Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Variator viteza ventilator 220V AC


Vizitator electrolover

Postări Recomandate

Salut, eu vreau sa construiesc ceva ca in fisierele atasate, dar nu se prea gasesc integratele, am intrebat pe forum dar pana acum nimic....

Le-am gasit cautand pe net, dar cam scump, plus transportul...probabil intr-un final am sa le cumpar de aici: http://www.electronicpool.de/. Mai sunt si alte variante, cu TLE3103 sau LS7315.

Cauta pe net si "Universal AC Motor Control - Velleman","DC Controlled Dimmer - Manual_k8003- Velleman".

TEA1007.pdf

L010550 - LSI-LS7314, LSI-LS7315 AC Power Controllers.pdf

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 37
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • The Stressmaker

    7

  • kinderu56

    7

  • vera

    4

  • validae

    3

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Eu am cumparat cu ani in urma un ventilator de camera cu...variator cu un tiristor in diagonala continua a unei punti de diode.Desi motorul era cu rotor in colivie ,asincron,ventilatorul functiona fara probleme si fara incalzirea motorului.Ventilatorul era de productie URSS...

Link spre comentariu

Ventilatoarele de baie sint cu motoare cu rotorul in scurtcircuit.Ca sa modifici turatia unui astfel de motor,fara ca sa-i faci rau,exceptie facind convertizorul de frecventa,nu este chiar asa de simplu.Sint motoare si motoare.Solutia data de colegul @validae este buna cu conditia ca cel care o aplica sa stie si cum se face.Am vazut undeva,nu mai retin unde si la cine, o carte 152 sau 153 scheme electronice scoasa de editura Teora,in care era o schema de regulator de turatie pentru motoare electrice asincrone.Schema nu era foarte simpla pentru un incepator dar relativ simpla pentru unul familiarizat cu electronica.Dupa cite i-mi amintesc se puteau obtine 4 sau 5 trepte de viteza incepind de la 1/2 pina la 1/9 sau 1/10 din turatia maxima.Schema avea in componenta 3 sau 4 integrate, parca,niste tranzistori (2 cred) un triac si un comutator cu mai multe pozitii si diferite componente active si pasive,respectiv rezistente,condensatori,diode,etc.Daca cineva are respectiva carte poate sa posteze schema pentru a fi de folos si altora.Mie mi s-a parut interesanta.

Link spre comentariu
  • 1 an mai târziu...

salut am un motor cu rotor in scurt (asincron )gen de ventilator de 80w si vrerau sa fac o schema pentru modificarea turatiei am incercat cu cele pentru bec dar merge in impulsuri si la un moment dat creste turatia brusc la maxim am gasit o schema pentru asa ceva dar nu stiu daca se preteaza pentru aplicatia mea 

 

versiunea asta 

 

http://www.circuiteelectronice.ro/power-circuits/regulator-turatie-masina-de-gaurit.html

 

poate aveti alte versiuni de schme si ma puteti ajuta 

Link spre comentariu

Mai este o varianta. Variator de putere magnetic. Se ia un transformator / autotransformator de putere aproximativ egala cu a motorului, presupun undeva la 20W (cred ca 10w e suficient pentru o tensiune pe motor la jumatate din cea de retea) si se inseriaza primarul cu bobina motorului ventilatorului. Asa, orice sarcina in secundarul transformatorului se "vede" in primar si un simplu bec sau un comutator cu mai multe becuri poate controla turatia sau se poate realiza un regulator sunt cu un lm317 pe un radiator. Aceasta metoda este echivalenta cu adaugarea de rezistente inseriate cu motorul ventilatorului doar ca lucreaza la tensiuni mici.

Acelasi transformator cu aceeasi infasurare primara, daca se scoate miezul E+I si se orienteaza E la E si I la I si se indeparteaza putin realizandu-se un spatiu intre tole se poate realiza variatia mecanica a turatiei prin variatia impedantei "transformatorului".

Editat de The Stressmaker
Link spre comentariu

Cred ca acesta este cel mai simplu variator liniar de putere in curent alternativ pentru motor asincron. Este simulat pe o sarcina rezistiva, rezistenta de 2Kohm, care inlocuieste bobina motorului. Tranzistorul de putere impreuna cu radiatorul trebuie sa poata disipa cam 20W. Posibila imbunatatire ar fi corectia factorului de putere al motorului printr-un condensator in paralel pe bobina ventilatorului dar nu cred ca este nevoie daca se foloseste un tranzistor cu tensiunea mare de strapungere intre colector si emitor. Condensatori nu exista in circuit asa ca tranzistorul urmareste liniar variatia tensiunii adaugand o rezistenta proportionala cu aceasta.

TIP41C are Uce de 100V iar TIP152 are Uce de 400V asa ca daca se doreste scaderea turatiei cu mai mult de 25-30% este necesara inlocuirea.

Atentie ca acest montaj lucreaza la tensiunea retelei si prezinta pericol de electrocutare.

post-175067-0-32068900-1454838839_thumb.gif

Editat de The Stressmaker
Link spre comentariu

Am MARI rezerve asupra schemei de mai sus . Mai întâi , după punte rezultă curent continuu - pulsatoriu ce-i drept , dar continuu . Deci niciun motor asincron nu se va învârti .

Apoi , TIP41C nu va rezista la tensiunea aia !

Că merge simulat , cu sarcină rezistivă .... Vezi , asta e capcana simulatoarelor .

 

Da , am văzut acum și editarea . Nici cu TIP152 nu va rezista probabil cu sarcină inductivă .

Editat de UDAR
Link spre comentariu

Am specificat ca rezistenta de 2K din partea de jos a schemei este sarcina echivalenta motorului ventilatorului asa ca sarcina va fi alimentata in curent alternativ fiind situata inaintea puntii. In esenta, tot montajul nu este decat o mare rezistenta de putere, reglabila. Practic valoarea rezistentei potentiometrului este amplificata de factorul beta al tranzistorului (TRANsfer reSISTOR) si asa valoarea rezistentei vazuta la iesire este mica si puterea disipata mare.

Problema simulatorului pe care il folosesc (circuit wizard) este ca nu are implementata prea bine partea de "analogic" cu toate subtilitatile ei iar testarea cu tip41c am facut-o pentru ca nu am o lista prea mare de componente. Avantajul este ca se poate realiza o schema relativ functionala destul de repede.

Editat de The Stressmaker
Link spre comentariu

Unul dintre detalii se cheama alunecare, depinde (printre altele) de tensiunea de alimentare, este neaparat necesar functionarii motorului asincron si se preteaza la varierea în anumite limite a turatiei. Schema de la #24 s-a folosit pe scara larga la puteri mici (la magnetofoane).

Editat de franzm
Link spre comentariu

Perfect de acord , pentru ajustarea fină a turației . Nu pentru varierea ei în limite largi . 

Detaliile erau tensiunea de colector a tranzistorului , unde punem puntea , etc .... Nu principiile de funcționare ale motorului asincron . Scuze dacă n-am fost explicit . 

 

Rectific postarea de la punctul #25 privitoare la curentul continuu . Nu am fost atent unde e sarcina !!!( Mă pregăteam de tenis .)   În rest rămâne valabil, nu se poate varia turația motorului asincron ( în limite largi ) prin variația tensiunii. 

Editat de UDAR
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări