Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Postări Recomandate

Stai putin cred ca se face o confuzie, Curentul cu care sunt de obicei incarcati acumulatorii auto in masina in timpul mersului pot ajunge ( si probabil chiar se intampla ) la 1C, adica se incarca cu un curent uneori relativ egal cu cel indicat pe acumulator, si totusi acumulatorii nu se defecteaza, ceea ce cauzeaza probleme la tine este Tensiunea si am impresia ca le confunzi... T%u daca limitezi fizic tensiunea de incarcare la un maxim de putin peste 14V atunci garantat n-ai cum sa defectezi acumulatorul, la tine tensiunea este mult prea mare, si asta cauzeaza problemele, deci un regulator cred eu ca este inevitabil.

Link spre comentariu

Am scris la inceputul postului meu ca tensiunea este de 14v c.c. Nu cred ca este mare(normal treb un 13,4v sau 13,8v pe redresor in timpul incarcarii).Eu dupa conductorul din sec transf tind sa cred ca el este de vina.Curentul din timpul incarcarii(cand acumulatorul este pus pe redresor) trebuie sa fie 10 la suta din curetul pe care il are bateria.Daca acumulatorul auto are 50A,curentul meu de incarcare trebuie sa fie 5A(cineva a dat mai sus un raspuns genul acesta).De aceea vreau sa stiu,ce metode de limitare a curentului scos de redresorul meu ar fi sa bag maximul cerut(valoarea de 10 la suta din curentul acum) fara sa schimb conductorul?Ms

Link spre comentariu

Ok e bine ca nu confunzi curentul cu tensiunea, dar in wschimb confunzi alte chestii, poate ceva mai importanta in situatia de fata cel putin, curentul de incarcare nu este critic sa fie la 10%, daca este mai mare de atat nu se intampla absolut nimic rau, ci pur si simplu se incarca mai repede acumulatorul. Incearca sa-ti imaginezi sistemul de incarcare la masina care limiteaza tensiunea undeva pe la 14V dar curentul de care unele alternatoare sunt capabile este foarte mare, mult peste 10% din capacitatea acumulatorului, pana si vechile dacii aveau alternatoare parca la 35A, iti dai seama ce capacitate ar fi trebuit sa aiba acumulatorul pus pe masina ca sa se indeplineasca ideea de 10% din capacitate... Acea valoare este una recomandata dar nu si critica. In alta ordine de idei ai zis in chiar prima postare aici pe topic ca ai secundar de aproximativ 15Vca, ceea ce4 ai tu dupa puntea redresoare este valoarea RMS a tensiunii redresate, valoarea care conteaza insa este cea de varf deoarece acumulatorul la acea valoare se va incarca, si valoarea de varf este cei 14V/0,707, adica aproape 20Vcc, adica mult prea mult pentru acumulator, acuma intelegi de ce ai probleme? nu conteaza cat limitezi curentul de incarcare, la un momentdat tensiunea tot va creste pana la un nivel daunator, in schimb limitand tensiunea maxima de incarcare scapi de stres si nu te mai intereseaza ce curent poate duce secundarul.

Link spre comentariu

A răspuns ceva  mai înainte marian la întrebarea asta.Dacă nu vrei să scoți câteva spire din secundar (deși e cea mai ușoară cale posibilă) poți înseria cu acumulatorul o rezistență de limitare de câțva ohmi. Dezavantajul este că va trebui o rezistență de mare putere și ea se va încinge puternic la începutul încărcării, atunci când curentul absorbit de acumulator e mare.Încearcă să faci o priză mediană pe ultimul rând de spire al secundarului, răzuind cu atenție una din spire și lipind un cablu de 2,5mmp de ea.Se poate eventual ridica ușor în sus spira introducând sub ea o pană din textolit ascuțită ca o dăltiță. Așa am scos eu o mediană pentru încărcat acumulatorii auto la un traf de sudură din comerț. În felul ăsta nu dai sârma jos fizic, e mai ușor de muncă, trebuie doar să fii atent să nu faci scurt între spirele alăturate.Poți izola apoi spira de la care tragi mediana turnând peste ea poxilină, poxipol sau ce ai la îndemână ca s-o izolezi.

Link spre comentariu

Este mult 15V oricum ai lua-o, trebuie să reduci tensiunea alternativă la maxim 13V, așa cum am scris mai înainte. Scoate izolația de pe ultimul rând de spire al secundarului și vei avea acces la suficiente spire pentru a trage o mediană, chiar fără să scoți din sârmă. Poți face chiar mai multe, să ai de unde regla curentul de pornire al încărcării.Dacă măsori grosimea pachetului de tole și lățimea tolei ce intră în carcasă, putem calcula câte spire ai pe volt, astfel putem estima la câte spire de la capătul secundarului să faci priza mediană.

Editat de validae
Link spre comentariu

@Subsemnatul:

Masuratorile ( sau cel putin valorile mentionate ) se contrazic, de la 15Vca nu poti obtine decat maxim 21Vcc si asta ignorand orice cadere pe redresare, 25 sau 30Vcc sunt imposibil de obtinut la o redresare simpla, deci undeva exista o neconcordanta sau nu ne spui toate detaliile. Vrei nu vrei tensiunea trebuie limitata cumva, fie faci cum zice @Validae cu priza in secundar, fie un regulator serie... alte solutii nu prea ai.

 

@Validae:

Nu cred ca este de ajuns sa cunoastem sectiunea miezului, nu stim sigur ce constanta s-a folosit la calcularea trafului, poate 55/S, poate 50/S, poate 45/S... sigur se poate afla bobinand cateva spire suplimentare si masurand tensiunea obtinuta pe ele, care tensiune se imparte la numarul de spire dat si se afla numarul de spire per volt.

Link spre comentariu

CONTINUARE

 

Am scos cateva infasurari din sec transformatorului si am ramas la o tensiune de 12 v ca.Dupa redresare am undeva in jurul valorii de 14v-14,5 vcc.Acum este acceptabil(parerea mea).Spuneti-mi nu ar fi trebuit sa consume si puntea ceva volti?De ce dupa redresare am mai multi volti ca la iesirea din sec transf?Ms !

Link spre comentariu

Puntea ca sa conduca are nevoie de minim 1,2V, in practica, aceasta cadere de tensiune tine mult de curentul de sarcina, probabil pica undeva intre 1,5 si 2V pe ea, ai mai mult dupa ea deoarece fie ai si un condensator fie ai masurat cu aceasta iesire conectata pe bornele acumulatorului.

Link spre comentariu

Nu am niciun condensator montat.In gol masoara aceasta tensiune,iar daca masor in timp ce se afla montat (redresorul)pe acum auto imi da cam 15 v.Sigur este si de la tensiunea de alim care creste undeva la 240v.Ms !

Tensiunea măsurată în gol e aşa mare, datorită rezistenţei de intrare foarte mari a multimetrelor digitale si a capacităţii parazite a cablurilor redresorului, care ridică valoarea citită de aparat. Dacă măsuraţi tensiunea, având de ex. un bec de far auto pus pe ieşire, veţi avea o valoare mai apropiată de adevăr. Oricum în utilizare intervin rezistenţele cablurilor şi a înfăşurării secundare plus căderea de tensiune pe diode, factori ce reduc curentul maxim livrat acumulatorului.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Daţimi vă rog un sfat:am făcut un redresor şi imi scoate mulţi amperi chiar şi la 12 v pot face ceva sa pot regla amperi în funcţie de baterie pot lega becuri auto sa am o altă rezistenţă electrică ?am legat bec de 55w si am alt tip de scânteie la conectarea bornelor ca la un bec de 21w lamuriţimă vă rog

Link spre comentariu

Pe vremuri Cooperativa Radioprogres construia un redresor pentru incarcat acumulatoare auto, cu limita de 3 amperi (atat puteau diodele EFR), utilizand un transformator de 40 VA, 220/ 2x14, plus 2 diode plus o rezistenta (de putere, erau cativa centimetri de nichelina sau asemanator, spiralati intre 2 suruburi. In paralel cu aceasta era instalat un beculet, care lumina la inceputul incarcarii, scazand pe masura ce curentul si respectiv caderea de tensiune scad (pe acel balast).

Principiul poate fi aplicat si pentru putere mai mare sau alte topologii de redresor. Problema e ca rezistorul acela trebuie sa reziste la scurtcircuitarea iesirii (cel putin pana se arde elementul fuzibil care ar trebui sa protejeze cel putin transformatorul de incendiu!!).

Cerintele de randament m-ar face sa aleg caderea de tensiune pe acest rezistor, la inceputul incarcarii, intre 10 si 25% din tensiunea nominala (concret, 1,2 - 3 volti). Valorile mari dau o mai buna stabilitate, insa inseamna pierderi mai mari si necesar de disipatie mai mare.

Alegerea va apartine!

 

PS Mai am in posesie un redresor pentru incarcat acumulatori cu plumb-acid, cu limitarea curentului maxim (la pornire) la 4,5 sau 7 amperi (mediu, comutat pentru acumulatorii de 45, respectiv 70 Ah de altadata), si limitarea tensiunii de incarcare la 14,4 volti, realizat cu un trafo de vreo 400 VA, secundar de 18 volti (rms), punte de alternator si reglata cu tiristor (de vreo 50 de amperi). Schema mai este si protejata la inversarea polaritatii si scurtcircuit la clesti. Insa nu a mai fost utilizat de multa vreme, actualmente penele electrice sunt mult mai rare si nu se mai pune problema sa "tragem" de un acumulator care face figuri, putem cumpara oricand baterie noua.

Editat de blazeu
Link spre comentariu

Varianta simpla este asa cum s-a spus ( si nu doar o data ) o rezistenta balast calculata fix ca la leduri, se poate si cu bec inseriat, un bec de putere ceva mai mare asigura o incarcare mai rapida, in timp ce unul de putere mai mica asigura o incarcare mai lenta, in ambele situatii timpul de incarcare oricum va fu destul de mare, acesta depinzand de capacitatea acumulatorului si puterea becului serie folosit.Varianta mai profi este evident un regulator, poate unul buck, deci in comutatie, care asigura o eficienta mult mai buna decat unul liniar, dar schema devine ceva mai complexa si nu tocmai la indemana oricui...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări