Dxxx Postat Octombrie 8, 2014 Partajează Postat Octombrie 8, 2014 (editat) Da, dar unii stiu cum sa alimenteze si sa raceasca un LED. De asta am pus doar 1/3 din curentul maxim de 3A si am mai si socotit de 3 ori mai multi bani decat LEDul pentru montajul de alimentare si racire. Poate valorile nu sunt perfect exacte dar oricum viata medie pentru LED sau bec incandescent este doar o medie statistica. Ideea ramane ca in ziua de azi - in acest caz particular - cu 1 RON cumperi de 14 ori sau mai curand de 300 de ori mai multa lumina decat cu respectivul bec de halogen, care oricum este atipic, adica supravoltat. Din aceasta cauza are viata mult mai scurta decat normalul intre 500 si 2000 ore, insa te incanta cu o droaie de Lumeni. Peste unul, doi ani probabil ca la aceleasi costuri LEDul va da de 2-3 ori mai multa lumina iar halogenul va fi tot acolo. Daca durata vietii becului nu are importanta atunci poate il overvoltam si mai mult si il facem de unica folosinta, desi costa cat un LED bun. Cu cei care nu inteleg, nu stiu, nu pricep am tot avut contact si mi-am pierdut suficient timp tot explicand, sunt de acord ca probabil vor avea realizari catastrofice, ca cel care a facut reflow unui LED pe steluta cu bricheta... Dar persoanele respective sunt nerelevante in aprecierea avantajelor si dezavantajelor LEDurilor, noi trebuie sa discutam doar cazul montajelor corect concepute, dimensionate si realizate. Editat Octombrie 8, 2014 de Dxxx Link spre comentariu
dyrty Postat Octombrie 8, 2014 Partajează Postat Octombrie 8, 2014 Ei si uite de ce ma gandesc de 2 ori inainte sa scriu ceva pe vreun forum. Nu ma intereseaza sa trec pe Led-a se citi ce am scris mai sus. Led-ul nu i-mi va oferi niciodata acel efect pe care il da becul halogen in aceste lumini in care folosesc becurile mentionate . Blazeu trebuia sa te uiti la becul din link sa vezi ca el defapt e mic si "aspru" nu marimea conteaza Dxxx calculul tau e bun dar nu la mine pentru ca daca nu gasesc becuri halogen cu dulia gx 6.5 ca cel din link la un pret bun (am gasit la 15 ron bucata) voi trece la bec halogen normal lunguiet pe care il gasesc la 8-10 ron si cu multe ore de functionare. Inainte foloseam becuri de la Mivarom la 8 ron bucata si nu ma interesa cat tin ca erau ieftine si aveau destule dar acum nu mai aduc si asta e defapt problema. Pe langa aceste 2 lumini cu bec halogen mai am 26 de lumini pe led. 23 din ele sunt proiectoare cu led care schimba 7 culori si 3 din ele sunt gen Derby dar mai rasarite cu Led-uri de putere cu 4 culori fiecare si control DMX. Am vazut lumini pe halogen modificate pe led si a iesit un mare fas pentru ca s-a pierdut farmecul original + luminozitatea mai scazuta. Link spre comentariu
sonyq Postat Octombrie 15, 2014 Autor Partajează Postat Octombrie 15, 2014 Am reusit sa fac sursa si spre surprinderea mea...si functioneaza . Avand in vedere ca n-am mai facut montaje electronice de pe la 14 ani e totusi o performanta . Am fix 800mA pe led si tensiuni de 9.9V pe unul si 10.9V pe celalalt. Ledurile se incalzesc foarte putin, caldura se disipa foarte bine pe radiatoare si chiar si dupa 2-3 ore raman doar caldute. In schimb se incalzeste destul de tare mosfetul (nu prea poti tine mana pe radiator), dar cred ca e normal. Poate ar trebui totusi un radiator mai mare. Luminozitatea ledurilor la 800mA e putin dezamagitoare, eu fiind obisnuit cu luminozitatea lor la 2A, cat era in timpul testelor fara sursa cc. Ma gandesc daca n-ar duce mai mult avand in vedere ca nu s-au ars la 2A, ce-i drept pe perioade scurte. Am un eveniment sambata asta si dupa o sa ma mai joc cu ele sa vad cat rezista, ca mai am 2 de schimb. Sursa asta ce tensiune maxima duce? Oare ar merge sa pun 2 leduri pe fiecare radiator? uitasem...thx UDAR Link spre comentariu
Dxxx Postat Octombrie 15, 2014 Partajează Postat Octombrie 15, 2014 (editat) Eu zic sa te opresti la curentul asta. Mosfetul este pus oarecum atipic in acest montaj, pentru ca in mod frecvent functioneaza in comutatie fie saturat, cand nu are decat miliOhmi, fie blocat. Aici el este elementul serie, deci transforma in caldura ce tensiune prisoseste LEDului, deci e normal sa se incalzeasca tare la 0,8A. Mareste radiatorul daca e prea mult si nu incerca marirea curentului daca deja e prea cald. Desi uzual sunt foarte rezistente, incalzirea sau depasirea tensiunii pe poarta este modul de a le strica. Stabilizarea curentului cu un montaj simplu ca asta este foarte buna in raport cu simplitatea. La leduri fii atent daca incalzirea moderata a radiatoarelor nu e datorata contactului termic prost capsula-radiator, asta pentru ca defapt relevanta este doar temperatura pe jonctiune. Presupun ca Rth j-c nu o cunosti... Desigur ca daca contactul capsula-radiator e bun si radiatorul e doar caldut atunci poti adauga LEDuri pe acelas radiator. Mai spuneam undeva, LEDurile nu sunt becuri, la o dublare a curentului modificarea cromatica e insesizabila. Asta permite ca n leduri la curentul 1/n sa dea mai multa lumina decat un singur LED la un curentul n. Din 2 motive: - cu cat curentul creste randamentul scade. - suprasolicitand LEDul el se incalzeste, iar randamentul scade pe masura cresterii temperaturii jonctiunii. Deci: daca vrei mai multa lumina nu o lua pe panta maririi curentului ci pe cea a maririi numarului de LEDuri. Editat Octombrie 15, 2014 de Dxxx 1 Link spre comentariu
sonyq Postat Octombrie 19, 2014 Autor Partajează Postat Octombrie 19, 2014 Update Am schimbat ledurile cu altele pe care le aveam de rezeva si luminozitatea mi se pare acum mult mai buna. Cred ca pe primele le-am cam stresat cu cei 2A si au obosit. Am montat sursa cc chiar sub ventilatorul lampii asa ca radiatorul mosfetului e chiar in bataia fluxului de aer. Pana la urma au intrat ambele surse in carcasa si totul a fost ok. Si a urmat testul suprem. Ieri la un eveniment a mers non-stop vreo 8 ore fara probleme. Avand in vedere ca sunt variante pe led ale acestei lumini care au 3 leduri de 3w, luminozitatea e foarte ok, asta apropo si de discutiile anterioare led vs halogen. Daca luam in considerare durata scurta de viata a lampilor halogen, pretul lor mare, consumul imens si faptul ca se incinge carcasa incat nu poti tine mana pe ea, in timp ce acum dupa 8 ore a ramas total rece, eu zic ca merita modificarea. Link spre comentariu
Dxxx Postat Octombrie 20, 2014 Partajează Postat Octombrie 20, 2014 Bravo pentru realizare. Daca numai dupa niste teste luminozitatea a scazut semnificativ vestea nu este buna relativ la durata de viata. Ar fi interesant sa lasi astea definitivate cateva sute de ore in functie si sa compari dupa cu una "vigina" sa vedem adevarul... Oricum te astept la o varianta adevarata cu ceva Cree... Cum stau cu componenta cromatica? denatureaza marcat culorile (CRI)? Asta este uzual problema variantelor ieftine. Link spre comentariu
UDAR Postat Octombrie 20, 2014 Partajează Postat Octombrie 20, 2014 Orice dispozitiv sensibil la lumină se poate folosi pentru măsurători relative . Asta înseamnă că putem să comparăm , de exemplu un LED nou cu unul uzat sau mai multe LED-uri de același tip între ele. Sigur , putem compara și surse diferite dar rezultatele pot fi mincinoase - depind de unghiul de radiație a surselor și de caracteristica Iv(lambda) - cu cât maximul de radiație al sursei este mai aproape de maximul de sensibilitate al senzorului , cu atât sursa pare mai luminoasă. Link spre comentariu
Dxxx Postat Octombrie 20, 2014 Partajează Postat Octombrie 20, 2014 (editat) Alex B - fotometru, luxmetru etc insa ca sa fie precise tind sa coste mult si conteaza mult si spectrul (culoarea, temperatura de culoare) pentru ca s-ar putea ca raspunsul sa nu fie liniar. Adica ce zicea UDAR. Totusi presupunand ca uzura afecteaza randamentul transformarii electricitate->lumina, dar nu si spectrul emis, atunci masuratoarea devine relativa si metoda propusa de tine poate fi foarte OK, insa daca realizezi aceeasi centrare optica a surselor. HiHiHi, tocmai facusem niste poze pentru un anunt de vanzari, dar uite ca le pun aici. Fotometrie ochioscopica comparativa. <Existau niste fotometre vechi care iti duceau jumatate de ecran ca referinta (?cum o fi fost etalonata?) si pe cealalta jumatate iluminarea mediului. Pur mecanic. Tu egalizai subiectiv si citeai valoarea de expunere pentru aparatul foto.> Ce am facut eu: - sursa lumina halogen (2 trepte 35 si 50W) adica lampa mea de birou aprinsa. - la fix aceeasi distanta am pus o bagheta de LEDuri putere 5W - sursa cu led are un paravan asa ca lumineaza "subiectul" doar in partea dreapta, evident suprapunandu-se sursei cu halogen http://s25.postimg.org/imq0k6pf3/004.jpg <- click aici pentru imaginea mare http://s25.postimg.org/ooxnaodv3/005.jpg Concluziile mele ochioscopice: - cei 5W de leduri (LEDuri bune, poate chiar foarte bune, recuperate de la ecrane cu LEDbacklight) par subiectiv mai puternici ca 35W halogen si nu departe de 50W halogen. - la 35W halogenul e subvoltat si lumina e cam galbena - este posibil ca impresia buna de randament al LEDurilor sa fie si din cauza ca temperatura lor de culoare e mai mare (lumina mai spre albastru) fata de cea a halogenului (lumina spre rosu/galben) Editat Octombrie 20, 2014 de Dxxx Link spre comentariu
sonyq Postat Octombrie 22, 2014 Autor Partajează Postat Octombrie 22, 2014 Daca numai dupa niste teste luminozitatea a scazut semnificativ vestea nu este buna relativ la durata de viata. Ar fi interesant sa lasi astea definitivate cateva sute de ore in functie si sa compari dupa cu una "vigina" sa vedem adevarul... Oricum te astept la o varianta adevarata cu ceva Cree... Cum stau cu componenta cromatica? denatureaza marcat culorile (CRI)? Asta este uzual problema variantelor ieftine. Asta a fost perceptia mea, sper sa nu fi fost doar o impresie. Ideea e ca pe primele doua leduri le-am ars si nu mai pot reface comparatia. Dupa ce am terminat sursa le-am lasat sa mearga vreo ora si a fost ok. A doua zi am vrut sa le las mai multa vreme dar din graba (si de ametit ce sunt) am uitat sa mai intercalez si sursa cc... iar cand m-am intors atat ledurile cat si alimentatorul isi dadusera obstescul sfarsit . Asta e, au murit pentru o cauza nobila, parca au stiut ca scopul lor a fost doar pentru test. Cu cromatica nu stau prea bine, cel putin pentru lumina asta care a fost proiectata pentru halogen. Ea are niste lentile colorate care in cazul ledurilor nu mai focalizeaza punctiform iar razele sunt mai dispersate si culorile mai difuze. Cineva anticipa aspectele astea pe la inceputul topicului si intr-adevar asa e. Link spre comentariu
Dxxx Postat Octombrie 22, 2014 Partajează Postat Octombrie 22, 2014 (editat) Da, ce ai tu, adica un LED cu suprafata mare este o retea de mai multe leduri, probabil un COB. Vezi ca am scris deja acolo eu si UDAR, este pe aici topicul. De foarte multe ori se intampla probleme optice cu COBurile pentru ca au arie mult mai mare decat dimensiunile unui filament, filamentul fiind practic si optic punctiform. Solutia e simpla: un LED de putere, exista la preturi accesibile pana la 10W, iar daca iei de firma va compensa puterea mai mica prin randament (foarte) mare. Sa nu cumva sa intelegi ca un LED de 10W il pui la 10W ci sub 50%, adica 1 maxim 1,5A. Generatorul de curent constant poate fi refolosit, dar la tensiune de intrare corespunzatoare cu numarul jonctiunilor. Daca lentilele sunt colorate posibil sa fie "trece sus" adica taransparente spre albastru si cu atenuare crescatoare spre rosu, pentru a face halogenul cat mai "daylight". Totusi, CRI este putin altceva, cauta pe google. Editat Octombrie 22, 2014 de Dxxx Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum