giongiu Postat Mai 5, 2014 Partajează Postat Mai 5, 2014 (editat) Am un motor asincron trifazat, de 0,75Kw/750RPM, pe care l-am transformat in generator sincron, inlocuindu-i rotorul cu un altul, un cilindru din fier, pe care am montat 8 poli, fiecare pol din trei magneti neodymium, N48, cu dimensiunea de 15mm-15mm-50mm. Generatorul functioneaza, e montat pe o eoliana, dar as vrea sa montez totusi cei 24 magneti, in rotorul original. Adica 8 canale de 15mm latime, minim 15mm adancime. In fiecare canal montati cate trei magneti. Am vorbit cu un frezor, care mi-a zis ca nu se baga, tolele din care e facut rotorul fiind prea dure, zice el. Nu sunt de meserie, asa ca nu ma pot pronunta. Asa ca astept eventuale sugestii de rezolvare a acestei probleme. Eu m-am gandit la o solutie, nu stiu insa cat de buna ar fi. Sa dau gaura langa gaura, de 15mm diametru, pe minim 15mm adancime, apoi sa rectific cu flexul si pila. Daca sunt si alte solutii, va rog sa le expuneti. PS Motorul modificat, cat si rotorul original, care are cca 150mm lungime si 102mm diametru, se pot vedea in filmulet. Editat Mai 5, 2014 de giongiu Link spre comentariu
GEO 53 BN Postat Mai 6, 2014 Partajează Postat Mai 6, 2014 (editat) Frezorul spune prostii.Tolele din rotorul unui motor sint aproape la fel de dure precum tabla obisnuita.Vorbeste cu un alt frezor.Cred ca frezorul respectiv nu vrea sa se complice,pentru ca trebuie sa monteze capul divizor pe masina de frezat sau pur si simplu nu vrea sa te serveasca.Canalele respective trebuiesc facute pe o masina de frezat pentru ca,canalele sa fie divizate si totodata rotorul sa nu se dezechilibreze.Oricum dupa ce se vor monta magnetii,rotorul va trebui echilibrat. Editat Mai 6, 2014 de GEO 53 BN Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 6, 2014 Partajează Postat Mai 6, 2014 Nu este necesar un echilibraj, la cele cateva zeci de rotatti pe minut pe care le atinge un generator eolian. Problemele sunt de doua feluri. In primul rand exista o problema de prelucrare, asa dupa cum sustine si "frezorul". Problema nu este taria materialulu, ci faptul ca scula va antrena si va deforma tolele pe care le va prelucra. Frezorii fug de aceste complicatii, in primul rand pentru ca sculele cu care caneleaza se pot rupe foarte usor in asemenea conditii. Cel de-al doilea motiv, este acela ca in urma prelucrarii, tolele din otel silicios isi pierd in buna masura proprietatile electromagnetice. Exista si un al treilea inconvenient. Eu personal nu stiu prin ce metoda, se vor fixa apoi acei magneti in canalele sapate in rotor. Poate doar prin turnarea vre-unui liant pe baza de rasina epoxidica. Apoi, orice prelucrare ulterioara in scopul centrarii va fi practic imposibila, fara a afecta magnetii. Link spre comentariu
giongiu Postat Mai 6, 2014 Autor Partajează Postat Mai 6, 2014 (editat) Locuiesc la tara, alt frezor nu am. Totusi nu cred ca vrea sa scape de mine, ne stim de multi ani si e un bun meserias. El mi-a recomandat sa caut otel brut, din care sa-mi confectioneze rotorul, cu tot cu canale. Nu stiu unde as putea gasi o bara de minim 102 mm diametru si cca 300 mm lungime si cat ar costa. Daca stiti o sursa, va rog sa-mi spuneti. Pe de alta parte, eu raman cu rotorul original, care nu mi-ar folosi la nimic. Echilibrarea e musai, desi la rotorul actual, eu n-am facut-o...Echilibrarea oricum trebuie facuta cu pale cu tot, asa ca neechilibrarea rotorului presupun ca merge compensata extern. Turatia eolienei nu e zeci RPM, ci sute, spre o mie, la viteza maxima a vantului. Am avut vant care sa produca aceasta turatie, chiar zilele trecute, cand vantul a atins 12m/s.... Ramane intrebarea, as putea realiza manual canalele, sau cel putin as usura munca frezorului, care poate astfel s-ar incumeta, daca eu realizez brut aceste canale ? Am explicat anterior ce as incerca... Gaura langa gaura, cu spiral de 14 sau 15mm, apoi flex si pila, sau freza. ola-nicolas, ca tolele isi pierd calitatile, nu cred. Masa rotorului e mare, asa ca nu vad cum ar putea creste temperatura, atat de mult. Si de se va intampla, imi asum riscul. Magnetii vor fi fixati cu rasina epoxidica, sau platbanda peste si suruburi din inox sau alama, oricum nu asta e problema. Editat Mai 6, 2014 de giongiu Link spre comentariu
radu cnc Postat Mai 7, 2014 Partajează Postat Mai 7, 2014 Nu se recomanda a se face frezarea! Rotorul propriuzis este dintr-un pachet de tole care au canale. Dupa ce sunt decalate canalele, sunt monolitizate prin turnare de aluminiu in canale. Se strunjeste exterior in functie de stator. Daca se frezeaza canale rotorul se va faramita, la frezare se vor prinde bucatele de tabla si se va compromite si canalul si freza. Va sfatuit bine frezorul sa va faca unul de la zero. 1 Link spre comentariu
giongiu Postat Mai 7, 2014 Autor Partajează Postat Mai 7, 2014 (editat) Am inteles... Recomandati-mi daca se poate, de unde as putea cumpara o bara groasa de minim 102mm, sau o teava din care se poate strunji o bucsa de 102 mm, la exterior, cca 60mm la interior. Editat Mai 7, 2014 de giongiu Link spre comentariu
GEO 53 BN Postat Mai 7, 2014 Partajează Postat Mai 7, 2014 ...................................................... Va sfatuit bine frezorul sa va faca unul de la zero. Frezorul a refuzat sa-i faca,canalele pe motiv ca rotorul este greu de prelucrat,tolele fiind dure.Solutia ar fi executia unui rotor dintr-un material(otel) moale. Link spre comentariu
giongiu Postat Mai 7, 2014 Autor Partajează Postat Mai 7, 2014 Am priceput pana si eu ca nu se poate freza in rotorul original, eu intrebam si-as fi recunoscator pentru un eventual raspuns, de unde pot cumpara otelul moale, in care se pot freza canalele. Link spre comentariu
GEO 53 BN Postat Mai 7, 2014 Partajează Postat Mai 7, 2014 (editat) Am priceput pana si eu ca nu se poate freza in rotorul original, eu intrebam si-as fi recunoscator pentru un eventual raspuns, de unde pot cumpara otelul moale, in care se pot freza canalele. De la depozitele de laminate sau de la centrele(REMAT=uri)de colectarea materialelor metalice.O discutie cu un "meserias"de pe acolo ar rezolva problema,destul de ieftin zic eu. Editat Mai 7, 2014 de GEO 53 BN Link spre comentariu
franzm Postat Mai 7, 2014 Partajează Postat Mai 7, 2014 (editat) N-ar fi rau daca peste magneti ati pune niste piese polare pentru optimizarea circuitului magnetic ( în primul rând reducerea întrefierului). În cazul acesta butucul rotorului va fi o prisma octogonala iar piesele polare (în sectiune niste segmente de cerc) le fixati cu suruburi de alama. Se reduce si diametrul semifabricatului din care faceti rotorul (butucul). Editat Mai 7, 2014 de franzm Link spre comentariu
giongiu Postat Mai 8, 2014 Autor Partajează Postat Mai 8, 2014 (editat) Chiar solutia asta am adoptat-o, magnetii asezati pe o bucsa pe care am polizat 8 suprafete plane, pe care am asezat magnetii, iar peste magneti, piese polare din platbanda se 25-5mm. Am marit astfel suprafata polului si micsorat intrefierul. Ca sa micsorez si mai mult intrefierul, vreau sa montez magnetii in canale frezate in rotor. Polii nu vor fi formati de magneti, ci de sectorul de cerc, format de doi magneti. M-am inspirat dintr-un motor brushless... Editat Mai 8, 2014 de giongiu Link spre comentariu
almarghi Postat Mai 8, 2014 Partajează Postat Mai 8, 2014 (editat) Ramane intrebarea, as putea realiza manual canalele, sau cel putin as usura munca frezorului, care poate astfel s-ar incumeta, daca eu realizez brut aceste canale ? Am explicat anterior ce as incerca... Gaura langa gaura, cu spiral de 14 sau 15mm, apoi flex si pila, sau freza. ola-nicolas, ca tolele isi pierd calitatile, nu cred. Masa rotorului e mare, asa ca nu vad cum ar putea creste temperatura, atat de mult. nu-si pierd calitatile din cauza temperaturii, ci a faptului ca se face scurt circuit intre ele prin distrugerea stratului de oxid si a "intinderii" materialului de la o tola la alta.ideea ta cu gaurile nu e rea, dar trebuie neaparat rectificare cu flexul. cred ca viteza mare a pietrei mai ia din materialul "intins" cu burghiul. eu as incerca construirea unui divizor primitiv si canelarea cu flexul. oricum e o lucrare destul de serioasa. bafta! Editat Mai 8, 2014 de almarghi Link spre comentariu
franzm Postat Mai 9, 2014 Partajează Postat Mai 9, 2014 (editat) M-am inspirat dintr-un motor brushless... La varianta realizata, directia de magnetizare este alta fata de motorul brusless. În primul caz magnetii se plaseaza radial iar în al doilea directia de magnetizare trebuie sa fie tangentiala , cu polii de acelasi semn pe piesa polara comuna, altfel se scurcircuiteaza magnetii. Cu 8 magneti pe circumferinta se obtin în felul asta patru poli. Precizia dimensinala necesara nu se poate obtine cu flexul. Oricum va fi necesara împanarea magnetilor cu fâsii de material feromagnetic (tole I). În plus, piesele polare ale motorului din figura au un usor umar care preia forta centrifugala. Editat Mai 9, 2014 de franzm Link spre comentariu
giongiu Postat Mai 9, 2014 Autor Partajează Postat Mai 9, 2014 (editat) La varianta realizata, directia de magnetizare este alta fata de motorul brusless. În primul caz magnetii se plaseaza radial iar în al doilea directia de magnetizare trebuie sa fie tangentiala , cu polii de acelasi semn pe piesa polara comuna, altfel se scurcircuiteaza magnetii. Cu 8 magneti pe circumferinta se obtin în felul asta patru poli. Precizia dimensinala necesara nu se poate obtine cu flexul. Oricum va fi necesara împanarea magnetilor cu fâsii de material feromagnetic (tole I). În plus, piesele polare ale motorului din figura au un usor umar care preia forta centrifugala. Daca un magnet are doi poli, cu 8 magneti, in varianta brushless, se obtin 8 poli,nu 4, adica 4N si 4S, alternati, exact ca in desenul atasat . Rotorul din imaginea anterioara are 10 magneti ferita si 10 poli. In rest sunt de acord. Fixarea magnetilor nu va fi o problema, vor fi lipiti in canale, sau fixati mecanic, cu o platbanda in partea superioara a canalului si suruburi din inox, sau alama care o sa treaca printre doi magneti alaturati.. O sa incerc si varianta gaura langa gaura, flex, pila, pe un alt rotor de mici dimensiuni.. Deocamdata astept o bormasina cu coloana, care nu e pe stoc si mai dureaza pana o vor primi. Editat Mai 9, 2014 de giongiu Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum