UDAR Postat Mai 24, 2014 Partajează Postat Mai 24, 2014 @Dxxx Mă bucur că ești mulțumit de ele , și mie îmi părea că e o firmă OK. Referitor la variația tensiunii cu încălzirea : eu am testat leduri albe și UV , de pe eBay . Testarea s-a făcut așa - tensiunea la rece ( 20-25°C , cât era în cameră ) s-a măsurat în impulsuri ( circa 1 ms cu pauză de 100ms) deci LED-ul nu s-a încălzit apoi s-a alimentat cu x mA până când tensiunea s-a stabilizat . Datorită prostului transfer al căldurii spre plastic , se încălzește destul de mult în primele 2-3 secunde , înainte să apuci să măsori. E cert însă că ale tale sunt altă calitate și posibil ( nu știu acum ) și variația tensiunii cu temperatura să fie mai mică la cele verzi. Link spre comentariu
Dxxx Postat Mai 26, 2014 Autor Partajează Postat Mai 26, 2014 Nu cred ca cine posteaza pe aici a citit totul si cu atentie. Dar eu sunt gazda si trebuie sa incerc sa fac ordine, va raspund la fiecare in partea finala. Montajul practic va fi "state of the art" cum se zice pe alte meleaguri, cu driver in comutatie, evident facut de mine. 35 stringuri cu cate 8 LEDuri totalizeaza o putere uzuala, poate chiar modesta, comparand cu ce sunt eu obisnuit. Este deci inutil sa ma invatati cum calculez "rezistenta serie", am cerut parerea comunitatii deoarece in ultimul timp m-am axat doar pe LEDuri de mare putere, si ce au spus UDAR si drL ramane important pentru cazul LEDurilor de 20mA. Gaselnitele la driver sunt un semireglabil pentru curent (variatie intre 3,5 si 7mA) si "surge protection" Poate ar trebui sa dezbatem driverele LED auto + automotive Surge protection intr-un thread separat... Am testat driverul cu o sarcina mai obisnuita mie, vezi foto, daca mai era cazul: driverul e cel din stanga, cu radiatorul mai mic. http://s25.postimg.org/j7djfcdyn/automotive_driver.jpg Si raspunsuri: UDAR Yep, totul clar si normal, numai ca eu nu am posibilitatea tehnica sa fac scamatoria cu impulsurile (as vrea eu...) Este clar ca nu prind incalzirea initiala, insa ce ramane la echilibru denota domeniu termic ultra-suficient. Cristian 1961 Exact asta gandeam si eu, vezi postul numarul 5 (forma difera dar in esenta sustimen acelas lucru). LEDurile astea confirma exact, adica nu sunt probleme termice. Totusi, merita sa consideram ce s-a zis, este probabil ca unele chinezisme sa aiba slabiciunea asta... Total de acord sa tinem LEDurile reci, mult sub temperaturile maxime. In plus nu e de neglijat nici faptul ca randamentul transformarii putere electrica -> flux luminos scade cu cresterea temperaturii. Daca cifrele din IDul tau se coreleaza cu anul de nastere, atunci sunt bucuros ca nu sunt ultimul "dinozaur" de pe aici, din generatia care a cositorit primul LED de IPRS prin anii '70. Respecte! Nicul Uffff... - binning vine de la "bin" (eng = cosulet, cutie, caserola) adica un numar de containere in care sunt separate dupa testare/masuratori piese cu caracteristici similare, din loturi mari. Poate fi vorba de orice parametru, daca vrei chiar si numarul de la pantof al paznicului de la poarta... Eu am facut binning pentru intregul string (de 8 leduri) dupa cum am explicat - pentru tensiunea pe intregul string (adica sigma de Vf, in cazul ca si la tine Vf inseamna forward voltage) - restul considerentelor tale despre Vf, luminozitate (?luxmetrul cu foaie?) etc sunt cam in ceata... - statististica de aia e parsiva: probabilitatea sa ai intr-un string numai LEDuri cu Vf mare sau mic este mica, dar se tot intampla - de aceea am reusit repede si fara efort sa scad dispersia de la 150mV la jumatate. - despre LEDuri in paralel fara rezistente, intr-adevar se poate, am vazut in chinezisme industriale insa este INCORECT. Deci fiind un site de/pentru electronisti eu insist sa ramanem doar la variantele corecte, sa nu invatam incepatoriil la "smecherii" incorecte sau periculoase. Si in final "Rezistenta de 1k5" cum ii zic tu, necesita in sine comentariu mai lung: - driverele active (serial sau in comutatie) sunt compuse dintr-o parte de sesizare curent (masoara curentul) care comanda apoi elementul serie sau convertorul DC/DC in asa fel incat curentul debitat sa ramana la valoarea fixata. - in acest fel, indiferent de punctul de functionare al LEDului curentul prin el va fi cel dorit - schemele multistring pot sa aiba masuratoarea pe fiecare string (circuite dedicate, uzual, si tot uzual pana la 8 stringuri). Cazul normal este insa cel in care se masoara doar un singur string, in ideea ca celelalte vor fi in puncte de functionare similare - asta mai ales in cazul meu cu 35 de stringuri. Pentru ca punctele de functionare sa fie similare - facem binning - similar da, dar nu identic, deci vor exista niste rezistente serie "de echilibrare" Ele nu vor fi insa de 1,5 KiloOhmi ci mai mici, in cazul meu de 100 Ohmi, adica o cadere de 1V la 10 mA Diferenta intre stringuri fiind sub 70mV rezulta diferente de curent de maxim 7% (fata de stringul principal cu curentul monitorizat) Link spre comentariu
nicul Postat Mai 26, 2014 Partajează Postat Mai 26, 2014 Multumesc pentru atentie Da, cu rezistenta de1k5 recunosc ca am gresit, iesea de 150 din ce ziceai. Cu engleza probabil ca stii mai bine, eu stau intr-o zona de limba franceza, asa ca nu te contrazic. Sintagma chinezisme industriale e mult prea tare. Surge protection se refera la piesa care se gaseste mai in toate power bar-ele ? Ce e gaselnita la ea , sunt curios si invat cu placere lucruri noi ? Gaselnita mea la driver e un termistor pentru mentinerea luminozitatii constante in zona de panta minima a caracteristicii curent-luminozitate. Link spre comentariu
Dxxx Postat Mai 27, 2014 Autor Partajează Postat Mai 27, 2014 Pai cred ca esti de acord cu "chinezisme", si asta ajunge la "industriale" pentru ca pun leduri in paralel in produse de serie, totusi industriale. Da, cu 150 Ohmi mi-ar fi acoperit cerintele fara nici o sortare si mare pierdere energetica n-ar fi fost, insa de amorul artei merita incercat mai bine. Da, din nou, ideea cu un senzor termic (ca e PTC/NTC sau o simpla jonctiune etc) exista, dar eu o vedeam ca utilizare pentru protectie termica a LEDurilor, interesant ce zici tu pentru ca probabil ca e o zona mult mai sensibila la drift termic. Nu, surge protection se refera la varfurile de tensiune (polritate + si -) ce pot aparea in instalatiile auto (de asta automotive) in timpul functionarii masinii. Pot in mare sa fie inductive de la sumedenia de servomotorase electrice sau chiar de la relee, insa cele mai nasoale sunt "load dump" ca nu pot sa traduc. Se refera (asta din urma) la contact prost/intermitent al bateriei si pana reactioneaza regulatorul ai impulsuri care pot ajunge la 0,5 secunde - asta nu poti rejecta cu circuite pasive. La camioane sau 4x4 cu instalatia de 24V varfurile sunt de 200V. Solutiile nu sunt chiar la indemana, eu am folosit TVS (diode avalansa) in cascada. Poate incep un thread despre, daca am timp... Link spre comentariu
Dxxx Postat Iunie 1, 2014 Autor Partajează Postat Iunie 1, 2014 (editat) Pana la urma am terminat sigla cu 280 leduri, am niste poze cam slabute, pentru ca aparatul meu foto a "crapat". Driverul da exact intre 5 si 10mA, desi la un moment dat calculasem altfel si eram oarecum nemultumit de devierea existenta. Pe placa driverului este inclusa si protectia, semireglabilul pentru curent plus un conector, care face montajul mai usor pe masina, fara a fi nevoie de cositorire. Prima parte a threadului este oarecum epuizata, insa daca primesc date de la beneficiar despre fiabilitatea LEDurilor voi posta aici ca sa poata beneficia toti cei interesati de a achizitiona asa ceva. http://s25.postimg.org/3nqf0t5m7/image.jpg http://s25.postimg.org/xtotflcj3/image.jpg Editat Iunie 1, 2014 de Dxxx Link spre comentariu
Dxxx Postat Iunie 15, 2014 Autor Partajează Postat Iunie 15, 2014 Am primit o poza cu sigla montata la locul ei. Sper ca pe parcurs sa vina si date bune despre fiabilitatea intregului montaj, oricum ma bucur ca a reusit montarea corecta cel putin din punct de vedere electric. Acum cu o fi din punct de vedere mecanic, in special al etansarii - aici este problema cu montajele care stau neprotejate in mediu, insa rezolvarea / sau nu este ceva ce nu imi apartine. http://s25.postimg.org/yiy04mtv3/image.jpg Link spre comentariu
sofian Postat Iunie 27, 2014 Partajează Postat Iunie 27, 2014 Eu am folosit Kingbright ptr digiti mari si pot spune ca sunt cele mai bune de pe piata noastra am folosit 150.000 bucati si nu am gasit mai mult de 3,4 arse sau sa se aprinda mai slab unele au peste 6 ani de functionare si nu se cunoaste diferenta led-uri folosite L-813SRD-H led 10mm rosu L-53SRD-E led 5mm rosu Link spre comentariu
puriu Postat Iunie 27, 2014 Partajează Postat Iunie 27, 2014 Pentru LED-uri de 5 mm curentul maxim de 20 mA e valabil la cele de tensiune mica, sub 1,75 V, cele IR si rosii. Cele albe au tensiune mare, peste 3,5 V la 20 mA si disipa mult. Cele albe sunt LED-uri UV cu un strat fluorescent care se degradeaza termic inaintea diodei. Datele din catalog, temperatura ambianta maxima, curentul maxim, durata de viata, etc. nu sunt aplicabile simultan. Importanta este racirea buna a LED-urilor montate grupat. Link spre comentariu
Dxxx Postat Noiembrie 24, 2014 Autor Partajează Postat Noiembrie 24, 2014 Ii multumesc (tardiv) lui Sofian, raspunsul lui m-ar fi linistit daca venea mai repede. Asa, mi-a confirmat ca alegerea este OK. Proprietarul siglei mi-a confirmat si el azi ca sigla functioneaza "bine mersi", si cum promisesem, am revenit aici. Desi intervalul nu a fost suficient de lung ca sa confirmam o speranta buna de viata, totusi atat componentele cat si montajul in sine a rezistat deja mult mai mult decat varianta precedenta pe care o incercase. Respectiva varianta nu era deosebit de trainic construita si avea alimentare pasiva cu rezistente serie. Cred ca mai voi achizitiona LEDuri Kingbright pentru o alta aplicatie, va tin la curent daca asta se va intampla. Link spre comentariu
Vizitator razvan.d Postat Decembrie 10, 2015 Partajează Postat Decembrie 10, 2015 Salutare. As avea si eu nevoie de putin ajutor. Mi-am schimbat becurile din bord de la masina(Vectra 2001) cu leduri .Am cumparat ceva leduri noname(cumparate de la tehnoelectric.ro) la care am inseriat rezistente (pentru butoane leduri de 3 mm cu rezistente de 820 ohmi , 1/4w) iar la climatronic, ceasuri si computer bord am pus smd cu soclu T5/T10 luate de pe net. Totul functioneaza perfect cu exceptia faptul ca la climatronic, lumina este distribuita la butoane printr-un plastic. Deoarece unghiul de vizualiz a smd este de 120 grade, lumina nu este distribuita uniform. Unele butoane se vad mai tare, altele mai incet. Am gasit ceva leduri de la Optosupply ce distribuie lumina la 360 grade si suporta o tensiune de 11-13V, 20 mA. Presupun ca au rezistenta integrata, nu vad detalii. http://www.tme.eu/ro/details/osw5d45vx1a/led-uri-tht-5mm/optosupply/ Am mai gasit si ceva leduri rosii pt butoane tot de la optosupply ce suporta o tensiune 11-15V, respectiv Kingbright 11-14V: http://www.tme.eu/ro/details/osr5ru3131a-12v/led-uri-tht-3mm/optosupply/ http://www.tme.eu/ro/details/l-934id-12v/led-uri-tht-3mm/kingbright-electronic/ Vad ca voi aveti ceva experinta cu ledurile. Ce credeti, merita sa le comand, vor rezista? Am masura tensiunea in bord si imi arata 12v, e posibil sa apara fluctuatii de tensiune si sa se arda ledurile? Link spre comentariu
Dxxx Postat Decembrie 10, 2015 Autor Partajează Postat Decembrie 10, 2015 Desigur ca ce iei de la tehnoelectric este o anumita calitate - de principiu nu ai nici cod, nici DS ... asa ca ideea ca emisia este la 120 grade ... ramane un deziderat. In schimb Optosupply sau Kingbright sunt altceva, ai date corecte si amanuntite, este zona "de mijloc" unde raportul pret/calitate poate fi cel mai bun. Daca vrei insa calitate maxima numele sunt Cree, Osram, Seoul/Samsung si evident Nichia probabil si altii. Cu varfurile de tensine vezi threadul meu despre "surge" - aici Varfuri aproape sigur vor fi, iar protectia nu costa mare lucru... facand-o cu componente specializate (TVS). Vezi ca sunt si "idei" stralucite de protectie diferita, insa mai mult te zgarcesti la nimic plus ca protectia devine incerta. Link spre comentariu
Vizitator razvan.d Postat Decembrie 10, 2015 Partajează Postat Decembrie 10, 2015 Mersi pentru raspuns Dxxx. Stiu sa calculez niste rezistente, sa fac niste lipituri insa threadul referitor la "surge" e prea mult pentru mine, nu cunosc prea bine acest domeniu, lucrez ca si programator IT. Prefer sa nu ma compic daca nu stiu. Un prieten are pe un cielo tot ceva leduri noname cu ceva rezistente mai mari (pentru a limita curentul undeva la 12mA) si inca tin, desi le are de vreo 2 ani. Leduri Cree, Osram, Seoul/Samsung ,Nichia nu am gasit care sa lumineze la 360 grade (3 siteuri mai ok am gasit: tme.eu/ro, germanelectronics.ro, zextar.ro) 2 leduri ma interesau in mod special:-cel de 5mm ce lumineaza la 360 grade , 11..13V, 20mA - pt al folosi la climatronic -cele de 3mm, 11-15V / 3mm, 11-14V - pt a le folosi la butoane, aici ledul de 3 mm la care am pus o rezistenta intra la fix, deci un led de 12v ar fi perfect Din ce vad ,blocul de lumini foloseste partial leduri si pt limitarea curentului s-au folosit doar rezistente si inca nu s-au ars in 12 ani. Exista sanse mari ca tensiunea sa treaca de 13/15 V si sa imi arda ledurile in cazul in care le pun pe masina? Link spre comentariu
Dxxx Postat Decembrie 10, 2015 Autor Partajează Postat Decembrie 10, 2015 (editat) Nu te lua chiar asa de mult dupa date...HiHi, uite ca am ajuns sa zic si asta, desi de obicei spun inversul. Unghiul de emisie este relevant in sine, dar in speta conteaza si modul de montare chiar mai mult. Adica este posibil sa te necajesti de pomana pentru unghiul ala. Plus ca 360 grade este imposibil fizic (pentru o singura jonctiune). Ledurile de folosit pentru asa ceva nu sunt cele in carcasa cilindrica de 3 sau 5mm - normal este sa folosesti leduri SMD. Cred ca leduri smd normale (unghi 120 grade) vor putea sa mearga mai bine decat cele cilindrice de 160 grade, pentru ca au jonctiunea mai departe de privitor, deci se modifica distanta unghiulara. Cu surge este bine sa stii ca exista, si este bine sa folosesti macar cate un TVS in zona montajului, paralel pe bornele lui. In mod normal, cu leduri bune ca randament, curentul pentru bord trebuie sa fie sub 3mA (daca se poate si sub 1mA), altfel te orbesc. Cu cat curentul este mai mic cu atat ai mai multe avantaje, deci incearca sa iei leduri SMD, de firma, si cu emisie cat mai puternica (mii de milicandele). Beneficiile curentului mic sunt inclusiv rezistenta marita la varfuri (surge) pentru ca pui rezistenta serie mai mare. Tot pentru asta nu configura multe jonctiuni in serie, pe rezistenta sa cada minim 6V. Si nu fii lenes! - evita leduri cu rezistenta incorporata, pune tu ce este necesar si exact la valoarea calculata. Pe masina in functie, tensiunea trebuie sa fie strict intre 13,8 si 14,2, acumulatorul fiind incarcat. Daca nu, depaneza regulatorul alternatorului. Atentie - tot ce am spus cu rezistente serie are aplicabilitate doar la leduri alimentate la cativa miliamperi - altfel driverul pasiv nu este o solutie optima, asta o spun mereu si am cam obosit... Editat Decembrie 10, 2015 de Dxxx Link spre comentariu
Vizitator razvan.d Postat Decembrie 11, 2015 Partajează Postat Decembrie 11, 2015 Am specificat si mai sus, la climatronic am pus smd ( http://becleduri.ro/becuri-led-bord-t5-leduri-auto-bord-t5-1-smd-5050-rosu.html) montate in soclul existent b8.5d (lumineaza la 120 grade- deci NU e suficient). Un singur bec distribuie lumina prin intermediul unui plastic (de forma unui 'paianjen') catre butoanele climatronicului(parbriz,geamuri laterale, picioare). Cum un bec normal distribuie lumina uniform in toate directiile, toate butoanele erau luminate uniform. Fiindca smd-ul lumineaza doar la 120 grade unele butoane lumineaza mai tare, altele mai incet. Aici as fi avut nevoie doar de 2 leduri cu unghi >=180 grade, in locul smd-urilor 5050 deja montate. (din specificatii Vf=1.8....2.4V si I=20mA, oricum au rezistente inseriate ) Cum tensiunea de alimentare maxima pt ledurile specificate mai sus e maxim 13V nu sunt sigur daca vor rezista. La butoane am pus leduri normale de 3 mm cu rezistenta in serie pusa de mine(820ohm), deci in mod normal curentul prin led e undeva la 15mA si tensiunea prin led 2.5V, pentru o tensiune de alimentare de 14V ; Aici distributia luminii e perfecta; Din cauza faptului ca locul e foarte mic (ledul de 3mm cu rezistenta, intra la fix) ma gandeam sa pun acele leduri de 3 mm de la Optosupply cu tensiune de fct in intervalul 11..15V. Acestea ma gandeam ca vor rezista. Ideea era sa schimb acele leduri 'noname' cu altele mai 'de marca'. Faptul ca ele functioneaza deja la 12V m-ar ajuta foarte mult fiindca as putea sa le pun direct in soclurile vechi b8.5d fara alte modificari. Multumesc pentru raspunsuri Dxxx si pt timpul pierdut sa imi raspunzi ,dar dupa cum am mai spus, nu cunosc acest domeniu (TVS) , ce ma interesa e un raspuns clar: rezista sau nu ledurile specificate mai sus? Link spre comentariu
Dxxx Postat Decembrie 11, 2015 Autor Partajează Postat Decembrie 11, 2015 Pai citeste inca o data raspunsurile, pentru ca unele parti din ce spui tu contrazic ce am zis eu, ajungem intr-o zona in care eu ma retrag, pentru ca vorbesc cu mine-insumi, de pomana. Pune ledurile cum am spus eu si sigur rezista. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum