Dxxx Postat Decembrie 22, 2014 Autor Partajează Postat Decembrie 22, 2014 (editat) Gabiz - corect. Ideea este ca cea mai simpla protectie este un singur TVS (plus/minus eventual cateva pasive) care la pret este cativa lei maxim, daca stii unde sa-l cauti poate doar banutzi. Cum acest thread se refera la circuite de medie sau mare putere, numai ledul va costa mai mult, probabil ca un driver bun va fi si mai scump, iar recordul de cost va fi solutia de racire si altre parti mecanice care trebuie facute la pretentii auto. Deci grosso-modo montajul + ledul va fi de zeci de ori mai scump decat TVSul, de asta spun eu ca dupa mine nici nu se concepe altfel, protejezi cu ceva ieftin ceva semnificativ mai scump. Protectii si mai scumpe, eventual tip deconectare merita pentru montaje de puteri mai mari (sau cine stie ce aplicatii sensibile, dar astea probabil nu sunt LED), care vor mentine insa raportul pentru ca in sine vor costa si ele mai mult. Validae Ce descrii tu cu deconectarea bateriei este cunoscut ca "load dump" si am amintit chiar in primul post - se poate intampla si accidental iar energia este foarte mare, pentru ca impulsul nu e nici de nano nici de mili secunde ci ajunge la 0,5 secunde... Realizarile industriale (de profil - nu cred ca pe acolo se poarta aproximatii tip chinezism ieftin) sunt protejate. Giongiu Desigur, asta este una din variante. Insa si un simplu TVS functioneaza tot ca "crowbar". Exista niste avantaje la ce propui tu pentru ca limitarea e mult mai abrupta. TVSul este mai simplu, posibil chiar si o componenta unica. Se poate dimensiona destul de comod, in general ecartul intre 2 tensiuni succesive la furnizori este sub 2V. Problema aparenta a TVSului este ca trebuie sa aiba tensiunea la care incepe conductia cu o valoare de cativa Volti peste cea nominala de functionare, iar pe masura dechiderii mai creste aceasta tensiune pana la curentul maxim destul de mult. Mai concret daca protejam o instalatie de 14,2V inceperea deschiderii va fi undeva la 18-20V iar la curentul maxim ne asteptam la 25-28V. Defapt pentru montajele cu leduri comportarea asta nu e in general deloc o problema la 12V (poate doar la 24V) deoarece majoritatea driverelor suporta lejer pana in 30V pe intrare. Rezistenta serie se poate dimensiona in functie concreta de puterea montajului, poate ce zici tu este prea mica sau prea mare. Chiar daca se impune ca rezistenta sa fie zero, totusi rezistenta conexiunii si chiar inductatele pe ea vor limita intr-un anumit mod curentul... Editat Decembrie 22, 2014 de Dxxx Link spre comentariu
giongiu Postat Decembrie 22, 2014 Partajează Postat Decembrie 22, 2014 Rezistenta serie nu am sugerat-o inseriata cu ledul, ci cu mosfetul, strict pentru limitarea curentului prin mosfet. Adica sursa la masa, iar rezistenta intre drena si anod led. Adica va consuma doar din varful de tensiune. Desigur ca varianta cu TVS e mai simpla si mai ieftina, nu se poate compara ca precizie insa cu driver plus mosfet, asta datorita comparatorului intern. Link spre comentariu
ardiles Postat Ianuarie 20, 2015 Partajează Postat Ianuarie 20, 2015 (editat) un link util(prerea mea): http://www.electronica-azi.ro/articol/8271 imi cer scuze ca nu-s in discutie, dau un raspuns care zic eu ca are stransa legatura cu topicul... Editat Ianuarie 20, 2015 de ardiles Link spre comentariu
Dxxx Postat Ianuarie 24, 2015 Autor Partajează Postat Ianuarie 24, 2015 (editat) Multumesc, Ardiles, clar ca este on-topic exact cum ai intentionat si cum este constructiv. Nu iti mai cere scuze - eu zic ca toata lumea este "in discutie" daca urmareste topicul, de aia este forum. Ce deranjeaza sunt foarte multe referiri clar off-topic, cineva care cauta informatie se blocheaza in mizeria respectiva si pierde timp pretios inutil. Multumesc Dr.L! Pentru cine chiar citeste topicul lucrurile au fost imbunatatite substantial prin eliminarea discutiilor vadit off topic. Din pacate de dragul acestei eliminari s-au pierdut cateva idei bune si in unele locuri "firul" este intrerupt, insa acum este muuuult mai bine. [*] Va rog: discutam numai de solutii surge-protection auto (daca se poate chiar realizate practic)[*]Adica protectia ledurilor si driverelor montate la instalatii auto conventionale de 12 si 24V cc[*]Inainte de a posta cititi si threadul si cate ceva pe internet, aici nu discutam nici daca merita, nici ca e prea complicat - doar solutii Tot surge-protection auto (ma mir ca nu a fost nici o referire) - si in mod sigur on-topic - ar fi si protectia in mediul auto cu referire speciala la CAMPERE / R.V. / MOBILE-HOME. Evident ca in cazurile respective echipamentele protejate pot fi foarte diverse, de la laptop la firgider, posibil cu puteri mai mari, insa in esenta este vorba de acelas lucru. Editat Ianuarie 24, 2015 de Dxxx Link spre comentariu
ianacosti Postat Februarie 9, 2015 Partajează Postat Februarie 9, 2015 In domeniul in care lucrez eu (automotive), orice modul electronic se protejeaza pe intrare cu SMT33CAY la 12 V si SMT56CAY LA 24V. Protectia la inversarea polaritatii se face cu dioda serie la curenti mici si mosfet P la curenti mari, plus condensatoarele electrolitoce si ceramice. Nu se pune nimic in plus fata de cele mentionate mai sus pentru ca iese modulul scump (nici macar la module importante gen tempomat, frana de mana electrica etc.) Load dump-ul il luam in calcul pe o durata de 200 ms si 90 V ce e peste nu e treaba noastra. Toate ledurile sunt alimentate fiecare (sau maxim 3-4 in serie) cu sursa de curent constant cu un tranzistor si rezistenta in emitor, comandata in PWM. In cel mai rau caz daca numarul de leduri pentru backlight ajunge la 40...60 se pune buck, dar facem tot posibilul sa evitam buck-ul. Evitam sa folosim diode zenner ca sunt scumpe, e mai ieftin un stabilizator cu 3-4 bipolare. 1 Link spre comentariu
Dxxx Postat Februarie 9, 2015 Autor Partajează Postat Februarie 9, 2015 Evident ca problema costurilor dicteaza tipul de solutie folosita, amatorii pot sa fie mai relaxati si sa foloseasca pe alocuri si solutii poate mai scumpe pentru ca nu produc multe exemplare in serie. Totusi ce este de retinut este faptul ca se pun protectii, asta spre ciuda celor care ziceau ca nu-s bune la nimic si nejustificate. Si mai ales citez: "orice modul electronic se protejeaza pe intrare" Ma mir ca un driver in comutatie este perceput ca scump... In plus la peste 40 leduri eu nu ca as pune un buck ci as merge pe un boost care este mult mai indicat la numere mari, fiind usor de dimensionat pentru pana la 20 leduri pe un string si reducand numarul de stringuri. Sunt convins ca exista probabil motivatii financiare legate de seriile mari, care noua ca amatori ne scapa, eu as fi zis spre exemplu ca un driver in comutatie isi merita lejer banii cam in orice aplicatie, sau ca ceva mai ieftin ca un Zenner greu gasesti - insa iata ca cei cu seriile mari au alte argumente. Oricum multumim de informatii, ai fost foarte clar chiar si in privinta "schemelor" cu minim de componente pentru ratiuni de cost. Link spre comentariu
aygun Postat Februarie 9, 2015 Partajează Postat Februarie 9, 2015 (editat) Si iaca cum se face Lumina. Am discutat si eu cu cineva de la Yazaki Romania care se ocupa de partea electrica , cablaje , etc si fix acelasi lucru l-a zis si el. Urma sa discutam mai amplu cu o schema in fata dar ceva mai de multa vreme pentru ca au si ei secrete de serviciu. Astea fiind arii de rezistori , corect? SMT33CAY si SMT56CAY . Editat Februarie 9, 2015 de aygun Link spre comentariu
The Stressmaker Postat Februarie 9, 2015 Partajează Postat Februarie 9, 2015 Are logica folosirea buck-ului in locul boost-ului din ratiuni de fiabilitate. Una este ca la un stop-frana sa se intrerupa 3 leduri din 60 si alta este sa se intrerupa 20 de leduri adica o treime din numarul total de leduri. Cat despre acei tranzistori in locul zenner-ului cred ca are legatura cu disiparea caldurii si tendinta zenner-elor sa cedeze intrand in scurtcircuit daca sunt fortate sa lucreze la temperaturi mari. @aygun: cred ca SMT33CAY se refera la un cod intern, discutand aici de protectii, si ar putea fi un varistor sau o dioda gen http://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=MMBZ33V ori similar cu putere de disipare mai mare. Link spre comentariu
aygun Postat Februarie 9, 2015 Partajează Postat Februarie 9, 2015 In opinia mea , SMT reprezinta tehnologia de montare , 33 este valoarea in Ohmi ( pentru 12 Volti ) iar 56 Ohmi pentru 24 Volti iar CAY / CAT este modelul ariei de rezistori. http://www.rs-online.com/designspark/electronics/knowledge-item/selecting-the-right-resistor-for-your-application Asa cred , cel putin. Daca era un cod intern nu le posta aici ca atare pina nu ne livra o codificare valida. Link spre comentariu
ianacosti Postat Februarie 9, 2015 Partajează Postat Februarie 9, 2015 SMT33CAY e ceva de genul asta: http://www.st.com/web/catalog/sense_power/FM114/CL1801/SC1495/PF252255 nu stiu de ce nu gasesc pe net codul asta. Pretul in productia de serie se calculeaza la milioane de bucati pe an * 4ani, un tranzistor e 0,5 centi iar un zener e 6 centi. Inmultiti cu vro 4 000 000 diferenta de pret. Si @The Stressmaker ai dreptate, zennerele crapa, se fac sarma. Eu fac calculele pentru o temperatura ambianta de 85 grade, cam atata e vara intr-o masina. Dar ce voiam sa zic e ca o simpla dioda transil si niste condensatoare calculate corect protejeaza cu succes ledurile si controller-ul. Link spre comentariu
aygun Postat Februarie 9, 2015 Partajează Postat Februarie 9, 2015 Multumiri de lamuriri @ianacosti. Intr-adevar , m-am inselat. Am cautat dupa codul dat . Chiar e util datasheetul si restul de materiale. Toat bune . Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum