm-for-Audio-HiFi-Hi-Fi-/230830376795?pt=AU_Electronics_Audio_Amplifiers&hash=item35be90075b

http://www.ebay.es/itm/AMR-Audiophile-Gold-Hi-Fi-Fuse-20mm-x-5mm-250mA-Box-of-3-/230988886894?pt=UK_Computing_Sound_Vision_Audio_Cables_Adapters&hash=item35c802b36e

Nu caut acum dar gasisem la un momentdat pe ebay unul care vindea peste 100 de bucati/zi.

Intotdeauna vor fi clienti pentru aparate ezoterice. E bligatoriu pentru un audiofil sa fie ceva ce el nu intelege, ceva cu aura misterioasa.

Cu premiile sau articolele din reviste e la fel ca cu succesul de piata.

Acel tip de amplificator are doar un singur avantaj, ca e mai usor prin eliminarea a doua trafuri grele, OT-ul si cel de alimentare prin folosirea unei surse in comutatie.

In rest, acel amplificator e aproape un stift audiofil. Functional, dar nu peste cele mai bune amplificatoare clasice. Sunt multe aiureli ce au fost spuse in legatura cu el. Cum ar fi de exemplu ca tuburile dureaza mai mult. Aiurea, dureaza egal ca la un amplificator clasic facut cu trafuri Tango, cum depreciativ se exprima neculacorneliu. Tubul lucreaza in aceeasi clasa de functionare si disipa tot atita putere. In schimb intervin diferiti factori ce pot deprecia sunetul. Tot trebuie facut un amplificator clasic dar fara OT si in loc de OT se pune in schimb circuitul in comutatie.

 

Azi si miine nu am timp dar in weekend voi demonstra ceea ce am spus.

Vreau sa-i ajut pe ce-i care au cazut pe spate in admiratie fata de ideile "interesante si avansate".

Amplificatorul e un tip nou de amplificator si asta este interesant, dar atit.

Editat de adigh
Link spre comentariu

Circuitul Berning nu face decât sa puna în evidenta curentul de alimentare a doua convertizoare conectate în opozitie de faza (tuburile sunt doar sarcina activa pentru ele si pot fi facute sa lucreze la UAK aproape constant). Trebuie evaluata influenta problemelor acestora (dead time, cross conduction) asupra "semnalului de iesire". O parte se vor compensa reciproc.

Cu cât rezistenta interna a convertizoarelor e mai mica, cu atât se vor" plimba" mai putin tuburile pe caracteristica iar curbura acesteia si anumite capacitati vor conta mai putin.

Editat de franzm
Link spre comentariu

Am deschis topicul acesta cu un scop punctual, am vrut sa arat posibilitatile unei configuratii ce poate fi optimizata in anumite situatii insa nu vad ce relevanta are amplificatorul lui David Berning vis a vis de cuplajul galvanic, se pot discuta despre o gramada de amplificatoare exotice iar tematica se poate intinde pe zeci de postari dar totul va fi pina la urma difuz , mai productiva este dupa parerea mea o abordare concentrata... 

Link spre comentariu

Am promis ca revin cu detalii despre amplificatorul lui David Berning. Eu cred ca offtopicurile interesante sunt binevenite pentru ca asa ajungem, din vorba in vorba, sa descoperim subiecte interesante pe care altfel nu le-am discuta. Dar asta e doar parerea mea. Totusi am sa-i respect dorinta lui Marius si nu am sa dezvolt subiectul in acest topic. Daca neculeacorneliu sau altcineva e interesat sa dezbatem subiectul o putem face intr-un topic nou deschis in care eventual pot fi mutate si discutiile de aici..

 

On topic:

O comparatie relevanta intre un cuplaj galvanic si un cuplaj prin condensator trebuie facuta cu o schema ce sa permita o asemenea comparatie. Si aici ma refer la o comparatie prin prisma THD. In momentul in care vrem sa introducem un condensator de trecere vom fi nevoiti sa facem modificari pentru a negativa tubul final. Deja vom avea o alta schema. Am aratat pe prima pagina a acestui topic cum influenteaza distorsiunile o simpla rezistenta pusa intre g1 a tubului final si masa. In scheme diferite, nu putem compara efectul acelui condensator asupra distorsiunilor. Un condensator de proasta calitate va influenta, dar un condensator de cea mai buna calitate, cum se fac in ziua de azi, va introduce distorsiuni atit de mici incit nu cred ca avem noi aparate sa masuram. Totusi, lipsa/prezenta unui condensator de trecere in majoritatea cazurilor va cere modificarea schemei iar asta cu adevarat va influenta distorsiunile. Din pacate de cele mai multe ori distorsiunile date de modificarea structurii schemei sunt atribuite pe nedrept condensatorului.

 

Mi se pare mult mai interesant de comparat cele doua variante, cuplaj galvanic sau fara, prin prisma posibilitatilor tehnice ce le ofera. Un condensator poate separa ca de cc, poate cupla etaje la tensiuni diferite in cc etc. Printr-un cuplaj galvanic pe de alta parte, poate trece cc daca vrem de axemplu clasa A2 etc.

Pina acum cistigul e ca s-a contruit un amplificator cu distorsiuni mici, dar si asta e cu semn de intrebare. Ma intreb cit vor fi distorsiunile daca nu se depaseste Pd maxima specificata in catalog, cu atit de mult. Si in orice caz, acele distorsiuni mici nu se pot atribui cuplajului galvanic. Chiar si cuplate galvanic etajele, amplificatorul "beneficiaza" de condensatoarele din sursa de alimentare in calea de sunet, condensatoare in spinarea carora, din cite vad, nu se pun distorsiuni.

Editat de adigh
Link spre comentariu
Vizitator
Acest subiect este acum închis pentru alte răspunsuri.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări