Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Schimbator caldura centrala Saunier Duval


mihion

Postări Recomandate

Am o centrala Sunier Duval Thema classic care nu mai incalzeste apa la temperatura care trebuie.

Probabil s-a colmatat schimbatorul de caldura cu calcar. Intrebarea mea este : pot sa-l curat singur, 

introducand in el detartrant, tinut o ora si apoi spalat cu apa , sau sa apelez la o firma specializata

care sa-l curete cu pompa folosind o solutie speciala ?

Ce parere aveti ?

Link spre comentariu

Ai schimbator primar si schimbator secundar in placi.

Pentru schimbatoru secundar cel mai bine ii sa-l dai jos de pe centrala si sa-l speli cu detartant. Ai grija la demontare ca ai grup hidraulic din polibutilena si ii foarte usor sa-l rupi mai ales in zona pompei.

Detartrantu sa fie cu acid clorhidric (HCl) cu concentratie de minim 10%. Exista si alte combinatii cu acid fosforic da alea nu merg bine. Solutia speciala de spalat centrale ii tot acid clorhidric de 25% cu un indicator de aciditate. II rosie cand cand ii acida si sa deschide la culoare pe masura ce devine neutra.

Cel mai bine ii sa bagi detartrant in el pe ambele circuite si sa-l supraveghezi. In 15-20minute maxim nu mai fierbe. Golesti acidu si bagi altu nou si astepti cam acelasi interval de timp, dupa care il clatesti bine cu apa. Daca ai spalator cu presiune poti da un jet pe direct (fara duza) pe fiecare circuit (direct si in anticurent) sa scoti crustele ramase in el sau poti merge la o spalatorie auto. In faza asta mai poti baga 10minute detartrant in el si dupa clatire cu apa.

Ii faci proba daca nu o cedat sudurile pe fiecare sectiune. Astupi o gaura cu degetu si tragi de pe aialata corespunzatoare sectiunii cu gura sa vezi daca tine vid.

Timpii de spalare is relativi si depind de cat calcar ai depus si de tipu lui. Am observat ca in cazu in care ai filtru cu polifosfat pe apa rece care intra in centrala calcaru ii mult mai usor de spalat si are o structura spongioasa fata de depunerile normale care au cruste tari.

 

Schimbatoru primar il poti da jos de pe centrala si spala la fel.

 

Spalarea cu pompa ii preferabil sa o eviti mai ales pe cirucuitu primar (agent termic). Multi "specialisti" spala cu pompa circuitu asta si uita ca au carcasa de aluminiu la pompa centralei. In 20% din cazuri sparg pompa, fac solutie prea diluata care nu ataca numa o parte din calcar sau uita ca centrala are vana cu 3 cai comutata pe apa calda.

Iara ii important sa nu uiti de schimbator ore intregi cu acid in el. Oricat de atent ai fi gandeste-te ca exista posibilitatea sa cedeze la spalare.

 

O proba simpla daca operatia o adus o imbunatatire ar fi sa faci un dus cu ea nespalata si sa vezi la ce temperatura o ajuns agentu termic dupa oprire. Dupa spalare repeti experimentu si daca ai 10-15C mai putin io zic ca ii bine. 

 

LE: inainte sa faci operatia asta ar fi bine sa te asiguri ca gazu ii in parametri pe intrarea in centrala (18mbar dinamic) si daca senzoru de temperatura de pe agent termic (exista numa unu la modelu asta) ii ok.

 

 

 

Editat de ventzel
Link spre comentariu
  La 30.04.2014 la 19:27, mihion a spus:

Am o centrala Sunier Duval Thema classic care nu mai incalzeste apa la temperatura care trebuie.

Probabil s-a colmatat schimbatorul de caldura cu calcar. Intrebarea mea este : pot sa-l curat singur, 

introducand in el detartrant, tinut o ora si apoi spalat cu apa , sau sa apelez la o firma specializata

care sa-l curete cu pompa folosind o solutie speciala ?

Ce parere aveti ?

Sonier Duval este o centrala foarte problematica la interventii in instalatia ei din cauza etansarilor si a multor piese din plastic.

 

O solutie mult mai simpla este sa-l speli cu acid citric fara sa demontezi nimic. Cel mai simplu este daca exista un filtru cu polifosfat sau de sedimente pe intrarea in centrala, ii desfaci capacul si pui in filtru 100g acid citric( sare de lamaie) dupa care, cu centrala oprita deschizi robinetul apa calda la un debit foarte mic si cu intreruperi pentru a da timp acidului sa curete schimbatorul de caldura. Dupa cateva minute porniti centala si acelasi lucru cu apa calda. Daca este nevoie se mai adauga sare de lamaie in filtru si se continua cu apa calda.

Daca se repeta aceasta procedura anual randamentul producerii de apa calda va fi maxim si curatirea va fi foarte usoara.

 

Pentru schimbatoare de caldura foarte colmatate trebuie lucrat cu debite foarte mici pentru a nu antrena mult material si a produce infundarea prin blocaj mecanic.

 

Spor!

Link spre comentariu
  La 01.05.2014 la 6:50, Fulgerik a spus:

O solutie mult mai simpla este sa-l speli cu acid citric fara sa demontezi nimic. Cel mai simplu este daca exista un filtru cu polifosfat sau de sedimente pe intrarea in centrala, ii desfaci capacul si pui in filtru 100g acid citric( sare de lamaie) dupa care, cu centrala oprita deschizi robinetul apa calda la un debit foarte mic si cu intreruperi pentru a da timp acidului sa curete schimbatorul de caldura. Dupa cateva minute porniti centala si acelasi lucru cu apa calda. Daca este nevoie se mai adauga sare de lamaie in filtru si se continua cu apa calda.

Daca se repeta aceasta procedura anual randamentul producerii de apa calda va fi maxim si curatirea va fi foarte usoara.

As fi rau daca as intreba daca nu merge si cu portocale? :d

Pentru o depunere de ani de zile si fara nici o metoda de dedurizare a apei nu cred ca ii cazu. Plus ca ai partea de pe agent termic care ramane la fel cu cruste de calcar si namol negru. Sper ca ai avut curiozitatea sa tai un schimbator spalat si sa vezi ce ramane inca pe el.

 

 

Pentru schimbatoare de caldura foarte colmatate trebuie lucrat cu debite foarte mici pentru a nu antrena mult material si a produce infundarea prin blocaj mecanic.
 
Corect, da daca ai canale infundate (mai ales la bitermice) te chinui dejaba. Indiferent cat le speli si cu ce viteza a lichidului, in curent direct si contracurent o sa ai cruste volante in interior.   
Link spre comentariu
  La 01.05.2014 la 13:06, ventzel a spus:

 

As fi rau daca as intreba daca nu merge si cu portocale? :d

Pentru o depunere de ani de zile si fara nici o metoda de dedurizare a apei nu cred ca ii cazu. Plus ca ai partea de pe agent termic care ramane la fel cu cruste de calcar si namol negru. Sper ca ai avut curiozitatea sa tai un schimbator spalat si sa vezi ce ramane inca pe el.

 

 

Pentru schimbatoare de caldura foarte colmatate trebuie lucrat cu debite foarte mici pentru a nu antrena mult material si a produce infundarea prin blocaj mecanic.
 
Corect, da daca ai canale infundate (mai ales la bitermice) te chinui dejaba. Indiferent cat le speli si cu ce viteza a lichidului, in curent direct si contracurent o sa ai cruste volante in interior.   

 

Eu zic sa incerci.

Acidul citric are viteza mai mica de reactie si nu antreneaza asa de mult material ca in cazul reactiei energice a acidului clorhidric, nu este toxic si este mult mai ieftin.

 

In acelasi timp orice interventie in circuitul ( inchis) agentului termic va duce la cresterea vitezei de coroziune a elementelor din instalatie. Agentul termic introdus la punerea in functiune a centralei contine o anumita cantitate de  impuritati si de oxigen dizolvat. Aceaste cantitati sunt in general mici si dupa un timp procesul de depunere inceteaza prin scaderea duritatii apei datorate depunerii unei anumite cantitati de crusta iar agentul termic din instalatie ajunge la un echilibru care asigura o coroziune redusa a instalatiilor.  Acel namol negru despre care vorbesti este bun pentru instalatie si in principal se datoreaza antrenarii fosfatului din caloriferele de otel, el este util pentru lungirea vietii centralei. Daca schimbi agentul termic vei scoate acea cantitate de fosfat si vei introduce apa proaspata care contine oxigen dizolvat si care va avea duritate ridicata si va duce la depunerea unui nou strat de crusta, si acest lucru la fiecare schimbare sau completare a apei in circuitul primar. Dupa ce schimbi prima data agentul termic in instalatie vei constata ca la urmatoarea interventie apa este deja ROSIE, cred ca am explicat cauza.

Crusta ridica probleme in principal in circuitul de producere apa calda, unde aportul de apa dura este inportant iar procesul de depunere a crustei este rapid.

Din aceasta cauza recomand celor care au centrala cu schimbator in placi  sa efectueze manevra recomandata de mine dupa fiecare 50 mc apa calda produsa, adica aproximativ un an.

Link spre comentariu

O sa fac o proba pe cruste scoase din schimbator si netratate cu HCl. Poate cine stie ideea ta merge :) Nu zic nu total inca. Daca ai ceva documentatie pe tema asta chiar te rog da-mi si mie ca nu-mi strica sa mai citesc.

 

Schimbarea apei in circuitu primar nu-i recomandata si depunerile o sa le ai permanet exact cum zici tu. Nu mai zic ce dezastru gasesti in instalatii de Cu cu radiatoare de Al montare fara separatoare galvanice.

Acuma cu namolu: ala in principal ii format din oxizi metalici, tipic oxid de fier si nu prea are treaba cu partea de fosfatare a tablei din care is facute radiatoarele.  Tabla ii fosfatata pentru a creea un strat superficial microscopic care sa permita aderenta buna a in faza de vopsire in camp electrostatic, ceva saemanator cu un grund. La interior are rolu de a forma un strat rezistent la coroziune da nu o sa ramana intact pe toata suprafata lui nici dupa prima tura de apa bagata in instalatie ( din prima spalare dupa terminarea instalatiei). Stratu superficial fosfatat are si rol la presarea la rece a tablei, un fel de lubrefiere. Sper ca nu ziceai fosfat la zgura gasita in radiatoare cand is noi.

 

 

 

 

 

Editat de ventzel
Link spre comentariu

Domnilor, va multumesc pt. sfaturi.

As mai face niste precizari : centrala mea are un singur schimbator, nu doua si daca am inteles eu bine functionarea, prin circuitul primar circula acelasi lichid care circula si prin calorifere, dar comutat de o vana cu trei cai, iar prin circuitul secundar intra apa rece si iese calda; functioneaza  din oct 2004; in aceasta perioada i-am facut o singura spalare numai circuitului de ACM prin intermediul unei firme care a lucrat cu pompa si o solutie rosie. Baietii n-au vrut atunci sa insiste de teama sa nu strice componente din cupru sau garnituri.

Pe acest forum am vrut sa capat parerile unor persoane care, fie au facut aceasta operatie fie lucreaza in domeniu.

Eu intentionez sa folosesc un detartrant (din comert) care contine acid metansulfonic si acid citric(deci merge si cu portocale) si care nu face spuma atunci cand reactioneaza, nu ataca piesele din cupru sau cauciuc, iar calcarul se dizolva si ramane in solutie. Deasemeni, avand in vedere varsta centralei nu vreau sa demontez schimbatorul de teama garniturilor.

N-am inteles de ce trbuie sa curat circuitul primar, care contine cca 15 litri de apa bagata acolo la punerea in functiune si completata cam dedoua ori pe iarna.

As mai intreba ceva: pe circuitul de ACM are un senzor (la care eu i-as spune senzor de curgere) care-i spune centralei ca este cerere de apa calda. Se poate intampla ceva rau cu acel senzor din cauza detartrantului ?

Link spre comentariu

Este Thema Classic F24E. Cand am spus ca am un singur schimbator m-am gandit numai la apa calda.Bineinteles ca si pentru calorifere tot schimbator este si-i spune schimbator primar. Imi cer scuze.

In alta ordine de idei am vazut o lista de piese de schimb si un schimbator secundar in placi costa cca 400 de lei. Daca centrala nu avea zece ani mai ca as fi luat unul nou.

Astept sa nu mai am nevoie de caldura si voi incerca asa cum mi-am propus, sa bag in cicuitul de apa calda un detartrant, fara pompa. Centrala merge si acum, doar ca daca deschid, la dus, robinetul la maxim nu mai este apa fierbinte, iar pe circuitul primar apa se incalzeste normal pentru ca stinge flacara la un moment dat, apoi iar o aprinde s.a.m.d.

Link spre comentariu

Sincer cu tipu asta de detartrant io nu am obtinut rezultate de care sa fiu multumit si nu ma pronunt ce concentratie/timp de spalare ai nevoie. Am incercat o singura data cu detartrant deasta la concentratia care ii in sticla si la suflarea cu jet nu mi-o scos mai nimic din schimbator.

Acidu clorhidric nu ataca cupru si inoxu da in schimb poate ataca sudurile dintre placi care practic is alamiri. Aici poate fi problema. Io daca tot dau schimbatoru jos prefer sa spal si partea de agent termic si sa scot toate depunerile de namol din el da ii un fix a meu asta :)) Daca nu ai avut multe incarcari/completari cu apa pe agent termic poti sa neglijezi partea asta.

Garniturile de la schimbator is O-ringuri de cauciuc si rar sa intampla sa curga la demontare/remontare. Oricum gasesti de schimb in comert daca ii cazu.

Debitmetru cu turbina nu pune probleme numa daca faci spalare cu pompa in contracurent pe circuitu de acm. Crustele de calcar antrenate in cazu asta pot bloca debitmetru.

 

Metoda descrisa de mine mai sus am aplicat-o pe centralele mele proprietate personala. Testele facute inainte/dupa pe una din ele care o functionat 7 ani: pe temperatura gazelor de ardere cu apa calda la debit maxim si temperatura setata la 45C si masurat dupa 10 minute de functinare am obtinut o scadere a temperaturii de la 135C la 120C luata cu analizoru. La oprirea acm dupa ce am umplut o vana aveam initial 85C pe agent termic si dupa 65C. Deci cred ca o meritat riscu :d

 

 

Incearca metoda lui Fulgerik prima data ca ii cea mai putin riscanta. Fa probe cel putin pe temperatura gazelor arse si pe agent termic inainte si dupa spalare in acelaesi conditii de folosire si vezi ce modificari ai.

Editat de ventzel
Link spre comentariu

Multumesc inca o data de sfaturi.

Nu am cum sa verific acele temperaturi, deoarece centrala are un afisor cu doi digiti, care afiseaza temperatura agentului cand e pe incalzire si presiunea agentului cand merge pe  ACM sau in stad-by cu caldura oprita (vara).

Link spre comentariu

Am facut experimentu si dupa 2 zile pot trage o concluzie cel putin pentru mine.

Am scos dintr-un schimbator bitermic cruste si praf de depuneri de pe partea de acm.

Am pus aproximativ 0.5 ml in 2 stilcle ca nu am cu ce cantari. In prima am bagat o solutie compusa din 1ml sare de lamaie si 10ml apa. Reactia o inceput si o continuat cateva zeci ce minute timp in care crustele o fost dizolvate destul de bine da o ramas destul de multe in suspensie si in sediment. Aseara dupa o zi jumate inca erau sedimente. Am schimbat solutia cu alta noua si nu o avut nici un efect in plus. Solutia din prima tura am gustat-o (ca nu am nici un indicator) si era acra ca dracu.

In a2a sticla am pus detartrant pe baza de acid clorhidric. Am ramas cu un sediment redus si inchis la culoare. Banuiesc ca is oxizi metalici ca ii prezent si in prima sticla.

Acuma ce sa zic: dizolva o parte din depuneri, da nu pe toate. Pentru un schimbator colmatat care contine si altceva decat CaCO3 nu-i solutia de spalare perfecta.

 

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Inca o data va multumesc pt. sugestiile voastre.

Am reusit sa-l curat singur si acum functioneaza foarte bione.Am mai curatat : fitrele, senzorul de presiune, fluxostatul si racordul vasului de expansiune.

Tinand cont ce mizerie avea pe circuitul de agent primar, cred ca trebuie sa demontez si schimbatorul primar. Am s-o fac mai spre toamna cand trebuie facuta si verificarea ISCIR.

Link spre comentariu
  • 1 an mai târziu...
Vizitator unocaid

Multumesc pentru informatii.
Problema cu centrala mea era ca baga apa calda in calorifere cand deschideam un robinet de apa calda si nu mai era calda apa calda
centrala westen pulsar 240 fi, 10 ani vechime, vana cu 3 cai, din alama, are piston si motor
cu rabdare, indemanare si cateva chei fixe am dat jos vana
era plina de negreala si pe circuitul de apa calda era mult calcar
am curatat-o cu harpic 9% hcl
am turnat harpic in ea timp de 5-10 min, apoi am clatit bine cu apa sub presiune de la robinet, am prins cu degetu teava
am facut asa de cateva ori
la fel am curatat si schimbatorul in placi, era plin de mizerie
initial am incercat cu detartrant nufar ultra activ pe baza de ac citric si ac metansulfonic, nu a curatat mare lucru, nu a atacat calcarul, in schimb a inrosit partea de vana care a stat scufundata in el cam 30 min, deci e coroziv
harpic ataca calcarul, reactia e vizibila
am clatit insistent cu apa sub presiune si apoi le-am scufundat pe amandoua in solutie de bicarbonat de amoniu alimentar 30 min, ca un neutralizator, nu stiu cat de eficient
pistonul vanei s-a deblocat, functioneaza normal acum
la demontare vana:
-scoate centrala din priza
goleste centrala de apa: se inchid robinetii de tur, retur si intrare apa rece, se deschid un robinet de apa calda apropiat de centrala, apoi se deschide la m axim robinetul de incarcare al centralei si centrala se goleste prin rob de apa calda deschis.
se da jos capacul frontal, 2 suruburi dedesubt
se desface surubul din dreapta al panoului cu afisajul, panoul se deschide spre stg.
se trage clipsul de fixare al motorului pe vana, apoi motorul se ridica liber in sus, atentie costa 4 milioane
cu spray wd 40 se ajuta la desfacere toate legaturile vanei
cu cheie de 18 se desface presostatul, intai i se scot firele
cu cheie 13 sescoate sonda temp acm
cu surubelnita lunga cruce se desfac cele 2 susruburi cu care sch in placi e prins de vana si de grupul retur
cu cheie 30 se desface piuluita de la bypass retur, prin spate, cu rabdare, atentie e o piesa mica de plastic in interiorul bypass care va cadea la scoaterea vanei, mare atentie
cu cheie 30 se desface piulita de la intrare ag termic(stanga) si apoi de la iesire tur si iesire acm (dedesubt)
cu surubelnita cruce se deface surub prindere vana dedesubt
cu atentie se scoate vana tragand in sus si inainte, treptat
din spate va cadea o mica piesa de plastic cu un arcusor si 2 discuri fenestrate care va trebui repusa pe pozitie la bypasss retur la remontarea vanei, atunci va fi nevoie de o oglinda pusa in spatele vanei pentru a o pozitiona corect
remontarea se face exact invers
apoi se inchide robinetul de incarcare, se deschide robinetul intrarea apa rece, dupa ce nu mai iese apa murdara si aer la robinetul deschis de apa calda se inchide si asta, se incaraca centrala foarte incet pana ce pres ajunge la 1,5 bar, se deschid robinetii tur si retur, se baga in priza se porneste apa calda. Daca inca mai e mult aer in circuit, centrala se va opri si va da E25 eroare, se scoate aer pe la rob de descarcare, si pompa va scoate aer prin valva automata, apoi E25 dispare, resetare si repornire
acum centrala mea da apa calda mult mai repede, temp. agentului termic nu trece de 66 grade in timp ce inainte de spalarea sch in placi imediat ajungea la 85 gr C, deci nu se forteaza aiurea
nu mai incalzeste si caloriferele cand pornesc acm, deci vana functioneaza corect

de ce am procedat asa?
omul de la service mi-a luat cinci sute de mii doar ca sa imi spuna ca vana e defecta si trebuie inlocuita si ca ar mai trebui facuta si o spalare chimica
pretul?
"9 milioane vana si 6 milioane spalarea chimica totala sau si mai bine o centrala noua"

DAR CENTRALA MEA FUNCTIONEAZA NORMAL ACUM
evident, trebuie sa gasesc o solutie pentru a spala intreaga instalatie, ma gandeam la DR. CLEANEX de la Chemstal, se baga intr-un calorifer cu un pistol tip silicon prin aerisitor si se lasa cateva zile, apoi golire si reumplere instalatie plus adaugare protector, tubul 2
A folosit cineva DR. Cleanex sau ceva similar? E alcalin.

spare parts catalogue aici:
http://zip-service.c...sten_pulsar.pdf

 

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări