Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Atelierul ucenicului AFCtin


Postări Recomandate

Buna seara,

 

Am inceput sa fac calculele pentru a schimba motorul si trenul de fulii la strungul meu. M-am gandit ca daca tot trebuie sa inlocuiesc motorul, schimb si curelele si fuliile. Angrenajul original nu face fata si curelele patineaza pe fuli. :84

 

Noul angrenaj va fi cu fulie intermediara la fel ca originalul, dar maresc culelele la 10X6 si diametrul fuliilor. Nu ma deranjaza daca va trebui sa redimensionez capacul de protectie

 

M-am gandit ca strungul meu sa aiba urmatoarele trepte de viteza (schimband curelele pe fulii):

200 rot/min

400 rot/min

800 rot/min

1600 rot/min

2800 rot/min 

 

Mentionez ca din fabrica strungul meu are doua trepte de viteza 50-1250rot/min si 100-2500rot/min

 

Turatiile de mai sus vor fi injumatatite cu ajutorul unui dispozitiv electronic care va fi achizitionat in etapa a doua de reconversie a strungului. Am vazut intr-o diagrama de produs de la UMEB (producatorul de moatoare electrice din Bucuresti) ca motoarele trifazate alimentate prin convertizor de frecventa, isi mentin cuplul aproape constant, daca scazi turatia la jumatate (se scade si frecventa si tensiunea la jumatate, mentinandu-se raportul tensiune frecventa constant).

 

 

Exista un criteriu pentru alegerea treptelor de viteza la strungurile profesionale? Care ar fi acesta? Eventual sa ma uit la documentatia unui strung universal mare?

 

Dupa verificari atente voi prezenta intr-o poza sghema angrenajului de fulii si tabela de viteze.

 

Multumesc

 

Cu stima,

Editat de AFCtin
Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Buna dimineata tuturor,

 

Am inceput sa masor cutia de mecanisme a strungului meu, in vederea reparatiei pe care trebuie s-o fac

 

In doua postari am sa pun o poza si schita cu cote.

 

De la fata papusii fixe, axul masinii iese in afara (spre stanga) 70mm. Capacul de protectie are adancimea de 73mm.

 

Prima poza arata batiul si papusa fixa fara alte accesorii. Dupa mine importante sunt urmatoarele cote:

  • [*]distanta intre axul masinii si cel al surubului conducator 153.4mm [*]distantele intre axul masinii si cele trei gauri de fixare pentru platina suport motor:
    • [*]51.96mm prima gaura de sus, [*]47.56mm gaura din mijloc si [*]74.30mm gaura de jos. [*]Gaurile sunt filetate M8 si au cam 9.5 mm adancime filetata

[*]axul masinii are diametrul de 28mm [*]diametrul portsurubului conducator pe care se fixeaza lira rotilor dintate este de 28mm [*]diametrul cu pana pe care se fixeaza rotile pe surubul conducator este de 12mm

Buna dimineata tuturor,

 

Atasez si poza cutiei cu mecanisme a strungului

Cu stima,

PS daca este cazul am schita cotata si pentru platina suport motor si fulii originala

post-197361-0-45010400-1453155636_thumb.jpg

post-197361-0-79970700-1453155861_thumb.jpg

Editat de AFCtin
Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Buna seara tuturor,

 

Am cumparat un motor nou pentru strungul meu.

 

Strategia alegerii a fost urmatoarea:

  • [*]sa asigure puterea necesara de aproximativ  750W, chiar si cand turatia este redusa electronic, (cand se reduce turatia electronic scade inevitabil si puterea data la axul motorului. Am apreciat aceasta scadere intre 30 si 50% din puterea nominala), [*]sa poata fi alimentat in prima faza de la 220V monofazat si apoi sa poata fi alimentat printr-un convertizor de frecventa care va fi achizitionat ulterior, [*]deoarece este necesara in mod obligatoriu si schimbarea trenului de fulii, voi dota strungul cu reductor de turatie cu fulii si curele care sa asigure 4-5 trepte de turatie. La achizitionarea convertizorului de frecventa, cele 4-5 trepte de turatie vor deveni 8-10 trepte in momentul folosirii convertizorului. Am constatat consultand un grafic dintr-o nota tehnica a UMEB (producator de motoare electrice) ca daca un motor trifazat se alimenteaza prin convertizor de frecventa, si daca se pastreaza raprtul constant U/f, truatia poate fi scazuta la 50% si puterea la ax scade cam la 93% din puterea nominala, ceea ce este foarte avantajos.

Deci am ales si cumparat

  • [*]motor trifazat [*]2855 rot/min [*]1,5 KW (2CP) [*]factor de forma 90S = ax de 24mm si pana de 4mm [*]cel mai important este ca motorul este Made in Romania, mai prost sau nu fata de cele de import nu conteaza pentru mine, cumparandu-l am dat cuiva din Romania de lucru. 

 

Problema reductorului de turatie am sa o rezolv astfel:

 

  • [*] Am gasit in targ la Obor in Bucuresti fulii de aluminiu cu 4 trepte la pret acceptabil pentru curea trapezoidala de 13mm (latura mare), ceea ce consider ca este suficient pentru strungul meu, de asemenea se gasesc si fulii cu diamentre mari de fonta(180 200mm, bune pentru fulia de pe axul principal al masimii. Precizez ca pe axul principal nu intra decat o fulie simpla deoarece axul este foarte scurt. Fulia dubla initiala este ingusta deoarece este gandita pt curea de 6mm latura mare, curele total inadecvate care patinau in draci. [*]Sistemul de transmisie va avea urmatoarea compunere: [*]fulie multipla motor [*]fulie multipla intermediara [*]fulie simpla ax principal

 

Voi reveni cu calculele rapoartelor de trasmisie.

In poza atasata vreau sa arat cum intentionez sa montez motorul pe supotul de lemn al strungului.

 

Cu stima,

post-197361-0-64281800-1455566514_thumb.jpg

Editat de AFCtin
Link spre comentariu

Sa`l folosesti sanatos!Motor de Sacele, din documentatie cred ca merge pina la 110Hz , asta insemnind spre 6000rpm.

Daca vrei sa cobori turatia e bine sa`i pui un ventilator independent de racire in locul celui pe care`l are.

Am si eu unu de aceeasi firma, putere si turatie monofazic insa, folosit la un utilaj de casa.

 

 

Grig

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Buna seara domnule Bumbu, buna seara tuturor,

 

Daca "micul monstru albastru" de Sacele suporta prin convertizor de frecventa 110Hz si astfel ar da 6000 rot pe minut chiar daca-i scade puterea la ax cu 50% este super avantajos in cazul meu. Turatii mari la axul masinii folosesti la finisare si la diametre mici ale piesei. In acest caz cred ca 750W, putere la azul motorului sunt suficienti la astfel de regimuri de aschiere. Pot astfel sa merg cu rapoarte de demultiplicare de 3 pe fiecare treapta deci 6 in total, pentru a avea demultiplicare mecanica de 2850/6=475 rot pe minut mecanic. Cand o sa am si convertorul de frecventa o sa am si treapta de 475/2=237 rot pe minut la o putere de la axul masinii de cel putin 90% din 1,5KW ai motorului deci super OK. Daca reducem electronic incontinuare turatia 475/4=118 rot pe minut la 75% din 1,5Kw ceea ce este inca foarte avantajos. daca mergem cu reducerea electronica si mai departe putem obtine 475/6=79 rot pe minut la 65% din puterea din 1,5KW sau chiar 475/8=59 rot pe minut la 50% din puterea de 1,5KW ceea ce este perfect acoperitor. TREBUIE intrebat furnizorul de convertizoare de frecventa ce pot da acestea: fmin-fmax si Umin-Umax. si in sfarsit Imin-Imax

 

Multumesc pentru informatie.

Revin cu calculele rapoartelor de demultiplicare a trenului de fulii pentru a-l optimiza impreuna

 

Cu stima,

Editat de AFCtin
Link spre comentariu

Eu zic ca nu are de ce sa creasca turatia. De altfel, ma indoiesc ca arborele strungului sa suporte mai mult de 3... 4 mii rpm. Altminteri, daca turatia nu scade sub 1500 rpm, cum de altfel nici nu cred ca va fi nevoie in conditiile transmiterii cu fulii in trepte, va avea destula racire de la ventilatorul propriu. Asadar, nu cred ca este nevoie de domeniul 50... 110 Hz, ci mai degraba de domeniul 25... 50 Hz.

Link spre comentariu

Doar nu`l leaga 1/1 pe arborele strungului!

Pentru flexibilitate e de preferat domeniul 25-100Hz, 1500-6000rpm.

Pune reductie si cistiga domeniul 1/4 reglaj continuu in turatie la arbore.

In felul asta cred ca are nevoie putine trepte , 3 posibil sa fie suficiente in domeniul  30-2000rpm

mai ales ca in zona de jos se poate reduce si mai mult turatia motorului deoarece e mai mare raportul de transmisie.

Intre a crede si a fi sigur ca`I racirea suficienta e de preferat un ventilator suplimentar pe motor.

 

Grig

 

P.S. O sa trebuiasca un reductor cu 2 etaje pentru a ajunge la turatiile dorite.

E de preferat sa nu depasesti 1/5-1/6 la curele.

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări